Kirjoittaja Aihe: Mikä on risti?  (Luettu 29168 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Mikä on risti?
« Vastaus #30 : 29.07.08 - klo:18:22 »
Miksi pitää poistaa viestejä? Miksi ei voi seisoa sanojensa takana? Miksi pitää kirjoittaa sellaista, mitä hetken kuluttua katuu? Eikö voisi hetken pohtia ennenkö kirjoittaa?

Keskustelut varsinkin täällä Seuratuvan puolella ovat välillä ihan käsittämätöntä sekasotkua, kun lainaukset menevät päin metsää, viestejä poistellaan, muokataan ja niihin vastataan ihan kuinka sattuu (ts. viitataan johonkin viestiin joka oli joskus kolme sivua sitten). Vaikka tämä on vain virtuaalista touhua, voisi täällä silti mielestäni jonkinlaista yleistä siivoa jokaikinen käyttäjä pitää. Tämä on kaikkien yhteinen keittiö (tai leikkihuone), ja jokainen pitäköön omat kirjoittamiset mahdollisimman selkeinä. On kaikkien miellyttävämpi lukea ja käyttää foorumia, eikä lisäksi mene ylläpitäjien aikaa turhaan viestien siivoiluun ja poisteluun.

Älköön kukaan henkilökohtaisesti tästä viestistä loukkaannu, tämä ei ole osoitettu kenellekään erityisesti, vaan yleisesti kaikille, myös itselleni. En myöskään edusta mitään virallista tahoa vaan omana itsenäni tämän mielipiteen sanon, kun itseäni myös (viitaten toisaalla käytyyn keskusteluun) on vähän nykyfoorumin meininki joskus harmittanut erityisesti tämän sekavuuden johdosta (joskus myös aiheitten, mutta ei siitä sen enempää tässä viestissä).

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Mikä on risti?
« Vastaus #31 : 29.07.08 - klo:19:17 »
Muutama viikko Nilsiässä kuulin seuraavan jutun:
Nuori pari oli mennyt Lapualla kanttorin luokse pyytäen,kanttori soittaisiheidän vihkitilaisuudessa häämarssin. Kanttori oli oli vastannut: 'Kolmeenkymmenee vuoteen tässä kirkossa ei ole soitettu marssia, eikä soiteta nytkään.'
Hän oli soittanut virren 'Enkä mä ristinkantaja ainoa lie.'

Katriina

  • Vieras
Mikä on risti?
« Vastaus #32 : 29.07.08 - klo:20:31 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Miksi pitää poistaa viestejä? Miksi ei voi seisoa sanojensa takana? Miksi pitää kirjoittaa sellaista, mitä hetken kuluttua katuu? Eikö voisi hetken pohtia ennenkö kirjoittaa?

Keskustelut varsinkin täällä Seuratuvan puolella ovat välillä ihan käsittämätöntä sekasotkua, kun lainaukset menevät päin metsää, viestejä poistellaan, muokataan ja niihin vastataan ihan kuinka sattuu (ts. viitataan johonkin viestiin joka oli joskus kolme sivua sitten). Vaikka tämä on vain virtuaalista touhua, voisi täällä silti mielestäni jonkinlaista yleistä siivoa jokaikinen käyttäjä pitää. Tämä on kaikkien yhteinen keittiö (tai leikkihuone), ja jokainen pitäköön omat kirjoittamiset mahdollisimman selkeinä. On kaikkien miellyttävämpi lukea ja käyttää foorumia, eikä lisäksi mene ylläpitäjien aikaa turhaan viestien siivoiluun ja poisteluun.

Älköön kukaan henkilökohtaisesti tästä viestistä loukkaannu, tämä ei ole osoitettu kenellekään erityisesti, vaan yleisesti kaikille, myös itselleni. En myöskään edusta mitään virallista tahoa vaan omana itsenäni tämän mielipiteen sanon, kun itseäni myös (viitaten toisaalla käytyyn keskusteluun) on vähän nykyfoorumin meininki joskus harmittanut erityisesti tämän sekavuuden johdosta (joskus myös aiheitten, mutta ei siitä sen enempää tässä viestissä).


