Kirjoittaja Aihe: Toisen posken kääntäminen ym. pohdintaa (parannuksenteko 2?)  (Luettu 22664 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Katriina

  • Vieras
Pena yritti palautella alkuperäiseen aiheeseen. Sitä tässä ei oikein voi olla miettimätä. Ja tuota parannuspuolta. Joskus mainitsin törmäilleeni Bonhoefferiin keväästä. Vähän piti jotain nieleskellä, ennenkuin sai kurkustaan alas ("Kutsu seuraamiseen" --- taitais jäädä tekemäti) mutta yhtä kaikki. En saanut juttuja unohdettuakaan.

Kyselin täsä taannoin tuosta "toisen posken kääntämisestä", ja jäin siinä miettimään yhtä jos toistakin. B. päätti että Hitlerille ei enää käännettäisi, ja pääsi siitä hyvästä kyllä hirteen. Eiköhän väki täällä tekisi samoin (ainakin periaatteessa....) Mutta entäs ne arkipäivän pikkuasiat. Mitä tehdä, sanotaan nyt, työtoverille, jonka näkemys perustehtävästä on että v (anteeksi) kuittaillaan toisille niin että varmasti niitä itkettää lopun päivää (kysykää vielä miksi hoitotakuu ei toteudu) - toista poskeako vai kerran kunnolla turpiin? Tämä on aika triviaali ja naiivikin esimerkki mutta eiköhän sarjaa jotain-useimmille-tuttua.

En tie kuuluuko se sarjaan parannuksenteko --- mutta teemaan kristillinen elämä se ehkä kuuluu?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22033
Toisen posken kääntäminen ym. pohdintaa (parannuksenteko 2?)
« Vastaus #1 : 28.07.08 - klo:07:05 »
Olen ymmärtänyt, että toisenkin posken kääntäminen on ohje silloin, kun joku käy vain minun kimppuuni. Silloin, kun huomaa lähimmäistä kiusattavan, on oikeus ja velvollisuuskin puolustaa heikompaa kaikilla laillisilla keinoilla. Asian tekee mutkikkaaksi ainakin koulussa se, että kiusaajan usein heikkoa itsearvostusta on varottava loukkaamasta, vaikka ilkeät teot onkin osoitettava vääriksi ja saatava loppumaan.

Katriina

  • Vieras
Toisen posken kääntäminen ym. pohdintaa (parannuksenteko 2?)
« Vastaus #2 : 28.07.08 - klo:10:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Olen ymmärtänyt, että toisenkin posken kääntäminen on ohje silloin, kun joku käy vain minun kimppuuni. Silloin, kun huomaa lähimmäistä kiusattavan, on oikeus ja velvollisuuskin puolustaa heikompaa kaikilla laillisilla keinoilla. Asian tekee mutkikkaaksi ainakin koulussa se, että kiusaajan usein heikkoa itsearvostusta on varottava loukkaamasta, vaikka ilkeät teot onkin osoitettava vääriksi ja saatava loppumaan.


Periaatteessa samaa mieltä --- oma halu antaa päin lättyä on se jota pitäisi yrittää hallita, sillä johtaako se mihinkään hyvään? Ja jos niin milloin ja ennen kaikkea: Miten se tehdään sillä pelkkä mahdollisimman-pahasti-sanominen jättää itsellekin ikävän olon.

-Toisaalta joskus on kyllä nähty kuinka tällainen kuittailija ikäänkuin hakee rajoja, aikuinen siis, eikä lopeta ennen kuin raja kerta kaikkiaan tulee muodossa tai toisessa vastaan. Käytös käy mahdottomammaksi ja meno omavaltaisemmaksi koko ajan, vaarantaa lopulta jo potilasturvallisuudenkin -  - kunnes selvin sanoin käsketään lopettaa. Tällaista katselee hieman huolestuneena silloinkin kun ei niin itsellä olisi väliä/mitään hätää. Ja jostain syystä tämä tauti pesii terveydenhuollon yksiköissä.

Joskus sitä miettii että jokin meissä naisissa on pahemmin vinksallaan kuin miehissä...tosin miehetkin osaavat ainakin tulla kimppaan....

