Kirjoittaja Aihe: Pyhitys  (Luettu 28227 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8430
syntinen pyhä pyhä syntinen...
« Vastaus #45 : 08.01.09 - klo:22:13 »
Oikeasti perus kysymys oli, että mihin suuntaan se pyhitys on muuttanut, jos sellaista kerran tapahtuu.
Mietin sitä kun hyvinkin selkeästi Raamatussa sanottuja asioita ei pidetä, vaan vesitetään.

Eli jos on kauan ollut sanan ja saarnojen ja seurapuheiden vaikutuksenalla, niin miksi se ei muuta Jeesuksen kaltaisuuteen?
Sydämeen tietysti vain Jumala näkee.
Mutta jos näkemykset ovat kovastikkin ja kiivaasti Raamatun esittämiä vastaan niin herää ihmetys.

Sydän tietysti on tärkein ja ihmisen sisäiset asenteet ja rakkaus Jumalaan ja lähimmäiseen.
Kuitenkin jos mielipiteet ovat Raamattua vastaan luulisin pyhityksen olevan menneen pikkasen ehkä väärään suuntaan.

Tietenkään en painota, että tulisi alkaa yrittämään jotain pyhitys temppuja, joita kirkosta löytyy, en paastoamaan tai rukoilemaan, vaan jos jotain on selvästi viemässä elämässä pois Jeesuksen kaltaisuudessa, niin miettimään missä vika.

Jos nyt lukee heränneiden varhaisaikojen kirjoja ja lukee tän foorumin kirjoituksia, niin vaikea huomata mistään silloin tiukasti kiinnipidetyn enään olevan mitenkään sellaista, että sellaisia kunnioitettaisiin tai niitä vaalittaisiin.
Ois Ukko Paavo ihmeissään jos nyt lukisi foorumia.
Varmaan menisi Lars Leevin luo ja sanois: Anna Lars tupakki,mites teidän porukalla menee. No me vaan tässä vanhassa hyväksi havaitussa jatketaan, me ei tän maailman mukaan silleen niin perusteta muuttua.
Teillä vaan muutosta on ilmassa, suunta näyttää oudolta näin mun katsonnaltani, mut on teillä ainakin jotain liikettä, et hyvä kait?
Virret on hyvät. :roll:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8430
Pyhitys
« Vastaus #46 : 08.01.09 - klo:22:17 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
kyllä en puhu puppua... valehtelioiksi Sinä pruukaat keskustelijatovereitasi nimitellä... :-?


Anteeksi purkautumiseni.
Hermostuin ja yritin pikku provolla saada enempi tietoa Porkolasta.
Olimpa typerä. :oops:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Re: syntinen pyhä pyhä syntinen...
« Vastaus #47 : 08.01.09 - klo:22:25 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"

Ois Ukko Paavo ihmeissään jos nyt lukisi foorumia.
Varmaan menisi Lars Leevin luo ja sanois: Anna Lars tupakki,mites teidän porukalla menee. No me vaan tässä vanhassa hyväksi havaitussa jatketaan, me ei tän maailman mukaan silleen niin perusteta muuttua.
Teillä vaan muutosta on ilmassa, suunta näyttää oudolta näin mun katsonnaltani, mut on teillä ainakin jotain liikettä, et hyvä kait?
Virret on hyvät. :roll:


Ja'a Voisi Lars Leevin mielipide olla suuri yllätys kannattajille. Ensiksi hän kysyisi Paavolta, muuten mitä mieltä olet botaniikasta, kun minä olen siitä niin innostunut. Paavo siihen tietysti tokaisisi ettei hän tunne kuin potun ja petäjän. Tästä Leevi innostuisi kysymään, että eikö teidän porukka seuraa ollenkaan aikaansa ja vastaa tämän päivän ihmisten hätään jne.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Samuli

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 110
    • http://uusimaa.h-y.fi/tyontekijat.html
Re: syntinen pyhä pyhä syntinen...
« Vastaus #48 : 08.01.09 - klo:22:44 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Oikeasti perus kysymys oli, että mihin suuntaan se pyhitys on muuttanut, jos sellaista kerran tapahtuu.
Mietin sitä kun hyvinkin selkeästi Raamatussa sanottuja asioita ei pidetä, vaan vesitetään.


Tässäpä tullaan juuri tähän ongelmaan. Niin kuin Viisveisaaja ja muutkin hyvin tietävät, Raamattua voi tulkita monella tavalla. Minun mielestäni mennään vaarallisille vesille, jos pyhityksen mittariksi otetaan omat eettiset (ja usein helposti moralistiset) tulkinnat.

Korostan, että puhun nyt yleisellä tasolla, enkä tarkoita tällä Viisveisaajaa.

Tämä "oikean" raamatuntulkinnan ja pyhityksen yhdistäminen johtaa usein mielestäni todella outoihin ilmiöihin. Olen huomannut, että - jos siis oletetaan että pyhitystä tapahtuu ja sitä voi tarkkailla - tämä oikeaoppinen "raamatullisuus" ja sitä seuraava "pyhitys" johtaa varsin harvoin esim. korkeaan työmoraaliin, nöyryyteen tai suvaitsevaisuuteen. Jos otetaan esimerkiksi papit (jee, jee), niin olen huomannut, että jos pappi on "raamatullinen", se on tärkeintä ja riittää; hän saa siis olla laiska, väistellä ja valikoida toimituksia ja kohtaamiaan ihmisiä, palvella enemmän omaa sisäpiiriä kuin koko seurakuntaa jne. Ja sama päinvastoin: vaikka pappi olisi kuinka pidetty sielunhoitaja, hyvä saarnamies, ahkera byrokraatti, rakastava perheenisä, uskollinen puoliso ja rotareiden puheenjohtaja, hän ei ole kuitenkaan yhtään mitään, jos esim. hyväksyy naispappeuden, koska tämä viimeinen piirre osoittaa hänen olevan "ei-raamatullinen" ja siis pyhityksen puuttuvan (tai menevän väärään suuntaan).

Ja näin ajaudutaan taas riitoihin. Ja siitäkös sielunvihollinen on innoissaan.

Jos siis pyhitys on käsite, joka tarvitaan ja halutaan pitää elossa, se pitäisi mielestäni pitää erossa moralismista. Jos pyhityksen merkkejä halutaan havannoida, niin sellaiset asiat kuin alkoholinkäyttö, suhtautuminen naispappeuteen tai homoseksuaalisuuteen, avoliitto tai avioero, köyhyys tai rikkaus, runsas kirkossakäynti tai sen täysi puuttuminen, Herättäjän jäsenyys, lestadiolaisuus, kirkkoon kuuluminen tai siitä eroaminen, vanhan tai nykyisen raamatunkäännöksen käyttäminen jne. eivät automaattisesti kerro pyhityksestä tai sen puutteesta.

Summa summarum: "Ainoa puhdas pyhitys on vapahtajan yhteys". Kun pyhityksen areenalle tuodaan ihmistä, ajetaan Kristus sieltä pois.

hm

  • Vieras
Pyhitys
« Vastaus #49 : 08.01.09 - klo:22:48 »
Lars Leevi tosiaankin oli etevä luonnontutkija ja tiedemies. Hänen mukaansa on nimetty muistaakseni useampiakin kasvilajeja ja lisäksi hän tutki lintuja kai ajan tavan mukaan niitä ensin hengiltä posauttaen. Lisäksi LLL oli hyvä piirtämään. Hän sai ansioistaan olikohan Ranskan tiedeakatemian korkeimman kunniamerkin.

Paavon kanssa hän oli alkujaan kirjeenvaihdossa (P.käytti kirjuria, koska ei osannut kirjoittaa), mutta LL:n moitittua Paavon viinankäyttöä välit katkesivat.

Papin alullepanemasta herätysliikkeestä tuli maallikkoliike ja maallikon aloittamasta pappisjohtoinen.

Poissa Penanpoika

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 115
    • matteuspentti.com
Pyhitys
« Vastaus #50 : 09.01.09 - klo:00:00 »
Onko luterilaista pyrkiä Jeesuksen (eli Jumalan) kaltaisuuteen?
Jumalankaltaisuus on kai ortodoksikirkon teologiaa. Meillä on vanhurskauttaminen.

Eikö lasten kaltaisten ole Jumalan valtakunta?
Voisiko ihmisissä tapahtuva pyhitys olla lapsen kaltaiseksi tulemista.
Eikö pyhitys tällöin ole sitä, että nöyrrytään, tunnustetaan synnit ja kasteen armoon vedoten palataan siihen "lapsenkaltaiseen" vanhurskauden tilaan. Tai ainakin muistetaan lohduttavalla tavalla se, että kun tuomion hetki koittaa, voimme siihen vedota.

Itselleni jumalanpalvelukssa synninpäästö ei tunnu vavisuttavan vapauttavana siksi, että minulle tulisi pälkähästä pääsemisen tunne. Kyse ei nähdäkseni ole siitä, että synti on unohdettu ja muuttunut merkityksettömäksi. Vapauttavaa on se, että minulle muistutetaan, mitä Jumala on tehnyt ja luvannut ja mihin minut on kastettu. Ja se, että saan uskoa siihen lupaukseen.

Saan uskoa, että Jumalan lupaus on tosi, ja toivoa, että se koskisi minua.

Ja eikö pyhityksessäkin ole kyse Jumalan pyhyydestä, eikä ihmisen pyhäksi tulemisesta. Voisiko ajatella, että ihminen nöyrtyessään oman mahdottomuutensa kanssa, vapautuu ja altistuu sille, että Jumala pyhyydessään alkaa toimia hänen kauttaan? Näin mahdolliset hyvät teot olisikin nähtävä Jumalan tekoina, eikä ihmisen.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Pyhitys
« Vastaus #51 : 09.01.09 - klo:15:40 »
Minustakin puheet "Jeesuksen/Jumalan kaltaiseksi pyrkimisestä" on aina kuullostaneet oudoilta ja vierailta. Miksi pitäisi pyrkiä tulemaan Jeesuksen kaltaiseksi?  Voiko mainittu hanke edes onnistua?  Minusta ei eikä siihen ole mitään tarvetta pyrkiäkään.  Minulle riittää kun saan olla oma itseni pyrkimättä minkään muun laiseksi ja tällaisenani armahdettu.  Tuossa ajatteluussa tökkii jo sekin kun puhutaan kristillisistä identiteeteistä ja sitähän se on; identiteetin muokkaamista uskovaisuuteen. Ihminen ei saa olla oma itsensä eikä kelpaakaan sellaisenaan.  Missä on armo tuolloin? Ja mitä merkitystä sille lopulta jää?  Sekö kuin helluntailaisuudessa ja roomalaiskatolisuudessa eli että armo on sitä varten että sen avulla voimme kasvaa Jumalan kaltaisuuteen?  Ei kiitos!

Synninpäästöä korostetaan kovasti lestadiolaisuudessa ja vapaissa suunnissa. Minuakaan synninpäästö ei sinänsä mitenkään sävähdytä. Ennemmin uskon kaiken aikaa ja jatkuvasti yleiseen vanhurskauttamiseen jota uskon avulla "omistan" (en löydä parempaa sanaa) en minä mitään "omista" mutta sanotaanko että tähän armoon on nautintaoikeus annettu uskon kautta.  Ei siihen mitään välikäsiä tarvita. Minusta sitä korostetaan esim. lestadiolaisuudessa liikaa.  Synninpäästön merkityksen näen ennemminkin rohkaisevana tai rohkaisuna uskomaan jo muutenkin voimassa olevaan armoon.  Ei ihmnen sillä hetkellä syntejään anteeksi saa kun joku julistaa synninpäästön, vaan on saanut ne kaikki anteeksi jo vuonna 0 jolloin sovitus tapahtui yleisesti kaikille.  Oikeastaan mitään synninpäästöä ei välttämättä tarvitakaan mutta onhan se toki hyvä ja hyödyllinen rohkaisuksi ja sen takia sitä(kin) on syytä käyttää.  Sillä on jp:ssa myös opetuksellinen merkitys.

