Kirjoittaja Aihe: Kristuksen sisällinen tunteminen?  (Luettu 24735 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Kristuksen sisällinen tunteminen?
« Vastaus #45 : 20.08.08 - klo:18:02 »
Tervetuloa Jampe. Kuulostipa körttiläiseltä.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Kristuksen sisällinen tunteminen?
« Vastaus #46 : 20.08.08 - klo:18:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Jampe"
Moi!  Olen uusi täällä ja seuraillut jonkin aikaa keskusteluja.


Tervetuloa mukaan. Olemme kaikki sekalaista joukkoja vaikka valtaosa onkin körttejä.

Lainaus
Ite oon ajatellut että mitä se "sisällinen tunteminen" oikein on ja miksi sellaista pitää edes olla?  Tai siis tiedän ja tunnen toki pietistisen uskonkäsityksen ainakin päällisin puolin ja siihen kuuluva ilmiö eli että uskomisen pitää "tuntua" joltakin, mutta ainakaan minusta ei tunnu hyvältä ja oikealta jos/kun aletaan tenttaamaan joko itseltä tai toisilta tämmöisä "sisällisiä tuntemisia".


Olen markkinoinut täällä foorumissa sellaista käsitystä, että uskon pitäisi näkyä hyvinä tekoina. Jos on uskoa, on rakkautta, jos on rakkautta, on hyviä tekoja. Miksi uskon pitäisi olla jonkinlainen sisäinen tuntemus? En tiedä minäkään. Olipa kuinka uskova tahansa, niin aina usko horjuu. Uskon mittaamiseen ei ole olemassa laskinta. Eikä körteillä ole edes tapana ylpeillä uskostaan. Luotetaan Jumalan rakkauteen ja armoon.


Lainaus
Eikö kaikkia olekan lunastettu ja eikö armo olekaan ilmaista?


Jos kysymyksen eka osa tähtää siihen, että olemmeko pelastetut, emme ole. Jumala päättää pelastuksesta, ihminen ei. Emme siis voi sanoa, että olemme pelastetut, koska uskomme. Armo on ilmaista.  :wink:

Lainaus
No joku tietty nyt tähän toteaa siitä "muotojumalisuudesta" mutta vaikka nyt olisikin, niin mitä me sittenkään sille voimme?  Jos joku sellaista haluaa harrastaa niin eihän sille mitään voi ja miksikä pitäisi voidakaan?


Ilmeisesti tarkoitat muotouskovaisuutta. Rukoillaan tuntikaupalla pitkänpitkiä litanioita. Käydään jumalanpalveluksissa jne jne. Muotojen noudattaminen ei oikeastaan ole uskoa vaan tapa näyttää muille, että katsokaas nyt, minä uskon.  


Lainaus
Minkä takia ylipäätään pitäisi olla selvillä jonkun TOISEN sielun tilasta?  Entä millä ihmeen eväillä tämmöinen tapahtuisi?  herätysliikeillä tietenkin on aina omat rasittavat mittapuunsa joilla näyttävät lähes aukottomasti pystyvän toteamaan ihmisten kulloisenkin tilan mikä se on ja mitä pitäisi tehdä sen korjaamiseksi...  harvoinpa niissä tullaan kyselemään että "miltäpä sinusta tuntuisi kuulla että ihan tämmöisenäsi, miksikään muuttumatta on sinut jo kalliisti lunastettu?"


Jos nyt käsitellään tätä kysymystä globaalilla tasolla, niin kristityt ovat sidottuja Kristuksen lähetyskäskyyn, jonka takia pitää tarjota kristillisyyden mahdollisuutta. Körteillä ei ole mittapuita. Körtit lähtevät siitä, että kaikki ihmiset ovat aivan yhtä huonoja uskossaan. Ja on mahdollisuus vain luottaa Jumalan armoon.
 
Lainaus
Armo kuuluu olevan ilmaista mutta sitten et kuitenkaan ole oikeassa "uskossa" tai et uskossa lainkaan jos elämässäsi ei ne listat tule todeksi tai sinulla onkin eri käsitys siitä mitä sopii ja mitä ei.


