Kirjoittaja Aihe: Metelöivät kivet  (Luettu 13193 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Metelöivät kivet
« : 25.09.08 - klo:21:34 »
Tunnen hyvin suomalaisen helluntalaisuuden.
Edelleen kuulun helluntaiseurakuntaan, enkä ole ainakaan toistaisexi eroamassa.
Körttiläisyyttäkin tunnen jonkin verran, en kuitenkaan ole körttiläisyyden asiantuntija.
Kummassakin järjestössä on omat erityispiirteensä.
Samaakin tapakulttuuria löytyy.

Ainakin vanhemman ajan körttiläisyydessä on painotettu lapsenomaista uskoa Kristukseen. Kristittyhän on Jumalan lapsi.
Lapset juoksevat, telmivät ja ovat eläväisiä.
Siionin virret auttoivat körttiläisiä pitämään mielessä lapsen uskon ihanteen.

Meillä helluntalaisilla taasen ollaan toisella äärilaidalla: usko on jämähtänyt paikoilleen (jos sitä edes on). Ei puhettakaan ikävöivästä uskosta: se on liian kevyttä. Pitää olla jotain painavampaa, väkevämpää, jotain, joka rysähtää läpi vaikka harmaan kiven.
Meitä helluntalaisia voisi kuvata sellaisiksi mustiksi painaviksi paikallaan pysyviksi kiviksi, jotka vain seisoa jököttävät omassa paikassaan, oman painonsa vankina.

Körttiläiset ovat (tai ainakin olivat) löytäneet evankeliumin ytimen: Kristuksen ristiinnaulittuna. Heillä on kunnioitetun uskonpuhdistajan Lutherin perintö, kuten Paavo Ruotsalaisenkin perintö.
Ovat lapset saaneet mahtavan perinnön.

Helluntalaisilta tämä paljolti puuttuu:siksi ovat kivettyneet mustiksi kiviksi.

Mutta miksi lapset ovat hiljaa?
Lapsilla on kaikkea. On sitä ja tätä. On Siionin virret eräänä suurena aarteena. Kotonansa vain laulavat, mutta ei virsiä siellä kuulla, missä niitä myös suuresti tarvittaisiin.

Jeesus matkusti aasillaan Jerusalemiin ja sen ajan lapset kyllä pitivät huolen siitä, että Kristuksesta puhuttiin.
Jotkut tulivat Jeesuksen luo ja pyysivät, että Jeesus hillitsisi noitä äänekkäitä lapsia. Jeesus vastasi näille seuraavasti:
"
Minä sanon teille: jos nämä olisivat vaiti, niin kivet huutaisivat
"

Koskaan en törmää normaalielämässä ihmisten joukossa kehenkään körttiläiseen, joka julkisesti pitäisi esillä Kristusta ja Siionin virsiä.
Lapset näyttävät olevan vaiti.
Jos lapset ovat vaiti, niin siitä seuraa se, että kivet huutavat.

Olen tuossa reilut 6 kuukautta pitänyt esillä Mannerheimintiellä Raamattua ja Siionin virsiäkin joidenkin kaverien kanssa. Lähestulkoon pelkkiä kiviä (helluntalaisia) olen siihen mukaan saanut.
Aika jännä tilanne: kun eivät lapset pidä leipäänsä (=Siionin virsiä) esillä siellä, missä niitä eniten tarvitaan, sen tekevät mustat ja rumaksi palaneet kivet: kivet huutavat kun lapset ovat vaiti.

Tässäpä oli erään yksityisen ihmisen pohdintaa ja kokemista.
Jos väärin koen tunnemaailmassani,
niin kerro ihmeessä, kuinka tunnemaailmaan voi vaikuttaa siten, että kokisi asioita oikeammalla tavalla.
Toisaalta, mustaksi kärventyneeltä kiveltä ei välttämättä pidä oikeita tunneliikkeitä liian intensiivisesti vaatiakaan.


Lainaus
Minä sanon teille: jos nämä olisivat vaiti, niin kivet huutaisivat.

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Metelöivät kivet
« Vastaus #1 : 25.09.08 - klo:21:59 »
Tiedän, että tämä on ärsyttävää puhetta sinusta, mutta sanon silti: minä arvostan sitä mitä teet ja uskon, että monet muutkin täällä arvostavat. Me ei vain jakseta huutaa ja innostua samalla tavalla. Pikkuisen marttyyriutta olen myös kuulevinani tuossa lapsi-kivi -vertauksessa, mutta kukaan ei ole vaatinut tai pyytänyt sinua käyttämään tuntikausia niiden tekstien laittamiseen, paitsi korkeintaan Jeesus lähetyskäskyssä.

