Kirjoittaja Aihe: Vihasta ja vihaamisesta  (Luettu 12911 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vihasta ja vihaamisesta
« Vastaus #15 : 11.02.09 - klo:08:04 »
En ollenkaan sanonut että terapiat, maratonit (rouvan keino purkaa vihaa )
olisivat tuomittavia. Kaikki mikä auttaa on hyvä. Tuli vain tätä ohjelmaa katsoessa mieleen, ja yritin siitä kirjoittaa, että nämä ihmiset olivat taistelleet itsensä "kuiville " vihastaan inhimillisin keinoin, eikä siitä sen enempää. Kuitenkin ajattelin että jos siihen olisi kaadettu tippakin jalovaaralaista he olisivat "retkahtaneet" vihaan ja paljo hyvä työ olisi mennyt hukkaan. Olivat silleen sen oloisia, että lopullinen rauha oli vielä saavuttamatta. Omasta kokemuksesta sanoin, että Jumalan lahjoittama
rauha on kaikkea ymmärrystä suurempi. Ja rukoileminen aina kun koen
loukkaantumista, vihaisuutta ja katkeruudenpoikasta on auttanut ennemmin tai myöhemmin. Ja samaa on varmasti kokenut moni  Jumalalta apua saanut.
Tätä eroa yritin kuvailla.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vihasta ja vihaamisesta
« Vastaus #16 : 11.02.09 - klo:14:49 »
olen lukenut mm. Epiktetosta (stoalaista filosofiaa) hyvin paljon aikoinaan... siinä tunteet, intohimot yms. ovat järjettömiä yms. Viisas on tunteeton nautintoa, kipua ja sairautta vastaan. Viisaan on oltava hyvä ja velvollisuutensa täyttävä toisia ihmisiä kohtaan... aika hyvä!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vihastukaa!
« Vastaus #17 : 11.02.09 - klo:17:06 »
Riitta mummu kirjoitti kyllä myös ihan asiaa, eli tuli toinenkin puoli asiasta esiin.

No toi mitä oliko Jussi kun kirjoitti, että viisaus on oliko se tunteeton tila? Pikkasen laittoi mietityttämään.
Miehen viha ei tee oikein Jumalan edessä on Raamatussa muistaakseni ja viha ja raivo sulkevat kyllä kylmän järjen ja sen käytön pois, mutta ei kai silti tunteeton analyyttinen päättely ole vain viisautta.
Nykyäänhän painotetaan tunneälyä. Eli ei vain tietoa vaan myös tunnetta.
Kyllä viisaus on minusta juuri tunne asia, kun sitten taas äly on ehkä enempi ei tunne asia?

Ylhäältä tuleva viisaus on lempeä rauhaisa ja jotakin mitä nyt onkin.
Onkohan niin että exploreeraavat ihmiset on pikkasen tyhmiä, mutta rauhalliset ovat viisaita?
 Ne jotka saavat hepuleitaja ovat suunapäänä aina ovatkin tyhmiä, mutta hiljaiset ja rauhalliset viisaita?

Itsestänikin huomaan, että mitä enempi suu käy sitä tyhmempää jorinaa sieltä tulee, mutta kun menen hiljaisuuteen, niin joitain älykkäitäkin välähdyksiä alkaa tulemaan.
Salomosta minusta oli Raamatussa paikka, että hän oli rauhallinen tyyppi?

No näin päin pois ajatellen ja asiaa vierestä tuumaillen. :roll:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vihasta ja vihaamisesta
« Vastaus #18 : 11.02.09 - klo:17:14 »
Kohtuus kaikessa.

Tunteiden ilmaisussa kuin tyyneydessäkin.
Herra armahda.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vihasta ja vihaamisesta
« Vastaus #19 : 16.03.09 - klo:08:31 »
Lainaus käyttäjältä: "Atanasia"
Kohtuus kaikessa.

Tunteiden ilmaisussa kuin tyyneydessäkin.

Jai kaikilla on oma "mittarinsa" kohtuuden määrittämisessä...

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vihasta ja vihaamisesta
« Vastaus #20 : 16.03.09 - klo:22:24 »
"kohtuus" ei ole sama eri ihmisillä...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Re: Vihasta ja vihaamisesta
« Vastaus #21 : 24.03.09 - klo:21:47 »
Lainaus käyttäjältä: Riitta-mummi
Satuin kuuntelemaan n. 5 min. eilenillalla Radio Deitä, sitten oli pakko lopettaa.

Olisiko kuitenkin kannattanut kuunnella vähän pidempään?Olin aikanani hyvin kriittinen ja ennakkoluuloinen Pirkko Jalovaaraa kohtaan ja ajattelin, että hän on täysi hihhuli. Kuunneltuani ja luettuani häntä aikani olen  tullut siihen tulokseen, että hän on hyvin aito ja rehellinen. Hän ei huuda ja mesua uskonsa kanssa, vaan toimii hillitysti ja antaa kunnian Jumalalle. Jospa suvaitsisimme häntäkin, vaikkei hän olekaan körttiläinen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vihasta ja vihaamisesta
« Vastaus #22 : 25.03.09 - klo:20:05 »
Minulla taas on käynyt vähän toisinpäin.  Aikoinaan olin hyvinkin myönteisesti suhtautuva hänen ja muiden laistensa toimintaan. Jopa tuin sitä rahallisesti, tosin satunnaisesti mutta kumminkin. Oikein sanoit ettei hän huuda eikä melskaa mutta se melskaaminen on minusta pienin ongelmista näissä asioissa.
Paljon suurempi paha tuollaisessa toiminnassa on väärä evankeliumi.  Ei Pirkko Jalovaara tilaisuuksissaan julista ja keskity armon evankeliumiiin vaan rukouluun ja ihmeiden kertomiseen.  Väärää on sekin kun tilaisuudet keskittyvät ihmeiden tavoittelemiseen.  Tuollainen toiminta ohjaa kristillisyyden ihan väärille sivuraiteille.  Ei se tee hommasta yhtään hyväksyttävämpää puhutaanko lempeällä äänensävyllä ilman kätten huitomista kun sisältö on kumminkin sama.

Hyvin helluntailais ja karismaattispainotteiset on Jalovaaran opetukset.  Soisin että moinen toiminta kirkkomme piirissä kiellettäisiin tykkänään.
Muutenkin olen sitä mieltä ettei ns. "tervettä karismaattisuutta" ole olemassakaan. Karismaattisuus o naina sivuraiteella olemista.  Ei kristillisyys tarvitse mitän karismaattisuutta. Kristityille evankeliumi riittää, siinä on kaikki.
Radio deistä sen verran että en tosiaan jaksa kuunnella sitä edes täyttä minuuttia. Jos radio joskus vahingossa menee sille asemalle, huomaa aina että samaa amerikkalaishenkistä soopaa siellä julistetaan kuin ennenkin. Mikään ei muutu auringon alla. Turha edes avata moista hengellistä viihdekanavaa.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vihasta ja vihaamisesta
« Vastaus #23 : 25.03.09 - klo:21:31 »
Paljon suurempi paha tuollaisessa toiminnassa on väärä evankeliumi.  Ei Pirkko Jalovaara tilaisuuksissaan julista ja keskity armon evankeliumiiin vaan rukouluun ja ihmeiden kertomiseen.  Väärää on sekin kun tilaisuudet keskittyvät ihmeiden tavoittelemiseen.  Tuollainen toiminta ohjaa kristillisyyden ihan väärille sivuraiteille.
 
Minä taas olen ymmärtänyt, että rukoileminen on ihan ok ja Pirkolla on parantamisen armolahja. Minusta hän ei yhtään leuhki tällä lahjallaan vaan aina korostaa, että Jumala parantaa. Muistaakseni Raamatussakin puhutaan aika paljon siitä, kuinka Jeesus paransi sairaita.


Radio deistä sen verran että en tosiaan jaksa kuunnella sitä edes täyttä minuuttia.
Täytyy tunnustaa, että kauheasti ei tule minullakaan kuunneltua sitä. Syynä on ennen kaikkea huono musiikki. Mutta on siellä todella hyviä puheohjelmiakin, joista ihan helmi on Jukka Norvannon Raamattu kannesta kanteen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vihasta ja vihaamisesta
« Vastaus #24 : 25.03.09 - klo:22:03 »
minulle on suuri ihme herätessäni tänä aamuna... ei siinä jalovaaraa tarvita...  :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vihasta ja vihaamisesta
« Vastaus #25 : 26.03.09 - klo:13:31 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
minulle on suuri ihme herätessäni tänä aamuna... ei siinä jalovaaraa tarvita...  :wink:


Tosi on. Herääminen aamulla on ehkä astetta mukavampi kuin nukahtaminen illalla. Voi myös valita nouseeko heti ylös vai nautiskeleeko vuoteessa lököilystä. Nokkaunilta heräämistä ei voi verrata aamuherämiseen. Kivaa on myös se, että aamulla on hömelöimmillään.:wink:
Acta, non verba.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vihasta ja vihaamisesta
« Vastaus #26 : 26.03.09 - klo:17:39 »
Lainaus käyttäjältä: "Pirska"

Minä taas olen ymmärtänyt, että rukoileminen on ihan ok ja Pirkolla on parantamisen armolahja. .



Aikoinaan kun olin mukana noissa porukoissa, -tulin miettineeksi että miksi sitä "rukouspalvelua" ei tehdä penkkiin päin?  Miksi pitää mennä eteen?  En keksinyt muuta vastausta kuin että eteenmeno tekee hommasta näyttävämpää ja porukan on helpompi suggestoida uskomaan että jotain yliluonnollista tapahtuu pian. Sitten mietin että eikö se rukoileminen ja rukoiltavana oleminen sopisi kirkon alttarilla paremmin polvillaan?  -No siinähän on se vika että siinä ei voisi tapahtua näitä kaatumisia.  Kaikki on tarkkaan mietittyä, -show elementtejähän nuo on!  Kyllä rukouspalvelun voisi hoitaa hyvin penkkiinkin päin, niinhän se hoidetaan normaali jumalanpalveluksessakin!  Eikä taatusti jumalanpalvelusten yhteiset rukoukset yhteisten asioiden puolesta ole  vähempiarvoisia!

Toinen mitä olen miettinyt, on että miksi pitää olla joku erityinen ihminen  "esirukoilemassa"?  Voihan jokainen halutessaan rukoilla itsekin. Ei se rkuulluksi tulemiseen mitään lisäarvoa tuo jos on Jalovaara rukoilemassa.  Näinkin varmaan on että tämmöinen "esirukoilemis"-kulttuuri ruokkii ajatusta siitä että joku on parempi muita rukoilemaan tai että jollain henkilöllä on paremmat "yhteydet" yläkertaan päin mikä on tietenkin pelkkää ihmisten keksintöä.
Kyllä rukoushommallakin varmaan itsensä jotenkin elättää, helluntailaispiireissä jotkut  "toisten puolesta rukoilijat" porskuttavat aika mukavastikin...

Jalovaarakin ylläpitää mielikuvaa itsestään ihmisenä jolla on niin paljon normaalia paremmat yhteydet taivaaseen että kannattaa lähteä mukamas matkojenkin takaa hänen esirukoiltavakseen.

Oikeastaan koko esirukoileminen on minusta aika tekopyhää touhua. Tarkoituksena siinä lienee oman uskovaisuuden esilläpitäminen. Ne, jotka mainostavat voivansa rukoilla muittenkin puolesta että oikein kirkkoja varataan ja tilaisuuksia siihen järjestetään; -lienevät sitten sitä mieltä itsestään että pyhitys on niin paljon muita pitemmällä että riittää opetettavaa  muillekin asti.  Sen ymmärrän jos joku varsinaisesti PYYTÄÄ "voisitko rukoilla puolestani" ihan yksityisesti. Kaikkihan eivät jaksa. Jalovaaran luo sen sijaan mennään pääasiassa siksi että häntä kuvitellaan paremmilla yläkerran yhteyksillä varustetuksi ja hänhän itse mainostaakin rukoilemistaan ja kutsuu ihmisiä rukoiltavakseen.  Mitä muuta tuo on kuin itsensä tarkoituksellista esillä pitämistä?

Minä en usko että hänellä mitään "armolahjaa" on.  Ei ole yhtäkään lääketieteellisesti pätevällä tavalla ja riippumattomalla seurannalla todistettu parantuneeksi mistään. Eikä kenenkään muunkaan "uskolla parantajan"!  -pelkkää huuhaata koko homma aina Ylivainiosta ja aiemmistakin maanittelijoista lähtien!  uskoo ken tahtoo!

Kaikkein pahinta edelleenkin on, ettei noissa tilaisuuksissa evankeliumilla ole muuta asemaa kuin että sellaisenkin mainitaan olevan olemassa. Siis selkeä sivurooli.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vihasta ja vihaamisesta
« Vastaus #27 : 26.03.09 - klo:21:34 »
Ilmeisesti sitten monet parantuneet valehtelevat parantumisestaan. Turhaa kait siitä on meidän ruveta inttämään.

Kyllä minäkin vierastan sitä kaatumista, mutta vierastan myös monta muuta elementtiä, joita kristityissä piireissä harrastetaan:
- kauheaa elämöimistä (ylistyskuoroja)
- jumalan terve-tervehdystä
- sellaista, että kaikki syntielämä, synnin tekeminen, hyväksytään sillä perusteella, että Jeesus on syntisten ystävä (minun ymmärtääkseni Jeesus rakastaa syntistä, mutta vihaa syntiä)
- Jeesuksesta puhutaan Jesse-nimellä ja hänestä tehdään milloin kaljan lipittäjä ja milloin julkihomo
- armoa tarjotaan katumattomalle
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vihasta ja vihaamisesta
« Vastaus #28 : 26.03.09 - klo:21:38 »
minulle on suuri ihme herätessäni tänä aamuna... ei siinä jalovaaraa tarvita.

Onko Jalovaara tuppautunut auttamaan kenenkin heräämisessä aamulla? Minusta tuo kuulostaa jo panettelulta. On oikeasti sairaita ihmisiä, jotka eivät ole saaneet muualta apua ja sitten ovat kääntyneet Pirkon puoleen. Monet heistä ovat parantuneet, näin minä uskon. Eiväthän terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vihasta ja vihaamisesta
« Vastaus #29 : 27.03.09 - klo:08:09 »
Oletko lukenut tämän ketjun aloittajan kirjoituksen vihasta ja vihaamisesta. Kysymys oli P Jalovaaran tulkitsemista Efesolaiskirjeiden kohdista. Siinä
hän nimitti vihaista ihmistä ongelmajätteeksi. Siitä alkoi erittäin ansiokas keskustelu. Nyt tämä keskustelun loppu-osa voisi olla omassa ketjussaan, vaikka  toisaalta, piirteitä vihasta alkaa ollakin tulollaan. Pannaan piste ja annetaan anteeksi!

Toinen asia on keskustelijoihin tutustuminen pidemmällä aikavälillä. Juhanin
sarkastiset sivallukset ovat mainioita maan pinnalle palauttajia, kun jutut alkavat hipoa sväärejä. Jampe ja allekirjoittanut ovat katsoneet paremmaksi
erkaantua viidesläisyydestä. Kirjoituksia löytyy ketjusta Pyhityksestä.

Meistä körteistä löytyy moneksi, mutta koettelemme toisiamme rakkaudessa.

                  Hyvää pääsiäsaikaa !  
 8)
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)