Tuo koulukiusaamisjuttu on kiinnostava (sen lisäksi että ikävä). Noita kiusaajia on tutkittu, ja todettu ettei niillä ole yhtään huono itsearvostus ja itsetunto. Päin vastoin. Kiusaaminen on vain tosi kivaa. Tutkin joskus johonkin opinnäytetyöhön peruskoulun 3-luokkalaisia ja tämä tuli sivulöydöksenä jo silloin vastaan. Näitä kiusantekijöitähän ohjattiin lastenpsykiatreille, kuraattoreille sun muille pilvin pimein, mutta siinä yhteydessä tämä tulos sitten löytyikin.

On muuan paikkakunnalla muuan koulu, jossa opettaja valitsee "rehtioppilaan" joka luokalta.  Nämä kutsutaan esiin ja palkitaan kevätjuhlassa. Juuri nämä "rehtioppilaat" ovat yläasteikäisinä olleet pahimpia kiusaajia....joskus on pohdittu paikkakuntalaisten tuttujen kanssa tätä merkillisyyttä.  Valitaanko lapsi, jonka vanhempia  opettaja pelkää? Silloinhan voi kysyä että onko sittenkin jokin hullusti.

Näille, sanoisin, ei ainakaan "toista poskea". Tai korvapuusti ja molemmille, ainakin sanallinen.  Joskushan ihmisen on opittava miten tätä maailmaa asutaan niin että kukaan ei tarpeettomasti kärsi.  

Mahtaisiko tuo, että joku aikuinen välittää lapsen käytöstavoista, sittenkään olla niin traumatisoivaa kuin joskus on kuviteltu --- jollain luokalla asia on otettu puheeksi ja kersat kuulemma kyllä häpesivät, joku pikkumimmi vallan itkaisi, mutta osoitettiinpa että ollaan kiinnostuneita.

No, et sinä niin sanonutkaan.... ettei saisi kasvattaa lasta siis... mutta siihen saattaa päteä se ettei mikään kuritus ylipäätään ajankohtaisesti tunnu mukavalta vaan ikävältä, mutta jälkeenpäin se antaa jotain hyvää (Raamattu osataan huonosti, oliko se vanhurskauden rauhanhedelmä vai mitä muuta merkillistä) niille jotka sen kautta harjoitetaan....

Pätisikö sama meihin aikuisiin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22033
Toisen posken kääntäminen ym. pohdintaa (parannuksenteko 2?)
« Vastaus #3 : 28.07.08 - klo:11:47 »
Eivät kiusaajat sen onnettomampia reppanoita ole kuin muutkaan. Koen kuitenkin, että murrosiässä tyypillinen omaan itseen kohdistuva hämmennys teettää heillä tämän toisiin suunnatun ilkeilyn. Työtovereitaan piikittelevän täysi-ikäisen näen tältä pohjalta jotenkin murrosikään jämähtäneeksi. Jotkut ihmiset taas tuntuvat olemuksellaan melkein pyytävän tulla kiusatuiksi. Sekin on kierre, joka pitäisi viisaalla tavalla katkaista. Itsetunnon ongelmahan sekin on.

Katriina

  • Vieras
Toisen posken kääntäminen ym. pohdintaa (parannuksenteko 2?)
« Vastaus #4 : 28.07.08 - klo:12:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Eivät kiusaajat sen onnettomampia reppanoita ole kuin muutkaan. Koen kuitenkin, että murrosiässä tyypillinen omaan itseen kohdistuva hämmennys teettää heillä tämän toisiin suunnatun ilkeilyn. Työtovereitaan piikittelevän täysi-ikäisen näen tältä pohjalta jotenkin murrosikään jämähtäneeksi. Jotkut ihmiset taas tuntuvat olemuksellaan melkein pyytävän tulla kiusatuiksi. Sekin on kierre, joka pitäisi viisaalla tavalla katkaista. Itsetunnon ongelmahan sekin on.


Joskus. Tuotakaan ei ole pystytty täysin todentamaan. Juttu nimittäin ei suinkaan ala murrosiässä, se on ala-asteella jo täysillä meneillään.

Kiusattu valikoituu sattumanvaraisesti. Koulussa se menee näin: On luokkia, joilla tämä on perusharrastus. Kun kiusattu esim. vaihtaa koulua, valikoi luokka välittömästi uuden uhrin. Se saattaa olla joku entisistä kiusantekijöistä siinä kuin kuka hyvänsä muukin. Joku pitää olla.