On mahtavaa, että olet saanut apuvoimia helluntailaisista, he ovat innokkaampaa porukkaa ihan selvästi. En minä tiedä, miksi me ollaan niin laiskoja, tai onhan olemassa Herättäjän kirkkopyhiä, seuroja, herättäjäjuhlia tms. Ehkä se on sitä täkäläistä lähetyskäskyn noudattamista? Pohdiskelen vaan tässä ääneen, kun en ole itsekään syntymäkörtti.
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Metelöivät kivet
« Vastaus #2 : 25.09.08 - klo:22:20 »
Jospa Kyöstillä on ikkunatekstien armolahja, joka meiltä muilta puuttuu?

Täytynee selvennykseksi mainita, että edellä oleva ei sisällä ironiaa.

Mt

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Mitä kutakin
« Vastaus #3 : 26.09.08 - klo:06:59 »
Niin on varmaankin, kuten ämtee mainitsi.(Ilman ironiaa).

Työssä mulla on yksi kaveri joka saa aina erilaisia ideoita ja hän on sitten täynnä energiaa siitä selittämässä ja kauhea paatos päällä.
 Sitten hän loukkaantuu kun muut ei tajua ja lähde mukaan kaikkiin hänen Kuningas ajatuksiiinsa.

 Itse kyllä olen avoin ja lähden mukaan mihin vaan ja yleensä ajattelen vastajäljestäpäin. Sitten ihmettelen mites tässä nyt taas kävi näin. :roll:

Tuosta körttien lukumäärästä pääkaupunkiseudulla, niin eipä körttejä kovinkaan montaa täällä ole.
Jos käy seuroissa niin jonkun kerran olen ollut nuorin porukassa ja on jopa mainittu nuoreksimieheksi.
 Eli taitaapi olla kuten kaikissa uskonnollisissa piireissä, että ainut mihin nuorempia saa mukaan on jokin musiikki tapahtuma ja toiminta. Ihan hyvä kait sekin. Vaikkakin musiikin turhuudesta olen omaa mieltäni ja muusikot käy hermoille.

 Ehkä Arjalaisen tulisi muuttaa Pohojanmaille jos niin kaipaa körttejä toimintaansa mukaan?
 Itsekkin tykkään, että hieno homma kuin on ikkunassa "sanaa".
Ja hänhän on saanut vinkkejä ja kannustusta aika useiltakin täältä ja vähemmän kivityksiä, vaikka niitäkin, mutta nehän kuuluvat asiaan ja joku totuudensiemen kait niissäkin voinee olla.

 Siis miks ette te tajuu olla kaikessa samaa mieltä kuin minä??
Pääsisitte paljon helpommalla...
Mört tai kirjoittaa niin ja niin kai moni mielessään ajatteleekin.
 Se että väkisin alkaa väääntämään muut samaan on pikkuisen rasittavaa.

Herra ota kaikki. Ota järkikin.
Pyhitysrukous tälle aamulle.
Tik toc.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Metelöivät kivet
« Vastaus #4 : 26.09.08 - klo:08:07 »
Lainaus käyttäjältä: "Mami"
Pikkuisen marttyyriutta olen myös kuulevinani tuossa lapsi-kivi -vertauksessa, mutta kukaan ei ole vaatinut tai pyytänyt sinua käyttämään tuntikausia niiden tekstien laittamiseen, paitsi korkeintaan Jeesus lähetyskäskyssä.


Mami,
en ole kirjoittanut tuota tekstia kovin kireässä mielentilassa.
(Voi olla, että kireys on ollut jopa nolla)
Kyllä kait siinä on ollut huumoria huomattavasti enemmän, kuin kireyttä mukana.
Ei kukaan ole todellakaan vaatinut minua tuollaiseen toimintaan.
Hommailen tuollaista siksi, koska minusta se on hauskaa.
Ihminen tarvitsee harrastuksia, joissa hän viihtyy. Minäkin.

Välillä olen ollut sellaisessa tilanteessa, että on oikein sormet alkaneet syyhytä, kun ei ole useaan päivään käynyt liiketilassa, koska jotkut muut ovat olleet tekstinvaihtovuorossa.

Jos minun pitäisi tämä toiminta lopettaa, siitä kyllä psyykenmaailmani kiristyisi.  Se olisi vallan normaali inhimillinen ilmiö: jos menettää jotain kivaa, ei se hauskalta tunnu.

Ennen kuin jatkan ketjun lukemista, niin mainizen, eräs syy tähän tekstiin (kuin moniin muihinkin teksteihini) on nostaa esiin uusia ajatusmalleja ja vähän ärsyttääkin (toivottavasti riittävän terveellä tavalla), jotta keskustelu hersyäisi käyntiin.
Kovin tasapaksut ajatukset kun eivät keskustelua hersytä.

