Kirjoittaja Aihe: -pylväspyhimyskö-  (Luettu 21910 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Raamatun tuntemisesta jne. (erotettu Aku Räty -ketjusta)
« Vastaus #45 : 17.09.08 - klo:12:06 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Eihän se tietenkään ole puolitotuus. Absoluuttinen totuus on ehdoton totuus. Se on totuus jäännöksettä. Voimme jatkuvasti tavoitella totuutta, mutta sen saavuttaminen on ihmiselle mahdotonta. Ja absoluuttinen totuus on vain Luojan, Jumalan hallussa.


Erittäin hyvin kirjoitettu!

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Raamatun tuntemisesta jne. (erotettu Aku Räty -ketjusta)
« Vastaus #46 : 17.09.08 - klo:15:45 »
Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
Minä  uskon ateistien tuntevan paremmin Raamattua, kuin moni ns kirkkovieras. Olisiko  aihtta   tuntea  ainakin  UT niin hyvin, ettei  sotkeudu  käsitteissä.


On ihan hyvä, että ateistit tuntevat Raamattua. Minä tunnen kyllä Uuden Testamentin. Käsitteet saattavat sekaantua.

Lainaus
Jeesus käski tehdä kaikki kansat Hänen  opetuslapsikseen.  Liekö kaikkien tarvitsee saarnata tai  julistaa muuten, mutta vaikeaa on  tulla
kristityksi, jos kaikki vain vaikenee.


Niin. En tekisi opetuslapsesta opetuslasta. Jos ihminen sanoo olevansa kristitty, en ala käännyttää häntä kristityksi.

Lainaus
Kerropa  miten se usko lisääntyy.


Sitäpä juuri. Usko ei lisäänny. Usko on ja sekin vajavainen. Olemme kaikki erehtyviä ja syntisiä ihmisiä. Uskoa ei mitata kirkonkäynnillä tai Raamatunluvulla. Usko kohdistuu Jumalaan, ei kirkonkäyntiin.


Lainaus
Nykyisin  saarnat ovat vähäisiä, noin 6-12 minuuttia, josta puolet on saarnantäytettä.


Ja hyvä niin, ihmiset eivät jaksa kuunnella pitkiä saarnoja. Ihminen pystyy vastaanottamaan yhdestä saarnasta noin kolme pointtia. Hän muistaa kaksi pointtia päivän päästä, yhden viikon päästä eikä yhtään kuukauden päästä. Ytimekäs saarna on parempi kuin jaarittelu, joita jotkut saarnat ovat.

Lainaus
Jos evankeliumia ei saarnata, niin  silloin on  sitä luettava. Siihen voi  UTn lukeminen olla avuksi.


Eihän sitä  jatkuvasti tarvitse lukea. Ydinkohdat ja usko riittävät.

Lainaus
Sisäinen elämä.  Siteeraan Jeeusta: " Ihminen ei eä ainoastaan  leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee:"
__kuulijana oli  itse  paholainen. Viittaat hyviin töihin: Mitä töitä tarkoitt, joilla on merkitystä.


Ihmiset käyvät sisällään paljon keskustelua itsensä kanssa. On hyvä pohtia uskon kysymyksiä, suhdetta Jumalaan, pohtia omia toimiaan ja tekojaan, syntejään yms. Hyviä töitä voi tehdä paljon. Jokainen ymmärtää, mitä hyvä työ on. Se on toisen auttamista ja tukemista.


Johanneksen kirjeestä.

Joka ei rakasta, pysyy kuoleman vallassa. Jokainen, joka vihaa veljeään, on murhaaja, ja te tiedätte, ettei iankaikkinen elämä voi pysyä yhdessäkään murhaajassa. Siitä me olemme oppineet tuntemaan rakkauden, että Jeesus antoi henkensä meidän puolestamme.

Samoin olemme me velvolliset panemaan henkemme alttiiksi veljiemme puolesta. Jos joku, jonka toimeentulo on turvattu, näkee veljensä kärsivän puutetta mutta sulkee häneltä sydämensä, kuinka Jumalan rakkaus voisi pysyä hänessä?

Lapseni, älkäämme rakastako sanoin ja puheessa, vaan teoin ja totuudessa. Siitä me ymmärrämme, että totuus on meissä, ja me voimme hänen edessään rauhoittaa sydämemme, jos se meitä jostakin syyttää. Jumala on meidän sydäntämme suurempi ja tietää kaiken.


Jaakobin kirjeestä

Veljet, mitä hyötyä siitä on, jos joku sanoo uskovansa mutta häneltä puuttuvat teot? Ei kai usko silloin voi pelastaa häntä? Jos veljenne tai sisarenne ovat vailla vaatteita ja jokapäiväistä ravintoa, niin turha teidän on sanoa: "Menkää rauhassa, pitäkää itsenne lämpimänä ja syökää hyvin", jos ette anna heille mitä he elääkseen tarvitsevat. Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.

Ehkä joku nyt sanoo: "Sinulla on usko, minulla teot." Näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, minä kyllä näytän sinulle uskon teoillani. Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet -- pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat. Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön
Acta, non verba.

jUHOMA4

  • Vieras
Raamatun tuntemisesta jne. (erotettu Aku Räty -ketjusta)
« Vastaus #47 : 17.09.08 - klo:19:41 »
" Usko on luja luottamus siihen mitä toivotaan ja ojentautumista sen mukaan mikä  ei näy " UT

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Raamatun tuntemisesta jne. (erotettu Aku Räty -ketjusta)
« Vastaus #48 : 18.09.08 - klo:13:34 »
"Kun usko puhdas säihkyvä on, niin vuoret siirtää voi..."
.........................................................................................Partiolaisten marssi
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

munkki-1

  • Vieras
Raamatun tuntemisesta jne. (erotettu Aku Räty -ketjusta)
« Vastaus #49 : 19.09.08 - klo:08:20 »
Aamupala

Tämä osa Raamattua on Vanhasta testamentista ja siinä kehoitetaan vastuuseen.  

Millainen vastuu meillä on toisistamme?


7 Ja sinä, ihmislapsi! Minä olen asettanut sinut Israelin heimolle vartijaksi. Kun kuulet sanan minun suustani, on sinun varoitettava heitä minun puolestani.

8 Jos minä sanon jumalattomalle: jumalaton, sinun on kuolemalla kuoltava, mutta sinä et puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen tiestänsä, niin se jumalaton kuolee synnissänsä, mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.

9 Mutta jos sinä varoitat jumalatonta hänen tiestänsä, että hän kääntyisi siltä pois, eikä hän tieltänsä käänny, niin hän kuolee synnissänsä, mutta sinä olet sielusi pelastanut.

10 Ja sinä, ihmislapsi! Sano Israelin heimolle: Näin te sanotte: 'Niin, rikoksemme ja syntimme ovat meidän päällämme, ja me riudumme niiden tähden. Kuinka me voisimme pysyä elossa?'

11 Sano heille: Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, ei ole minulle mieleen jumalattoman kuolema, vaan se, että jumalaton kääntyy tieltänsä ja elää. Kääntykää, kääntykää pois pahoilta teiltänne; ja minkätähden te kuolisitte, Israelin heimo!

12 Ja sinä, ihmislapsi! Sano kansasi lapsille: Vanhurskasta ei pelasta hänen vanhurskautensa sinä päivänä, jona hän rikkoo, ja jumalaton pääsee suistumasta turmioon jumalattomuutensa tähden sinä päivänä, jona hän kääntyy pois jumalattomuudestaan, ja vanhurskas ei voi elää vanhurskautensa turvin sinä päivänä, jona hän syntiä tekee.

13 Jos minä sanon vanhurskaalle, että hän totisesti saa elää, mutta hän sitten luottaa vanhurskauteensa ja tekee vääryyttä, niin hänen vanhurskauttansa ei ensinkään muisteta, vaan hän kuolee vääryydessään, jota on tehnyt.

14 Ja jos minä sanon jumalattomalle, että hänen totisesti on kuoltava, mutta hän kääntyy pois synnistänsä ja tekee oikeuden ja vanhurskauden

15 -antaa takaisin, tuo jumalaton, pantin, korvaa riistämänsä ja vaeltaa elämän käskyjen mukaan, niin ettei vääryyttä tee-niin totisesti hän saa elää; ei hänen ole kuoltava.
Hes 33;

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Raamatun tuntemisesta jne. (erotettu Aku Räty -ketjusta)
« Vastaus #50 : 19.09.08 - klo:08:37 »
Tuo on mielestäni hyvä kuvaus profeetan työstä. Hän kuulee Jumalan sanan ja saa tehtäväkseen kertoa se edelleen. Mahtaako meistä muista ihmislapsista olla tuohon.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Raamatun tuntemisesta jne. (erotettu Aku Räty -ketjusta)
« Vastaus #51 : 19.09.08 - klo:09:14 »
Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
Aamupala Tämä osa Raamattua on Vanhasta testamentista ja siinä kehoitetaan vasstuuseen.  Millainen vastuu meillä on toisistamme?