Aikuisiällä on, totta kyllä, esim parisuhteita, jotka jumittuvat jonkinlaiseen heistä hauskaan sadomasokistiseen peliin. Vaarallista se kuitenkin on ryhmäilmiönä ja työyhteisöissä. Bionin kirja "Kokemuksia ryhmistä" kuvaa asiaa aika hyvin.

Työpaikallehan tullaan sillä ns perusolettamuksella että siellä tehdään työtä. On yhteisöjä joissa työ on hahmotonta, sitä on vaikeaa suorittaa aivan-oikein koskaan, ja siitä koetaan syyllisyyttä. Tällöin työyhteisö valitsee uuden perusolettamuksen (joka ei aina ole edes tietoinen). Olemme täällä löytääksemme syyllisen (syntipukkiryhmä) tai odottamassa jotakuta joka saa-täällä-kaiken-kuntoon (messiaanodotusryhmä) tai katsomassa-palvoen-johtajia-jotka-kyyllä toimivat (parinmuodostusryhmä). Ryhmä vaihtaa perusolettamusta sujuvasti, jos entinen ei toimi.

Työelämässä tämä on vaarallinen ilmiö: Työt jäävät nimittäin lopulta tekemättä tai tehdään kehnosti sillä huomio on toisaalla. Ja kun ajattelee terveydenhuoltoa niin vähän karmii, ei voi mitään.

Ja yhtä kaikki. Tämä on todettu: Kiusaaminen on kivaa. Siinä sen suosio. Meistä erikoiset asiat ovat kivoja mutta no, ei sitä suotta puhuta langenneesta ihmiskunnasta....joka kai tarvitsisi parannusta....

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Toisen posken kääntäminen ym. pohdintaa (parannuksenteko 2?)
« Vastaus #5 : 28.07.08 - klo:12:41 »
Äh, ei tämä ketju ehkä kuitenkaan suoraan enää pelastusepävarmuutta koskenut. Haitanneeko Katriina otsikon muokkaus alkuperäisestäsi? Jos, muokkaa takaisin, tai minä muokkaan.
(Olen hieman järjestysfriikki...)

Mutta mielenkiintoisen keskustelunavauksen teitte, vaikka toisen ketjun -jatkoksi se olikin tarkoitettu.

Mistä se sitten johtuu, että täytyy ryhtyä työpaikalla hankalaksi, kiusaamaan, polkemaan, muuten vaan kuittailemaan ja kettuilemaan. Joskus voinee johtua siitä, että on itse joutunut kokemaan saman. Kuittailee nyt takaisin, tosin kaikille muillekin kuin alkup. "syylliselle"? Oma työ on tehty niin kurjaksi, että viihtymättömyytensä osoittaa kettuilulla työtovereille ja asiakkaille? Mitä voi tehdä, jos kyseessä onkin alaisilleen kettuileva ja alaisiaan polkeva esimies?

Mahjong

  • Vieras
-hups-
« Vastaus #6 : 28.07.08 - klo:13:28 »
Lainaus
Liisa kirjoitti:
Mitä voi tehdä, jos kyseessä onkin alaisilleen kettuileva ja alaisiaan polkeva esimies?

Käännän kysymyksen toisinpäin:
Mitä voi tehdä, jos kiusauksen kohteeksi tuleekin esimies, joka ei esim. voi erottaa kiusaavia "alaisiaan"?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22033
Toisen posken kääntäminen ym. pohdintaa (parannuksenteko 2?)
« Vastaus #7 : 28.07.08 - klo:16:19 »
Kiusaaminen on kivaa. Tällaista käsitystä tuetaan viihteenkin avulla. varhaisnuorten anime-tyyppiset ohjelmat rakentavat juonensa dramaattiselle kilpailulle tai taistelulle, jota maustetaan vastustajan piikittelyllä puolin ja toisin. Kun vastustaja on jälleen kerran voitettu, piruillaan kavereiden kesken. hähähää!