Mutta synninpäästö siten julistettuna että sen kautta on vältämättä käytävä tahi että siinä hetkessä tämän toimenpiteen kautta muka synnit tulevat anteeksi annetuiksi, on minusta raamatunvastaista ja epäluterilaista oppia. Se sitoo ihmiset synninpäästöön ja he jäävät miettimään onko synnit nyt anteeksi annetut vaiko eivät ja onko synninpäästö enää voimassa.  Kärjistetyn ääripään ilmiö saavuttaa vanhoillislestadiolaisuudessa jossa ollaan alati käsi pystyssä epävarmalla omallatunnolla. Siellähän on puheenparsikin "lyhyistä tiliväleistä" Jumalan kanssa mikä minusta on varsin säälittävää ja lohdutonta opetusta. Minun Jumalani teki kaikki tilit kerralla selväksi, lopullisesti! Jos epäusko meinaa vallata, kannattaa katsoa tilikirjaa (kastetodistus) jossa on präntättynä asiasta mustaa valkoisella.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Penanpoika

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 115
    • matteuspentti.com
Pyhitys
« Vastaus #52 : 09.01.09 - klo:22:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Jampe"
Minuakaan synninpäästö ei sinänsä mitenkään sävähdytä.


Tunteikkaana ihmisenä tarkennan siis, että minua se synninpäästö nimenomaan vavisuttaa.

ei siis siksi, että kokisin tulevani synnittömäksi, vaan siksi että siinä minulle muistutetaan, armoon saa palata. (Ja että kaikki on sovitettu jo silloin vuonna 0)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Pyhitys
« Vastaus #53 : 12.01.09 - klo:08:45 »
"Sun Pyhä Henkes paljasti, mun pahan sydämeni, ja näytti turmelukseni, löi maahan PYHYYTENI... (SV 100/VK 286). Siinä sitä on loistava aamuvirsi...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: syntinen pyhä pyhä syntinen...
« Vastaus #54 : 13.01.09 - klo:16:05 »
Lainaus käyttäjältä: "Samuli"
Jos otetaan esimerkiksi papit (jee, jee), niin olen huomannut, että jos pappi on "raamatullinen", se on tärkeintä ja riittää; hän saa siis olla laiska, väistellä ja valikoida toimituksia ja kohtaamiaan ihmisiä, palvella enemmän omaa sisäpiiriä kuin koko seurakuntaa jne. Ja sama päinvastoin: vaikka pappi olisi kuinka pidetty sielunhoitaja, hyvä saarnamies, ahkera byrokraatti, rakastava perheenisä, uskollinen puoliso ja rotareiden puheenjohtaja, hän ei ole kuitenkaan yhtään mitään, jos esim. hyväksyy naispappeuden, koska tämä viimeinen piirre osoittaa hänen olevan "ei-raamatullinen" ja siis pyhityksen puuttuvan (tai menevän väärään suuntaan).


Aika hyvin analysoitu suomalaisen pappeuden olotiloja. Pastori saa olla vaikka kummoinen öykkäri, kunhan vaan on oikean suunnan mies (naispappeuden vastustaja).
Acta, non verba.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Pyhitys
« Vastaus #55 : 14.01.09 - klo:16:20 »
olen nähnyt pastorin, joka on öykkäri ja naispappeuden puolustaja... :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa apellikka

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 108
Pyhitys
« Vastaus #56 : 14.01.09 - klo:18:40 »
Jaoin tänään (naispappina) ehtoollista palvelukodin väelle, joka veisasi "Ainoa puhdas pyhitys on Vapahtajan yhteys", jolloin ajatukseni irtosivat tuokioksi tuosta pyhästä ja hartaasta hetkestä tähän viestiketjuun.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22109
Pyhitys
« Vastaus #57 : 14.01.09 - klo:19:02 »
Kiitos, kun et sanonut: "...ajatukseni harhautuivat tuokioksi..."! Olisi kai sekin ollut ihan totta.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Pyhitys
« Vastaus #58 : 15.01.09 - klo:01:11 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
olen nähnyt pastorin, joka on öykkäri ja naispappeuden puolustaja... :wink:


Peilistäkö? :) Mulla katsoo peilistä välillä yksi öykkäri naispappi. Joskus onneksi myös vähemmän öykkäri.

Mielenkiintoinen ketju. Tuttujenkin ihmisten pyhityskäsitykset ovat minulle uusia, näistä ei usein tule puhetta seuroissa tai kamarikeskusteluissa.

Viime aikoina on synnin ja armon dynamiikka tuntunut riittämättömältä selittämään oman elämän tuntoja. Syyllisyyttä syvemmin kaivaa usein kokonaisvaltainen häpeä, oman olemassaolon oikeutuksen ja merkityksen kysely. Tähän ei synninpäästö osu, se ampuu huti. Jotkut sanat ehkä joskus, "Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun" - koskettavat koko olemusta, ei vain omaa pahuutta ja väärää elämää. Paavo-setä (Kettunen) on näitä syyllisyyden ja häpeän eroja ja yhtäläisyyksiä tutkinut enempikin. Hänen kirjoituksensa aiheesta ovat mielenkiintoisia. (Justiinsa oli maanantain Keskisuomalaisessa juttu, johon Paavoa oli haastateltu.)

Körttiläisyydessä koskettaa ihmisen kokonaisvaltainen hyväksyminen, synteineen ja vikoineen. Se johtuu varmaankin osittain pyhityskäsityksestä, en tiedä. Urpo Karjalainen puhui joskus siitä, että kun tunnistaa itsessään kadotuksen alaisen ihmisen, ja sitten myös muissa, se yleinen huomio päin helvettiä menemisestä voi paradoksaalisesti antaa voimaa, huumoria ja keskinäistä rakkautta: kun mitään ei ole tehtävissä, ollaan kaikki yhtä huonoja, kaikki saamapuolella, kukaan ei voi ylpeillä toisen edessä uskollaan tai teoillaan - "Kun on pohjalla, on tukevalla pohjalla".

Kristikunnan yhteiseen perintöön kuuluu imitatio Christi, Kristuksen jäljittely tai perässä kulkeminen. Tai matkiminen. Vaikka ortodoksit puhuvatkin jumalallistumisesta, kyllä se heillä on hyvin mystistä hommaa. Ei mitään omaa ylpeiltävää siinä ole. Jumala heilläkin sen työn tekee. Saisiko ihminen tuntea iloa ja huojennusta siitä, että on Jumalan armosta saanut oppia elämässään jonkun asian? On sosiopsykologinen selviö, että ihmiset ovat eri kehitysvaiheissa ja elämänvaiheissa ja ymmärtävät elämänsä eri lailla. Viisaus on harvoin myötäsyntyistä, sitä kertyy elämänkokemuksen kautta jos on kertyäkseen. Jumala kuljettaa välillä pohjamutia myöten, ja jos siitä viisastuneena opettelee sukeltamaan paremmin, niin olisiko se sen pyhityksen mahdollinen myönteinen merkitys?

Olen kipuillut tämän asian kanssa teinivuosista asti. Silloin näytti siltä, että jotkut ihmiset ovat kerta kaikkiaan parempia kuin minä: kiltimpiä, ystävällisempiä, aikaansaavempia, lahjakkaampia ja huomioonottavampia. Ja nöyrempiä! Sellaisia on Jumalankin paljon helpompi rakastaa. Nyt on tämän asian kanssa jo vähän helpompaa, kun on nähnyt, että ei sitä itse näe toisten elämän sisään. Jokaisella on oma tiensä, eikä se, mikä minulle näyttää helpolta, välttämättä ole sitä sen kulkijalle.

Minusta ihmiset ihan oikeasti ovat erilaisissa vaiheissa myös uskonelämässään. Enemmän kokeneet ovat käyneet syvemmällä ja kyllä se minusta jonkinlaista pyhitystä on. Jumala pyhittää karsimalla omaa pyhyyttä pois.

Äh. Lätisen sekavia. Kuitenkin: ihmisen kuuluu rakastaa itseään. Se on hirmu vaikeaa, nähdä itsensä Jumalan silmin, äärettömän arvokkaana. On lupa päästä vapauteen häpeästä. Myös syyllisyydestä, mutta se on vain osa sitä. Siitä käsin voi pikkuisen sitten jo osata rakastaa muitakin. Kenties elämän aikana voi hiukan kasvaa, oikeasti. Tai sitten ei.

Juuri kun luulee oppineensa jotain, saavuttaneensa jotain turvallista ja pysyvää, niin vaikkei siitä olisi edes ylpeä vaan vain kiitollinen ja onnellinen, niin se voidaan ottaa pois. Ja taas menee uusiksi käsitys omista teologisista rakennelmista ja ...no, kaikesta.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Pyhitys
« Vastaus #59 : 15.01.09 - klo:08:29 »
kyllä... peilistä! :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä