Kirjoittaja Aihe: Mikä on risti?  (Luettu 27486 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa apellikka

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 108
Mikä on risti?
« Vastaus #45 : 30.07.08 - klo:20:58 »
Joskus yritän veistää itselleni omaa ristiä, joko ylihuolehtimalla, sotkeutumalla teoin, sanoin tai moralisoinnilla toisten asioihin tai sitten yritän luennoida kädet ristissä, miten asiani menisivät hyvin.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Mikä on risti?
« Vastaus #46 : 30.07.08 - klo:22:38 »
Vähän ristiä on minulla moralisoinnin poiskitkeminen... mutta moralisointia minussa itsessäni... se on hirvittävää
wilhelmi niskasen jäljillä

Katriina

  • Vieras
Mikä on risti?
« Vastaus #47 : 31.07.08 - klo:09:31 »
- Joskus olen miettinyt, olisiko se jotain sen tapaista kuin suostuminen. En nyt tarkoita mitään maaiolman vääryyksiä --- jotain sen tapaista, että voisi sanoa "Herra antoi, Herra otti" (??? olkoon Herran nimi) ja ottaa jotenkuten rauhallisesti asiansa, ne mille ei mitään voi. Kiittämiseen siitä voi olla vielä aika matka, mutta luulen että se olisi tie mielenrauhaan....

Minä kyllä sanon että joo jaa, että tämmöistä. Ja kantaa niinkun pitäis. Kannetaan sitten, mitäs muutakaan voidaan,  mutta olisit saman tien tehnyt vähän järkevämmän.... eli sukua tuolle neuvoskelulle.  Nyt se tapa on alkanut huvittaa itseäni niin etten enää viitti....  ainakaan seuraavaan kertaan asti.

Jos se kaikki mikä- täällä- on- kärsimystä sinänsä ei-ole-risti niinkuin minua on valistettu, niin ainakin minulle tuo suostuminen juuri tuohon tyyliin Herra otti on ainakin tehnyt elämän vähän helpommaksi...siis kun pääsen siihen saakka kulloinkin....Siitä tulee mieleen se vanha tarina miehestä joka sai valita ristin itselleen ja lopulta kelpuutti sen joka oli alkuperäinen oma.

Tästä tulee kauhea maratonteksti mutta tulkoon nyt. Ja toivottavasti en ole jo kirjoittanut tästä muualla.... en ehkä ymmärrä vieläkään tuota ristijuttua mutta ymmärsin asian paremmin yhdestä Mannermaan kirjasta (Kaksi rakkautta, johdatus Lutherin uskontulkintaan). Siinä puhutaan Jumalan työskentelystä "kahdella kädellä" --- vasemmalla (juutalaista symboliikkaa) Hän tekee "vierasta työtä", saa ihmisen pelästymään, tuottaa tuskaa, on vähän kuin mikäkin ei-jumala, mutta oikealla, jolla tehdään "arvokas työ" yhtä kaikki korjaa, tukee, kannattelee, auttaa. Ja siis, työskentelee kummallakin kädellään samanaikaisesti.

Mitä muuta usko on, kuin niihin käsiin pudottautumista ---kumpaankin?

Katriina

  • Vieras
Mikä on risti?
« Vastaus #48 : 31.07.08 - klo:09:54 »
Lainaus
Liisa: Entäpä pahoittelu; pahoitella voi kai sellaistakin, minkä voi jo vaikka samalla luvata kyllä toistuvankin.


Äh...luulin että olit poistanut tämän liian henkilökohtaisena...jotenkin eksyin jonnekin enkä löytänyt tästä kuin tyhjän kohdan ja jaarittelin samat jaaritukset uudestaan tuosta Mannermaan kirjasta ja "Jumalan kahdesta kädestä" mutta repetitio est mater studiorum...vai kuin se meni.... tämä vielä vähän tökkii tämä sivuston käyttö. Lukekoot uudestaan, se on niin hyvä kirja että kannattaa mainita kahdesti.

- Ajattelin että tästä voisi olla kyllä hyötyä. Sairauden "anteeksipyytäminen" on tosiaan aika metsään ajateltu, ja jos ihmiset tietävät sairaudesta niin ei saa tehdä. Ihmisillä on yhä taipumus ajatella sairaudet "omasta toiminnasta johtuviksi" ja esim. ortodoksisessa kirkossa kirjaimellisesti "rangaistuksiksi huonosta kilvoittelusta" ---sellaista suhtautumista ei saa ruokkia mitenkään.Sairas on kyllä usein niin masennettu että niinkin tekee ellei itse pitele itseään hihasta.

- Mutta tilanne josta toinen hämmentyy... kaikki on kokeiltu, tietysti, jo. Ja näin se menee, eiköhän muidenkin kohdalla joiden sairaus-mikä-vain tai tilanne-mikä-vain aiheuttaa vastaavaa:

--On ihmisryhmä, jolta pitää aina pyytää anteeksi, järkeä tai ei, sillä he eivät muuten pääse asiasta yli. Se on heidän kuormansa, että ottavat kaiken itrseensä --- kaikki johtuu heistä ja on heitä vastaan suunnattua kiusantekoa ----ja tuon hyväksyminen olisi sitä heidän kuormansa kantamista. Se ei ole kevyt sekään, epäilen.

---Sitten on ryhmä joille on esitettävä mistä oli kyse ja pahoittelu "että jouduit kokemaan tämän" ja tämä on tavallisin, ja varmuuden vuoksi vieraiden kanssa on hyvä menetellä näin.

