Kirjoittaja Aihe: Pyhitys  (Luettu 27963 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Pyhitys
« Vastaus #30 : 07.01.09 - klo:19:35 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
arvon eläkeläinen Talasniemi lukeutuu mielestäni Porkolan klaaniin... :wink:


Nyt kyllä puhut puppua.
Suomessa ei ole klaaneja,.Muutenkin kuka ihmeen Porko?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Pyhitys
« Vastaus #31 : 07.01.09 - klo:19:43 »
Katsoin minäkin Googlesta Porkolan,sillä mieheni kotitalo on Porkkola ja
Lammilla on Porkkala niminen kartano ja sittenhän on se kuuluisa "vuokra-alue ".
Porkoloita löytyy Kälviältä, muttei mitään yhteyksiä Padasjoelle.Pia Porkola
on taiteilija ilmaisun ja viestinnän alalta.Lieneekö sukua tälle teidän tutulle
runoilijalle jota ei ollut googletettu.
Hienojen vanhojen talojen esittelyt kyllä oli.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Pyhitys
« Vastaus #32 : 07.01.09 - klo:19:46 »
kyllä en puhu puppua... valehtelioiksi Sinä pruukaat keskustelijatovereitasi nimitellä... :-?
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Pyhitys
« Vastaus #33 : 07.01.09 - klo:20:06 »
Tämä Viljo Porkola on vanha aktiivinen rovasti Kiuruvedeltä. Syntymäpaikkaa en tiedä kun ei ole pappismatrikkelia, mutta on syntynyt 1914. Klaaneiksi kutsutaan samanmielisten porukoita.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Lars Mikael

  • Vieras
Pyhitys
« Vastaus #34 : 07.01.09 - klo:20:38 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Klaaneiksi kutsutaan samanmielisten porukoita.

Klaani lienee ollut alunperin sukuyhteisö. Tänä päivänä löytyy jos jonkin sorttista klaania.

Poissa Samuli

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 110
    • http://uusimaa.h-y.fi/tyontekijat.html
Pyhitys
« Vastaus #35 : 07.01.09 - klo:21:18 »
Uskokaa tai älkää, mutta Viljo Porkola on syntynyt Chicagossa!


Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Nähtävästi taas on liian vaikee saada sanotuksi, sitä mikä mättää tässä körttien pyhitys filosofioissa, mutta jotenkin siinä ollaan kuin ei mitään tapahtuisi ja jos tapahtuu, niin se on väärin ja omaa tekoa tai jotain mitä tulisi kavahtaa?



Viisveisaaja on mielestäni oikeilla jäljillä kuvatessaan körttiläisyyttä. Monet - ainakin vanhat - heränneet ovat sitä mieltä, että kaikki kunnia on annettava Jumalalle ja jopa siinä määrin, että itsestä ei saa kuvitella mitään ansiokasta.

Itsekin olen näillä linjoilla. Mielestäni pyhitystä ei pidä tarkkailla itsessä eikä oikeastaan muissakaan. Pelkään siinä sitä, että silloin kuvittelee olevansa edes vähän parempi kuin joku muu ihminen. Silloin Kristus ei saa olla kaikki kaikessa, vaan ihminen tarjoaa itseään hänen tilalleen.

Eräs opiskelija pohti noin vuosi sitten, että kyllähän meidän on tehtävä erottelu syntisyytensä tiedostavien ja tiedostamattomien välillä, sillä ensin mainituissa on tapahtunut pyhitystä (ja tämän verran voi sanoa itsestäänkin). Minä sanoin, että sellaista erottelua ei pidä, eikä saa tehdä. Tikapuita taivaaseen ei ole, ainoa tie on Kristus. Jonkinlaisen pyhityksen näkeminen itsessä on ensimmäiselle tikkaalle astumista. Ja samalla Kristus vapahtajana pannaan viralta.

Illalla aloin pohtia, että sanoinkohan oikein ja soitin Juhanille, joka veisasi minulle puhelimessa:

Kansat pakanuudestansa
saavat nousta katsomaan,
kuinka saapuu kristikansa
tuomiolle päältä maan.
Häpeään se suureen jää,
monen silloin painuu pää
elettyään loppuun asti
pakanaakin pahemmasti.
(Siionin virsi 61:7)

Sen verran voin antaa periksi, että toisessa ihmisessä saa nähdä hyvää ja kehitystäkin ja sen saa hänelle sanoakin. Mutta itsestään ei saa etsiä, eikä itsessään nähdä mitään hyvää. "Olenko tehnyt tarpeeksi?"-kysymyksen vastaus on aina negatiivinen. Tärkeämpää on siis puhua jatkuvasti parannuksesta kuin pyhityksestä.

B.H.S

  • Vieras
Kuka,mitä,häh...
« Vastaus #36 : 08.01.09 - klo:08:01 »
Vai pyhityksestä ja pyhistä ihmisistä, täällä pohdiskellaan.Hmm :-k

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Pyhitys
« Vastaus #37 : 08.01.09 - klo:10:55 »
Ajattelen itse, että pyhitys on lähinnä syvenevää synnin ja armon tuntoa. Eli sitä, että ymmärrän yhä paremmin kuinka kelvoton itsessäni olen Jumalan edessä ja ymmärrän yhä paremmin, että "mä elän laupeudesta ja armon antimista".
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22059
Pyhitys
« Vastaus #38 : 08.01.09 - klo:11:11 »
Kiteytetään taas: Körttiläinen pitää tekopyhyytenä kaikkea itsessään huomaamaa pyhittymistä.

Poissa Samuli

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 110
    • http://uusimaa.h-y.fi/tyontekijat.html
Pyhitys
« Vastaus #39 : 08.01.09 - klo:17:54 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Kiteytetään taas: Körttiläinen pitää tekopyhyytenä kaikkea itsessään huomaamaa pyhittymistä.


Juuri näin.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Pyhitys
« Vastaus #40 : 08.01.09 - klo:18:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Samuli"
Mielestäni pyhitystä ei pidä tarkkailla itsessä eikä oikeastaan muissakaan. Pelkään siinä sitä, että silloin kuvittelee olevansa edes vähän parempi kuin joku muu ihminen. .



Samaa mieltä. Onhan se nyt hyvänen aika jo nähty miten kaikkein innokkaimmat ja kovaäänisimmät pyhityksiensä mainostajat ovat alati tivaamassa toisten pyhittyneisyyttä?

Kun sanoin olleeni mukana noissa pyhitysporukoissa niin kerronpa tähän vain yhden esimerkin miten taitavasti pyhistyskristitty osaa naamioida sekä muilta että itseltään omahyväisyyden ja paremmuuden tunteen.  sanoin myös "itseltään" sillä tuskin kukaan on niin julkea jotta kehtaisi suoraan itselleen tunnustaa miten omasta mielestään on onnistunut  kristittynä.  Sensijaan useimmiten hölötetään tavan vuoksi "olen niin syntinen" -tyhjiä merkityksettömiä hokemia että oikein etoo kuunnella sellaista. Jos ihminen oikeasti kokee olevansa huonosti onnistunut niin ei se sitä mainostele eikä sillä kerskaile vaan asia on itselle vaikea, häpeällinen ja Jumalan edessä kiusallinen.  Siinä painaa päänsä ja on hiljaa.  Nykyään tuntuu olevan oikein muotia (varsinkin herätysliikkeissä) briljeerata synnintunnolla, kuinka kauhean syntinen olenkaan; -se muistetaan aina sanoa ääneen!  Eräänlaista tekohurskautta sekin!


No niin, se esimerkki:

Monissa lahkoissa opetetaan kaikenlaisia pyhitystekoja kuten  "kymmenysten" antaminen. (10% tuloista seurakunnalle).  Moni tämän hullun opetuksen sisäistää ja alkaa lahjoittaa mainitun määrän kuukausittain orjallisesti. Sitten opetetaan kuinka siitä seuraa "siunausta"... (paskat sanon minä!).  Tämäkin sisäistetään ja  sitten aletaan kieli pitkälllä odotella erikoissiunauksia palkintoina tehdystä uhrauksesta.  Uusi testamentti ei käske antamaan kymmenyksiä mutta toteaa ylipäätään lahjoittamisesta ja kaikesta hyväntekemisestä että tehtyäsi kaiken olet vain tehnyt mitä sinun pitikin tehdä!

Kohta sitten noustaan seurakunnan eteen puhujanpönttöön "todistamaan" miten on tullut aidosti uhrauduttua "vaikka se teki kipeää ja oli vaikeaa"  -saatetaan väritellä kaikenlaisia juttuja arkielämästä hengellisiksi kuten vaikkapa että auto meni rikki... -no demonihan se sinne luikahti Jumalan sallimuksesta kun oli tottelematon kymmenyksissä...

Sitten kerrotaan että lopulta kaikkien koettelemusten jälkeen kumminkin taivuttiin ja sitten rupesi tulemaan siunauksia oikein konkreettisesti ja roppakaupalla; -erityisen selvästi palkintona kymmenyksistä. Yhteys näiden välillä tehdään selväksi: -ei kymmenyksiä => vastoinkäymiset, Kymmenysten maksu => siunaukset.
Samalla tulee astutuksi kaikkien eteen julkisesti kertoilemaan omasta "tottelevaisuudesta" ihankuin esimerkiksi muille mutta kuitenkin hienosti kääntäen asia kuulostamaan siltä kuin olisi halu kertoa muka "Jumalan suurista teoista".  Todellisuudessa omahyväinen fariseus astuu puhujanpönttöön ja saa tyydytystä siitä miten asettaa itsensä muille malliksi tyyliin: "minäkin olin niiiin tottelematon, mutta sitten kun taivuin, tuli siunaus!"  Mitä tämä on muuta kuin itsensä esille asettamista?

Niinkuin sanoin, julkeaa ja röyhkeäähän se on ja koska asian oikea laita jotenkin tajutaan hämärästi omantunnon syvyyksissä, vaiennetaan omatunto sillä että painotetaan kokemuksen "opetuksellista" puolta muille. Ikäänkuin Jumala olisi varta vasten valinnut minut olemaan tässä asiassa muille "profeettana".  Puhutaan paljon tyhjiä sanoja omasta huonoudesta jne. ...


Sen minä sanon että jos jotain ovat oikeasti antaneet tai tehneet jotain niin pitäisivät visusti turpansa tukossa asiasta ja pyrkisivät kaikin voimin unohtamaan koko tapauksen koska ihmisen mieli ei kestä oikeaa koettelemusta joka tuossa on omahyväisyyden ja hengellisen onnistumisen tunteena tarjolla.   Sen takia on parempi olla ihan hiljaa ja pyrkiä jopa unohtamaan asia pikimmiten eikä ainakaan marssia pää pystyssä muiden eteen kertomaan yksityiskohtia muille.  Älköön oikea kätesi tietäkö mitä vasen tekee, tämä neuvo on tykkänään unohdettu eikä senkaltaisia neuvoja koskaan opeteta noissa pyhityskristittyjen kokouksissa, ei koskaan! Enpä ole koskaan kuullut siitäkään opetusta miten rukoillessa ei pidä hokea tyhjiä kuten vaikkapa:  "amonndrakontoores abarrdakass amonndrakonttoores..."  eikä pidä rukoilla niin että kaikki näkevät vaan mennä kammioon yksin ja rukoilla salassa! Kaikki siellä mölisevät yhteen ääneen toisistaan piittaamatta ja jokaisen suun kautta muka Jumalan henki puhuu (?)
Jos Jumala oikeasti puhuisi jonkun kautta niin kukaan ei edes kuulisi mitään!  Sellaisia asioita noissa porukoissa ei opeteta koskaan!  Luterilaisessa jumalanpalveluksessa kyllä opetetaan niistäkin mutta noissa ns. "uudestisyntyneiden uskovien" porukoissa ei koskaan!  


Jos oikeasti on kokemus omasta kelvottomuudesta, se ei ole muille kertoilemisen aihe vaan aihe jonka miettiminen saa pään painumaan ja katseen häpeästä laskemaan Jumalan ja ihmisten edessä.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Pyhitys
« Vastaus #41 : 08.01.09 - klo:19:08 »
Jampe !

Minulla on ollut aivan samat kokemukset.Pahinta oli minusta Herran nimen jatkuva turhaan lausuminen ja siunausten toivottelu ikäänkuin se tulisi minulta !
Jos minulla olikaan henkien erottamisen lahja ,niin joskus tuntui kuin itse Paha olisi ollut mukana noina hetkinä.Tunsin suorastaan kauhua ja pelkoa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Pyhitys
« Vastaus #42 : 08.01.09 - klo:19:31 »
Tuosta siunausten toivottelusta tosiaan...  Aivan alati pitää siunauksia toitotella. Oikeasti ei tarkoiteta mitään.  Viisveisaaja jossain vanhassa ketjussa sanoi osuvasti että kaikenlainen ihmiseksi tuleminen jää, tilalle tulee uskovaisuus! Oikeastaan se on semmoinenkin asia jolla saadaan (taas kerran!) mainostetuksi että olen uskovainen.
Näinhän se on, toivotellaan uskovaisuuden vuoksi!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Samuli

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 110
    • http://uusimaa.h-y.fi/tyontekijat.html
Pyhitys
« Vastaus #43 : 08.01.09 - klo:19:49 »
Riitta-mummi ja Jampe, hienoa että jaatte kokemuksianne! Osittain juuri siksi aloitinkin tämän ketjun. Olen nimittäin havainnut, että kuvailemanne tyylistä pyhityskristillisyyttä yritetään jatkuvasti ja enenevässä määrin tunkea myös luterilaisen kirkon sisälle. Se ei ole hyvä ilmiö.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Pyhitys
« Vastaus #44 : 08.01.09 - klo:21:00 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
arvon eläkeläinen Talasniemi lukeutuu mielestäni Porkolan klaaniin... :wink:


Tunnen Talasniemen hyvin. Olihan hän edellisen seurakuntani kirkkoherra aikoinansa. Mukava mies kertakaikkiaan kuuluu sitten klaaniin tai ei.
Acta, non verba.