Nuo Bionin syntipukki-, messias- ja pariutumisryhmät ovat mielenkiintoisia malleja. Tuli mieleeni joskus lukemani Games People Play -teos, jossa kuvailtiin ihmisten käyttäytymistä, jossa on ilmeisen pinnan alla kätkössä piilotarkoituksia. Pahimmillaan tällaiset pelit johtavat kirjan mukaan 'oikeussaliin tai ruumishuoneelle'. Kai kiusaamisessakin on jotain tällaista peliä. Tärkeä osa on sivusta seuraavalla 'yleisölläkin'.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16860
    • http://www.samila.1g.fi
Re: -hups-
« Vastaus #8 : 28.07.08 - klo:16:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Mahjong"
Liisa kirjoitti:
Lainaus
Mitä voi tehdä, jos kyseessä onkin alaisilleen kettuileva ja alaisiaan polkeva esimies?

Käännän kysymyksen toisinpäin:
Mitä voi tehdä, jos kiusauksen kohteeksi tuleekin esimies, joka ei esim. voi erottaa kiusaavia "alaisiaan"?


Entisenä esimiehenä tiedän, että siinä hommassa mikään ei ole niin inhottavaa kuin alaiset. Minulle sattui kerran korkeasti koulutettu fiksu luonnehäiriöinen alainen ja hän kyllä teetti töitä. Luonnehäiriötä ei näy testeissä eikä haastattelussa. Ensimmäiseksi hän rakentaa itselleen työtovereista linnakkeen ja sitten alkaa ampua muita hyödyntäen linnakettaan. Se alkku vie runsaat puoli vuotta ja vielä jonkin aikaa sen jälkeen ennenn kuin tajuaa mistä on kyse. On minulla ollut todella mukavia alaisia, joihin ystävyys on säilynyt vuosia ja on edelleen voimassa.

Herra varjelkoon luonnehäiriöisiltä alaisilta
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Re: -hups-
« Vastaus #9 : 28.07.08 - klo:18:25 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Herra varjelkoon luonnehäiriöisiltä alaisilta


Ja esimiehiltä. Tai ylipäätään rooli kuin rooli, voi olla tukala ihmissuhde. On tullut nähtyä läheltä. Paitsi diagnosoimattomiahan nuo.

Katriina

  • Vieras
Toisen posken kääntäminen ym. pohdintaa (parannuksenteko 2?)
« Vastaus #10 : 28.07.08 - klo:19:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Äh, ei tämä ketju ehkä kuitenkaan suoraan enää pelastusepävarmuutta koskenut. Haitanneeko Katriina otsikon muokkaus alkuperäisestäsi? Jos, muokkaa takaisin, tai minä muokkaan.
(Olen hieman järjestysfriikki...)

Mutta mielenkiintoisen keskustelunavauksen teitte, vaikka toisen ketjun -jatkoksi se olikin tarkoitettu.

Mistä se sitten johtuu, että täytyy ryhtyä työpaikalla hankalaksi, kiusaamaan, polkemaan, muuten vaan kuittailemaan ja kettuilemaan. Joskus voinee johtua siitä, että on itse joutunut kokemaan saman. Kuittailee nyt takaisin, tosin kaikille muillekin kuin alkup. "syylliselle"? Oma työ on tehty niin kurjaksi, että viihtymättömyytensä osoittaa kettuilulla työtovereille ja asiakkaille? Mitä voi tehdä, jos kyseessä onkin alaisilleen kettuileva ja alaisiaan polkeva esimies?


Juuri neuvoit tuon lainaamisen...ja nyt tulee kaikki kuitenkin yhteen samaan, vaikka harjoittelinkin. No, jos ensi kerralla sitten.

Vaihda ihmeessä nimeä jos siltä tuntuu. Minua ei yhtään haittaa. Minulla tämä tuli mutkan kautta, tämmöisen:  Viittasin jossain törmäilleeni Bonhoefferiin ja joskaan hän ei missään nimessä ollut yksi ja sama ajattelultaan läpi elämänsä niin tästähän hän piti kiinni: Vain seuraaja uskoo --- vain uskova seuraa. Meni vähän kakoen kurkusta alas, ja tämä kuittailu tai toisen posken kääntäminen tuli ensimmäisenä mieleen. No. B. ei ollut Kristus itse (vaikka Bethke hänestä lähes-kristuksen saa tehtyäkin) mutta yhtä hän oli: Mahdottoman rehellinen ihminen. Eli: Onko pelastuakseni otettava, ja tosissani vielä, tuo ajatus Kristuksen seuraamisesta?

