Kirjoittaja Aihe: Miksi Jumala on tuominnut meidät?  (Luettu 39570 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lilli

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 10
Miksi Jumala on tuominnut meidät?
« : 29.08.08 - klo:22:22 »
Minulta pyydettiin kysymystä. Tästä ylen imarreltuna päätin jakaa taas palasen hämmennystäni kanssanne. Kiitos myös kaikille aiempaan kysymykseeni vastanneille.

En voi ymmärtää, miksi Jumala on tuominnut ihmiset kadotukseen. Jos ajatellaan sen johtuvan siitä, että Jumala ei voi sietää ihmisten syntejä, niin miksi Hän on sallinut meille vapaan tahdon? Kun ihmiselle annetaan vapautta, luonnollisesti siitä seuraa myös vapauden väärinkäytön riski.

Miksi Jumala lähettää poikansa maan päälle kärsimään sen sijaan, että vain peruuttaisi langettamansa tuomion? Olen joskus ajatellut, että Jeesus tulee maan päälle, jotta yksi Jumalan persoonista ymmärtäisi omakohtaisesti, millaista on olla ihminen, ja ettei se ole niin helppoa. Mutta tämä tarkoittaa, että varsinainen Isä olisi melko eläytymiskyvytön. Luulisi, ettei kaiken näkevälle mikään inhimillinen olisi vierasta.

Usein kyllä tuntuu, että ihmiskunta onkin se luomistyön "maanantaikappale", jonka olisi ihan hyvin voinut jättää välistä. Luodut, jotka tuhoavat muun luomakunnan. Mutta ajatus, että Jumala vihaisi osaa luoduistaan, on kammottava...

munkki-1

  • Vieras
Re: Miksi Jumala on tuominnut meidät?
« Vastaus #1 : 30.08.08 - klo:06:21 »
Lainaus käyttäjältä: "Lilli"
Minulta pyydettiin kysymystä. Tästä ylen imarreltuna päätin jakaa taas palasen hämmennystäni kanssanne. Kiitos myös kaikille aiempaan kysymykseeni vastanneille.

En voi ymmärtää, miksi Jumala on tuominnut ihmiset kadotukseen. Jos ajatellaan sen johtuvan siitä, että Jumala ei voi sietää ihmisten syntejä, niin miksi Hän on sallinut meille vapaan tahdon? Kun ihmiselle annetaan vapautta, luonnollisesti siitä seuraa myös vapauden väärinkäytön riski.


Ei ole helppoja kysymyksiä ja siksi vastaankin vain yhteen  osaan.


Jumala tarvitsi itseleen ystäviä ja apulaisia. Se käy ilmi luomiskertomuksesta..
.

Ihminen ei kuitenkaan ollut kuuliainen kaikessa vaan  rikkoi kiellon syödä vaarallisia  hedelmiä.
Ihmisen tuli hallita luontoa ja luomakuntaa oikealla tavalla.  
-------------
Jos kirjoittaa kirjeet johtajan tahtoa vastaan, niin maallinenkin johtaja lopettaa yhteistyön.

Yhteistyön edellytys on kysyä neuvoa, jos työmääräys on epäselvä.
Jos menee tekemään omin neuvoin väärin, niin saa kestää seurauksetkin.
Jos tekee tahallaan  väärin, niin  voi joutua  kuritettavaksi.

Luultavasti vastaus osakysymykseen on, että  ei tottele annettua  ohjetta, joka sisältää Jumalan tahdon etsimistä ja tuntemista ja mahdolisesti täyttämistäkin, jossa epäonnistuminen  on mahdollista.

ä

Vertaamalla vuorisaarnaa käy  ilmi,  ainakin osa tästä:

21 Non tote que dice me: Senior, Senior! intrara in le regno del celos ma ille que face le voluntate del Patre meo que es in le celos.

21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.


22 Multos dicera me in ille die: Senior, Senior! Non prophetisava nos in tu nomine e in tu nomine expulsava nos demonios e in tu nomine faceva nos multe miraculos?

22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'


23 E alora io declarara les: Io nunquam cognoceva vos, separa vos ab me obrantes iniquitate.

23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.


 
en selitä tätä tarkemmin.  Vuorisaarna on tässä kohen aika selvää.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Miksi Jumala on tuominnut meidät?
« Vastaus #2 : 30.08.08 - klo:07:38 »
Minkä kielistä Raamattua oikein luet?

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Miksi Jumala on tuominnut meidät?
« Vastaus #3 : 30.08.08 - klo:08:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Minkä kielistä Raamattua oikein luet?


Aion kysyä juuri samaa latinaa jonkin verran opiskelleena. :wink:
Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Miksi Jumala on tuominnut meidät?
« Vastaus #4 : 30.08.08 - klo:08:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Lilli"
En voi ymmärtää, miksi Jumala on tuominnut ihmiset kadotukseen. Jos ajatellaan sen johtuvan siitä, että Jumala ei voi sietää ihmisten syntejä, niin miksi Hän on sallinut meille vapaan tahdon? Kun ihmiselle annetaan vapautta, luonnollisesti siitä seuraa myös vapauden väärinkäytön riski.


