Kirjoittaja Aihe: Totinen kristillisyys  (Luettu 39337 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Totinen kristillisyys
« : 15.12.09 - klo:16:18 »
Näin joulun alla tällainen ajatus, eli mitä on "totinen kristillisyys" ja onko sitä?  Oletko sinä totinen kristitty?

Minä en kyllä ainakaan voi itseäni sellaiseksi mieltää jos totisuus tarkoittaa sitä mitä kuvittelen, epäilen toisaalta ettei kovin moni muukaan voi rehellisesti sitä itsestään sanoa.  Kuitenkin, silloin harvoin kun kirkkoon menen, toivoisin että siellä olisi vähän vakavahenkisempää ilmapiiriä ja ohjelmaa. Senpä takia oikein mikään muu ei enää pitkiin aikoihin ole maistunutkaan kuin ihan tuiki tavallinen jumalanpalvelus.

En minä oikein pidä siitä että kirkkoonkin on tullut sellainen "viihtymis"-meininki että ainakin näin joulun alla tahtoo olla paljon tilaisuuksia joista jää sellainen tuntuma että ne on järjestetty vain siksi, että "meidän" lapsukaiset saisi esiintyä siellä. Monta tilaisuutta on, missä ei ole edes pappia eikä pidetä välttämättä mitään puheitakaan vaan lähes pelkkiä esiintymisiä, enkelikuoroja toisensa perään...  Onhan se herttaista ja kai niillekin oma paikkansa pitää olla mutta onko se niin että seurakuntien joulunalusohjelmistoissakin alkaa jo olla vähän liikaa sitä "laps hankeen hukkuu, unhoittuu"-henkeä?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33753
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #1 : 15.12.09 - klo:16:30 »
Ilmoituksia joulumyyjäisistäkin kirkoissa on ollut. Eteisissä tai missälie, ei kai kirkkosalissa sentään.
Siksi olikin hieno veto Lahden srk.yhtymältä vastata Sibeliustalon kutsuun ja lähteä rakentamaan sinne joululaulutilaisuus. Siellä on hienot urutkin, joten säestys oli "kirkollista, Lucia-kulkue ruotsalaisen alasteen oppilailta ja Musikkiluokkien Laulupuu-kuoro loistivat. Musiikkitalo oli sopiva paikka hieman uudempienkin laulujen
suhteen.Kyllä kirkkoherran puhe ja Herran siunaus( laulettuna) sopivat sinnekin.
Kun minä olin totinen kristitty, kaipasin välillä keveämpääkin ohjelmaa kirkoissa. Siksi tuli käytyä vapaitten suuntien tilaisuuksissa, musiikkiesitykset olivat siellä "toisenlaisia".

Nyt kun taidan olla lapsellisen vapaa ja iloluontoinen körtti-mummo haluan kirkon kirkkona. Mahdollisimman perinteisenä ja hiljentymiseen sopivana.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #2 : 15.12.09 - klo:16:41 »
Voi kun olisi sellainen jouluaaton hartaus, jossa veisattaisiin vanhan virsikirjan virsiä ja pappi pitäisi lyhyen ja yksinkertaisen puheen jouluevankeliumista.  :-\
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

santtu-62

  • Vieras
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #3 : 15.12.09 - klo:18:10 »
Oletko sinä totinen kristitty?
Ja taas alkoi kyselyt... totinen...
Kyllä vetää totiseksi kyselijöistä...ei voi muuta kuin ihmetellä...on varmaan käyrät piiretty lattiasta kattoon asti... no... jokaisellahan on oikeus kysellä.Pakko ei ole vastata...

Hän ei varmaan paljon  kysele, sillä uskon että ihmisellä...ei ainakaan minulla,ole vastauksia... Hän tietää kaiken.

ps.  :eusa_angel:

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #4 : 15.12.09 - klo:18:20 »
En. Leikkiä lasken kaikesta mahdollisesta. Ei tätä elämää ja taivasikävää muuten kestä.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #5 : 15.12.09 - klo:19:47 »
Ja taas alkoi kyselyt... totinen...
Kyllä vetää totiseksi kyselijöistä...ei voi muuta kuin ihmetellä...on varmaan käyrät piiretty lattiasta kattoon asti... no... jokaisellahan on oikeus kysellä.Pakko ei ole vastata...

Hän ei varmaan paljon  kysele, sillä uskon että ihmisellä...ei ainakaan minulla,ole vastauksia... Hän tietää kaiken.

ps.  :eusa_angel:


Olet oikeassa!  Ei pitäisi kysellä.  En kyllä tarkoittanut sitä ihan siinä mielessä kuin ehkä ajattelet. Siksi laitoin perään varmistuksen etten ainakaan minä ole totinen kristitty.  Jos voisin muokata, poistaisin aloituksesta kysymyksen: "Oletko sinä totinen kristitty?"   Omiin periaatteisiini kuuluu myös, ettei sellaisia kysellä. Mielsin tämän samalla tapaa kuin olisin kysynyt: "tunnetko sinä olevasi totinen/onnistunut kristitty?"

Lipsahdus!  Ei tapahdu toiste!   Anteeksi en pyytele, mutta olisihan tuon voinut paremminkin muotoilla.  prkl!  >:(

Ylläpito poistakoon aloitusviestistä mainitun kohdan tällä valtakirjalla ja säätäköön kohtuullisen rangaistuksen.
« Viimeksi muokattu: 15.12.09 - klo:19:51 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

santtu-62

  • Vieras
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #6 : 15.12.09 - klo:20:09 »
Lipsahdus!  Ei tapahdu toiste!   Anteeksi en pyytele, mutta olisihan tuon voinut paremminkin muotoilla.  prkl!  >:(

Ylläpito poistakoon aloitusviestistä mainitun kohdan tällä valtakirjalla ja säätäköön kohtuullisen rangaistuksen.
Höpö, höpö,höpö...miksi tuoleen ajattelet...
Minulla lipsahtaa melkein koko ajan, sinne ja tänne...
Varsinkin sinne ... e-kirjain puuttui muuten kirjain yhdistelmästä, joten onko se sana näin: perkele- piste.
Minä voin vielä mahdollisesti oppia vielä kirjoittamaan Suomea.

ps. Ylläpito tekee omat ratkaisut Jampe, myö vaan "sävelellään". :icon_wink:
 :kahvi:
« Viimeksi muokattu: 15.12.09 - klo:20:12 kirjoittanut Benkku »

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #7 : 15.12.09 - klo:20:23 »
Pakko kysyä: Miksei saisi kysellä? Sehän on merkki epävarmuudesta: Ei varmojen tarvitse kysellä, vai pitääkö?
En minä ainakaan tiedä?  :017:

Ja se totisuus: Eikös huumori ole aika vakava asia? Siis totinen, ainakin sanan jossain merkityksessä. Siksi varmaan vakavat ihmiset ovat yleensä niitä hauskimpia.
Eläköön totisuus ja tosikkomaisuus, mitä niillä kummallakaan nyt sitten ikinä kukin haluaa tarkoittaa.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

santtu-62

  • Vieras
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #8 : 15.12.09 - klo:20:30 »
.. Sehän on merkki epävarmuudesta...
Onko merkki epävarmuudesta... en usko... minä katson kyllä "kyselyitä" aivan toisesta näkökulmasta... ja niitä riittä foorumilla kuin muuallakin...

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #9 : 15.12.09 - klo:20:39 »
Onko merkki epävarmuudesta... en usko... minä katson kyllä "kyselyitä" aivan toisesta näkökulmasta... ja niitä riittä foorumilla kuin muuallakin...

Riippuu sitten kaiketi kysymyksestä. Jos ryhtyy uskoa utelemaan, niin ehken se on sellaista kyselyä, mitä minäkin pahana pidän. Mutta yleisesti en kyllä kyselyä tyrmäisi. Kehotetaanhan meitä olemaan "kyselevillä mielin". Ehken tässä puhutaan eri asiasta?
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

santtu-62

  • Vieras
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #10 : 15.12.09 - klo:20:52 »
...Ehken tässä puhutaan eri asiasta?
Oletko sinä totinen kristitty?

Ihmiseltä ei pitäisi kysellä hänen parannuksestaan tai uskonratkaisustaan. Jokaisella ihmisellä on tietynlainen "itsemäärämisoikeus" tässäkin asiassa ...ainakin pitäisi olla. Ehkä siellä valaan vatsassa voi olla hieman toisin...
Taisin kerran Sinulle mainita että käytä sitä harppunan kärkeä, niin pääset ulos ...

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #11 : 15.12.09 - klo:21:01 »


Ihmiseltä ei pitäisi kysellä hänen parannuksestaan tai uskonratkaisustaan. Jokaisella ihmisellä on tietynlainen "itsemäärämisoikeus" tässäkin asiassa ...ainakin pitäisi olla. Ehkä siellä valaan vatsassa voi olla hieman toisin...
Taisin kerran Sinulle mainita että käytä sitä harppunan kärkeä, niin pääset ulos ...

Koska huumori on vakava asia...

Suomen kielihän on ihmeellistä? Muodon "vatsasta" voi ymmärtää myös ulospäin suuntautuvana liikeenä, pyrkimyksenä tai jo tapahtuneena. Sen voi sitten varmaan itse kukin valita. Vaan varmaan minä olen siellä edelleen, ja vasta pyrin ulos.

Olen tuosta muuten kyllä samaa mieltä. Ehken siis vain sotkin jälleen ja puhuin jälleen asian vierestä.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #12 : 15.12.09 - klo:21:11 »
Aivan tavallisiin jumalanpalveluksiin olen melkoisen tyytyväinen. Joskus olen toivonut papin saarnalta enemmänkin, mutta olen jo tottunut siihen, että se on näkymätöntä, mautonta ja hajutonta. Siispä jumalanpalveluksessa ovat parasta raamatuntekstit, musiikki, rukoukset (ellei ole ylipitkä esirukouslitania) ja ehtoollinen. Pappiraukat ovat niin kovan paineen alla, että heidän täytyy sensuroida puheensa hyvin tarkkaan, ettei siihen jää jäljelle oikein mitään.

Kun papin- tai piispanvaaleja pidetään, niin siellä on kaikkein tärkein asia, miten suhtautuu naispappeihin. Seuraavaksi tärkeimmäksi asiaksi on nousemassa, siunaisiko/vihkisikö tuleva pappi/piispa homo- tai lesbopareja. Tuntuu, että näiden kysymysten vastausten perusteella karsitaan osa hakijoista auttamattomasti pihalle.

Ihan vertailun vuoksi olisi mukavaa löytää esiin joitakin entisaikojen lehtijuttuja pappien haastatteluista ennen papinvaalia.

"Mitäs sitä pantiin leivän päälle ennen kuin oli Flooraa?", kysyttiin mainoksessa joskus kauan sitten.

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #13 : 15.12.09 - klo:21:27 »
Koska huumori on vakava asia... Muodon "vatsasta" voi ymmärtää myös ulospäin suuntautuvana liikeenä, pyrkimyksenä tai jo tapahtuneena. Sen voi sitten varmaan itse kukin valita. ...
  :icon_wink:
ps. parempi on että en vastaa tähän viestiin... saan vielä Isän kädestä... :eusa_angel:

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Totinen kristillisyys
« Vastaus #14 : 15.12.09 - klo:22:07 »
Minä en ainakaan ole totinen kristitty. Senhän näkee jo nimimerkistäni. Kaiken väännän vitsiksi, se on sukuvika ja höystetty kaskuilla kasvattamisella. Vakavien asioiden leikiksi lyömisellä en tahdo ivata tai loukata, vaan keventää tätä raskassoutuista elämää.
Onhan siitä tutukimustuloksiakin, miten nauru on terveellistä ja rentouttavaa. Aikuiset ihmiset nauravat nykyisin liian harvoin.

Kun ystäväni mietti miksi me luterilaiset emme osaa iloita pääsiäisestä. Käymme ahkerasti kiirastorstaina ja pitkäperjantaina kirkossa. Elämme kärsimysviikkoa, mutta itse pääsiäinen jää vähemmälle huomiolle. Synkistelemme vaikka olisi jo ilon vuoro. Sitten oivalsin. Pääsiäismessusta poistuttaessa papit oli jakamassa ovella narsisseja. "Kristus nousi kuolleista" ja siihen piti seurakuntalaisen vastata "Totisesti ylös nousi".
Pyryharakka