Kirjoittaja Aihe: Onko körttiläiset rakastettu kuoliaaksi?  (Luettu 5695 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Onko körttiläiset rakastettu kuoliaaksi?
« : 15.03.05 - klo:10:14 »
Helsingin Sanomien väittämän mukaan körttiläiset ovat kirkon kivijalka. Kuitenkin samaan aikaan olemme menettäneet asemiamme kentällä erittäin paljon. Onko suopealla suhtautumisella meidät syleilty heikoiksi vai pitikö näin käydäkkin????
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Onko körttiläiset rakastettu kuoliaaksi?
« Vastaus #1 : 15.03.05 - klo:15:29 »
Tarkennatko hieman kysymystä, niin palstamme viisaat osaavat antaa sinulle jä-sen-nel-ty-jä vastauksia! Mihin Hesarin juttuun viittaat, ja mitä siinä tarkemmin ottaen sanottiin (oletan, että ei ollut yhden virkkeen journalismin riemuvoitto)?

Mitä asemia körteillä on kirkossa? Onko käynnissä jokin taistelu sieluista? Vai rahasta? Vai sananvallasta opin asioissa?

Ymmärränkö oikein, jos tulkitsen kantasi seuraavasti: körttien kuuluu olla piikkinä lihassa muulle yhteiskunnalle ja kirkolle?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vastausta
« Vastaus #2 : 15.03.05 - klo:15:50 »
Hesarin juttu (23.1.2005) oli koko sivun juttu kirkon hengellisistä liikkeistä ja niiden positioitumisesta nelikenttänalyysissä. Poimin tahallani vain tuon yhden lauseen. Juttu oli siis koko sivun A1 mittainen, joten se on iso tänne kopioitavaksi.

Kun puhun asemista tarkoitan jäsenmäärää (aktiivista kannattajajoukkoa)ja sen avulla asemoitumista muihin liikkeisiin. Esimerkiksi täällä etelässä on suunnattomasti körttijuuret omaavia varttuneita, mutta väriä ei tohdita näyttää.

Kyllä nykyistä pikkuisen piikkisempiä voisi olla hyvä vaihtoehto. Kysymys kuitenkin oli onko meidät sietämällä ja syleilemällä toisten toimesta hirtetty.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Satunnainen Etsijä

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
Onko körttiläiset rakastettu kuoliaaksi?
« Vastaus #3 : 15.03.05 - klo:23:24 »
Uskaltaako tähän nyt mitään kirjoittaa, kun tuolla edellä povattiin "palstan viisaiden" vastauksia saapuviksi. Tässä nyt olisi kuitenkin yksi ei-ollenkaan-jäsen_nel-ty.

Mahtaisiko olla, jotta herännäisyys on muita herätysliikkeitä onnistuneemmin "soluttautunut" / "vedetty" (valitkaa itse) sisälle kirkkoon niin, että sillä ei enää ole samalla lailla omaa kirkon äänestä poikkeavaa ääntä kuin aiemmin. Kirkon ääni saatta jopa jonkun korvaan kuulostaa liiankin heränneeltä. Onko kirkko kenties jo niin herännyt, että sen jäsenyys "riittää" heränneelle?

Herännäisyys ei myöskään ole ainakaan minulle näyttäytynyt herätysliikkeenä siinä mielessä, että se aktiivisesti kutsuisi uusia ihmisiä vaikutuspiiriinsä. Kun parikymmentä vuotta sitten (Huh, onko siitä jo noin kauan?) hengailin körtti-ihmisten porukoissa, tuli minulle jotenkin sellainen olo, että herännäisyys oli lähinnä jotakin - sanoisinko - perinnöllistä eikä kukaan edes tuntunut ajattelavan kutsua liepeillä pyörijää syvällisemmin mukaan, vaikka mukavaa joukkoa olivat ja ovat. Liikkeen ylläpito runsaasti lisääntymällä kun ei taida körttiläiseen oppiin kuulua, niin ilman seuratuvan ovien hyvinkin aktiivista aukipitämistä väki käy vähitellen väistämättä vähiin.

Yksi ongelma herännäisyyden kannalta saattaa olla tämä valtakunnan politiikka koota kaikki kehä kolmosen sisäpuolelle. Körtille "kaupunkiin" muutto ei ole tainnut ollut ongelma, körttiläisyydelle ehkä sitäkin suurempi?

Vähän olen väärä henkilö näitä pohdiskelemaan, mutta tällaista tänään.

Poissa Juho A.

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 239
    • http://www.juhoasikainen.pp.fi
Onko körttiläiset rakastettu kuoliaaksi?
« Vastaus #4 : 16.03.05 - klo:16:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Satunnainen Etsijä"
Kun parikymmentä vuotta sitten (Huh, onko siitä jo noin kauan?) hengailin körtti-ihmisten porukoissa, tuli minulle jotenkin sellainen olo, että herännäisyys oli lähinnä jotakin - sanoisinko - perinnöllistä eikä kukaan edes tuntunut ajattelavan kutsua liepeillä pyörijää syvällisemmin mukaan, vaikka mukavaa joukkoa olivat ja ovat.


