Kirjoittaja Aihe: Vesi  (Luettu 3118 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vesi
« : 27.06.13 - klo:23:54 »
Vesi on elämälle välttämätön, niin tuiki tavallinen, tuttu, kaikkien tuntema...lienee aine?
Aikoinaan koulussa olen oppinut että vesi ei ole alkuaine, vaan se on yhdistelmä, seos, yhdiste, mikä lie,
mutta hookaksoo kuitenkin. Sen olen myös oppinut että litra vettä painaa kilon, siis vertailukohta kaikkien
muiden aineiden ominaispainoille...yksi osoitus veden tärkeydestä...joo. Niin, sitten olen oppinut vielä
sellaisenkin jutun että jos ontto rautapallo laitetaan tiiviisti vettä täysi, sitten pallon sisällä oleva vesi
jäädytetään (vaikka pakastimessa) niin rautapallo halkeaa. Sitä en sitten tiedä halkeaako jos vettä pallossa
kuumennetaan? Olen ollut koulussa fysiikan tai kemian tunneilla toisinaan läsnä, ns. luonnontieto kuitenkin.

Maapallon pinta-alasta varmaan joku 2/3 on veden peitossa. Täällä kotisuomessa tuhansien järvien maassa
on vaikea kuvitella että vedestä saattaisi olla puutetta jossain. Puhtaasta juomavedestä on jo pulaa
saastumisen seurauksena. On sanottu että tulevaisuudessa, ellei jo nyt, puhtaan veden puute aiheuttaa sotia.
Afrikassa on opetettu rakentamaan kaivoja. Puhdasta juomavetta myydään kaupoissa enenevässä määrin.
Suurin osa luonnon ääri-ilmiöistä johtuu vedestä, vettä on jossain aivan liikaa, ja jossain liian vähän.

Elämää ei olisi ilman vettä. Tiedemiehet tietävät tästä aiheesta enemmän. Tavallinen kansa saa iloita veden
olemassaolosta monin tavoin. Käytämme vettä kaikilla aisteillamme, virkistymme, iloitsemme.
Saamme sammuttaa janomme, saamme pestä kasvomme, saamme katsella järviä, metsälampia ja -puroja,
saamme kuunnella sateen ropinaa ja koskien kuohuja. Ja kyllä kosket ruokkivat myös näköaistejamme.
Esim. muistan vuonna 1980 kun istuin pitkään ja hartaasti Siilasmajan portailla Jyrävää katsellen ja kuunnellen.
Eikä toki parane unohtaa uintivesiä, hellejakson virkistäjinä, uimahalleja tällaisille kuntourheilijoille.

Veden suunnaton tärkeys ihmiselle näkyy mm. siinäkin että vesi eri merkityksissään on innoittanut taiteilijoita:
taidemaalareita, runoilijoita, säveltäjiä. Kenties jollakin tapaa veteen viittaavaa musiikkia ja laulua on olemassa
enemmän kuin esim. rakkaudesta tai sen puutteesta kertovia...voi olla että arvaan väärinkin.
Esimerkiksi Smetanan Moldau on hienoa musiikkia, lauluista päälimmäisenä mielessäni esim. "Vesi Jumalan"
Jukka Leppilammen ja Outi Terhon laulamana, aika uusi laulu Pekka Simojoen "Lähde".

Myös raamatussa puhutaan paljon vedestä. Siellä puhutaan mm. elävästä vedestä. Jeesus puhuu
itsestään elämän veden lähteenä. Kerrotaan virtaavan veden hoitavasta vaikutuksesta.
Mm. yksi raamatun luvuista, jossa vesi on paljon esillä, on Johanneksen evankeliumin 4. luku.


Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Vesi
« Vastaus #1 : 16.02.14 - klo:18:42 »
Jeesus vertaa itseään eläväksi vedeksi sekä myös elämän leiväksi.
Hän ravitsee meidät...itsellään.