---Kolmas ryhmä viis piittaa pahoitteluista, haluaa ymmärtää asiuita ja heidän kanssaan taas ei kannata mennä millekään pahoittelulinjalle --- he haluavat luennon teemasta ja hekin osaavat olla vähän väsyttäviä mutta heidän kanssaan voi sanoa että "jos jätettäis aihe kun jostain syystä itseäni vähän kyllästyttää".

-Luulen että tämmöistä kokee vaikka nyt äiti jolla on ulkonäöltään terve mutta käytökseltään häiritsevä, neurologisesti sairas lapsi hoteissaan....

Siinä sitä kannetaan yleensä oman ristin (jos sesiis on risti) lisäksi toisien ristejä (no ne näyttää olevan sellaisia).

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Mikä on risti?
« Vastaus #49 : 31.07.08 - klo:12:55 »
Se on mielenkiintoinen ajatus Mannermaan joltakin osin kopioidusta kirjasta. Parhaat kirjat on kopioituja. A.Nygren ja hänen oppilaansa Lauri Haikola ajatuksinensa päätyivät aiemmin samanlaisiin ajatuksiin kuin rakas Mannermaa. Ristin teologia on ainoaa teologiaa. :lol:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Mikä on risti?
« Vastaus #50 : 31.07.08 - klo:13:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Katriina"
Äh...luulin että olit poistanut tämän liian henkilökohtaisena...


Ei, ei täällä sellaista sensuuria harjoiteta. Kukin itsesensuroikoon sellaiset omien rajojensa mukaan itse.

Katriina

  • Vieras
Mikä on risti?
« Vastaus #51 : 31.07.08 - klo:13:42 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Se on mielenkiintoinen ajatus Mannermaan joltakin osin kopioidusta kirjasta. Parhaat kirjat on kopioituja. A.Nygren ja hänen oppilaansa Lauri Haikola ajatuksinensa päätyivät aiemmin samanlaisiin ajatuksiin kuin rakas Mannermaa. Ristin teologia on ainoaa teologiaa. :lol:


Joo, ei se oikeastaan edes ole kopioitu, lähinnä referoitu juuri tuosta Lutherin "ristin teologia" teemasta, ja samalla yritetty tehdä käsitteitä käsitettäviksi (ristin teologia, kunnian teologia).

Se loppuu niin että ei ihan heti unohda. "Mistä sinä tiedät, haluaako Jumala sinun pitävän sellaista lahjaa -- olipa se omaisuus, terveys, kunnia? Se on Hänen, ja Hän saa sen sinulta myös ottaa, ystävän käden kautta tai vihollisen käden kautta..."

-Siitä sai tuon ajatuksen suostumisesta. Ei niin, että itse ensin sotkisi asiansa ja vaikka nyt hankkisi niitä vihollisia...nin ymmärsin... tai että viisastelisi noin jos toisen käy huonosti...tai jättää avuttoman auttamatta.,.. mutta tämä kai on selvää ja turhaa jaaritusta - noin voi ajatella vain omalla kohdallaan.

 Lopulta vain tämä ajatus jää lohduttamaan: "Kaikki kääntyy parhaaksemme". Ja ajatus "lahjasta" jota itse pidän itsestäänselvyytenä ja luovuttamattomana oikeutena ja nostan metelin jos sen menetän....Se on lähtökohtaisesti pieleen ajateltu, se olikin toisen, ja jos Hän sen ottaa niin olipa tuolla siihen syynsä.

-Ehkä joskus ymmärrän, usein kyllä toivoo ettei se ymmärtäminen jäisi jonnekin kuoleman rajan taa, vaan saisi ymmärtää jo täällä...ehkä joskus ymmärtääkin jotain....

Katriina

  • Vieras
Mikä on risti?
« Vastaus #52 : 31.07.08 - klo:13:53 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Lainaus käyttäjältä: "Katriina"
Äh...luulin että olit poistanut tämän liian henkilökohtaisena...


Ei, ei täällä sellaista sensuuria harjoiteta. Kukin itsesensuroikoon sellaiset omien rajojensa mukaan itse.


No, hyvä tietää, vaikka enpä olis tuohon kuollu....en edes kiihtyny.... jos joskus kirjotan jotain mikä ei ole tolkullista niin vetäse veks vain....

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Mikä on risti?
« Vastaus #53 : 24.08.21 - klo:06:38 »

   Hartaussarjan neljäs osa (4/6) "risti"

https://areena.yle.fi/audio/1-50882656

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Mikä on risti?
« Vastaus #54 : 24.08.21 - klo:14:32 »
Kiitos rististä !   Kiitos PekkaV ylläolevasta. Olen pitänyt Janne Saarikiven ajatuksista kun kuulen ja katson häntä Jälkiviisaissa. Pidin häntä intelektuallina kyllä, mutta hän onkin enemmän.

Kun kysymys otsikossa kuuluu Mikä on risti, tuli minulle ensinnä mieleen ( Kristuksen ristinppuun jälkeen toki ) Virolahden Ylä-Pihlajan Tienristi. Se on kylän keskellä oleva neljän tien, tai paremminkin kujasen, risteys. Siinä on kylän nuoret kokoontuneet yhteen. Siinä on pelattu Neljää-Maalia, juostu, ja tehty Juhannustaikoja.

Risti kokoaa, vetää puoleensa toisia, toiset eivät kyllä pysähdy.

Risti on siunaus, sillä siunataan vauvat, vainajat, leivät ja kylvöt.

Ristiveto on ilmaa raikastava tuulahdus. Taisimme saada osamme rististämme foorumillakin, ja sitten tuuletetaan ajatuksia.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)