Lainaus käyttäjältä: "Mami"
Tiedän, että tämä on ärsyttävää puhetta sinusta, mutta sanon silti


Ei ollenkaan ärsytä.
Tulin ihan hyvälle mielelle siitä, että kirjoitit.
Tästä on minun mukava jatkaa päivää eteenpäin eri askareissani.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Metelöivät kivet
« Vastaus #5 : 26.09.08 - klo:08:30 »
Hersytetään vaan ei ärsytetä! Kannatan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Metelöivät kivet
« Vastaus #6 : 26.09.08 - klo:08:40 »
Lainaus käyttäjältä: "Mt"
Jospa Kyöstillä on ikkunatekstien armolahja, joka meiltä muilta puuttuu?


Jokaisella onkin omat kiinnostuksensa kohteet.
Joku istuttelee kasveja kasvimaalla, joku liimaa tekstejä ikkunaan, joku pesee ikkunoita, joku keskustelee erilaisilla foorumeilla, joku lukee papiksi, joku opiskelee kauppaopistossa, joku jakaa traktaatteja kadulla, joku laulaa siellä, joku keittää kahvia HErättäjäyhdistyksen vuosikokouksessa jne....

Maailma on vaihtoehtoja pullollaan.
Ihmisen tehtävänä on valita niistä itselleen omansa.

munkki-1

  • Vieras
Metelöivät kivet
« Vastaus #7 : 26.09.08 - klo:09:14 »
Luin eräästä kirjasta, miten ateistiasianajaja  pyysi Frank Buchmania lukemaan hänelle rakkaimman tekstin Raamatusta. Hän luki ja ateisti  muuttui  jne


 
9 Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
10 eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.
11 Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.


 :oops:  :oops:

Katso, jos löydät oman nimesi  Matteuksen luvusta yksi.



( Frank Buchman joutui kiertämään maapallon noin 17 kertaa elämänsä aikana, eikä hänellä ollut minkäänlaisia tuloja, vaan hän uskoi Jumalan johdatukseen. Katso tarkemmin  hänestä internetistä tai kirja Frank Buchmanin salaisuus" kirjoittaja Peter Howard)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Metelöivät kivet
« Vastaus #8 : 26.09.08 - klo:09:39 »
Agricolan käännös 'hekumoitsijasta ja miehimyksestä' on mielenkiintoinen:'eikä Heikurit, eikä ne iotca Piltien cansa macauat'. Heikkuri tulee nähtävästi adjektiivista 'heikko'. Miehimyksen paikalla viitataan pedofiliaan. Paavali halunneekin tuomita tässä kohdin antiikin kulttuuriin kuuluneen pederastian, vanhempien miesten harrastaman poikarakkauden.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Metelöivät kivet
« Vastaus #9 : 26.09.08 - klo:09:51 »
Minä en nyt, munkki-1, ymmärtänyt miten Raamatun tekstisi liittyy käsiteltävään aiheeseen. Miten?

munkki-1

  • Vieras
Metelöivät kivet
« Vastaus #10 : 26.09.08 - klo:10:14 »
Arvoisa Liisa.

Nimi metelöivät kivet viittaa Paavaliin, jolloin häntä syytettiin Apostolien teoissa metelistä.  Nimi "Kivi" viitaa niihin muihin kiviin, joissa Jeesus oli kulmakivi.(UT)

2 Ja kun Paavali oli kutsuttu esille, rupesi Tertullus syyttämään ja sanoi:
3 "Runsasta rauhaa me olemme sinun kauttasi, korkea-arvoinen Feeliks, saaneet nauttia, ja sinun huolenpidostasi on parannuksia aikaansaatu tämän kansan hyväksi, sen me kaikin puolin ja kaikkialla ja kaikella kiitollisuudella tunnustamme.
4 Mutta etten aivan kauan sinua viivyttäisi, pyydän sinua hetkisen meitä suosiollisesti kuulemaan.
5 Me olemme havainneet, että tämä mies on ruttotauti ja metelinnostaja kaikkien koko maailman juutalaisten keskuudessa ja nasaretilaisten lahkon päämies,
6 ja hän on koettanut pyhäkönkin saastuttaa. Sentähden me otimme hänet kiinni.
 



Edellinen Raamatun osuus Paavalin tekstiä on juuri sitä metelinnosto-ainesta, johon ihmiset reagoivat, joko  suuttuen tai  tekien todellita parannusta elämässään.


Runsaasti  Siunausta elämääsi
 :)
  Ystävällisesti

munkki-1

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Re: Mitä kutakin
« Vastaus #11 : 26.09.08 - klo:10:54 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Vaikkakin musiikin turhuudesta olen omaa mieltäni ja muusikot käy hermoille.


