Kirjoittaja Aihe: Teodikea tutkittavana  (Luettu 68770 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Teodikea tutkittavana
« Vastaus #135 : 13.04.15 - klo:22:16 »
Moni on oikeassa.

Naapuri esitteli tänään uutta avoautoaan. Se on hieno, hän vaikutti onnelliselta, onnittelin. Minä ajattelin ystävän lapsen hylkäämää fillaria, jonka saan mahdollisesti korjattuna lainaan, jos korjaaminen onnistuu (ja uskon sen onnistuvan). Näin jo unta, että maalaan sen vanhanroosanpunaiseksi, mutta ehkä tyydyn laittamaan siihen pinkin nauhan. Ja ajattelin kiitollisena fillarin korjaajaa ja entistä omistajaa, lainalasta.

Pelkään rähisijöitä. Heidän lyöntinsä satuttavat, joskus tainnuttavat ja toisinaan tappavat. Hylätyn fillarin omistajan äiti sai turpiinsa tuntemattomalta räyhäävältä punanaamaiselta keskellä katua, kotikulmillaan, päiväsaikaan, paha aivotärskähdys, aivoverenvuoto ja muita runnelmia. Hän selvisi hengissä mutta säikähtyi loppuiäksi. Oheissäikähdyn, koetan karttaa räyhääjiä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikea tutkittavana
« Vastaus #136 : 14.04.15 - klo:02:39 »
Kun Leena kirjoitti kateudesta vihana, aloin oikein ajatella asiaa. Onhan niitä esimerkkejä vaikka kuinka. Kain tappoi Abelin, vihasi jo kohdussa veljeään. Eräät nilsiäläiset murhasivat Paavo Ruotsalaisen Juhani-pojan. Muistin myös kateus-murhan Matin suvun historiassa. Naapuri kadehti miehen hevosta ja kun olivat toinen punainen ja älykäs, toinen valkoinen ja ahne, tapatti viattoman punikkina Kuhmoisissa tai Länkipohjassa. Olen vain sivusta kuunnellut näistä.

Itse olen kohdannut vain tavallisia pikku- kateellisia.
Leena on oikeassa.

Kiitos. Minä en ole niin viisas vaan opin sen ajatuksen muualta, Melanie Kleinin kirjasta Kateus ja kiitollisuus, oikein niin että selkäpiitä karmi ja ymmärsin mihin kateus kykenee. Ensi kertaa jo erikoistumisaikasn Envy and Gratitude nimisenä.

Kateellinen ei ole oikein kiitollinen, tai mitä kateellisempi sitä vaikeammin on kiitollinen mistään. On se kaikki nähty livenäkin. Kirja kyllä kannattaa lukea. Se on ohut ja helppotajuinen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikea tutkittavana
« Vastaus #137 : 14.04.15 - klo:13:36 »
"Tavallisia pikku-kateellisia" en taida tunteakaan, sellaisia tosin tunnen, joiden itsehillintä pitää ainakin vielä toistaiseksi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikea tutkittavana
« Vastaus #138 : 14.04.15 - klo:14:16 »
Tai siis. Mieleni tekee muuta kuin kääntää kreikkaa. Minä siis oikeastaan ajattelen, että ihmisen mielessä on pörräämässä kaiket ajat erilaisia tarpeita ja tunteita. Toisilla kateus pääsee pinnalle, toisinaan jollakin kostonhalu ihan himona. Että tämä häiritsee heidän onnellista sisäistä oloaan ja rauhaansa ja noin.

Koska päässä todella pörrää kaikenlaista on siellä myös tavallisesti kykyä kiitollisuuteen, onnellisuutta, tyytyväisyyttä ja siinä lähestytään jo kysymystä, saako paha hajottava hyvän rakentavan sijasta minusta otteen ja hallinnan

Ja siinä lähestytään toisesta päästä sitä että elämä jakaa erilaiset kortit jo kohtuun, toisesta, että ristiinnaulitun Jumalan Pojan näkeminen saattaa osaltaan tyrmistyttää. Terve tyrmistys on kuin ylimääräinen ässä hihaan tai jotain....

Minä jatkan kääntämistä  >:(. Joskus saatte lukea älykkäämpää textiä vakuutan. Toivon ainakin  :icon_biggrin:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Teodikea tutkittavana
« Vastaus #139 : 14.04.15 - klo:16:49 »
Naisvaltaisilla aloilla, miksei miesporukoissakin eri lailla kylläkin,  takanapäin puhutaan toisten varallisuudesta, palkoista, miehistä, autoista, hiuksista, meikeistä, lasten kouluista, hienoista tuttavuuksista ym. ym  esiintyy mielestäni pikkuvihaa johtuen pikkukateellisuuksista.   :icon_cool:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikea tutkittavana
« Vastaus #140 : 14.04.15 - klo:23:53 »
Naisvaltaisilla aloilla, miksei miesporukoissakin eri lailla kylläkin,  takanapäin puhutaan toisten varallisuudesta, palkoista, miehistä, autoista, hiuksista, meikeistä, lasten kouluista, hienoista tuttavuuksista ym. ym  esiintyy mielestäni pikkuvihaa johtuen pikkukateellisuuksista.   :icon_cool:

No se oli nappiin eli sellaista kuin olisi hyttysparvessa. Mietin että mitä olisi olla kahvihuoneessa nusta laatikko ja sitten kerran vuodessa purku. Inhosin istua siellä mutta siellä oli mikro ja se keitin eli söin eväitä. Mutra ne voisi syödä ja voikin omassa huoneessa.  Sanon että niin pitkään kuin on kahvihuoneita ei kyllä tarvita lisäresursseja terveydenhuollolle. Siellä kehitellään yleensä vain jotain jolla menee homma surkeaksi. Siis tyyli meillä-on-hirvee-pomo-karseet-potilaat-vaaditaan liikaa- tääon niin väärin- ootteko-muuten-kuulleet-tiedättekö muuten että- jos se häipyis tää olis paratiisi- jos kun vaihtuis- olis -mutta- ei - ikinä-mitään-kaikki-aina.....

Erikoistumissairaalassa ei ollu kahvihuoneita.
Tultiin hyvin toimeen ilman.
Tarina on tosi.

Kyllä joskus  kerron minkä takia.... Ikävä todeta mutta siis naiset!
« Viimeksi muokattu: 14.04.15 - klo:23:59 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikea tutkittavana
« Vastaus #141 : 15.04.15 - klo:13:59 »
Toisaalta... Jos ajattelemme että on pikkukateellisia, kun vain vaikka vähän varastavat työnantajan aikaa, tai vain pikkuisen puhuvat pahaa takana, niin kuin ainakin pikkukateelliset niin ehkä me olemme ihan vain pikkusyntisiä. Ei ole tässä viime päivinä tapettu ketään eikä täältä löydy kätkettyjä cd-soittimiakaan,  ei ole varastettu televisioita... :003:

Ja jos nyt vaikka juoruista syntyi sitten ongelmia niin se on sen vika joka uskoi.  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Teodikea tutkittavana
« Vastaus #142 : 15.04.15 - klo:14:11 »
Onko työpaikan kateellinen kahvituntijuoruilu syy vai seuraus? Aiheuttaako se ilmapiirin myrkyttymistä vai onko se oire siitä? Luulen, että yhteisöt, jossa työtä, vastuuta ja etuuksia jaetaan epätasaisesti, ovat herkempiä epäluuloille, kateudelle ja juonittelulle kuin sellaiset, joissa yhteistyö ja vastuun jakaminen ovat jokapäiväistä arkea. Usein lienee kysymys toiminnan rakenteista eikä mistään tarkoituksellisista suosikkijärjestelmistä. Joskus on toki harkittua riistoa ja ilkeyttäkin.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Teodikea tutkittavana
« Vastaus #143 : 15.04.15 - klo:23:15 »
Ai täällä puhutaankin mieliaiheestani kateudesta. No, en ehdi nyt lukea, mutta palaan asiaan. Luulin, että puhutaan teodikeasta, ja se on minulle liian vaikeatajuinen aihe. Kateutta taas ymmärrän hyvinkin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikea tutkittavana
« Vastaus #144 : 16.04.15 - klo:07:14 »
Onko työpaikan kateellinen kahvituntijuoruilu syy vai seuraus? Aiheuttaako se ilmapiirin myrkyttymistä vai onko se oire siitä? Luulen, että yhteisöt, jossa työtä, vastuuta ja etuuksia jaetaan epätasaisesti, ovat herkempiä epäluuloille, kateudelle ja juonittelulle kuin sellaiset, joissa yhteistyö ja vastuun jakaminen ovat jokapäiväistä arkea. Usein lienee kysymys toiminnan rakenteista eikä mistään tarkoituksellisista suosikkijärjestelmistä. Joskus on toki harkittua riistoa ja ilkeyttäkin.

Ei ainoossa tuntemassani sellasta suosikkisysteemiä tunneta, kun ei ole.
Mutta taitaa olla tosi että nainen.  :003:    voi surua      :003:   on tietyn kehityksellisen lapsuuden väärinkäsityksensä johdosta valmiimpi  kateuteen kuin mies. On tietty vanhoja miesammatteja joissa saa nainenkin menestyä mutta hän saa olla semmonen pikkuisen ns. fallinen eli tietynasteisesti tietyltä kehitysvaiheeltaan  kuin, tuota, semmonen ettei siitä äkkiä huomaa että on yksineuvoinen, eli neuvoja saisi löytyä monern lähtöön eikä ole paha jos on vähän pelottavakin   :003: 

Tämä on tietysti vain yksi väite jonka voi helposti kumota nutta tulkaa ja tehkää.

Tämä on kyllä teodikeaa siltä kulmalta että kuin ihminen tuottaa kärsimystä itte ja sitten vikistään  Jumalalle.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Teodikea tutkittavana
« Vastaus #145 : 16.04.15 - klo:09:30 »
Jatketaan tutkimista osassa kaksi
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi