Kirjoittaja Aihe: Rukoileminen vs veisuu  (Luettu 22303 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Rukoileminen vs veisuu
« : 14.08.08 - klo:11:32 »
Satuin eilen menemään yhteiskristilliseen rukousiltaan oman kaupungin puolesta http://www.espoorukoilee.net/. Menin silläkin uhalla, että uuskörttiläisenä olen alkanut suhtautua varauksellisesti varsinkin ääneen yhdessä rukoilemiseen.

Mutta kokemus oli positiivinen: istuin ringissä minulle tuntemattomien ihmisten kanssa tietämättä heidän taustayhteisöään ja koin että huolet olivat meillä yhteisiä ja ne välittyivät Jumalalle. Ei ollut mitään itsetehostusta tai näyttämistä ihmisten kesken.

Valitsin ryhmän, jossa rukousaiheena olivat Espoon koulut (oppilaat, opettajat, rehtorit) ja laajemminkin perheiden hyvinvointi kaupungissamme. Jess! Eikös niin, että körttiläisetkin voivat osalllistua tällaisiin juttuihin? Ja tuoda omaa rauhallista, maanläheistä näkökantaansa asioihin?

Musiikkiosuus oli ns. ylistämistä, koska satuttiin olemaan Vapaaseurakunnassa, mutta se ei saanut minua valtaansa, enkä niin ollen hairahtunut tanssahtelemaan perin epäkörttimäisesti.  :lol:

Olisin kirjoittanut tämän jonkin rukousta/esirukousta koskevan ketjun jatkoksi, mutten löytänyt sellaista. Tätä asiaa on sivuttu kyllä muissa ketjuissa, ja esirukouksen tarpeelllisuudesta on ollut aika kipakkaakin mielipiteenvaihtoa. Minä en ole mikään esirukoustaistelija, en sinne päinkään, mutta kysyn: korvaako veisaaminen kaiken rukouksen? Veisuu tuntuu olevan enemmänkin oman jumalasuhteen hoitamista, ei toisten puolesta rukoilemista, tai no, pyydetäänhän virsissä siunausta esivallalle tms.
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Rukoileminen vs veisuu
« Vastaus #1 : 14.08.08 - klo:13:08 »
Eräässä elämäni vaiheessa olin hyvin paljon rukouksen kanssa tekemisissä - eri tavoin.
Ryhdyin tutkimaankin rukousta - lähinnä Raamatun opetusta rukouksesta.
Tein tietyn kaavan, jolla rukousta/rukoukseksi epäilemääni tekstiä analysoin.
Tein myös tietokoneohjelman, joka antaa erilaista tilastodataa raamatun rukousopetuksesta niiden tekstien pohjalta, jotka jo olin analysoinut.
Projekti on hvyin aikaavievä, koska rukousta/rukoukseksi epäilemaani aineistoa oli Raamattu pullollaan.

Tutkimuksessani 'rukous' = kommunikointi Jumalan kanssa.
Keskustelu Jumalan kanssa on siis kommunikointia, kuten Jumalan puhe ihmiselle tai ihmisen puhe Jumalle.

Muutaman Raamatun kirjan ehdin analysoida. Suurin osa on vielä analysoimatta. Saas nähdä, jatkanko vielä joskus tutkimustani.

Tässä linkki:
http://www.saunalahti.fi/~kyostik/Rukous/Rukous.html

Sen takana kuvaan tarkemmin mm. sen kaavan, jonka läpi tekstejä katsoin. Jos käytät rukoustilasto-ohjelmaani, hyppää ohjelman tulostusivulla sinne loppupuolelle, jossa on otsikko 'Tilastotietoja rukouksesta '. Sen alla sitten rukoustilastodata.

jUHOMA4

  • Vieras
Rukous
« Vastaus #2 : 14.08.08 - klo:15:04 »
Kyösti:   Tarvitseeko rukouksestakin tehdä noin tieteellistä  :?:
Eikö se Jeesuksen opettama rukous, jonka kaikki osaamme  kata kaiken  :?:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Rukoileminen vs veisuu
« Vastaus #3 : 14.08.08 - klo:15:17 »
Lainaus
Eikö se Jeesuksen opettama rukous, jonka kaikki osaamme kata kaiken


Ei kata.
Se kattaa, kun Kristus rukoilee omansa puolesta sekä niiden puolseta, jotka tulevat olemaan Hänen omiaan.
Se kattaa kaiken ja on rukouksen ylin taso, jonka ihminen voi koskaan saavuttaa ja vain harva saavuttaa tämän rukouksen ylimmän tason.

jUHOMA4

  • Vieras
Rukoileminen vs veisuu
« Vastaus #4 : 14.08.08 - klo:15:31 »
Mutta, mutta ! meillehän sanotaan "kun rukoilette rukoilkaa näin "

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Rukoileminen vs veisuu
« Vastaus #5 : 14.08.08 - klo:15:44 »
Lainaus
Mutta, mutta ! meillehän sanotaan "kun rukoilette rukoilkaa näin "


Toki sanotaan ja noin tuleekin rukoilla.
Paavalikin kehoittaa ruokoilemaan 24 tuntia vuorokaudessa.
Vaan ei kai missään sanota, että on rukoillut riittävässä määrin (eli siten,e ttä ei voisi parantaa vielä roimasti), kun rukoilee 24 tuntia tuota Jeesuksen opettamaa rukousta .

