Kirjoittaja Aihe: Herännäisyydessä kestoisa juonne!  (Luettu 21032 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Herännäisyydessä kestoisa juonne!
« Vastaus #15 : 25.12.08 - klo:19:48 »
Lainaus käyttäjältä: "Samuli"
Eleniuksen Jaakko joskus sanoi, että tämä on tosi huono liike. Niin huono, ettei se ole osannut edes jakautua.

Espoon herättäjäjuhlien alla törmäsin siihen, että monet toimittajat kyselivät minultakin, että mitä herännäisyydesä ajatellaan siitä ja siitä asiasta. Huomasin, että oli vaikea vastata näihin kysymyksiin, sillä meillä ei ole monestakaan asiasta yhtä yhtenäistä koko liikkeen näkemystä.

Kun sanoin, että herättäjäjuhlille kokoontuu niin naispappeuden kannattajia kuin vastustajia ja toivotin tervetulleeksi kaikki niin konservatiivit kuin liberaalit, niin sain kuulla erään toisen herätysliikkeen lehden toimittajalta, että tässä on ristiriita. "Ethän sä voi sanoo noin!"

Mutta minkäs teet, kun kokemus liikkeestä on tämä: Samaa Siionia veisaavat ja samaa seurapenkkiä kuluttavat nuoret ja vanhat, savolaiset viäräleuat ja jäyhät pohjalaiset, maakuntien väki ja metropolien kansa, varsin tiukat konservatiivit ja ultraliberaalit, naispapit ja naispappeuden vastustajat, "perinteiset" perheet ja sateenkaarikansa. Samat virret, sama sanoma ja yhteinen ikävä.

Se näkyy tällä foorumillakin. Kiitos siitä teille, jotka jaksatte tänne aktiivisesti kirjoittaa.

Kunpa Herra johdattaisi tähän suuntaan jatkossakin: että pysyisimme niin huonona, ettemme osaa edes jakautua.


Tässä Joulunaikana, kun on aikaa ja vihdoinkin pääsi lukemaan, sattui käteeni kirja lähetyssaarnaajasta Libanonissa ja Lähi-Idässä.

Häntä kummastutti kun kristityt maroniitit muistaakseni taistelivat keskenään.
Hänelle tietysti todettiin, että nehän on vain tapakristittyjä.
Kuten vapaisiinsuuntiin Suomessa kuuluvat sanovat, jos joku tappaa esimerkiksi kouluissa, että sehän oli vain nimikristitty.Jos olisi ollut uudestisyntynyt uskova ei olisi ampunut...
No tämä läh.saarnaaja huomasi, että myös karismaattiset ja konservatiivit ja muut kristityt olivat kovasti vastaan toisiaan.
Hän mietti että kuinka sodan keskelläkin kurjassa jamassa olevat vaan jaksaa riidellä olla muuta kuin yhtä.
Pari konservatiivista naista, jotka olivat tän läh,saarnaajan kanssa karismaattisessa kokouksessa seurana käymässä totesivat ulkona, että hyvä kokous, mutta sääli että noi ei ole uudestisyntyneitä.
Toisessa paikassa taas jos ei ollut huivia, niin ei ollut uudestisyntynyt.

Suomessa on ollut vaikka millaisia yhteiskristillisiä seurakuntia, jotka on alkaneet silleen yhteiskristillisinä, mutta ajan myötä ne on muuttuneet seurakunniksi.

Itse olen tavannut, niin ortodokseja, katolilaisia, karismaatikkoja ja jokusen körtinkin, jotka ovat olleet ihan ihanasti kristillisessä uskossaan tai epävarmoina siinä.
Siksi toi yhteiskristillisyys ja ekumeenisuus mietityttää.
Kun ei mulla ole mitään sitä vastaan, jos joku on mitä onkin. Kun kuitenkin sisinhän se ratkaisee ja sinne ei kukaan muu kuin Jeesus näe.

Pitäisköhän alkaa tunnustautumaan, vain kristityksi, ilman että körtti tai hellari tai ortodoksi tai muukaan?
Kävisi ihan vaan missä kävisikin ja lopettaisi ketään kutsumasta sellaiseksi tai sellaiseksi?