Vastuun sijasta Uudessa Testamentissa puhutaan rakastamisesta. Rakasta veljeäsi tai vihamiestäsi, niin kuin itseäsi. Vastuu on rakastamista.

Johanneksen 1. kirje:

Rakkaat ystävät, rakastakaamme toisiamme, sillä rakkaus on Jumalasta. Jokainen, joka rakastaa, on syntynyt Jumalasta ja tuntee Jumalan. Joka ei rakasta, ei ole oppinut tuntemaan Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.
Acta, non verba.

munkki-1

  • Vieras
Raamatun tuntemisesta jne. (erotettu Aku Räty -ketjusta)
« Vastaus #52 : 21.09.08 - klo:00:24 »
UT opettaa  profetoimisesta moneessakin kohdassa.

Pyhän Hengen armolahjoiss on mm profetian sanat.

Apostoleilla oli armolahjoja.   Useat naiset omistivat profetoimisen lahjoja.

Se ei kuitenkaan ollut samaa kuin tietäjähenget.  Niistäkin kerrotaan, ja ne ajetttiin  ulos apostolien toimesta.

Mielestäni ei  profetian  armolahjaa  ole otettu pois.   Kuitenkaan  kaikkina aikoina  ei ole profeetoilla samaa merkitystä, koska kansan tarvitsema tieto on jo kirjoitettuna  ja tarvitsee vain osata lukea.

Kuitenkin on  aikoja, jolloin tarvitaan johdatusta.   Tulee mieleen  poikaprofeetta  Armeniasta.  Kuusaivuotias poika alkoi profetetoimaan ja sanoi, ettö kaikkien on muutettava pois  siitä maastqa.  Kysyttiin minne?

Poika piirsi kartan  jota hän ei tiennyt missä maassa  sen piti olla, mutta vanhemmat tunnistivat sen  Kaliforniaksi.   Joukko uskovaisialähti sinne ja saapui  sinne 1900 luvun vaiheilla.  Historia todistaa, että ne olivat ainoat, jotka jäivät  henkiin koko kansasta.

Eräs näistä siirtolaisista  onnistui karjan hoidossa ja hänestä tuli  Amerikan suurin maidontuottaja.   Hän oli uskovainen  ja perustti vähitellen oma-n  hengllisen organisaation  jolla on noin 200 000 jäsentä
nykyisin eri puolilla maailmaa  mm Suomessa.  Oppi on lähinnä  helluntailaisuutta.  Suomessa sitä tunnetaan  liikemiesten kristilisena
järjestönä.  Ehtona jäsenyyteen on kristilisyys.  He kokoontuvat ravinoloissa eri puolilla maata.  Moni körttinenkin liikemies on vrmaan mukana järjestössä.  Heidän lehtensä on nimeltä VOICE

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Raamatun tuntemisesta jne. (erotettu Aku Räty -ketjusta)
« Vastaus #53 : 21.09.08 - klo:07:21 »
Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
Kuitenkin on  aikoja, jolloin tarvitaan johdatusta.   Tulee mieleen  poikaprofeetta  Armeniasta.  Kuusaivuotias poika alkoi profetetoimaan ja sanoi, ettö kaikkien on muutettava pois  siitä maastqa.  Kysyttiin minne? Historia todistaa, että ne olivat ainoat, jotka jäivät  henkiin koko kansasta.


Tässä on siis kysymys venäläisistä helluntailaisista ja armenialaisten kansanmurhasta, johon syynä olivat turkkilaiset 1900-luvun alkuvuosina. Shakarianit eivät suinkaan olleet ainoat, jotka jäivät armenialaisista henkiin. Armenian valtiossa asuu 2,5 miljoonaa armenialaista. Turkkilaisten suorittaman kansanmurha kohdistui erityisesti Turkin itä- ja pohjoisrajoilla asuviin armenialaisiin. Muun muassa turkkilainen nobelkirjailija Orhan Pamuk on puhunut ja kirjoittanut armenialaisten kansanmurhasta.

Armenian apostolinen eli ortodoksinen kirkko on läntisen maailman vanhimpia kirkkoja, jonka perustamisella lienee suora yhteys alkuseurakuntaan. Armenian kirkko ei ole perinteisessä mielessä ortodoksinen vaan aivan omanlaisensa. Jos nyt joku Sakarian on perustanut bisnesmiesten helluntailaisen järjestön, ei se ole mitään verrattuna Armeijan kirkkoon.

Minä jo luulin, että kysymys on Gideon Internationalista, mutta mainitsemasi järjestä onkin täysin helluntalainen eli Full Gospel Business Men's Fellowship International.
Acta, non verba.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Raamatun tuntemisesta jne. (erotettu Aku Räty -ketjusta)
« Vastaus #54 : 21.09.08 - klo:10:44 »
Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
Oppi on lähinnä  helluntailaisuutta.  Suomessa sitä tunnetaan  liikemiesten kristilisena
järjestönä.  Ehtona jäsenyyteen on kristilisyys.  He kokoontuvat ravinoloissa eri puolilla maata.  Moni körttinenkin liikemies on vrmaan mukana järjestössä.  Heidän lehtensä on nimeltä VOICE

Kyse on siis tästä: http://www.stelk.fi/
Järjestön näkemykset eroavat aika paljon herännäisyydestä, noin lievästi sanoen.

Näytteitä:
Lainaus käyttäjältä: "Richard Shakarian"
Poimintoja suomennetuista kirjeistä.
Pankinjohtaja aisti heti jotakin erilaista hänessä ja antoi hänelle kaiken, mitä hän pyysi. Ylistys Jumalalle!
---
USKO SE – VASTAANOTA SE – JA MENESTY
MENESTYS – terveydessä – perheessä – ihmissuhteissa - liiketoimissa
MENESTYS – taloudellisissa asioissa – urallasi – asemassa - elämässä
MENESTYS – luovuudessa – uusin tavoin – uusille tasoille
--
2006 ON MAHTAVIN VUOSI
Amerikka, Amerikka, tämä on sinun vuotesi.
Ja muulle maailmalle se on suurimman sadonkorjuun alku.
---
Eräs johtajistamme teki suuren uskonlupauksen veljesliitolle. Hänen esimiehensä soitti ja käski häntä täyttämään lomakkeen heti, yhtiö oli jakamassa osakeoptioita vuodelta 1977. Taivaan akkunat avautuivat suurella odottamattomalla siunauksella. Voi miten valtava siunaus ja ilo onkaan kylvää lupauksen siemen veljesliittoon.

Herännäispiireissä liikkuvana liikemiehenä en tunne varsinaista vetoa STELK:n suuntaan. Yritteliäällä Etelä-Pohjanmaalla ei ole osastoa, ja epäilen, että Kuopionkaan osaston kokouksissa ei Siionin virsiä veisailla.
 
Mtala

jUHOMA4

  • Vieras
Raamatun tuntemisesta jne. (erotettu Aku Räty -ketjusta)
« Vastaus #55 : 21.09.08 - klo:12:36 »
Munkki 1:n  pitkistä "litanioista" en tunnista  hrännäisyyttä    :o

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Raamatun tuntemisesta jne. (erotettu Aku Räty -ketjusta)
« Vastaus #56 : 21.09.08 - klo:15:50 »
Musta tuntuu, että näissä keskusteluissa usein sekoitetaan kaksi eri asiaa: Toinen on se, että herännäiset hyväksyvät monenlaista, ja pyrkivät olemaan tuomitsematta eri tavoin ajattelevia. Toinen on sitten se, mitä herännäisyys itsessään on.

Esim. Herännäisyys ei ole ylistyslaulua ja nauruherätystä. Silti herännyt voi (toivottavasti) hyväksyä sen, että jonkun toisen usko on sitä.

Se, että joku pitää itseään körttinä, mutta tykkää nauruherätyksestä (keksitty esimerkki) ei tarkoita sitä, että körtit tykkäisivät nauruherätyksestä, vaan että joku - ehkä jossain muissa aatoksissaan - körtti saattaa tykätä.

Se että yksittäinen körtti julistaa sanaa kaduntallaajille (esimerkki elävästä elämästä), ei tee siitä sananjulistamisesta sen körttiläisempää kuin oluenjuonnista...