Mitäs siihen sanot Katriina jos kysytään ja niin että Kristus ei olekaan ylimääräinen makkaraviipale leivällä vaan elämän leipä itse?

Mietin sitäkin henkilöä joka tämän ihan ykkösketjun aloitti. Hän totesi ettei jaksa käydä seurakunnassa, ja "olla uskovainen" ---nyt olisi hyvä muistaa hänen omat sanansa. Se oli hyvä puheenvuoro ---unohtumaton ainakin.  Tiedän montakin tahoa joilla tuo on se juttujen juttu, mutta mutta. Sekö on lopulta oleellista?

En olisi varmaan jäänyt vaivaamaan päätäni koko pelastus-ja Kristuksen seuraaminen (mitä se on?) kysymyksellä ellen olisi saanut noita vaikutteita DB:lta. Siitähän on kyllä kiistelty että mikä mies koko mies oikein oli --- ja jokainen on saanut mieleisensä lopputuloksen, joten minusta hänet voisi laittaakin sivuun (tai jos joku tahtoo niin uuteen ketjuun) ---- mutta yhtä kaikki, olisi epärehellistä väittää että olisin omin päin koko asiaa alkanut ajatella.  

En tiedä, onko se sitä syvällisintä parannusta sittenkään ettei jaksa aina olla niin aktiivinen ja julkihurskas. Elämässä on kai jokaisella aikoja, joina ei vain jaksa ---siitäkin on joku sanonut jotain aika oivaltavaa. Ja on kyllä aikoja joina ei jaksa mitään. Ei pysy edes tajuissaan ja silloin olisi hirveää ajatella ettei olisi toisen ansiota kuin turvaverkkona. Siihen lopulta putoaa.

Mutta entäs silloin, kun jaksaa.

Onko jokin linkki pelastuksen ja Kristuksen seuraamisen välillä --- tai kuinka sen sanoisi. Että eihän siitä omassa voimassa mitään tule jne, mutta kun se vanha vainooja, kavala, kauhea, vasiten houkuttelee olemaan ihan kaltaisensa, ja tarjolla olisi nöyrempi, suostuvampi ja vähemmän sitä sadistista tyydytystä salliva vaihtoehto, ja sitten otan ja tartun siihen mikä on äkkiseltään kivempaa (se nimittäin on pitkin tutkimuksin todettu oikeastaan ainoaksi perusterveen ihmisen motiiviksi tässä) niin miten käy, Katriina? Montako kertaa Jumala jaksaa tulla huutelemaan: Katriina, missä sinä olet? Tule esiin....Se sattui olemaan minun lapsiani sekin jota tänään täräytit....

Katriina

  • Vieras
Toisen posken kääntäminen ym. pohdintaa (parannuksenteko 2?)
« Vastaus #11 : 28.07.08 - klo:20:17 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Äh, ei tämä ketju ehkä kuitenkaan suoraan enää pelastusepävarmuutta koskenut. Haitanneeko Katriina otsikon muokkaus alkuperäisestäsi? Jos, muokkaa takaisin, tai minä muokkaan.
(Olen hieman järjestysfriikki...)

Mutta mielenkiintoisen keskustelunavauksen teitte, vaikka toisen ketjun -jatkoksi se olikin tarkoitettu.

Mistä se sitten johtuu, että täytyy ryhtyä työpaikalla hankalaksi, kiusaamaan, polkemaan, muuten vaan kuittailemaan ja kettuilemaan. Joskus voinee johtua siitä, että on itse joutunut kokemaan saman. Kuittailee nyt takaisin, tosin kaikille muillekin kuin alkup. "syylliselle"? Oma työ on tehty niin kurjaksi, että viihtymättömyytensä osoittaa kettuilulla työtovereille ja asiakkaille? Mitä voi tehdä, jos kyseessä onkin alaisilleen kettuileva ja alaisiaan polkeva esimies?


Yritin lainailla ja muokatessani katosi koko tarina. Yritetääs taas.

Muuta pois nimeä jos se tuntuu järkevältä. Minua ei haittaa.