Kuulehan sie, An-na. Tämän takana seison, enkä tätä muokkaa: Olisiko sittenkin tärkeintä edes yrittää pysytellä teemassa? Tästä olisit ehkä itse voinut aloittaa ihan uuden ketjun jossa olisi käsitelty aihepiiriä kuinka-käyttäydyn-virtuaalisivustolla-haitattomasti-ja-toisia-ärsyttämättä. Se olisi hyvinkin tarpeen.Mutta nyt kyllä tulin itse paikalle joks turhaan, sillä odotin kommenttia aiheesta "mikä on risti". Itse ehdotttaisin että lähdemme tästä liikkeelle: Mistä juuri tässä ketjussa oli puhe?

Tulkintakommelluksia epäilemättä tapahtuu, mutta jos sentään yrittäisimme pysyä kulloisessakin asiassa?

Lars Mikael

  • Vieras
Mikä on risti?
« Vastaus #33 : 29.07.08 - klo:21:11 »
Pysytään asiassa;

7. Kun kannan ristiäni,
niin virkistyksenäni
on risti Jeesuksen.
Tuskaani, ristin tuomaa
en kärsiväni huomaa
kruunua muistaen.

8. Jos hengen käyhyydessä
pysymme Jeesuksessa,
pääsemme perille.
Veisaamme: Halleluja.
Olemme siunattuja.
Ylistys Herralle.
SV 256
Arkkivirsi 1828
Sävel Etelä-Pohjanmaalta

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Mikä on risti?
« Vastaus #34 : 29.07.08 - klo:21:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Katriina"
Olisiko sittenkin tärkeintä edes yrittää pysytellä teemassa? Tästä olisit ehkä itse voinut aloittaa ihan uuden ketjun jossa olisi käsitelty aihepiiriä kuinka-käyttäydyn-virtuaalisivustolla-haitattomasti-ja-toisia-ärsyttämättä. Se olisi hyvinkin tarpeen.


Hyvä pointti. Aiheessa pysyminen on myös tärkeää, tosin tällä foorumilla se on aika väljä käsite. Pahoittelen, että tämäkään viesti ei nyt koske aihetta "Mikä on risti?", mutta tämä on nettikeskustelun pahe/hyve, että aiheet rönsyilevät. Ei niitä pysty koskaan pitämään ainoastaan yhdessä asiassa, kuten olet varmaan huomannut, varsinkaan tällä foorumilla. Syy, miksi kirjoitin asiani nimenomaan tähän keskusteluun oli se, että asiasta oli jo niin useasti tämän ketjun kohdalla mainittu. En katsonut aihetta niin tarpeelliseksi ja suureksi, että aloittaisin siitä uuden keskustelun. Minulla on suuri kynnys aloittaa uusi aihe, en ole niin tuskin koskaan tänne tehnyt, vaikka kolme ja puoli vuotta olen tänne kirjoitellut. Minulle uuden aiheen aloittaminen tarkoittaa todella uuden aiheen aloittamista, ei yksittäisen kommentin kirjoittamista uuteen viestiketjuun. Jos tästä asiasta keskustelua syntyy, voinee tämän siirtää omaksi aiheeksi ja vaikkapa yleisen keskustelun puolelle. Sitä en kuitenkaan toivo, koska se teettää lisätyötä ylläpitäjille.

Jos käyntisi oli turha, olen siitä pahoillani, mutta samalla lähes jokainen kirjoittaja saisi pyytää anteeksi samaa asiaa, koska suurin osa meistä aina välillä lähtee lipsumaan aiheesta. Eikä siitä kannata ottaa kenenkään herneitä nenään.

Ja vielä lopuksi varsinaista aihetta hyvin löyhästi sivuuttava virrenpätkä:

SV 87
1. Ristin luona ankkurissa
laivan olla pitäisi.
Myrskyn kuljetettavissa
ajelehtii purteni.
Vaikeata paluu on
sieltä kautta aallokon.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Mikä on risti?
« Vastaus #35 : 29.07.08 - klo:21:26 »
älä Katriina ota hernettä nenääsi...
wilhelmi niskasen jäljillä

Lars Mikael

  • Vieras
Mikä on risti?
« Vastaus #36 : 30.07.08 - klo:10:12 »
Tällä foorumilla tulee joskus "lunta tupaan ja jäitä porstuvaan" ja uskosta puhuminen ei tunnu oleva sallittua tai ainakin se närästää monia, mutta se lienee näiden foorumien vitsaus, kun me ihmiset käsitämme asioita niin eri tavoin. Olenkin aikonut jättää täällä foorumilla kirjoittamisen monta kertaa. Jatketaan kuitenkin Katriina jutustelua.

Katriina

  • Vieras
Mikä on risti?
« Vastaus #37 : 30.07.08 - klo:10:25 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
älä Katriina ota hernettä nenääsi...


Heh, en...jouduin kerran poistamaan sellaisen yhdeltä tenavalta ja nenästä juuri ja kylläpä oltiin hikisiä molemmat ennenkuin se urakka oli selvä, ja hikisin taisi olla sen kersan äiti jonka tehtävä oli pidellä sitä lasta paikallaan...siinä ei auttaneet puudutteet ei mitkään...

Mutta jos tuohon aiheeseen pääsisi kuitenkin. Siitä puhutaan ja veisataan niin paljon ja juhlallisesti, että tällainen alkeellinen kysymys jää kyllä vastaamata. Eipä silti; tällä foorumilla on moni tehnyt parhaansa. Kiitos jokaiselle.

Se taisi lähteä kysymyksestä, voiko mitään sellaista /saako sellaista nimittää "ristiksi" joka "nyt vain kerta kaikkiaan kuuluu tähän elämään" ja "jota ei kukaan ota ja joka ei koske vain kristittyä jonka on käsketty se ottaa". Siis, esimerkistä kävi se että sairauttakaan ei kukaan "ota", muutkin kuin kristityt sairastuvat, joten se ei ole mikään "risti".

Itse taisin (kiitos avusta) päästä tämmöiseen: tietty on näin(kin). Mutta risti, jonka voi joko ottaa tai jättää (jonka välillä ottaa ja välillä jättää) on epäilemättä ainakin toisten asenne usein mihin hyvänsä sairauteen. Itsenkö pitäisi ottaa nuhteet vielä siitäkin että ilkenee "pelotella" toisia "siis ihan hirveen näköisillä oireilla" eli kantaa toisten - useimmiten ihan vilpitöntä - asennetta ja reaktiota? Lohdutella ja tyynnytellä? Tilanteessa jossa itse on mahdollisimman pelästynyt?

Voihan sitä ottaa esimerkin muualta kuin itsestään.... tulee aivan tarpeettomasti vähintään tunne että kaipaa ja pyytelee myötätuntoa ---silloinkin kun ei niin tee.   Mitäs sitä aina niinkään tekemään, vaikka silloin löytää esimerkin jossa ei ainakaan juorua toisten asioita ---sellaisia joita ei ehkä joku tunnistaessaan kenties itsensä täältä erityisemmin ilahdu --- ajatellaan nimetöntä henkilöä-muualta,  jolla on paljon kipua aiheuttava, harvinainen tauti, ja sen johdosta paljon sairauspoissaoloja. Hän saa kantaa oireidensa lisäksi vielä tätäkin: taasko-se-on-poissa, ikinä-se-ei-ole-täällä, kuka-taas-sen-työt-tekee mitä-se-tänne-ylipäänsä-haki-kun-ei-pysty-kuitenkaan-työhön.  Mihin kaikkeen hänen lopulta on suostuttava?

- Onko, tai olisiko, "ristin ottaminen" jotain sinnepäin, kuin "suostuminen"? "Herra antoi, Herra otti, kiitos Herran". Onko päällekatsoen mitään pateettisempaa? Epäaidommalta kuulostavampaa tapaa lohdutttaa? Ellei tyydy lohduttamaan tuolla vain ja ainoastaan itseään. Silloinkin se, ainakin välillä, toimii huonosti...

Ja silti se saattaa olla tie jonkinlaiseen mielenrauhaan...kävi kuinka kävi.