Ja mua alkaa käydä hermoille, että jaksat jokaisessa viestissäsi, missä sivuutetaan musiikkia, toistaa tuota samaa fraasia. Minä saatan sitten käydä sinun hermoillesi, koska olen muusikko, mutta suoraan sanottuna niin käyt sinäkin aika lailla jo minun hermoilleni. Tasoissa ollaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Metelöivät kivet
« Vastaus #12 : 26.09.08 - klo:11:20 »
Lainaus
Ja mua alkaa käydä hermoille, että jaksat jokaisessa viestissäsi, missä sivuutetaan musiikkia, toistaa tuota samaa fraasia.


An-na,
Viisveisaaja tekee sen oman tulkintani mukaan osaltaan huumorimielellä, ja varmaan nauttii, kun siitä suutut.
Älä anna tuota nautintoa Viisveisaajalle. :)

Myönnän, että välillä yhdessä 'naureskelemme' foorumitekstejä (niin muiden kuin omiammekin) ja välillä ihmettelemmekin. Emme kuitenkaan keskenämme keskustellessa näistä asioista halua olla pahantahtoisia tai yleensäkään pahaa kenellekään.
On vain asioita, jotka naurattavat hyväntahtoisesti.
Paljon täältä on myös ammennettu viisautta, jota omassa elämässä yritetään ottaa käytäntöön.

Tekstimuotoinen keskustelu ilman kasvoista kasvoihin puhumista on haastavaa ja on hyvin vaikea vältää väärinkäsityksiä.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Metelöivät kivet
« Vastaus #13 : 26.09.08 - klo:11:47 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Mutta miksi lapset ovat hiljaa?
Lapsilla on kaikkea. On sitä ja tätä. On Siionin virret eräänä suurena aarteena. Kotonansa vain laulavat, mutta ei virsiä siellä kuulla, missä niitä myös suuresti tarvittaisiin. Koskaan en törmää normaalielämässä ihmisten joukossa kehenkään körttiläiseen, joka julkisesti pitäisi esillä Kristusta ja Siionin virsiä.


Ilmeisesti tarkoituksena ärsyttää? Mulla on Siionin virret-kirjanen sängyllä tyynyn vieressä, toisella puolella on Uusi Testamentti. Luen joka ilta Siionin virsiä ja pätkän Uudesta Testamentista. Huudanko,että Kristus, Kristus tai pauhaanko Siionin virsiä Kampin Narinkkatorilla. En todellakaan. Kristus ja Siionin virret riittävät minulle. Ei mulla ole mitään tarvetta todistaa, että uskoni on hyvä ja tai että luen ja laulan Siionin virsiä. Tämä uskon todistusvimma kuuluu helluntaisille. Körtit taas tietävät, että ihmiset ovat uskossaan heikkoja.
Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Metelöivät kivet
« Vastaus #14 : 26.09.08 - klo:11:55 »
Lainaus
Mulla on Siionin virret-kirjanen sängyllä tyynyn vieressä, toisella puolella on Uusi Testamentti. Luen joka ilta Siionin virsiä ja pätkän Uudesta Testamentista.


Teet hyvin tuossa asiassa.


Lainaus
Huudanko,että Kristus, Kristus tai pauhaanko Siionin virsiä Kampin Narinkkatorilla. En todellakaan. Kristus ja Siionin virret riittävät minulle. Ei mulla ole mitään tarvetta todistaa, että uskoni on hyvä ja luentai että luen ja laulan Siionin virsiä.


En tiedä, onko sinun kutsumuksesi pauhata Siinonin virsiä Kampin Narinkkatorilla, vaiko ei.
Jos koet, että se ei ole sinun kustsumuksesi, niin sitten et toki sitä tee.

HAluaisin oikaista pienen seikan tuosta todistamispuolesta.
Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että itsensä väärä kehuminen ja itselleen kunnian ottaminen käyttämällä uskoa tai Jumalaa on väärin.
Sitä tulee pyrkiä välttämään.

Mutta vaikka ed. kuvaamani itsensä kehuminen onkin tuomittavaa, Kristuksen kehuminen ja Hänen Sanansa esilläpitäminen ei ole tuomittavaa, ei monesti edes silloin, vaikka motiivit olisivatkin vääriä.
Näin Paavali eräässä kirjeessään kirjoitti.

Itsensä kehumista ja Kristuksen kehumista ei pidä sekoittaa keskenään: ne ovat 2 täysin eri asiaa. Eivät siis ole sama asia.

Kristuksen evankeliumin ja lain esilläpitäminen ei ole tuomittavaa, siihen jopa itse Kristus ihmisiä kehoittaa.