Inhimillinen rukous on aina inhimillistä rukousta, eli kovin matalan tason rukousta - jota ihmisen tulee toki harrastaa.
Kun Jumala rukoilee, on kyseessä se korkean tason rukous.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Rukoileminen vs veisuu
« Vastaus #6 : 14.08.08 - klo:15:47 »
Eiköhän se riittävän rukouksen rima ole niin korkealla, että sitä rimaa ei näe vielä silloinkaan, kun luulee riittävästi rukoilevansa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Rukoileminen vs veisuu
« Vastaus #7 : 14.08.08 - klo:15:51 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Eiköhän se riittävän rukouksen rima ole niin korkealla, että sitä rimaa ei näe vielä silloinkaan, kun luulee riittävästi rukoilevansa.


Minulle riittää Isä Meidän-rukous illalla. Ja tiedän, että se riittää myös Taivaan Isälle. Joskus sanon itselleni minirukouksen: 'Jeesuksen Kristuksen nimeen, Amen'. Pieni rukous riittää. Taivaan Isä tietää ajatuksemme ja tausta-ajatuksemme.
Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Rukoileminen vs veisuu
« Vastaus #8 : 14.08.08 - klo:15:52 »
Niin, rukous on täydellisimmillään, kun Jumala rukoilee itseänsä.
Ainakin Pyhä Henki ja Jeesus rukoilevat Raamatun lehdillä.
Taivaallisen Isän rukouskäyttäytymisestä minulla ei ole tietoa, mutta jossain hebrealaiskirjeessä Hän ainakin tuntuu harrastavan ylitystä (ylistelee Poikaa), jota ehkä voi pitää myös jonkin tason rukouksena.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Rukoileminen vs veisuu
« Vastaus #9 : 14.08.08 - klo:15:53 »
Lainaus
Minulle riittää Isä Meidän-rukous illalla. Ja tiedän, että se riittää myös Taivaan Isälle. Joskus sanon itselleni minirukouksen: 'Jeesuksen Kristuksen nimeen, Amen'. Pieni rukous riittää. Taivaan Isä tietää ajatuksemme ja tausta-ajatuksemme.


Ehkä joskus tulee aika, jolloin oma rukouksesi ei enää sinulle riitä, vaan ainoa, mikä riittää, on se, että Kristus mahdollisesti rukoilee puolestasi.

Ehkäpä minullekin joskus käy näin onnellisesti.

jUHOMA4

  • Vieras
Rukoileminen vs veisuu
« Vastaus #10 : 14.08.08 - klo:16:04 »
A P U V A  :!:  sitä pyysi Pirkka-Pekkakin.  Salis kerkesikin sitä antamaan    :o

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Rukoileminen vs veisuu
« Vastaus #11 : 14.08.08 - klo:18:09 »
Jostain syystä me ei nykyään osata olla neuvomatta toisiamme siinä kuinka tätä elämää tulisi elää. Puolin ja toisin, kuka milloinkin. Niin kuin muka tiedettäisiin muita paremmin, omattaisiin joku muilta salattu viisaus. Tämä on sääli.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Rukoileminen vs veisuu
« Vastaus #12 : 14.08.08 - klo:19:16 »
Minua kosketti, kun huomasin, että lastenlapset käyttivät luontevasti äidilleen opetettua (oikeastaan perheessämme muokattua) iltarukousta. Ruokarukouskin on tärkeä asia, vaikka se usein unohtuukin. Varsinkin silloin se tuli tärkeäksi, kun luimme sen kesäkuussa ravintolavaunussa yhdessä vanhojen tuttujen kanssa. Minulla oli jo haarukka suussa, kun muut muistivat tämän hyvän tavan. Tapakristillisyys on hyvä tapa.

Benkku

  • Vieras
Sekahedelmä soppa.
« Vastaus #13 : 14.08.08 - klo:19:44 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Jostain syystä me ei nykyään osata olla neuvomatta toisiamme siinä kuinka tätä elämää tulisi elää. Puolin ja toisin, kuka milloinkin. Niin kuin muka tiedettäisiin muita paremmin, omattaisiin joku muilta salattu viisaus. Tämä on sääli.


Nyt alkaa olla siinä pisteessä että on tosissaan ruvettava kysymään, että missä mennään.
Joten nyt on ensin puhdistettava oma "lokero" roskista ja sitten.
Että tähän soppaan en lusikkaani laita.
Sen verran on kyllä todettava että ilmeisesti körttifoorumi on menossa vapaasti "vapaasuuntauksien" suuntaan ja sille ei rajoja ole. Mutta neuvojia riittää.
Siionin virsi 154

1. Jumala, armo anna,
niin että uskon voiman saan.
Tuo hyvän sanan manna
sydäntä köyhää ruokkimaan.
Herätä unestani,
valppaaksi minut tee,
niin että sielustani
pimeys hälvenee.
Kun kuolleet haudan takaa
herätät, voitokas,
herätä usko vakaa
myös minussakin, laupias...
J. Hellman
Sävel Etelä-Pohjanmaalta


 :smt083

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Rukoileminen vs veisuu
« Vastaus #14 : 14.08.08 - klo:20:09 »
Lainaus
Että tähän soppaan en lusikkaani laita.


Kyllä jokaisen tähän jotain on sanottava.
Jos ei muuta, niin ainakin sen, että ei osallistu tai ei ole kiinnostunut.