Tämä on väärä käsitys ainakin körttien osalta. Körteillä on keskenään tietysti erilaisia käsityksiä, mikä sopii ja mikä ei, kuten foorumin keskustelukin osoittaa.

Lainaus
Tiedän etten käy uskovaisesta useimmille mutta siitä olen pelkästään iloinen!  Enpä haluakkaan olla tekemisissä sellaisten hyvien ja kunnollisten uskovaisten kanssa; -tukehtukoot pyhyyteensä!


Uskovaisuus ei välttämättä tarkoita uskoa.  


Lainaus
Jos pelastun, se ei ole ainakaan omaa ansiotani mutta lohduttavaa on saada lukea raamatusta että Jumala itse sanoo tuntevansa ihmiset ja mitä niissä on sekä että varmuudella jokaisenpuolesta on sama hinta maksettu!


Sitä, pelastuuko, ei kannata pohtia. Ratkaisu kuuluu Taivaan Isälle.

Tervetuloa joukkoon tummaan. Kiva saada järkiperäisesti ajatteleva ihminen, joka ei pelkää esittää omia näkemyksiään. Aika paljon samoilla linjoilla.

Ja loppuun sopii Paavo Ruotsalaisen suuhun pantu tokaisu Histan häissä (näytelmä):

On sanottava Herralle: "Tällainen minä olen, tee  minut paremmaksi, jos en tällaisena kelpaa."
Acta, non verba.

Poissa hedvig

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 24
Re: Kristuksen sisällinen tunteminen
« Vastaus #47 : 20.08.08 - klo:18:55 »
Lainaus käyttäjältä: "satman"
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "hedvig"
:wink:

Itselleni kaikkein tärkein se seppä Högmannin neuvo muinoin: yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki, Kristuksen sisällinen tunteminen.
Siis haluaisin tuntea yhä enemmän Vapahtajaa sisäisesti, siinä lienee onni ja varsinkin se autuus?  :idea:  :P


Hyvä, että palautit keskustelun itse aiheeseen eli siihen, mitä se Kristuksen sisällinen tunteminen oikein tarkoittaa? Voisko joku kertoa, mitä se merkitsee.

Kristuksen sisällinen tunteminen on suostumista elämän ristiriitaisuuteen. Kaiken ytimenä on Vapahtajamme sovitustyö niin, ettei meidän tarvitse jäädä puutteinemme synnin orjuuteen. Kaikki mikä ahdistaa, on syntiä. Siitä Kristus on meidät vapauttanut.


Kiitos.
juurikin näin se asia saattaa olla.
Keskeneräisenä mutta täysin rakastettuna ja hyväksyttynä Isän lapsena. :idea:
Mä savea  ja muokattavana parasta aikaa...

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Kristuksen sisällinen tunteminen?
« Vastaus #48 : 20.08.08 - klo:20:27 »
Lainaus käyttäjältä: "Jampe"
Olen jo kauan aikaa sitten hylännyt sisäiset ja ulkonaisetkin tuntemiset ja olen vain mikä olen. En halua alistua yhdenkään herätysliikkeen talutusnuoraan ja (kuuleman mukaan) "hyviin neuvoihin".  Tiedän etten käy uskovaisesta useimmille mutta siitä olen pelkästään iloinen!  Enpä haluakkaan olla tekemisissä sellaisten hyvien ja kunnollisten uskovaisten kanssa; -tukehtukoot pyhyyteensä!  Sitä en uskalla sanoa, arka kun olen; -olenko oikealla vai väärällä tiellä mutta uskallanpa sanoa ettei minua kukaan kaitse sääntöinensä ja uudestisyntymisinensä.  Enpä uskalla sanoa sitäkään omasta puolestani, pelastunko tällä uskolla vai en -mitä suurimmalla todennäköisyydellä EN ja minusta jokainen itselleen vähänkään rehellinen ihminen joutuu pakosta näin sanomaan.  Jos pelastun, se ei ole ainakaan omaa ansiotani mutta lohduttavaa on saada lukea raamatusta että Jumala itse sanoo tuntevansa ihmiset ja mitä niissä on sekä että varmuudella jokaisenpuolesta on sama hinta maksettu!