Tämä meni itselläni tällaisen mutkan kautta: Mainitsin jossain törmäilleeni Bonhoefferiin maaliskuussa (jne tähän saakka). No niin - hänhän nyt ei ollut Kristus (joskin  Bethkeltä saa sellaisen vaikutelman) ja muutti todella ja nopeaan näkemyksiään (vaikka joku on väittänyt siitäkin muuta). Jos hänestä puhutaan tarvitaan toinen ketju, parempi olla jatkamatta tässä --- olisi vain epärehellistä itseltäni väittää että olisin koko asiaa tästä näkökulmasta koskaan ajatellut.

"Vain seuraaja uskoo ---vain uskova seuraa".
Totta, moni B:n ajatus meni alas jokseenkin kakistellen.... mutta rehellinen hän oli ja tuota mieltä kai siihen saakka kun päätyi hirttolavalle.

Toinen joka jäi mieleeni oli "Etsijä" joka koko ykkösketjun aloitti. Hän viittaa siihen ettei jaksa olla niin riivatun uskovainen --näin ymmärsin ---seurakunta-aktiivi erityisesti. Tiedän mainion hyvin, että moniaalla tuota pidetään kaikessa oleellisimpana. Pelastumisen...opetuslapseuden...sen Kristuksen seuraamisen....Mutta onko se sitä?

- Parannuksentekoa mietin kun ajattelin tuota "uskova seuraa" ---- ja siinä yhteydessä kai mieleen jysähti tämä niin tavallinen ihmisten arjesta aivan turhaan raskasta tekevä asia.

-Kyllä kai Jumala jaksaa perään huudella, että Katriina, missä sinä olet? Tule esiin....se sattui olemaan minun lapsiani, jota tänään täräytit...eikö ollut puhetta siitä toisen posken kääntämisestä....mutta en tahtoisi ns kaivaa verta nenästäni (kuten täällä joku jossain yhteydessä hyvin ilmaisi) eli siis: kiusata Jumalaa. Tehdä tarkoituksella väärin.... vaikka kuulkaa, kyllä se hiljaista pitelee, tarkoitti miten hyvänsä. Mutta kuitenkin ja joka tapauksessa. Kuinka tehdä toisen päivästä mieluummin helpompi kuin raskaampi? On niin juhlallista puhua toisen kuorman kantamisesta kun ei tämän vertainenkaan ota sujuakseen.

- Onhan aikoja joina ei tuotakaan vain jaksa. Joku on sanonut siitäkin jotain oivaltavaa. Jos ei edes oikein pysy tajuissaan niin on mahdottoman helpottavaa yksinkertaisesti tietää, ettäalla on toisen ansioista kudottu turvaverkko, johon putoaa. Mutta entäs niinä aikoina joina on terveempi ja jaksaa?

-Kuinkas minä otan todesta tuon Kristuksen seuraamisen --- niin ettei hän ole vain ylimääräinen makkaraviipale lerivällä vaan ihan se elämän leipä.... ja kuinka rehellinen ylipäätään pystyn olemaan kun puutun tai jätän puuttumatta? Se nimittäin on aika monesti toteen tutkimuksin näytettyä että meistä kiusaaminen on kivaa. Ei löytynyt mitään juhlallisia motiiveja, ei traumaattista lapsuutta, ei sitä eikä tätä jännittävää. Joskus, totta, pitää nälviä työtoveria kun ukko on taas tullut kännissä kotiin, mutta ne usein kaikki tietävät, ne jutut. Silloinkin kaikille olisi helpompaa jos voi sanoa että on semmoinen ja tämmöinen päivä, koettakaa kestää. Myötätuntoa heruu ihmeen hyvin. Monihan toimiikin noin, niistä siis, joilla jokin ihan todellinen syy on....selittelemättä edes syytä, kuka siihen on tilivelvollinen? Usein sanotaan vain että olen tosi poikki/keljulla tuulella/muuta luovaa, älkää ottako täydestä kaikkea mitä sanon tänään...

-Joskus vielä kaiken päälle on ehdottomasti helpompaa jättää puuttumatta! Siinähän voi joutua hankaluuksiin vaikka itte jos ottaa ja puuttuu! Hirressäkin se ensi päivä on pahin...joskus monta vuotta löysässä hirressä on tukalampi vaihtoehto....