Tästä tulee hirmuinen maratonviesti, mutta tulkoon nyt. Pidin kovasti Mannermaan kirjasta "Kaksi rakkautta" (johdatus Lutherin uskontulkintaan tms). Siinä puhuttiin Jumalan "kahdesta kädestä" joista toisella Hän tekee itselleen "vierasta" työtä, sitä, jota ihminen ei ymmärrä, hyväksy eikä aina oikein halua --- kai sitten voisi sanoa (???) antaa ristin...tai yhtäkaikki, sallii jotain josta ihminen kärsii.... toisella (oikealla ---joka juutalaiselle merkitsi sitä jolla tehdään "arvokasta" työtä) tukee ja kannattelee.  

Mitä muuta tässä tekee, kuin pudottautuu niihin molempiin käsiin --- sitä kai tuo sanonta tarkoittaa yhtä lailla? Herra antoi, Herra otti, ja tietää mitä tekee.... siinä saattaa lopulta olla mielenrauhan avain.

Katriina

  • Vieras
Mikä on risti?
« Vastaus #38 : 30.07.08 - klo:10:53 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Tällä foorumilla tulee joskus "lunta tupaan ja jäitä porstuvaan" ja uskosta puhuminen ei tunnu oleva sallittua tai ainakin se närästää monia, mutta se lienee näiden foorumien vitsaus, kun me ihmiset käsitämme asioita niin eri tavoin. Olenkin aikonut jättää täällä foorumilla kirjoittamisen monta kertaa. Jatketaan kuitenkin Katriina jutustelua.


Minun täytyy nyt kertoa sinulle An-Nalle ja muillekin jotain mikä on keljua itselleni mutta ihan totta. Ihmettelin eilen illalla miksi olen niin pahuksen ärtyisä, ja sitten aloin saada muita oireita....

- Olen monesti kuullut, että "menen sairauteni taakse piiloon" ja muuta luovaa, mutta kun tämä on totta.   Ensin tulee väsymys, ärtymys ja sitten muut, neurologiset oireet.  

- Tuosta ei tarvitse sinänsä välittää, mutta saahan se minut itseni aina jälkikäteen pureskelemaan sormenpäätä. Pyytääkö anteeksi? Miksei. Sehän ei ole minulta pois. Mutta kun se yleensä sisältää jonkinlaisen lupauksen siitä että "teen parhaani jottei tämä toistu" eikä sellaista nyt vain voi luvata. Vaarallisempaa kuin tässä se on tietty työpaikalla. Ja loma loppuu ylihuomenna. Mikä olisi "oikein"?

- Ei kai tämäkään kuulu teemaan.... mutta tuo ikuisuuskysymys siitä voiko-näin-oirein-kun-ne-tulee-aina-niin-yllättäen-eikä-niitä-tunnista-ennenkuin-tulee-neurologiset-oireet-niin-mikä-on-oikein-suhteessa-toisiin-ylipäänsä-ja-työhön-erityisesti, niin  alkaa kyllä ainakin kyllästyttää. Välillä sanoisi Jumalalle ensinnäkin sanan, joka paljastaa että suomalaisia ollaan, ja toiseksi että jos tää on se risti niin kehitä jokin vähän älykkäämpi  minulle, tästä on jo toisillekin haittaa....

- Kun minä teen "oikeasti" pahaa niin se on erinäköistä....

Katriina

  • Vieras
Mikä on risti?
« Vastaus #39 : 30.07.08 - klo:14:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Katriina"
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Tällä foorumilla tulee joskus "lunta tupaan ja jäitä porstuvaan" ja uskosta puhuminen ei tunnu oleva sallittua tai ainakin se närästää monia, mutta se lienee näiden foorumien vitsaus, kun me ihmiset käsitämme asioita niin eri tavoin. Olenkin aikonut jättää täällä foorumilla kirjoittamisen monta kertaa. Jatketaan kuitenkin Katriina jutustelua.


Minun täytyy nyt kertoa sinulle An-Nalle ja muillekin jotain mikä on keljua itselleni mutta ihan totta. Ihmettelin eilen illalla miksi olen niin pahuksen ärtyisä, ja sitten aloin saada muita oireita....

- Olen monesti kuullut, että "menen sairauteni taakse piiloon" ja muuta luovaa, mutta kun tämä on totta.   Ensin tulee väsymys, ärtymys ja sitten muut, neurologiset oireet.  

- Tuosta ei tarvitse sinänsä välittää, mutta saahan se minut itseni aina jälkikäteen pureskelemaan sormenpäätä. Pyytääkö anteeksi? Miksei. Sehän ei ole minulta pois. Mutta kun se yleensä sisältää jonkinlaisen lupauksen siitä että "teen parhaani jottei tämä toistu" eikä sellaista nyt vain voi luvata. Vaarallisempaa kuin tässä se on tietty työpaikalla. Ja loma loppuu ylihuomenna. Mikä olisi "oikein"?

- Ei kai tämäkään kuulu teemaan.... mutta tuo ikuisuuskysymys siitä voiko-näin-oirein-kun-ne-tulee-aina-niin-yllättäen-eikä-niitä-tunnista-ennenkuin-tulee-neurologiset-oireet-niin-mikä-on-oikein-suhteessa-toisiin-ylipäänsä-ja-työhön-erityisesti, niin  alkaa kyllä ainakin kyllästyttää. Välillä sanoisi Jumalalle ensinnäkin sanan, joka paljastaa että suomalaisia ollaan, ja toiseksi että jos tää on se risti niin kehitä jokin vähän älykkäämpi  minulle, tästä on jo toisillekin haittaa....

- Kun minä teen "oikeasti" pahaa niin se on erinäköistä....


Mietin pitkään, minkä verran omista pulmista täällä muita rasittaa.  On kuitenkin eräs, joka on siinä määrin toistenkin ongelma, että otan sen esille.

Vaikeinta minulle nykyään on nähdä, kuinka moni osoittaa myötätuntoa niille mielealaoireille ---ymmärtää ärtymystä ytai affektiivisuutta ---ja sitten. Minä joudun selittämään että tuota, siinä puolen tunnin päästä alkoi ne halvausoireet ja pahoinvoinnit ja huimaukset...

Tämä on keljua: On kuin nolaisi sen myötätuntoisen. Joku on loukkaantunut tosissaan kun ensin näki alkuoireet -- välipätkää ei --- ja sitten yhtäkkiä taas mennään niinkuin ei mitään olisi tapahtunut...ja jos ei ole tällaisia sivustoja, niin mennäänkin kun niihin liittyy muistinmenetys. Mutta unohtakaa nyt minut sillä se on todella sivustakatsoen pahempaa kuin koettuna, ja itsellänikin on ystäviä joilla on pajon pahempaa meneillään. En vaihtaisi levinneeseen syöpään.... mutta tuosta on kelju olo. Kuinka sanoa kiitos niille empaattisille --- jos ne vain erehtyvät siitä mihin kaipasi empatiaa?

Niinkuin nyt täällä Lars-Mikael. Ja taisi olla joku muukin.

MIten sanoa aidosti ja uskottavasti: Hei kuule, kannoit taakkaani --- se oli eri taakka kuin luulit, mutta onko sen väliä? Tulit vastaan ymmärrystä etsien ja osoittaen. ja se on juttu.

Lars Mikael

  • Vieras
Mikä on risti?
« Vastaus #40 : 30.07.08 - klo:16:01 »
Sinun haltuusi, Herrani, annan myös taakkani raskaimmat.
Olet luvannut kuormani kantaa ja nyt vierellä vaellat.
Se on kylliksi. Sinun rististäsi minun voimani pulppuaa.
Siitä kaikkeni sain ja nyt haluan vain sinun tahtosi tietä vaeltaa.
(Muistamani hengellinen laulu)

--------------------------------------------------------

4. Ei torjua tahdo hän halvintakaan,
vaan käy tämän kuormien alle.
Siis turvaa jo syntisten armahtajaan,
luo taakkasi Vapahtajalle.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa.
SV 135
J. Fr. Kryger
Sävel Etelä-Pohjanmaalta

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Mikä on risti?
« Vastaus #41 : 30.07.08 - klo:16:52 »
Heitän jonkin haja-ajatuksen, ei nyt välttämättä vastauksena oikein mihinkään, pelkkää omaa pohdintaa.

Lainaus käyttäjältä: "Katriina"
- Onko, tai olisiko, "ristin ottaminen" jotain sinnepäin, kuin "suostuminen"? "Herra antoi, Herra otti, kiitos Herran". Onko päällekatsoen mitään pateettisempaa? Epäaidommalta kuulostavampaa tapaa lohdutttaa? Ellei tyydy lohduttamaan tuolla vain ja ainoastaan itseään. Silloinkin se, ainakin välillä, toimii huonosti...

Ja silti se saattaa olla tie jonkinlaiseen mielenrauhaan...kävi kuinka kävi.


Minä tuppaan tukeutumaan tähän ajatukseen aika usein. Että kaikella on tarkoitus, asiat menevät niin kuin niiden kuuluu. Tosi epäoikeudenmukaiselta ja päättömältäkin tuntuva tilanne voi loppujen lopuksi olla juuri se, mitä tässä elämänvaiheessa nyt vaan pitää kokea. Kiusallisia ja sitkeästi kaduttavia virheitä ja tyhmyyksiä on tullut elämässä tehtyä, mutta nekin on täytynyt tehdä, niin on ollut tarkoitus. Voisi kai taustalla ajatella olevan Jumalan, joka tosiaan asettaa sekä kärsimystä että suojaa, turvaa, hyvyyttä - mutta ensimmäinenkin johtaa jälkimmäiseen.

(Ja ei, en siis tarkoita, että näin vain näkemällä Jumalan kaikessa taustalla, voisi omaa vastuutaan paeta. Itse sitä on ihminen tyhmyytensä tehnyt ja niillä on seurauksia, konkreettisia tai huonoa omaatuntoa tms., mutta Jumala ehkä siis ennemminkin asettanut, että ne seuraukset kuuluu sitten kokea. Ne ovat se opetus ja lopulta hyvä.)

Mutta eihän tuo oikein muille lohdutukseksi käy, jos on tosi synkkä tilanne. Mutta jos on epävarma siitä onko tehty ratkaisu tai tilanne ollut oikea, silloin voi tosiaan sitä mielenrauhaa tuosta hakea.

Tosin silloin ei tuokaan auta, kun oikeasti täytyy itse tehdä jokin ratkaisu eri vaihtoehtojen välillä.

En minä oikein välttämättä osaa ajatella asioita ristinä, en tiedä. Ne vaan on. Tosin eipä minulla lienekään nyt erityisen suuria "ristejä" itselläni kannettavana. Ehkä tämä on siis näköalattomuuttakin.

Toisaalta; kulloinkin kunkin ihmisen oma suurin risti voi olla hyvin suuri, vaikka se muihin verrattuna, levinneisiin syöpiin tai nälänhätään tai sotaorpouteen, olisikin melko mitätön. Pienenkin saa kokea itselleen suurena.

Lainaus käyttäjältä: "Katriina"
- Tuosta ei tarvitse sinänsä välittää, mutta saahan se minut itseni aina jälkikäteen pureskelemaan sormenpäätä. Pyytääkö anteeksi? Miksei. Sehän ei ole minulta pois. Mutta kun se yleensä sisältää jonkinlaisen lupauksen siitä että "teen parhaani jottei tämä toistu" eikä sellaista nyt vain voi luvata.


Entäpä pahoittelu; pahoitella voi kai sellaistakin, minkä voi jo vaikka samalla luvata kyllä toistuvankin. (En siis ota tässä kantaa tähän foorumin tilanteeseen, vaan yleensä ajatuksena.) Mutta kuuluuko sairautta pahoitella? Eikö se ole kuin "olen pahoillani, että olen minä, olen tällainen, enkä voi muuksi muuttua". Kuin pahoittelisi Jumalan työtä, tai vanhempiaan. Höh! Eri asia olisi, jos asia olisi jotain, mitä voi muuttaa. Mutta asian selittäminen on eri asia; eiköhän se ole vain hyvä; "se johtui siitä, että..." Sillä voinee toinen osapuolikin päästä mahd. loukkaantumisestaan ja ymmärtää tilannetta.

Lainaus käyttäjältä: "Katriina"
Mietin pitkään, minkä verran omista pulmista täällä muita rasittaa.


No, minä en näe, että asiasta täällä näin kirjoittamalla voisit liiaksi "muita rasittaa". Ylipäätään se on kai vähän vaarallinen ajatus. Ehkä ennemmin on muiden tehtävä sanoa, kun riittää. Eikä olla itse tosi ylivarovainen ja tuottaa sillä kenties itselleen kohtuuttomasti lisää kärsimystä, kun ei muita ehkä suotta suojellessaan uskalla edes puhua.

No joo-o, melkoisiksi haja-ajatuksiksi jäikin.

Lars Mikael

  • Vieras
Mikä on risti?
« Vastaus #42 : 30.07.08 - klo:17:00 »
Hyviä pohdintoja Liisa. Minulla tahtoo olla vain näitä valmiiksi pohdittuja. Liekö niistä nyt mitään "lohtua". Yritän kumminkin.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Mikä on risti?
« Vastaus #43 : 30.07.08 - klo:17:04 »
Kiitos Katriina selvityksestä ja omien tuntojen kirjoittamisesta. Itselläni on ainakin "ongelmana" - ehkä muillakin - että tuntuu, ettei osaa sanoa mitään, mistä toiselle tulisi parempi olo, tai toinen jaksaisi taas hetken aikaa eteenpäin. Tuntuu, että omat sanat ovat latistavia, liian usein kuultuja korusanoja ja toinen vain turhautuu niihin. Usein reaaliaikaisessa keskustelussa tälläinen hiljaisuus on vielä luonnollista - toinen saa apua pelkästään jo siitä, että hän saa puhua ja toinen kuuntelee. Netissä "kuunteleminen" eli hiljaa oleminen ei toimi. Kirjoittajalle tulee vain sellainen olo, että ketään ei kiinnosta, kukaan ei välitä, jos ei kommentoida. On minullakin täällä joskus sellainen olo ollut, joskaan asiat eivät ole olleet noin suuria, mutta pienistäkin. Mutta uskon ja luulen, että monet tämän foorumin lukijoista ja kirjoittajista hiljaisesti osoittavat empatiaa, haluavat toivottaa sinulle ja muillekin ristiä kantaville voimia ja uskoa jaksaa eteenpäin.

Anteeksipyynnöstä: ei sen tarvitse välttämättä sisältää lupausta tulevasta "lupaan yrittää paremmin", varsinkin, kun kyse ei ole tahallisesta loukkaamisesta. Löyhä vertaus: ihminen talloo toisen varpaille, pyytää anteeksi. Silti hän voi talloa uudemman kerran, koska tekee sen vahingossa. Älä suotta pode huonoa omaatuntoa tästä. Kun tiedät oireesi ja lähimmäisesikin (ja täällä foorumilla me päätteen ääressä istuvat) tietävät ne, ei asiaa tarvitse sen kummemmin ihmetellä tai vastaanottavan osapuolen kummastella/loukkaantua. Työssäsi se sen sijaan voi olla ongelma, kuten olet itse kirjoittanut. Ratkaisua en osaa asiaan sanoa, mutta tässäkin tapauksessa toivon voimia niihin hetkiin. Itse sanoisin tähän, että kaikilla meillä on ristimme kannettavana, toisilla suurempi kuin toisilla, mutta ei Jumala meille suurempaa ristiä anna kannettavaksi kuin pystymme kantamaan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Mikä on risti?
« Vastaus #44 : 30.07.08 - klo:18:42 »
Jännä juttu - ei Jumppu meille syntikurjuudesta kärsiville ihmisille anna ylivoimaista ristiä. :wink:.. jos Hän antaa niin Hänellä on sinut käsissään... oikein Hän rutistaa sinua rakkaudellaan...
wilhelmi niskasen jäljillä