Sama vaivaa minusta Hy:tä vieläkin, ehkä liika kuppikuntaista :/
Rooliinsa tykästynyt taivaanrannanmaalari

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
körttiläisten rakkaus
« Vastaus #5 : 16.03.05 - klo:22:39 »
minä olen samaa mieltä... körttiläisyys on uppo-outoa, rationaalisen kristinuskon näkymästä, körttiläisyyden kanssa ei uskalleta tehdä töitä muiden herätysliikkeiden kanssa, se on se pelko sieltä,  minulla oli edesmenneen pakanallisen etiikan ja uskonnonfilosofian körttiprofessorin lausuma, että jos te teette "matkasaarnaajat" (tai muutkin) körttiläisyydelle sen, että kaikki suomalaiset rupeaisivat körttiuskontoa hoitelemaan... körttifirma lopettaisi toimintansa
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Kristian

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 222
Onko körttiläiset rakastettu kuoliaaksi?
« Vastaus #6 : 17.03.05 - klo:08:04 »
Lainaus käyttäjältä: "Satunnainen Etsijä"

Mahtaisiko olla, jotta herännäisyys on muita herätysliikkeitä onnistuneemmin "soluttautunut" / "vedetty" (valitkaa itse) sisälle kirkkoon niin, että sillä ei enää ole samalla lailla omaa kirkon äänestä poikkeavaa ääntä kuin aiemmin. Kirkon ääni saatta jopa jonkun korvaan kuulostaa liiankin heränneeltä. Onko kirkko kenties jo niin herännyt, että sen jäsenyys "riittää" heränneelle?

Saattaa olla näin. Ainakin meidän seurakunnassa nuorisopappi on körtti ja nuorisotyöntekijätkin ainakin jonkin verran...

Lainaus käyttäjältä: "Satunnainen Etsijä"

Herännäisyys ei myöskään ole ainakaan minulle näyttäytynyt herätysliikkeenä siinä mielessä, että se aktiivisesti kutsuisi uusia ihmisiä vaikutuspiiriinsä. Kun parikymmentä vuotta sitten (Huh, onko siitä jo noin kauan?) hengailin körtti-ihmisten porukoissa, tuli minulle jotenkin sellainen olo, että herännäisyys oli lähinnä jotakin - sanoisinko - perinnöllistä eikä kukaan edes tuntunut ajattelavan kutsua liepeillä pyörijää syvällisemmin mukaan, vaikka mukavaa joukkoa olivat ja ovat.


Minä en ainakaan ole kokenut näin. Minusta tuli körtti vasta noin vuosi sitten, jolloin kävin elämäni ensimmäisissä seuroissa. Minut on ainakin hyväksytty hyvin mukaan körttipiireihin. Kiitos siitä kaikille. :D

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Onko körttiläiset rakastettu kuoliaaksi?
« Vastaus #7 : 25.02.09 - klo:12:53 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Helsingin Sanomien väittämän mukaan körttiläiset ovat kirkon kivijalka. Kuitenkin samaan aikaan olemme menettäneet asemiamme kentällä erittäin paljon. Onko suopealla suhtautumisella meidät syleilty heikoiksi vai pitikö näin käydäkkin????


Lainaus käyttäjältä: "minttu"
Tarkennatko hieman kysymystä, niin palstamme viisaat osaavat antaa sinulle jä-sen-nel-ty-jä vastauksia! Mihin Hesarin juttuun viittaat, ja mitä siinä tarkemmin ottaen sanottiin (oletan, että ei ollut yhden virkkeen journalismin riemuvoitto)?

Mitä asemia körteillä on kirkossa? Onko käynnissä jokin taistelu sieluista? Vai rahasta? Vai sananvallasta opin asioissa?

Ymmärränkö oikein, jos tulkitsen kantasi seuraavasti: körttien kuuluu olla piikkinä lihassa muulle yhteiskunnalle ja kirkolle?


Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Hesarin juttu (23.1.2005) oli koko sivun juttu kirkon hengellisistä liikkeistä ja niiden positioitumisesta nelikenttänalyysissä. Poimin tahallani vain tuon yhden lauseen. Juttu oli siis koko sivun A1 mittainen, joten se on iso tänne kopioitavaksi.

Kun puhun asemista tarkoitan jäsenmäärää (aktiivista kannattajajoukkoa)ja sen avulla asemoitumista muihin liikkeisiin. Esimerkiksi täällä etelässä on suunnattomasti körttijuuret omaavia varttuneita, mutta väriä ei tohdita näyttää.

Kyllä nykyistä pikkuisen piikkisempiä voisi olla hyvä vaihtoehto. Kysymys kuitenkin oli onko meidät sietämällä ja syleilemällä toisten toimesta hirtetty.


Ei. Vahva pysyy syleilemättäkin. Sitä paitsi tiedetään kansan haluavat voimakasta joht(oa)ajaa.
No, itsekritiikkikin on paikallaan, ja se vahvistaa entisestään. Palvelijan asenne tuottaa johtajuutta. Opiskelu on perinteisesti ollut keskitien kulkijoiden punaisena lankana. Ilman opiskelua valta on fasismia.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024