Vois vaikka todeta; käyn körttiseuroissa kuitenkin olen vain kristitty, en haluaisi leimaa sitä tai tätä, koska se rikkoo ja nostaa väliaitoja.

Sana körtti nostaa turhaa riitaa, evankeelisten parissa. Eihän se voi olla uskon tarkoitus?

No tietysti joitain opillisia periaatteita saa ja kai pitääkin olla, mutta ikävä kyllä ne aina ovat ne jotka alkaa rikkomaan meidän yhteyttä toisiimme.

Sinänsä tykästyin juuri siihen kun körtit painottavat pieneksi ja vaatimattomaksi tulemista, mutta kait se on vain painotuksessa, kyllä opillista painottamistakin löytyy.

Ehkä parempi ois kun ei lukisi mitään, kun tieto lisää vaan tuskaa.
_________________
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Herännäisyydessä kestoisa juonne!
« Vastaus #16 : 25.12.08 - klo:21:21 »
Viisveisaaja: Mulle körttiys on tärkeää siksi, että tämä on ainoa suunta, jossa multa ei ole vaadittu enempää kuin mihin pystyn. Aiemmat kokemukseni viidesläisistä, vapareista ja hellareista on olleet lopulta niin raskaita, että mun uskoni ei vaan kerta kaikkiaan ole riittänyt. Täällä olen kokenut, että multa ei vaadita täydellistä uskoa ja täydellisyyttä uskovaisuudessa. Olen saanut olla rauhassa kesken ja matkalla. Mä koen että täällä "olen perillä ollessani matkalla".

Mullakaan ei ole mitään sitä vastaan, että joku muu on viidesläinen, vapari tai hellari, lestadiolainen tai evankelinen tai mikä tahansa. Koen vain, että itse en siihen riitä. Ja koska olen jo useampaan kertaan todennut sen, että minusta ei ole "oikeaksi uskovaiseksi", alan olla jo varsin allerginen kaikelle käännyttämiselle. Erilaisissa kristityissä liikkeissä lähinnä ihailen sitä, että Jumala on hyväksynyt sen, että on muodostunut niin paljon erilaisia kirkkoja ja seurakuntia, että erilaiset ihmiset voivat löytää niistä itselleen sopivan. Jos jotakuta loukkaa se, että olen "vain" körtti enkä mikään parempi uskovainen, niin se ei ole minun vikani eikä ongelmani, parempaan en vain yksinkertaisesti pysty.

Jossain mielessä olen kateellinenkin niille, jotka voivat vahvasti sanoa olevansa uskovia, uudestisyntyneitä ja ovat varmoja kaikesta. Se on aika helppoa elämää, kun ei tarvitse epäröidä. Itse en siihen pysty, joten mun uskoni on edelleen enemmänkin ikäänkuin toivoa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Herännäisyydessä kestoisa juonne!
« Vastaus #17 : 25.12.08 - klo:21:27 »
Ihme kun körteillä ei tunnu usko oikein riittävän mihinkään, mutta kuitenkin kovasti ovat opillisissa tai sanotaan raamatullisiin näkemyksiin ja eroihin ottamassa kovastikkin kantaa.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Herännäisyydessä kestoisa juonne!
« Vastaus #18 : 25.12.08 - klo:23:49 »
Vaikka ei kalliota uskolleen löyräkkään, niin perustuksena olokohon usko, toivo ja rakkaus.
http://uskotoivorakkaus.fi/videot/copy2_of_ykseys-ja-yhteys
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Herännäisyydessä kestoisa juonne!
« Vastaus #19 : 26.12.08 - klo:10:17 »
Sarai vastasi Viisveisaajalle niin samoin ajatuksin,joita minullakin on kokemuksistani muista herätysliikkeistä, että eipä tarvitse yrittää vääntää
uudestaan ajatustani asiasta.
Yksin ei puu kuitenkaan pala, vaan se tarvitsee kavereita.Eihän kukaan
hae seuraansa niiden joukosta, jotka eivät enää tunnu uskottavilta.
Onneksi körtit ottavat joukkoonsa köyhät kerjääjät,pyhittymättömät melkein
toivonsa heittäneet mutta silti pelastusta toivovat taapertajat.
Uskoa voi kovin monin tavoin, niin lienee Jumala sallinutkin.Taipumukset, luonteenlaatu,oppineisuus tai oppimattomuus ohjailevat valintaa.
Kovin moniin " opin tuuliin " ei kannata sekaantua, siinä vain pää sekavoituu.
Toivon sydämestäni sinulle Viisveisaaja Rauhaa Jeesuksessa sydämellesi,sielullesi ja hengellesi, ja Oikein Hyvää Uutta Vuotta !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Lars Mikael

