Leena kirjoitti: "Seurakunta oli kiitollinen runsaasta nuorisostaan, mutta muutamia kertoja esitti, että he eivät tulisi jumalanpalveluksiin, niin pitkälle se meni. Meillä oli vielä tapana vaeltaa hälisevänä saattueena milloin mihinkin kolmesta kirkosta siellä. Joskus jäi kysymättä minne mentäis, ja sillooin menin yksin lähimpään, mutta ne oli lukukerrat. Kotkan ja Langinkoskjen papistolla oli tapana irvistellä, että nyt he ymmärtävät, miten Jeesus teki nuorista ruoskan... "
Minä vuosina Leena kuuluit tuohon piiriin? Itsekkin lähinnä Lankkarin porukoissa pyörineenä allekirjoitan, että nuoret olivat ahkeria kirkossakäviöitä. Muttei minusta siellä kovin suurta häiriköintiä tapahtunut.
Sitten ehtoolisesta: Ev- lut kirkon sivuilla sanotaan:
http://evl.fi/EVLfi.nsf/0/66AE67B9B0EFB2B0C225728B003F4EC2?OpenDocument&lang=Fihttp://evl.fi/evlfi_selko.nsf/sp2?open&cid=Content0F707&vasennavinf=Valikko\Kirkolliset toimitukset\Jumalanpalvelus ja ehtoollinen\Ehtoollinen&vasennavinfa=o (
kopioi linkki loppuun asti. Tämä ohjelma katkaiseen sen sanavälistä)Jeesus aterioi yhdessä opetuslastensa kanssa kuolemaansa edeltävänä iltana. Jeesus siunasi leivän ja viinin, ja kehotti opetuslapsia viettämään yhteistä ateriaa hänen muistokseen.
Ehtoollinen on pyhä ateria. Leipä ja viini ovat Kristuksen todellinen ruumis ja veri. Kun vietämme ehtoollista, muistamme Jeesuksen kuolemaa ristillä. Hän kuoli ja kärsi rangaistuksen kaikkien ihmisten sijasta.
Jokainen ehtoollisen vastaanottaja saa syntinsä anteeksi. Kun Kristukseen luottaen otamme vastaan leivän ja viinin, se on hengellinen ateria, joka yhdistää meidät Kristukseen ja lisää meissä rakkautta lähimmäisiimme.
Pelkkä syöminen ja juominen eivät saa sitä aikaan. Jumala synnyttää luottamuksen siihen, että Kristuksen ruumis on elämän leipä ja Kristuksen veri on kuolemattomuuden lähde.
Ehtoollinen ja kaste ovat luterilaisen kirkon sakramentteja
Ehtoollinen on kasteen lisäksi toinen luterilaisen kirkon pyhistä toimituksista eli sakramenteista. Ehtoollinen vahvistaa kasteessa alkanutta hengellistä elämää ja lupausta iankaikkisesta elämästä. Se on yhteyden, ilon ja kiitoksen ateria.
Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen?
Leipä on yksi, ja niin mekin olemme yksi, vaikka meitä on monta, sillä tulemme kaikki osallisiksi tuosta yhdestä leivästä. (1. Kor. 10:16)
Katekismuksessa myös samasta asiasta:
http://www.evl.fi/katekismus/sakramentit/37.htmlKäsittäkseni Luterilainen kirkko ei hyväksy maalikkoehtoolisia, mutta maalikot voivat saada kirkkoherralta ehtoollisenjakoavustamisen-oikeudet koulutuksen jälkeen. Tällöin he saavat avustaa pappia ehtoollisen jakamisessa.