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Toisen posken kääntäminen ym. pohdintaa (parannuksenteko 2?)
« Vastaus #12 : 30.07.08 - klo:19:03 »
Olen tätä aihetta vielä pohdiskellut. Jokunen haja-ajatus sitten tähänkin.

Lainaus käyttäjältä: "Katriina"
Mitä tehdä, sanotaan nyt, työtoverille, jonka näkemys perustehtävästä on että v (anteeksi) kuittaillaan toisille niin että varmasti niitä itkettää lopun päivää (kysykää vielä miksi hoitotakuu ei toteudu) - toista poskeako vai kerran kunnolla turpiin?


Kai asian puheeksi ottaminen, yritys rakentavaan keskusteluun olisi aina paras? Aina ei siihen tosin ole mahdollisuuksia. Joskus siihen ei suostuta. Ja joskus sen seuraukset voisivat olla vielä huonommat.

Etenkin hoitotyön (terveyskeskukset, sairaalat, laboratoriot jne., lääkärit, vastaanottohenkilöt luukun takana ym.) ollessa kyseessä minä olen aika herkkä sille, että kohtelu on kunnioittavaa. Pistää herkästi vihaksi ja loukkaa, kun ei ole. Kai se on sen verran herkkä tilanne, käsittelevät henkilökohtaisia asioita ilman, että on mitään luottamussuhdetta voinut kehittyä. Jotenkin siis soisi, että niissä tilanteissa henki olisi hyvä, niin asiakkaan suuntaan kuin työyhteisössäkin (josta se kyllä heijastuu asiakkaallekin). Yhtään siis tietämättä nyt mainitusta tilanteesta, mutta yleensä ajatuksena.

Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Jotkut ihmiset taas tuntuvat olemuksellaan melkein pyytävän tulla kiusatuiksi. Sekin on kierre, joka pitäisi viisaalla tavalla katkaista. Itsetunnon ongelmahan sekin on.


Tätä olen pyöritellyt. Milloin ihminen olemuksellaan pyytää tulla kiusatuksi? En oikein onnistu itse hahmottamaan yhtään esimerkkiä. (Tulee vaan kauhukuvavastaavuus mieleen siitä, kun joskus raiskatuiksi joutuneista kommentoidaan, että "mitäs pukeutui niin ja kulki yksin yöllä kaupungilla". Sorry, aika hurja kontrasti alkup. asiayhteydessä tosin tuohon.)

Katriina

  • Vieras
Toisen posken kääntäminen ym. pohdintaa (parannuksenteko 2?)
« Vastaus #13 : 30.07.08 - klo:19:48 »
Lainaus
Liisa: Kai asian puheeksi ottaminen, yritys rakentavaan keskusteluun olisi aina paras? Aina ei siihen tosin ole mahdollisuuksia. Joskus siihen ei suostuta. Ja joskus sen seuraukset voisivat olla vielä huonommat.


Käsittämättömintä on, että se ei vain onnistu. Terveydenhuollollahan on kaikki työnohjaukset sun muut juuri tällaista varten ja olleet ymmärtääkseni ennen kouluja, seurakuntia yms instituutoita. Erikoistumissairaalani johtalalla oli tyly tyyli: Tiimi jossa noin käyttäydytään  hajalle, ja saman tien kun tämmöistä tulee tietoon. Siirrot uusiin yksiköihin mahdollisimman monille (aina ei "syyllisille" - niitä ei edes kyselty)  ja koko peli alkuun puhtaalta pöydältä. Se auttoi - aina. Se sai myös ihmiset säikähtämään ja miettimään käytöstään. Mutta pienissä yksiköissä se ei ole mahdollista.

Lainaus
Liisa Etenkin hoitotyön (terveyskeskukset, sairaalat, laboratoriot jne., lääkärit, vastaanottohenkilöt luukun takana ym.) ollessa kyseessä minä olen aika herkkä sille, että kohtelu on kunnioittavaa. Pistää herkästi vihaksi ja loukkaa, kun ei ole. Kai se on sen verran herkkä tilanne, käsittelevät henkilökohtaisia asioita ilman, että on mitään luottamussuhdetta voinut kehittyä. Jotenkin siis soisi, että niissä tilanteissa henki olisi hyvä, niin asiakkaan suuntaan kuin työyhteisössäkin (josta se kyllä heijastuu asiakkaallekin). Yhtään siis tietämättä nyt mainitusta tilanteesta, mutta yleensä ajatuksena.


Älähän muuta puhu. Niin sen pitäisi mennäkin. Ja aika usein, kun joku on tuossa tilanteessa sitten potilaalle töykeä, on syynä tämä: pidättelee kyyneliään, kun on juuri tuoreeltaan kuullut olevansa/annettu ymmärtää että on maailman ikävin tyyppi joka aina-pilaa-täällä-ilmapiirin, ostaa-vääränmerkkistä-kahvia-kahvihuoneeseen ja aina-pöllii-toisten-suolapurkista-suolaa, ja jota ilman ylipäätään maailma olisi paratiisi.

Joskus kyllä tuollaisen jälkeen sitä on potilaalle tavallistakin herttaisempi... kaipaa edes yhtä ystävällismielistä vuorovaikutustilannetta, ja jos potilas sattuu rähjäämään ja sanomaan samaa niin no, se on eri juttu kuitenkin....

Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Jotkut ihmiset taas tuntuvat olemuksellaan melkein pyytävän tulla kiusatuiksi. Sekin on kierre, joka pitäisi viisaalla tavalla katkaista. Itsetunnon ongelmahan sekin on.


Lainaus
Tätä olen pyöritellyt. Milloin ihminen olemuksellaan pyytää tulla kiusatuksi? En oikein onnistu itse hahmottamaan yhtään esimerkkiä.


Kyllä Pena taitaa olla oikeassa joskin sitä "olemusta" on vaikeaa kuvailla. Tällöin, siis masokistin kohdatessaan, on kyllä hyvä muistaa vanhan analyytikkosedän varoitus: "Look for the knife!" sillä tällainen ihminen on usein kaksinkertaisesti sadisti. Vain sellainen vuorovaikutus lähtee liikkeelle jossa hän on se rääkätty ressu, toiset kuin ajetaan siihen sadistin rooliin,  ja sitten hän kyllä iskee.....

Mutta yhtä kaikki. Kyseessä on aika mutkikas ilmiö, harvoin mitään päälle näkyvää.  Ja kummassakin tilanteessa olisi kai viisainta, ellei muuta voi, olla ainakin hetki hiljaa.  

Mutta kuten sanottu: Tuo kysytäänpä-nyt-avoimesti ei todellakaan onnistu. Olen ollut näissä lysteissä pian neljännesvuosisadan, ollut mukana pahanteossa ja jälkiä korjaamassa ja kokeillut tätä, myös nähnyt erinäisiä kokeiluja. Ei toimi.

Benkku

  • Vieras
Minun ei kai pitäisi vastata tähän,mutta...
« Vastaus #14 : 30.07.08 - klo:22:15 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Olen tätä aihetta vielä pohdiskellut. Jokunen haja-ajatus sitten tähänkin.
Kai asian puheeksi ottaminen, yritys rakentavaan keskusteluun olisi aina paras? Aina ei siihen tosin ole mahdollisuuksia. Joskus siihen ei suostuta. Ja joskus sen seuraukset voisivat olla vielä huonommat.

Etenkin hoitotyön (terveyskeskukset, sairaalat, laboratoriot jne., lääkärit, vastaanottohenkilöt luukun takana ym.) ollessa kyseessä minä olen aika herkkä sille, että kohtelu on kunnioittavaa. Pistää herkästi vihaksi ja loukkaa, kun ei ole. Kai se on sen verran herkkä tilanne, käsittelevät henkilökohtaisia asioita ilman, että on mitään luottamussuhdetta voinut kehittyä. Jotenkin siis soisi, että niissä tilanteissa henki olisi hyvä, niin asiakkaan suuntaan kuin työyhteisössäkin (josta se kyllä heijastuu asiakkaallekin). Yhtään siis tietämättä nyt mainitusta tilanteesta, mutta yleensä ajatuksena.


Minun ei kai pitäisi vastata tähän ,mutta kun kerran nyt sitten aloitin niin.
Yksinkertaisesti väitän että kysymyksessä on valta ja tuottavuus.

ps, Haluisin hyvin mielelläni kertoa enemmän , muuta en voi,pahoittelen. Toivottavasti ette loukaannu. :cry:
 :smt083