  • Vieras
Herännäisyydessä kestoisa juonne!
« Vastaus #20 : 26.12.08 - klo:12:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Ihme kun körteillä ei tunnu usko oikein riittävän mihinkään, mutta kuitenkin kovasti ovat opillisissa tai sanotaan raamatullisiin näkemyksiin ja eroihin ottamassa kovastikkin kantaa.

Keneltä ja milloin olet saanut oikeuden ja - jopa tuntuu - velvollisuudenkin ihmisten arviointiin? Sinulla ei ole kykyä nähdä ihmisten sydämiin, sillä sieltä se usko nousee. Sydämestä nousee myös ajatukset, jotka eivät ole rakentavia. Voisitko tällä foorumilla - jos itse tunnet Jeesuksen sydämesi valtiaana - rohkaista ja lujittaa sitä vähäista uskoa, jonka minäkin toivottavasti omistan. Usko ei ole omaa ansiostani, sillä Jumala on lähestynyt minua, en minä Jumalaa.

Lars Mikael.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Herännäisyydessä kestoisa juonne!
« Vastaus #21 : 26.12.08 - klo:13:28 »
Viisveisaaja sai nyt kyllä mut pahoittamaan mieleni.

Se, että en osaa tai jaksa uskoa, ei ole mitenkään tekemisissä sen kanssa, että pystyn loogiseen ajatteluun, etsimään tietoa historiasta ja Raamatun taustoista. Täysin uskomattomatkin ihmiset voivat selvittää itselleen sen, milloin, miten, kuka ja mihin tarkoitukseen on Raamatun kirjoittanut. Samat ihmiset voivat löytää siitä samat ristiriidat, jotka kertovat selkeästi sen, että Raamatun kirjaimellinen tulkinta on mahdotonta, ja luonnontieteiden oppikirjaksi sitä ei ole koskaan tarkoitettukaan.

Sitten löytyy iso joukko ihmisiä, jotka sanovat, että Paavalin antama naisten hiusten palmikointikielto on aikaan sidottu, mutta homouden kieltäminen ei. Perusteluja sille, miksi näin olisi, on kuitenkin mahdotonta saada. Todellinen syy tällaiselle näkemykselle on vain se, että homoutta pelätään, erilaisuutta vierastetaan ja kaikki seksiin liittyvä on pelottavan kiinnostavaa, joten siihen täytyy tarttua heti kun vaan saa tilaisuuden.

Vielä en ole törmännyt yhteenkään ihmiseen, joka oikeasti noudattaisi Raamattua kirjaimellisesti. Tai edes uutta testamenttia. Eli aina Raamatusta valitaan jollain perusteella ne osat joita täytyy tai ei tarvitse noudattaa.

Ja vielä viisveisaajalle: Onko mielestäsi oikein ja Raamatun mukaista lyödä heikkouskoisempia heidän heikkoudellaan?

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Herännäisyydessä kestoisa juonne!
« Vastaus #22 : 26.12.08 - klo:19:56 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Ihme kun körteillä ei tunnu usko oikein riittävän mihinkään, mutta kuitenkin kovasti ovat opillisissa tai sanotaan raamatullisiin näkemyksiin ja eroihin ottamassa kovastikkin kantaa.


Toi yllä oleva tarkoitti Lars, että itse sanotte useasti, että uskomme on heikkoa ja lahjaa. Ei niin että olisin jotenkin arvostellen todennut. "Körteillä nyt usko ei riitä mihinkään". Se olisi loukkaavaa ja kukaan ei näe toisen uskon määrää ja sitä voi mittailla.
Ikävää jos toi yllä oleva loukkasi, mutta joitain voi loukata, kun aina painotatte, että meillä ei ole uskoa, kuitenkin sitä tuntuu löytyvän kiistoihin milloin mistäkin asiasta.
Tuntuu enempi fundamentaaliselta teidän näkemys kuin monen ns uskovan.
 Sitten yhtämielisesti kaikki ovat samaa mieltä, jostain asiasta. Niin voimakkaasti, että hirvittää joskus.

Olen samaa mieltä, että Armosta itsekullakin on se määrä lahjauskoa mitä on ja mitä nöyremmäksi ja pieneksi tulee sen parempi.

Paavali sanoi jotenkin että toistenne kunnioittamisessa kilpailkaa ja siinä te teette minut iloiseksi, kun ette mistään riitele vaan pidätte toista itseänne parempana.

Hyvää ja onnelista uutta vuotta toivottaen.
Kaikki valta tekoälylle!

Lars Mikael

  • Vieras
Herännäisyydessä kestoisa juonne!
« Vastaus #23 : 26.12.08 - klo:19:59 »
En nyt kohdista mietteitäni Viisveisaajaan, koska en tunne häntä. Tekee kuitenkin mieleni  todeta, että olen elämäni varrella törmännyt usein ns. "tosiuskoviin ja uskonsankareihin", jotka osoittautuvat loppujen lopuksi hyvin kykenemättömiksi keskustelemaan Jumalan Sanasta ja yleensäkin uskosta. Yksipuoliset tulkinnat johtavat aina siihen, että joudun aivan pakosta "viisveisaamaan" heidän mielipiteisiinsä, enkä voi jatkaa keskustelua. Suomalaiset eivät ole  yleensäkään tottuneet amerikkalaistyyliseen "uskonsyöttöön", saati sitten körttikansa.

Soisinkin, että me kaikki voisimme esim. Martin Luther King´n ja Äiti Teresan tavoin palvella - ei niinkään sanoin - vaan rakkaudessa ja kätten töin.

Olen monesti ajatellut, miten tämän päivän  uskonsankarit suhtautuisivat Jeesukseen, jos Hän tulisi keskuuteemme? Jeesuksen ajan uskonsankareiden suhtautumisen me tiedämme. Olisiko Jeesus liian radikaali heille, jotka kehuskelevat uskostaan ja ovat ehdottomia tietämyksissään ja tulkinnoissaan Jumalan Sanasta?

Lars Mikael

Poissa Samuli

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 110
    • http://uusimaa.h-y.fi/tyontekijat.html
Herännäisyydessä kestoisa juonne!
« Vastaus #24 : 28.12.08 - klo:16:57 »
Tässäkin keskustelussa tulee mielestäni (tosin rivien välissä) esille yksi mielenkiintoinen ilmiö, johon kuitenkaan harvemmin kiinnitetään huomiota, kun puhutaan uskonnollisista liikkeistä. Nimittäin se, miten eri liikkeissä koetaan kyseiseen liikkeeseen kuuluminen ja miten se ilmaistaan.

Seuraavat ajatukseni ovat puhtaasti toteavia, joten toivon, ettei kukaan lue rivien välistä arvostelua kyseisiä liikkeitä kohtaan.

Olen huomannut esimerkiksi ortodokseista, että he ovat hyvin innokkaasti tuomassa esiin ortodoksisuuttaan. Puhuttaessa ihan muista asioista, he livauttavat helposti johonkin sivulauseen "niin, olen muuten ortodoksi" -tyyppisen toteamuksen. Olen tullut siihen tulokseen, että vähemmistökirkossa (siis meillä Suomessa) varmaankin identiteetti on väkisinkin lujempi kuin enemmistössä.

Mielenkiintoista on myös se, että vanhoillislestadiolaiset, joilla on tosi tiukka jako "meihin ja muihin" eivät oikeastaan koskaan tuo ulkopuolisille esille lestadiolaisuuttaan. Itse en ole koskaan kuullut kenenkään sanovan: "Olen (vanhoillis)lestadiolainen." Eivätkä he käsittääkseni keskenäänkään puhu "lestadiolaisuudesta" tai "lestadiolaisista", vaan käyttävät muita (sisäpiiri)ilmauksia.

Kun sitten rupesin miettimään körttiläisyyttä tästä näkökulmasta, huomasin yllätyksekseni, että aika harvoin kuulee kenenkään sanovan, että "olen körtti" tai "kuulun körttiläisiin". Jos joku niin sanoo, on kyseessä yleensä joku vastikään liikkeen löytänyt, joka ehkä tuntee tarvetta rajata itseään pois jostakin muusta.

Menen jälleen Espooseen. Minua sekä huvitti että ärsytti, kun herättäjäjuhlajärjestäjistä yksi ja toinen sanoi jatkuvasti: "Minä en ole mikään körtti, mutta..." Yritin kovasti toitottaa kaikkialla, että meillä ei ole tarvetta tällaiseen rajankäytiin, enkä minä ainakaan haluaisi rajata ketään ei-körtiksi. Puin sen sanoiksi toteamalla: "Kaikki ovat körttejä ja kukaan ei ole körtti." Silti kerta toisensa jälkeen sain Espoossa vastailla kysymyksiin, jotka alkoivat: "Sanopa sinä, kun olet körtti..." tai "Mitä te körttiläiset ajattelette..." jne.

Minä olen kristitty, koska minut on kastettu. Olen luterilaisen kirkon jäsen ja Herättäjä-Yhdistyksen työntekijä. Ja tämä on tärkeysjärjestys.

Loppukevennyksenä pieni tositarina omasta elämästä:

Juttelin kerran erään lestadiolaisen (ei vanhoillisen) tytön kanssa virsistä ja kumpikin totesimme pitävämme kovasti virrestä 178 Myös isämme uskoivat ennen. Ajattelin korostaa kirkon sisäistä yhteyttä ja sanoin jotenkin näin: "Se virsi on lestadiolaisesta perinteestä lähtöisin, löytyy evankelisten Siionin kanteleesta, mutta on löytänyt tiensä virsikirjaan, kun körttiläinen Jaakko Haavio sitä sinne kovasti ajoi." Tyttö häipyi saman tien paikalta ja tiuskaisi minulle vihaisesti: "Niin just! Eli teidän körttiläisten ansiota koko homma!"

Tiukimpia rajanvetäjiä ovat yleensä ne, jotka kokevat itsensä ulkopuolisiksi.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Herännäisyydessä kestoisa juonne!
« Vastaus #25 : 28.12.08 - klo:18:39 »
Mun mielestä identiteetti on tärkeä asia. Mä olen nainen, suomalainen ja körtti. Mikään näistä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että pitäisin jotain muuta vähempiarvoisena. Se, että vihdoin miellän kuuluvani johonkin, on minusta vain ja ainoastaan hyvä asia. Se, että oma identiteetti on kunnossa, helpottaa myös muiden asioiden peilaamista itseen nähden.

Joku toinen voi olla myös oman itsensä kanssa niin hyvin sinut, että pystyy lokeroimaan itsensä isompiin laatikoihin: vaikkapa kristitty, eurooppalainen, ihminen. Väitän kuitenkin, että jos oman historiansa unohtaa kokonaan, niin se minuus kyllä valuu rajojen yli ja haihtuu varsin vikkelästi eikä jäljelle jää muuta kuin yleismaailmallinen kuori, jossa ei ole ihmisyydestäkään enää paljon jäljellä. Jossain mielessä suurinta suvaitsemattomuutta on yrittää tunkea kaikki samaan mahdollisimman isoon muottiin sen sijaan, että sanoisi avoimesti: hei mä olen körtti, mitäs hellarikaverilleni kuuluu?

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Herännäisyydessä kestoisa juonne!
« Vastaus #26 : 28.12.08 - klo:19:26 »
Identiteetti on tärkeä juttu. Olenkin miettinyt viime aikoina kun tässä on nyt takana vuosien työsuhde erään henkisesti epätasapainoisen ihmisen kanssa, -identitettiä. Elämää jo kokenut, vanhempi ihminen tuntuu useimmiten määrittävän identiteettinsä sen kautta mitä on tullut elämässä tehtyä esim. työksensä.  Nuoret määrittelevät monesti identiteettiä kuulumalla johonkin. Vasta vanhemmiten olen alkanut oikeastaan ymmärtää itseöänikin paremmin , miksi olen sellainen kuin olen ja miksi toimin niinkuin toimin. Olen tehnyt ja nähnyt elämässä monenlaista ja monelta kantilta ja ehkä identitettikin on rakentunut näiden perustalta siksi mikä se nykyään on.  En tunne tarvetta erityisesti "kuulua" mihinkään, minulle riittää oma elämäni ja viitekehykseni.  Kaikkein pahin on vanha ihminen joka on kansantajuisesti sanottuna asunut koko ikänsä samalla mäellä ja tehnyt pelkästään yhtä samaa työtä + tuntenut vain niitä samoja, itsensä kaltaisia ihmisiä joihin on perin juurin tottunut.  Ko. ihmisestä tulee vanhemmiten henkisesti juntti idiootti joka katselee maailman menoa ahdasmielisestä kotikylän näkövinkkelistä. Luulee olevansa suurikin tekijä maapallolla ja yhteiskunnassa kun omalla mäellään on suuri tekijä.  SEllaiset ihmiset huutavat suureen ääneen tupakokouksissa ja lyövät nyrkkiä pöytään tietäen miten asiat pitäisi hoitaa. mm. suomenruotsalaiset pitäisi "ajaa lahden yli uimalla" ja että vaikka ruotsinkieli on puhevika. Samalla tavalla suhtaudutaan kaikkiin muihinkin itselle tuntemattomiin ryhmiin.  Maaseudulla tällainen henkinen junttius on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Vanhan isännän mielestä ei osaa mitään jos ei osaa tehdä salaojaa.

Kaupunkilaisten henkinen junttius on erilaista. Se on avuttomuutta ja hienostelemista. Mihinkään ei kyetä tarttumaan ilman yliopistotutkintoa tai insinöörin papereita.  Sen takia maksetaan huikeita summia rahaa työn teettämisestä joka voitaisiin tehdä itsekin. Kulutetaan rahaa kalliisiin vaatteisiin ja asumisen pöyhkeilyyn jopa yli varojen. Kaikki kaikessa on ulkonainen kiilto.  Naurettava onkin persaukinen ihminen joka pukeutuu/käyttäytyy/elää kuin olisi varakas, jopa velaksi.

Sen olen oppinut varakkaammasta väestä että kaupunkilais-varakkailla on sentään tyyliä mutta rikkaat maalaisjuntit kulkevat paskaisissa housuissa ja flanellipaidassa. Rahaa voi kyllä käyttää tyylikkäästikin silti sillä leveilemättä.  Mutta kuten sanoin, kaikkein säälittävin on keskiluokkainen pyrkyri ja intoilija joka yrittää vaikuttaa fiksummalta ja varakkaammalta kuin oikeasti on.

Mitä sitten on sivistys ja varsinkin henkinen sellainen ja miten henkisesti terveen ihmisen identiteetti muodostuu?  Ensinnäkin sanoisin että sellaisia voi tavata kaikissa yhteiskuntaluokissa duunarista ökyporvariin. Sivistys ja henkinen kypsyys ei ole mitattavissa rahalla puoleen eikä toiseen.  Olen tuntenut kusipäitä duunareita ja kusipäitä ökymiehiä.  Sitten olen tuntenut erittäin fiksuja ja miellyttäviä ihmisiä samoista yhteiskuntaluokista.

Yhteenvetona voisin todeta että omien kokemuksieni perusteella kaikkein pahin on aina ihminen jolla on vain suppealta alueelta elämänkokemusta ja joka määrittelee itsensä ja muut suhteessa omaan pieneen maailmaansa.

Ihminen joka näkee omaa elämänpiiriään kauemmaksi, on usein tasapainossa itsensä kanssa ja henkisesti kypsempi.  Hän ei määrittele toisia ihmisiä omaa kokemusmaailmaansa vasten.  Tällä en tarkoita etteikö voisi olla omaa mieltään asioista omilla perusteluillaan. Kaikkea ei tarvitse hyväksyä käydäkseen klypsästä ja humaanista ihmisestä. Kirkossa tuntuu monesti valtaavan alaa ajattelumalli jossa ihminen on henkisesti kypsä vain jos hyväksyy lähes kaiken vastaantulevan.

Sen sijaan kypsän ihmisen ei tarvitse määritellä muiden arvoa itsensä kautta. Itsensä kanssa epätasapainoinen ihminen jolla on sekava identiteetti, tunnistetaan usein siitäkin että hän on ahkera vähättelemään toisten aikaansaannoksia ja aikomuksia.


Niin, se vielä piti sanoa että nykynuoret ovat jossain määrin fiksumpia ja laajakatseisempia vanhempiin ihmisiin nähden. Nuorethan matkustelevat enemmän kuin ennen kun se ei ollut mahdollista kui naivan varakkaimille.  Lisäksi nykyään sivistystaso on korkeampi senkin takia että opiskellaan enemmän ja laadukkaammin.  Nekin ovat rakennuspalikoita oman identitettin muodostamisessa.  Tässä suhteessa kansakuntamme on mennyt huimasti eteenpäin. Pojasta polvi paranee ja niinhän sen pitääkin olla.  Kauheaa jos menisi taaksepäin!


....filosofiaa pukkaa näin joulun jälkeen... :wink:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Herännäisyydessä kestoisa juonne!
« Vastaus #27 : 28.12.08 - klo:19:30 »
Ei mulla oo koskaan ollu mitään ongelmaa sanua olevani körtti. Johtuu ehkä siitä että yleensä jos esimerkiksi junassa jonku kanssa juttelen, olen aika varmasti menossa Aholansaareen tai herättäjäjuhulille tai johonki muuhun körttirientoon tai Aholansaaressa tapaamani poikaystävän luokse. Joten jos toinen on ihan wtf, asia ratkeaa toteamalla "Niin että moon sitte körtti."
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Herännäisyydessä kestoisa juonne!
« Vastaus #28 : 28.12.08 - klo:20:11 »
Olen proselyytti körttiläinen, ja se on mahtava asia, joka on antanut minulle uskomattoman paljon. Juuri siksi en sitä pidä piilossa, vaan saatan olle ärsytykseksi muille, joille ei oma viitekehys ole hahmottunut yhtä selvästi.

Harrastan tuhatta muuta asiaa, mutta yksi on ylitse muiden. Toki järjestys on kuin Sarailla kristitty, luterilainen ja körtti. Facebookissa lukee uskonnon kohdalla juuri noin. En häpeä tunnustaa sitä, pikemminkin tyrkytän sitä eli yrittäkää kestää.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Herännäisyydessä kestoisa juonne!
« Vastaus #29 : 28.12.08 - klo:20:58 »
Lainaus käyttäjältä: "Sarai"
Viisveisaaja: Mulle körttiys on tärkeää siksi, että tämä on ainoa suunta, jossa multa ei ole vaadittu enempää kuin mihin pystyn. Aiemmat kokemukseni viidesläisistä, vapareista ja hellareista on olleet lopulta niin raskaita, että mun uskoni ei vaan kerta kaikkiaan ole riittänyt. Täällä olen kokenut, että multa ei vaadita täydellistä uskoa ja täydellisyyttä uskovaisuudessa. Olen saanut olla rauhassa kesken ja matkalla. Mä koen että täällä "olen perillä ollessani matkalla".
.


Jaa, toi on hyvä ja toivon, että jatkossakin voit olla niin ettei kukaan vaadi olemaan mitään.

Mulla on pikkaisen toisenlainenkin näkemys. Sillä kyllä sitä täälläkin useammin olen joutunut toteamaan, että vaikea olla jotain mitä ei ole ja tulee ulkopuolinen tuntu.
Eli vaikka toi transkeskustelu kun oli.
Jotenkin koin, että väkisin mua väännettiin hyväksymään asia jota en hyväksy, vaikkakaan ei niin iso asia ja aikuinen mies tehköön mitä tekee.
Mutta noin, kun laitoin miten olen asian nähnyt Raamatun valossa.

Täytyy myöntää, että seuroissa vieraillessa ei kukaan ole vaatinut olla, muuta kun hiljaa, kun olen höpötellyt liian kovaäänisesti kesken puheita tai vitsaillut, niin että seurat on ollut mennä sekaisin, kun toinen vaan hekottelee vieressä.
Eli käytännössä kun kohtaa niin silloin toi sarain kirjoittaminen on totta, mutta sitten täällä foorumissa on vaikea olla jotain mitä on, eikä varmaankaan vain mun näkemys.
Kaikki valta tekoälylle!