Jokainen tehköön siis puolestani niinkuin oikeaksi kokee, enkä minä mikään ole ketään siitä tuomitsemaan tai vääräksi sanomaan mutta näin täällä päin; sisäiset ja ulkonaiset tuntemiset jätän suuresta halustakin koluamatta. Sieltä kun ei useinkaan tuppaa löytymään mitään esittelykelpoista. Antakaa anteeksi suorasanaisuuteni!  En halua olla loukkaava/hyökkäävä mutta näin minä ajattelen itse!


Olen toisinaan kirjoitellut tänne hyvin samansuuntaisia ajatuksia. Olen varmaankin ajautunut näihin körttijuttuihin mukaan juuri siksi, että körttiläiset antavat minulle tilaa olla reilusti oma itseni eli epävarma ja eksyksissä. Kaikki muut kristilliset yhteisöt tuntuvat minusta jotenkin ahdistavilta. En ole tarpeeksi hyvä kristitty ollakseni mukana niissä. Kristinuskosta en kuitenkaan haluaisi ainakaan vielä päästää irti, ja siksi olen täällä.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Kristuksen sisällinen tunteminen?
« Vastaus #49 : 20.08.08 - klo:22:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Olen markkinoinut täällä foorumissa sellaista käsitystä, että uskon pitäisi näkyä hyvinä tekoina. Jos on uskoa, on rakkautta, jos on rakkautta, on hyviä tekoja.

Esittämäsi näkökulma on viime päivinä ollut mielessäni, kun olen lueskellut E. Kansanahon esitystä Hallen pietismistä. Tältä osin (ja vain tältä osin) myönnän täten otsassasi kannettavaksi kunniakkaan leiman: von Philipp Jacob Spener gutgeheissen. Ja heti ("das Christentum bestehe nicht in Wissen, sondern in der Praxis") leimakirves esiin: naps. Onneksi olkoon.

Mt

P. S. Niin, tervetuloa, Jampe. Hyvä, että muistutit pietistisistä juuristamme, vaikka ne ovat vuosisatojen kuluessa niin sotkeentuneet, solmiintuneet ja lahonneet, että niitä harvoin tulee muistaneeksi.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Kristuksen sisällinen tunteminen?
« Vastaus #50 : 21.08.08 - klo:07:39 »
Lainaus käyttäjältä: "mt"
Esittämäsi näkökulma on viime päivinä ollut mielessäni, kun olen lueskellut E. Kansanahon esitystä Hallen pietismistä. Tältä osin (ja vain tältä osin) myönnän täten otsassasi kannettavaksi kunniakkaan leiman: von Philipp Jacob Spener gutgeheissen. Ja heti ("das Christentum bestehe nicht in Wissen, sondern in der Praxis") leimakirves esiin: naps. Onneksi olkoon.


En tiedä, mitä haluat otsassasi kantaa, mutta saksa on sen verran tuttu kieli, että ymmärsin, mistä on kysymys: Ei oppi vaan paino kristilliseen elämään ja käytäntöön. Olen tästä samaa mieltä. Askeesissakin on etunsa, jos ajattelee ilmastonmuutosta ja ympäristönsuojelua. Ja askeettiseen elämäntapaan tässä vielä joudutaan. :wink:
Acta, non verba.

Poissa Juha_123

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 8
Kristuksen sisällinen tunteminen?
« Vastaus #51 : 25.08.08 - klo:12:42 »
Krituksen sisällinen tunteminen on tärkeää, varsinkin kun on väliin joutunut tuntemaan oman sisällisen tuntemisen omasta itsestään. :shock:
Syksy synkkä tullut on,
älä ole onneton.

Poissa Markku

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
Kristuksen sisällinen tunteminen?
« Vastaus #52 : 25.08.08 - klo:20:01 »
Joka rakastaa veljeään ja sisartaan, hän tuntee Kristusta sisäisesti enemmän kuin yksikään teologi.
Acta est fabula, plaudite

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Kristuksen sisällinen tunteminen?
« Vastaus #53 : 25.08.08 - klo:20:04 »
Lainaus käyttäjältä: "Markku"
Joka rakastaa veljeään ja sisartaan, hän tuntee Kristusta sisäisesti enemmän kuin yksikään teologi.


