Kirjoittaja Aihe: ortodoksista körtiksi??  (Luettu 11767 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
ortodoksista körtiksi??
« Vastaus #15 : 03.02.09 - klo:11:31 »
Pena taas veistelee
Lainaus
jonnekin Absurdistaniin rakennetaan kirkko ja aloitetaan siinä säännöllinen jumalanpalveluselämä. Uteliaita töllistelijöitä suvaitaan, mutta ei mitenkään houkutella. Kyselijöiden anetaan ymmärtää, että opin tie on pitkä ja kilvoitus raskasta. Tottahan tällainen alkaa kummasti kiinnostaa ja seurakunta kasvaa, vaikka papisto kuinka toppuuttelisi


Kuvitelkaapa mielissänne kuinka keskellä Absurdistania seisoo kirkko,
joassa pidetään palveluksia ja uteliaita ihmisiä hiippailee ympärillä, mutta
paisto vain jatkaa palvelustaan niinkuin ei mitään... :lol:
kylläpä nauratti taas..
Herra armahda.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
ortodoksista körtiksi??
« Vastaus #16 : 03.02.09 - klo:11:44 »
Lainaus käyttäjältä: "tosikkoko"
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
...kyllä lahtoo kansaa jalkapallokentällä


Siis tarkoitat tulla höynäytetyiksi. Billy Graham kertoi omina juttuinaan vanhoja Valittujen palojen tarinoita Helsingin stadionilla ja minua yökötti. Olin sattunut lukemaan samat jutut koskien toisia henkilöitä samana suven mökin puuceessä missä on mahtava kokoelma Valitut palat lehteä. Kaikki oli tietysti puheen kirjoittajien syytä. Toiste minua ei sinne saatu.


anteeksi etukäteen, mutta ihmettelen kyllä näitä kommentteja. Jos joku körttipuhuja tekisi saman kamalan yököttävän virheen, niin lopettaisitko seuroissa käymisen? vai onko BillyG jne yleistä riistaa, joita saa aina "puukottaa"? :mad:

(ei, en ole billy-fani mutta tokkopa hän nyt niin höynäyttäjä on)

Vastauksena kysymykseesi on, jos kalliisti maksettu pääpuja tekee tuon lopetan heti hänen  tilaisuuksissaan käynnin. Jos joku tavallinen seurapuhuja (palkaton) kämmää, niin voin omata riittävästi anteeksiantoa. Tässä tapauksessa ei ollut kyse yhdestä puheesta vaan kahdesta perättäisestä ja molemmissa sama juttu. Muistan ne puheet vieläkin eli ne tekivät pysyvän (negatiivisen) vaikutuksen. Siteerata saa muttei varastaa koko puhetta.

selvennyksenä muille, että tosikkoko ei ole kirjoittanut tuota viimeistä osaa vaan joku muu. Kummasti nämä bitit välillä pomppii  :-?

ps. hienoa Seppo, että muistat edelleen edes jotakin Billyn puheesta!

Poissa Samuli

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 110
    • http://uusimaa.h-y.fi/tyontekijat.html
ortodoksista körtiksi??
« Vastaus #17 : 03.02.09 - klo:13:56 »
Minulla on sovittuna kaksikin vihkimistä tälle vuodelle, joissa molemmissa on sekä luterilainen että ortodoksinen osio. Odotan innolla.

Monet parhaista ystävistäni (mm. toinen tulevista sulhasista) nuoruudessani Kiuruvedellä olivat ortodokseja, joten itsekin silloin tutustuin paremmin kyseiseen kirkkokuntaan. Monia asioita vierastin, monista asioista pidin kovasti. Pääsiäisenviettomme olivat mahtavia: lauantai-iltana aloitimme siioninvirsiveisuilla Seuratuvalla, puolenyön maissa olimme laulamassa ortodoksisessa palveluksessa, jonka jälkeen oli kestitys seurakuntasalissa. Parin tunnin yöunien jälkeen olimme kuoroharjoituksissa ja klo 7 lauloimme luterilaisessa messussa.

Ja itse asiassa ainut sukulaiskollegani - siis kanttoripuolella - on ortodoksi!

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
ortodoksista körtiksi??
« Vastaus #18 : 03.02.09 - klo:16:10 »
Hoho, tässä heti alkaa miettimään, että kuka veljeksistä menee naimisiin. Mutta taidan tietää kyllä nyt kun tarkemmin mietin : )

Poissa Samuli

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 110
    • http://uusimaa.h-y.fi/tyontekijat.html
ortodoksista körtiksi??
« Vastaus #19 : 03.02.09 - klo:23:06 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Hoho, tässä heti alkaa miettimään, että kuka veljeksistä menee naimisiin. Mutta taidan tietää kyllä nyt kun tarkemmin mietin : )



Mutta arvaatkos sen toisen parin? Taidat nimittäin tuntea senkin.

Tuli muuten mieleen, että moni luulee tietävänsä ortodoksisuudesta kaiken, kun tietää ikonit ja tuohukset ja on kerran käynyt liturgiassa. Mutta itsekin opin koko ajan uutta tuon kirkon monista yllättävistäkin periaatteista.

Näiden vihkimisten yhteydessä tuli mm. esille, että ortodoksinen kirkko ei vihi paastonaikana. Kuulemma piispan erityisluvalla kuitenkin onnistuu nykyisin. Karumpaa on kuitenkin esim. se, että itsemurhan tehneen saa ortodoksisessa kirkossa siunata vain piispan luvalla.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
ortodoksista körtiksi??
« Vastaus #20 : 03.02.09 - klo:23:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Samuli"
Karumpaa on kuitenkin esim. se, että itsemurhan tehneen saa ortodoksisessa kirkossa siunata vain piispan luvalla.


Mikä tälle mahtaa olla perusteena?

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
ortodoksista körtiksi??
« Vastaus #21 : 03.02.09 - klo:23:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Lainaus käyttäjältä: "Samuli"
Karumpaa on kuitenkin esim. se, että itsemurhan tehneen saa ortodoksisessa kirkossa siunata vain piispan luvalla.


Mikä tälle mahtaa olla perusteena?


Joskus luin tästä jostain. Se oli joku sellainen, että itsemurhan tehnyt ihminen viimeisenä tekonaan ennen kuolemaansa luopuu Jumalasta. Samassa yhteydessä pohdittiin sitä, että nykyisin useimmat itsemurhat johtuvat psyykkisistä sairauksista ja tällöin kirkollinen siunaus olisi mahdollista. Sairauksille ihminen ei mahda mitään ja armo tulee ilman muuta. Käsittääkseni se menee niin, että mietitään sitä, minkä vuoksi ihminen on tehnyt itsemurhan ja jos päädytään siihen, että taustalla on selkeää psyykkistä sairautta, niin lupa kirkolliseen siunaukseen tulee. Tällöin ihminen ei ikään kuin olisi tehnyt sitä omasta tahdostaan. Toinen näkökulma oli se, että entäs jos ihminen katuu tekoaan sitten, kun peruutus ei ole enää mahdollista. Se taas on hankalaa, kun siinä vaiheessa ei ole enää todistajia, mutta kuitenkin Jumala näkee sen ja pelastus ei ole "vaakalaudalla" vaikka kirkollista siunausta ei olisikaan. Perustuu siis siihen, että haluaako ihminen viimeisenä tahtonaan olla Jumalan yhteydessä vai ei. Toivottavasti en puhu täyttä palturia, korjatkaa ihmeessä. Periaate on kuitenkin se, että ihmishenki on pyhä ja sitä ei saa riistää, ei edes itseltään vaan hengen riistäminen on aina synti.

Toinen jännä periaate on se, että kun avioliittoon vihkiminen on sakramentti (toisin kuin meillä) niin se on tavallaan ikuinen. Eronneet vihitään sen vuoksi eri kaavalla, jos he menevät toiseen avioliittoon.

Tällä hetkellä minulla on lukemisen alla parikin nunna Kristodulin kirjaa. On mielenkiintoista luettavaa.

Entäs sitten ortodoksinen vigilia ja sen symboliikka. Alkujaan mietin, että eikö valot toimi, kun niitä räpsytellään, mutta sitten minulla oli mahdollisuus jutella ortodoksisen papin kanssa ja hän selitti minulle paljon asioita. Alussa kirkossa palaa kaikki valot, koska ollaan paratiisissa. Sen jälkeen kuninkaanoven portit sulkeutuvat ja valot sammuvat, eli tapahtuu syntiinlankeemus. Sitten pappi tulee alttarista kynttilä edellään. Kynttilä kuvaa Johannes kastajaa (valo tulee siis edellä) ja pappi evankeliumikirjan kanssa perässä Kristusta, jolloin valot taas syttyvät, koska armo tulee maailmaan. Samalla ovet avautuvat. Hyvin kuvainnollista siis, mutta jos ei tiedä, niin käy kuten minulle, joka luulin valojen olevan epäkunnossa.  :) Samoin pääsiäisyönä on valot aluksi poissa, koska ollaan haudan pimeydessä, mutta vuorokauden vaihtuessa kaikki valot syttyvät. Kirkkoa kierrettäessä kirkossa ei saa olla ketään, koska haudan on oltava tyhjä. Moniko on huomannut, että kirkossa on paljon portaita? Ne taas kuvaavat portaita taivaaseen. Ehtoollisella mennään ylimmät portaatkin eli käydään lähellä taivasta (alttaria) ja kirkosta poistuttaessa mennään portaat alas (alas maailmaan). Tässä nyt muutama esimerkki. Itseäni kiehtoo tuo symboliikka kovasti. Se on ollut aikanaan tosi hieno tapa selittää asioita lukutaidottomalle kansalle ja on varmasti sitä vieläkin.

Nyt kuitenkin tulee taukoa kirjoitteluun, kun olen lähdössä reissuun, mutta palaillaan taas...
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
ortodoksista körtiksi??
« Vastaus #22 : 04.02.09 - klo:00:34 »
^ Kiitos, olipa mielenkiintoista lukea.

hm

  • Vieras
ortodoksista körtiksi??
« Vastaus #23 : 06.02.09 - klo:10:46 »
Kirkollisesta hautaansiunaamisesta.

Omaisille se on tärkeää.

Onko vainajalle?

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
ortodoksista körtiksi??
« Vastaus #24 : 06.02.09 - klo:22:28 »
Lainaus käyttäjältä: "hm"
Kirkollisesta hautaansiunaamisesta.

Omaisille se on tärkeää.

Onko vainajalle?


Tuskin...muutenhan kristittyjen ruumiita olisi tuhottu vieläkin aktiivisemmin esim. Neuvostoliitossa. Kirkon sanoma oli silloin kuitenkin, että marttyyrien veri on siemen. Samoin ihmisiä katoaa, mutta Jumala muistaa heidätkin. Pelastus ei riipu hautaansiunaamisesta vaan siitä, mitä tapahtuu sitä ennen.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
ortodoksista körtiksi??
« Vastaus #25 : 07.02.09 - klo:08:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Lainaus käyttäjältä: "hm"
Kirkollisesta hautaansiunaamisesta.

Omaisille se on tärkeää.

Onko vainajalle?


Tuskin...muutenhan kristittyjen ruumiita olisi tuhottu vieläkin aktiivisemmin esim. Neuvostoliitossa. Kirkon sanoma oli silloin kuitenkin, että marttyyrien veri on siemen. Samoin ihmisiä katoaa, mutta Jumala muistaa heidätkin. Pelastus ei riipu hautaansiunaamisesta vaan siitä, mitä tapahtuu sitä ennen.


Tuskinpa riippuu siitäkään. Pelastus ei ole ihmisvaraista.
Acta, non verba.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
ortodoksista körtiksi??
« Vastaus #26 : 08.02.09 - klo:12:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Lainaus käyttäjältä: "hm"
Kirkollisesta hautaansiunaamisesta.

Omaisille se on tärkeää.

Onko vainajalle?


Tuskin...muutenhan kristittyjen ruumiita olisi tuhottu vieläkin aktiivisemmin esim. Neuvostoliitossa. Kirkon sanoma oli silloin kuitenkin, että marttyyrien veri on siemen. Samoin ihmisiä katoaa, mutta Jumala muistaa heidätkin. Pelastus ei riipu hautaansiunaamisesta vaan siitä, mitä tapahtuu sitä ennen.


Tuskinpa riippuu siitäkään. Pelastus ei ole ihmisvaraista.


Sitäpä juuri tarkoitinkin. Eli pelastus riippuu siitä, mitä tapahtui n. 2000 vuotta sitten ja siitä, miten Jumala edelleen tarjoaa armoaan.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Samuli

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 110
    • http://uusimaa.h-y.fi/tyontekijat.html
ortodoksista körtiksi??
« Vastaus #27 : 22.02.09 - klo:22:30 »
Eilen oli sitten ne mainitsemani luterilais-ortodoksiset häät. Kaunis luterilainen toimitus ensin Helsingin tuomiokirkossa ja sitten koskettava ortodoksinen palvelus Pyhän Kolminaisuuden kirkossa. Mieleenpainuva kokemus!

Hääjuhlassa istuin samassa pöydässä ortodoksipapin kanssa ja oli kyllä tosi mukava jutella. Tähän ketjuun ajattelin tuoda pienen palan keskustelustamme.

Puhuimme siitä, kuinka moni ihminen luulee tietävänsä ortodoksisuudesta kaiken, kun on kerran käynyt pääsiäisyön liturgiassa tai sytyttänyt tuohuksen ikonin edessä. Minä totesin tähän, että ortodoksisella kirkolla on hyvä julkisuuskuva juuri näiden ulkoisten piirteiden takia, mutta se lienee myös rasite kirkolle. Ortodoksipappi sanoi siihen, että osuin naulankantaan. On kuulemma hyvin yleistä, että joku soittaa ortodoksiseen kirkkoherranvirastoon ja kysyy, että mihin voi laittaa allekirjoituksen, kun haluaa liittyä ortodoksiseen kirkkoon. Siinä sitten pappi joutuu selittämään, että tulehan ensin kirkkoon, tutustu jumalanpalveluselämään, ota selvää, mitä kirkko opettaa ja mitä ortodoksinen tunnustus pitää sisällään. Ihmiset ihastuvat helposti ikoneihin, suitsukkeisiin ja tuohuksiin ja luulevat, että siinä on koko ortodoksisuuden ydin.

Yhdessä totesimme myös, että molempien kirkkojen ongelmana on sekin, että media käsittelee kirkoista uutisoidessaan niin kovin vähän sisältökysymyksiä. Medialle vaikuttaa olevan tärkeintä kertoa luterilaisen kirkon sisäisistä riidoista ja paisutella niitä kohtuuttomasti, hengellisten kesäjuhlien hernekeittolitroista ja asuntovaunujen määrästä ja ortodoksisista pääsiäisherkuista. Siinäpä haastetta molemmille kirkoille.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
ortodoksista körtiksi??
« Vastaus #28 : 23.02.09 - klo:08:10 »
Samuli: riippuu mediasta, riippuu etenkin jutun kirjoittajasta. Vaikutusta lienee myös sillä, miten taitavasti pappi löytää olennaisen sisäisestä ja ulkoisesta, sillä siunatulla hetkellä kun reportteri on paikalla. :wink:

   Tasan taatusti herättäjäjuhlilta tosi hyvät puheet ja oivallukselliset tilanteet menevät eteenpäin, tavalla tai toisella.

   Hernekeittokirjoitukset on osa sitä asiaa, mitä on kaikkialla: jos mediassa raportoidaan hernekeittokiloista, niin jumalanpalveluksista kirjoitetaan- kirkon toimesta -  koviin kansiin se kuinka moni kävi ehtoollisella, esimerkiksi. :wink:

Poissa Samuli

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 110
    • http://uusimaa.h-y.fi/tyontekijat.html
ortodoksista körtiksi??
« Vastaus #29 : 23.02.09 - klo:14:12 »
Viime kesän herättäjäjuhlien jälkeen oli kyllä ilo huomata, että monissa lehdissä ja myös sähköisessä mediassa juhlia esiteltiin laajasti ja lähes poikkeuksetta positiiviseen sävyyn ja myös sisältöihin pureutuen.

Vaikka kirkko (tai kirkot) ei varmastikaan itse osaa tuoda sisältökysymyksiä esille mediaa kiinnostavalla tavalla, en silti suostu vieläkään myöntämään medialle täyttä vastuuvapautta. Mielestäni esim. naispappeuskysymystä paisutellaan ihan kohtuuttomasti ja vanhoillisten on paljon helpompi saada palstatilaa kuin liberaalien.

Lisäksi valitettavan monet toimittajat ovat aivan pihalla oikeista termeistä ja niiden taivutuksesta (tästäkin keskustelimme ortodoksipapin kanssa), vaikka ne olisivat helposti selvitettävissä varsinkin näin internetin aikakaudella. Turhan moni toimittaja kertoo herättäjäjuhlasta, käy suviseurassa, puhuu ortodoksisesta kirkkohallituksesta jne.

Olisiko siis molemmilla parantamisen varaa, sekä kirkoilla että medialla?