Emme olisi ihmisiä ilman vapaata tahtoa. Vaihtoehtona olisi ilman vapaata tahtoa toimiva ihmisen näköinen robotti tai cyborgi.

Lainaus
Miksi Jumala lähettää poikansa maan päälle kärsimään sen sijaan, että vain peruuttaisi langettamansa tuomion? Olen joskus ajatellut, että Jeesus tulee maan päälle, jotta yksi Jumalan persoonista ymmärtäisi omakohtaisesti, millaista on olla ihminen, ja ettei se ole niin helppoa. Mutta tämä tarkoittaa, että varsinainen Isä olisi melko eläytymiskyvytön. Luulisi, ettei kaiken näkevälle mikään inhimillinen olisi vierasta.


Eikös Jumala tehnyt uuden liiton ihmisten kanssa: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne syntien anteeksiantamiseksi". Koska Jumala on absoluutti, absoluuttinen totuus ja voima, kaiken alullepanija, ei hänelle mikään ole vierasta.

Lainaus
Usein kyllä tuntuu, että ihmiskunta onkin se luomistyön "maanantaikappale", jonka olisi ihan hyvin voinut jättää välistä. Luodut, jotka tuhoavat muun luomakunnan. Mutta ajatus, että Jumala vihaisi osaa luoduistaan, on kammottava...


Jumala rakastaa kaikkia ihmisiä. Kysymys on siitä rakastammeko me Jumalaa, veljiämme, sisariamme, läheisiämme ja vihamiehiämme. Asia on sanottu hienosti Johanneksen kirjeessä:

Lapseni, älkäämme rakastako sanoin ja puheessa, vaan teoin ja totuudessa. Siitä me ymmärrämme, että totuus on meissä, ja me voimme hänen edessään rauhoittaa sydämemme, jos se meitä jostakin syyttää. Jumala on meidän sydäntämme suurempi ja tietää kaiken.

Tämä on hänen käskynsä: meidän tulee uskoa hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen ja rakastaa toinen toistamme, niin kuin hän on meitä käskenyt.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Miksi Jumala on tuominnut meidät?
« Vastaus #5 : 30.08.08 - klo:11:27 »
Uuden testamentin kirjoittajat näyttävät kirjoittavan Jumalan tuomiosta monella tavalla. Johanneksen evankeliumissa tuomio siirtyy maailman lopusta Jeesukseen lihaksi tulleena Sanana. Tuomio kohdistuu tällöin lähinnä  maailmaan ja maailmaa hallitsevaan Pahaan. Ihmiset tuomitaan epäuskonsa takia. Matteus taas kirjoittaa viimeisestä tuomiosta, jossa teot ja varsinkin tekemättä jättämiset punnitaan.

Löytyihän se outo kielikin, keinotekoinen romaaninen interlingua.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Miksi Jumala on tuominnut meidät?
« Vastaus #6 : 30.08.08 - klo:11:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Uuden testamentin kirjoittajat näyttävät kirjoittavan Jumalan tuomiosta monella tavalla. Johanneksen evankeliumissa tuomio siirtyy maailman lopusta Jeesukseen lihaksi tulleena Sanana. Tuomio kohdistuu tällöin lähinnä  maailmaan ja maailmaa hallitsevaan Pahaan. Ihmiset tuomitaan epäuskonsa takia. Matteus taas kirjoittaa viimeisestä tuomiosta, jossa teot ja varsinkin tekemättä jättämiset punnitaan.

Löytyihän se outo kielikin, keinotekoinen romaaninen interlingua.


Tosiaan. Aika helppo ymmärtää, kun osaa latinaa tai italiaa tai espanjaa. Ranskan pohjalta on vaikeata selvittää,  mitä alla sanotaan.  

Interlingua es un lingua vivente, multo usate in Internet pro paginas official, presentationes pro un publico international e pro diarios electronic personal (appellate "weblogs"). Iste pagina presenta un numero de sitos in Internet que usa interlingua. Entra in un nove mundo fascinante.
Acta, non verba.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Taas kaikki hakoteillä
« Vastaus #7 : 30.08.08 - klo:16:01 »
Toivottavasti Lilli ei hermostu, mutta tälläistä tää nettikirjoittelu on.
Joku kysyy jotain toinen vastaa Raamatun lauseilla ja toiset alkaa tarttumaan johkin epäoleelliseen ja siitä sitten jauhetaan.

Olen pahoillani puolestasi saamistasi vastauksista.
Sen puoleen en itsekkään en osaa vastata, muuta kuin, että kyllä ihmisenä on outoa ja kivaa oolla, eli se että Jumala loi meidät voinee olla hyvä juttu, mutta toi sitten tulee kadotus ja harva pääsee taivaaseen, pikkasen harmittaa ja kyselyttää itse kutakin.

Taitanee olla joku ehdoton laki ja oikeudenmukaisuus juttu, jota ei voi rikkoa ja toisaalta toi inhimillisyys.
Ja sitten siihenkin tollainen erikoinen ratkaisu. Jeesus synnitönuhri puolestamme.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Miksi Jumala on tuominnut meidät?
« Vastaus #8 : 30.08.08 - klo:16:06 »
Vaikea uskoa että mitään kadotusta on - siis ainakaan siinä mielessä, että joku henkilökohtaisesti ikuisiksi ajoiksi sellaiseen syöksettäisiin heikkoudestaan ja huonoudestaa. (Tai vaikka ei olisikaan huono vaan aivan ok, mutta siksi ettei vain näissä karuissa olosuhteissa jaksaisi uskoa "oikein".) Jos tälläinen kadotus olisi olemassa niin silloin Jumala ei olisi rakastava, eikä saisi isoa alkukirjainta vaan olisi vähän toisenlainen henkiolento kuin mitä olemme ajatelleet.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Rakastavasti. silti tuomitsevana
« Vastaus #9 : 30.08.08 - klo:16:25 »
Juu eikö olekkin Lidwy aika vaikeita kysymyksiä Lilillä.
Minusta juuri se ehdoton oikeudenmukaisuus on se pointti, miksi kadotus on ja sinne tuomitaan.

Eli jos on Pyhä, niin ei Pyhä ei voi olla sen kanssa tekemisissä-
Eli jos on Pyhä Jumala niin synti ei voi olla sen kanssa tekemisissä, sillä silloinhan se ei olisi Pyhä.

Eli siksi Jeesus tuli.
Synnitön ja hänessä saamme synnit anteeksi. Siinä on se rakkaus.

Toi on helppo tai jotenkin ton voin sisäistää ja tajuta, mutta se että vain pieni joukko pelastuu aina mietityttää mua.

Sitä että Jumala tuomitsee kadotukseen, sen tajuan, että koska hän on ehdottoman oikeudenmukainen, niin siksi se tuomio tulee. Jos ei ole mitään puollustusta, niin eihän Jumala voi alkaa lepsuilemaan ja päästämään toiset syntiset taivaaseen  ja toiset ei.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Taas kaikki hakoteillä
« Vastaus #10 : 30.08.08 - klo:17:25 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Olen pahoillani puolestasi saamistasi vastauksista.


En ole pahoillani Lillille antamastani vastauksesta. Mielestäni vastasin asiallisesti.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Miksi Jumala on tuominnut meidät?
« Vastaus #11 : 30.08.08 - klo:17:55 »
Tällaisia pohtiessa tulee helposti arvioineeksi Jumalaa inhimillisin perustein. Silloin syntyy tahattomasti hieman surkuhupaisiakin ajatuskuvioita. Minkä sille voi; äärellisinä ja katoavaisina keskustelemme äärettömän ja ikuisen päätöksien perusteista. Eiköhän Hänellä ole meille varattuna vielä monta yllätystä.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Re: Taas kaikki hakoteillä
« Vastaus #12 : 30.08.08 - klo:19:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Olen pahoillani puolestasi saamistasi vastauksista.


En ole pahoillani Lillille antamastani vastauksesta. Mielestäni vastasin asiallisesti.


Joo ei oo syytäkään,.
Anteeksi kiukutteluni.

Minä olin ja olen väärässä ja tulen olemaan.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa harhailija

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 53
Miksi Jumala on tuominnut meidät?
« Vastaus #13 : 31.08.08 - klo:10:39 »
Olin kirjoittamassa tähän jotakin, mutta menin aina solmuun. Menisin edelleen, jos vielä yrittäisin. Pelastus-asiat ovat aivan liian monimutkaisia ja ristiriitaisia, en kykene ottamaan niistä tolkkua. Tuo aloitusviestin kysymys on kyllä sellainen, jota varmasti moni on pohtinut, minä mukaanlukien.

Jumala on sitten aivan mahdoton!

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Miksi Jumala on tuominnut meidät?
« Vastaus #14 : 31.08.08 - klo:10:44 »
Lainaus käyttäjältä: "harhailija"
Olin kirjoittamassa tähän jotakin, mutta menin aina solmuun. Menisin edelleen, jos vielä yrittäisin. Pelastus-asiat ovat aivan liian monimutkaisia ja ristiriitaisia, en kykene ottamaan niistä tolkkua. Tuo aloitusviestin kysymys on kyllä sellainen, jota varmasti moni on pohtinut, minä mukaanlukien.

Jumala on sitten aivan mahdoton!


Miksi me vaivaisimme päätämme Jumalan aivoituksilla ja tarkoituksille, kun meillä ei ole siitä mitään tietoa. Tärkeämpää on toimia niin kuin hänen poikansa, ihmisen poika Kristus opetti.
Acta, non verba.