Valitettavasti Suomen kielessä on vain yksi sana rakkaudelle. Kreikan kielessä rakkaudelle on monta sanaa. Jumalan rakkaus on agape. Veljen, sisaren tai vihamiehen rakastaminen on fileo. Naisen ja miehen välinen rakkaus on eros.
Acta, non verba.

julle

  • Vieras
Kristuksen sisällinen tunteminen?
« Vastaus #54 : 25.08.08 - klo:22:25 »
Lainaus käyttäjältä: "Markku"
Joka rakastaa veljeään ja sisartaan, hän tuntee Kristusta sisäisesti enemmän kuin yksikään teologi.


Mitähän markku tällä oikein tarkoittaa?? Onko  Markun mielestä todellakin niin, ettei yksikään teologi voi rakastaa veljeään ja sisartaan? Onko Kristuksen sisäinen tunto oikeasti mitattavissa?

Vai oliko kenties tarkoitus sanoa, että Kristuksen sisäinen tunto saa aikaan rakkauden veljiä ja sisaria kohtaan?

Poissa Markku

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
Kristuksen sisällinen tunteminen?
« Vastaus #55 : 26.08.08 - klo:14:42 »
Lainaus käyttäjältä: "julle"
Lainaus käyttäjältä: "Markku"
Joka rakastaa veljeään ja sisartaan, hän tuntee Kristusta sisäisesti enemmän kuin yksikään teologi.


Mitähän markku tällä oikein tarkoittaa?? Onko  Markun mielestä todellakin niin, ettei yksikään teologi voi rakastaa veljeään ja sisartaan?


Tämähän on tämmöinen keskusteluketju, eikö vain, julle? Joten pyrin tässä vastaamaan siihen ketjun aiempien kirjoittajien teologien perään huutelemiseen. Raamatun sanaa on tutkittu ja väännelty erilaisiin ismeihin kautta vuosisatojen. Jos on ammatiltaan uskonnontutkija on varmaan oikein tarpeellista tietää pietismit ja muut teoreettiset jargonit, mutta ei se ole tae (ei toki myöskään ehdoton este) siitä, että oppisi näin tuntemaan Kristusta sisäisesti sen enempää.
Acta est fabula, plaudite

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Kristuksen sisällinen tunteminen?
« Vastaus #56 : 26.08.08 - klo:18:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Markku"
Lainaus käyttäjältä: "julle"
Lainaus käyttäjältä: "Markku"
Joka rakastaa veljeään ja sisartaan, hän tuntee Kristusta sisäisesti enemmän kuin yksikään teologi.


Mitähän markku tällä oikein tarkoittaa?? Onko  Markun mielestä todellakin niin, ettei yksikään teologi voi rakastaa veljeään ja sisartaan?


Tämähän on tämmöinen keskusteluketju, eikö vain, julle? Joten pyrin tässä vastaamaan siihen ketjun aiempien kirjoittajien teologien perään huutelemiseen. Raamatun sanaa on tutkittu ja väännelty erilaisiin ismeihin kautta vuosisatojen. Jos on ammatiltaan uskonnontutkija on varmaan oikein tarpeellista tietää pietismit ja muut teoreettiset jargonit, mutta ei se ole tae (ei toki myöskään ehdoton este) siitä, että oppisi näin tuntemaan Kristusta sisäisesti sen enempää.


Komppaan!
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Kristuksen sisällinen tunteminen?
« Vastaus #57 : 18.01.09 - klo:08:09 »
Kristusta ei opita tuntemaan tutkimalla teologiaa. Oikeaoppisuus ei ole uskoa. Kun teologi tuntee sisällisesti Kristuksen, se ei johdu hänen tieteenalallaan saavuttamistaan ansioista. Ansio on Kristuksen ja vaikuttaa rakkautena, joka välittyy edelleen lähimmäisenrakkautena.
Tästä tuli taas oppilauselma. Anteeksi!