Kirjoittaja Aihe: Kristuksen sisällinen tunteminen?  (Luettu 24737 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Re: Körttikristuksen sisällinen tunteminen
« Vastaus #15 : 03.08.08 - klo:13:15 »
Lainaus käyttäjältä: "tosikkoko"
Tulee mieleen jonkun virren sanat että viestin tuojat kaukaiset tms. Ko virrestä ollut keskustelua foorumillakin mut en jaksa nyt etsiä linkkiä.


Olisko tästä kyse:

Jos pilvinen joskus on sää
ja kilvoitus väsyttävää,
niin kaukaakin tulevat kehottajat,
he uskomme vahvistavat.
Näin Herramme johtaa,
hän siunaten kohtaa
myös kuormainsa uuvuttamat.
Siis, Jeesus, et meitä
pois luotasi heitä,
vaan talutat joukossa ystävien
näin kaikkia virvoittaen.
On keveä taakka,
kun tuloosi saakka
me yhdessä kannamme sen.

SV 179:4

Kyllä tätä foorumia luetaan, aina ei vain ehdi tai jaksa kommentoida, tai ei kiinnosta. Minäkin jäin miettimään Katriinan kysymystä, kun luin sen, mutten ole vielä keksinyt mitään vastausta omalta osaltani.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Kristuksen sisällinen tunteminen?
« Vastaus #16 : 03.08.08 - klo:13:54 »
Eivätkä ihmiset täällä ole mitään vastauskoneita, joilla on vastaus kysymykseen kuin kysymykseen, mikä ikinä körttiläisyyteen liittyy. Sehän tämän liikkeen yksi salaisuuksista on, että kun ei ole selviä vastauksia. Keskustelua syntyy jos on syntyäkseen, mutta ei sitä aina synny, vaikka olisi kuinka mielenkiintoinen aihe. Emme me ole mitään sisäpiiriläisiä, jotka voimme antaa vastaukset tuosta noin vain, että mitä on Kristuksen sisällinen tunteminen. Siinä on suuri mysteeri jo itsessään, ja tuskinpa siihen kukaan todellista vastausta tietää. Tulipa muuten sama virsi mieleen mitä Liisa tuossa jo mainitsi; Salattu Herra (SV 101) ja sen rinnakkaisvirret.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Re: Körttikristuksen sisällinen tunteminen
« Vastaus #17 : 03.08.08 - klo:13:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Katriina"
Olenko ymmärtänyt oikein: Nämä asiat ovat körttispiireissä niin yksityisiä ettei niistä voi eilkä ole suotavaa puhua edes toiselle körtille --- siis esim esirukouspyyntö herättää kiusaantuneen olon?

Ei sitä ehkä ihan noin jyrkästi voi ilmaista, onhan tälläkin foorumilla ollut esirukouspyyntöjä. Ja jokunen aika sitten olin seuroissa, jossa herännäispastori toi esiin ajankohtaisen rukousaiheen. Kovin yleistä tämä ei kuitenkaan ainakaan pääkaupunkiseudulla liene.

Mt

Katriina

  • Vieras
Re: Körttikristuksen sisällinen tunteminen
« Vastaus #18 : 03.08.08 - klo:14:45 »
Lainaus
Liisa: No siis siksei, että se puhuminen voi olla tunnetasolla tosi vaikeaa. Voi esim. pelottaa, että tulee tuomituksi, tai ei vain tule ymmärretyksi. Jos aihe on arka, se voi loukata, jättää haavoja. Voi olla ittekin niin epävarma, ettei uskalla esittää ajatusta kuin taholle, jonka tietää olevan ihan yhtä epävarma. Tai sitten nolottaa muuten niin, ettei uskalla joukossa myöntää, että ylipäätään johonkin uskoisi - uskomisella kun on nykyään aika huono maine. (Joo, viimeiseen selitykseen nyt voi sitten heittää jos minkälaista raamatunlausetta ja tuomiota taas.) [quote



"Syvimmät olivat ne haavat, jotka minuun iskettiin uskovan veljeni huoneessa". Kuka ikinä on tuollasta kokenut taitaa vaieta vähäks aikaa. Mie korolstan etten tiedä kuin  sun kohdal on ---- ei saa pan toise suuhu sanoja jota hää ei ole lausunut.

Niin se on. En muista mistä tämä sitaatti on, jokin tämä tapainen psalmin pätkä on olemas, ja sitä on käytetty joskus jossain.Tässä ei voi kuin todel vaieta ja miettiä miten sanoin et tervetuloa meille, meitä on täällä koko joukkio, jotka eivät voi pettää itseään, mutteivat  sentään vaipua epätoivoonkaan. ... (sanoi se sama körttipappi, sillä kertaa, kun kiskoi minua kuiville ortodoksisuudesta)

Voiko rehellinen ihminen lopulta kokea toisin?  Olet ihan oikeassa. Minun oli itseni jo n.v. 76 pakko irrottautua voimakkaasti ulospäin suuntautuvasta, "evankeliointiin painottavasta" liikkeistä kiun en vain kestänyt sitä epärehellisyyttä: Jos puhun tämmöisiä minun kai olisi oltava sanani mittainen. Yritin! Jäljet pelottivat.

Ihmiset eivät ehkä sittenkään ole niitten traktaattien tarpeessa ---- feissaaminen näyttää tympivän aika monia ja tympii itseäni, vaikka asia itsessään olisi hyvä.
............................

Luottasko sitä armoon sen verran että vaikka kuin itelle olis opetettu tuo "suun tunnustuksella pelastutaan" minun on päästettävä lukutaitoinen Suomen kansa ja selvän ristiriidan edessä kammpaileva Katriina Herran armohelmaan; kun se Katriina kuitenkin on niin tuskastunut siitä ettei se ole "hyvä ihminen" --- vieläkään "kanna hedelmää" --- kun se enintään kehittää suuria luuloja itsestään siinä mittakaavassa ettei armo kelpaa ennenks siltä menee viittä-vaille-henki.
................

Mietin kyllä vakavastikin näitä esilläolojuttuja. Meidän suvun lapsisarjan kakkonen konfirmoitiin kesällä. Mie kysyin mitä se itte toivoo -- siis, saako suku men ehtoollisel. Kysymys kuulemma edustaa sarjaa EVVK.

Ja silti. Kun me oltiin yhtäkkiä samaan aikaan siel, mummo, vaari, tätiä, setää, aiemmin konfirmoitua jne. niin  jotenkin meidän pit kuin piilottaa itteltämme tämä puoli. Me alettiin vaihtaa kuulumisia niin kun esitettäs näytelmää nimeltä "Ja- täähä-ei-merkitte-meil-mittää-"  niin, että kohta olis poistettu kirkkorauhanhäiriotsijöinä. Ja nämä mie tunnen.  Nämä tuntee minut. Jokaista painaa tämä: Miten mie esiinnyn täs "kristuksen seuraaja" kun jokainen ja nämä eritoten tuntee jäljen? Et jokaisesta vois sanoa: No jos ne uskovat tommosia on niin tohonhan ei ruveta.

Joskus kyl miettii niinkin: olisko se joillei helpotus et se Katriinakin vissiin niinku uskoo....(ei missään piä ylipääns suutaan kiiinni) ja sehän on... siis sehän on.....siis eihän se voi olla.....eihä se ole edes hyvä ihminen.....
...........................

Ja tuttua on tuo et kun tosissani pelkään kute vaiks nyt sitä yhtä ystävää jol oli se vaaralline leikkaus, , se järjestel sellasen pihelinviestisystyeemil sil esirukousketju¨muïstaan hänt sen koko operaation yli. Pari kertaa unotui, mutta mun oli tuokinki  tauko nii mie jatkoin-.....

Se on totta - se tuntui aluks jotenki omituiselle. Mutta sittew vähä aja kuluttua ei enää. SE oli ... semmone päivä. Jpossaa vaihtees tuli tekstiviesti: Saa lopettaa, kaikki hyvin, siirretty jo heräämöstäkin...

Minul se oli erilaine päivä.Joku kai jatkoikin sitä... mie lopetin niiku oisin isommanki urakan tehny. Meitä tais ol iso joukko. Tää ihmeine tekstas eeltäpäi että hänt pelottaa vähenpi kun tuon tietää.

Katriina

  • Vieras
Kristuksen sisällinen tunteminen?
« Vastaus #19 : 03.08.08 - klo:16:37 »
Lainaus
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Eivätkä ihmiset täällä ole mitään vastauskoneita, joilla on vastaus kysymykseen kuin kysymykseen, mikä ikinä körttiläisyyteen liittyy.
Lainaus
Emme me ole mitään sisäpiiriläisiä, jotka voimme antaa vastaukset tuosta noin vain, että mitä on Kristuksen sisällinen tunteminen. Siinä on suuri mysteeri jo itsessään, ja tuskinpa siihen kukaan todellista vastausta tietää.
Tulipa muuten sama virsi mieleen mitä Liisa tuossa jo mainitsi; Salattu Herra (SV 101) ja sen rinnakkaisvirret.


Tuotapa An-Na... yritän testata moderaattorin ohjetta nyt, eli kuin toimisin täällä kun oireita tulee. Olin sinul ärtysä yhtenä iltana ja tasasesti syyttä - olisin voinu peräti todeta et hyvä, mutta ol liian laiska kirjottaan et samaa mieltä. Vähän sen jälkeen kun olin sulkenu koneen, ihmettelin et minkäs tähe maailma keinuu, ja mie en näje, kaik on vinollaan, oksettaa eikä jalat pidä. Jo minä toteamaan että tätäks jälleen.... kontaten matto syrjään, sit äkkiä kylkiasentoon, ja ootellaan meneekö vai palaako tajunta.
..........................................

Tämä on täsä tästä syystä - vaikka on ohi teeman - jos sellasena aamuna/iltana teen joitain toimintaa, kun veri ei päässä kierrä, voi testata:
Lainaus
Mie olen pahoillani, minul oli tulossa semmonen sairauskohtaus, jota edeltävästi saatan ol sanalkisesti ilkee tai hyökkäävä.

......................................

Salliainen on tän sallinut, mie kysymään et jaa, meinasit et tää olsis mun niikus joku risti, ja kierrelly tietävämmilt kyselemäs et kui hyö tään ymmärtäis.

---Mut mie en tätä ja yhtä yhteensaattumaa tietäis: Mie putoon joka tapaukses kerran. Mie olen oppinnu ymmärtään tän jälkeen,  et minun al on toisen teoista kudottu, ehyt ja varma turvaverkko, johon mie sit putoon kun on aika. Yläkertaa meni kiitos ja ylistys mut sen legurin mie aika pahoin sätin kuka sen väärän lääkkeen anto....no...tämä on vaikeeta työtä. On meil jo taas OK välit.
.......................................

---MIe kirjotan tän vasiten sulle kahdesta syystä. En voi tietää, oletko ollut mukana ja nähnyt tän toisil sivustoil kun selitin tämän. Toiseks siksi et nämä saitit on tavallans juttunsa ja eri vuorovaikutusmalli ku livenä. . Liisa ehdotti kokeilla selitys ja pahoittelu, ja vaikka silloin oli puhe live-tilanteista (ei toimi)  niin miksi ei katsoa kuinka täällä? Eli_: Mie olen pahoillani siitä et jouduit yllätyksellisesti tilanteeseen jos toisel on aivot tavalista(kim) hapettomasa tilas., ja jkosta syystä sait tylyä palautettä.

....................................

Itse asias olet aivan oikeassa...ei ole vastauskone.... mutta kuuleha sie An-nA! pohdintakoneena tää pelittää ihmeesti hyvin.  MIn oon saanu tän levälleni vuoskymmente kysymyseni:  Risti?...mitä on Kristuksen tuntemine?....kuin sitä tänään menis peilin kautta töihin jottei tekiskän kenenkään elämästä raskaampaa kuin mitä se jo on?.....

Tääl mie oon vähäse levähtäny, ja kesäst huolimat moni vastaa..

Täl kertaa se heitto oli ihan tsoukki. Aika moni menos kirkkoon...miekii....edellisiltan käyty pitkää keskustelua. No piti yrittää olla "hauska" Mitä? eiks täällä ole ketään?

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Kristuksen sisällinen tunteminen?
« Vastaus #20 : 03.08.08 - klo:17:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Katriina"
Tuotapa An-Na... yritän testata moderaattorin ohjetta nyt, eli kuin toimisin täällä kun oireita tulee.

---

 Liisa ehdotti kokeilla selitys ja pahoittelu, ja vaikka silloin oli puhe live-tilanteista (ei toimi)  niin miksi ei katsoa kuinka täällä?


Liisa tosin ei sanonut sitä moderaattorin roolista.
3,5 v. sitten, kun oli foorumi laitettu pystyyn, kuulin kommentin, että ylläpitäjän ja moderaattorin olisi hyvä pysytellä erossa keskusteluista ja omien mielipiteiden kertomisesta, ja pidättäytyä siis tiukasti vain omassa roolissa foorumia valvomassa. Muistaakseni en ollut samaa mieltä (eikä sitä nyttemmin taida olla enää kommentin sanojakaan), vaan halusin osallistua ja koin, että kyllä tasa-arvoinen körttimeininki ajaa titteleiden ohi.

Mutta silloin, kun huomaa tulleensa roolinimellä siteeratuksi, kun kyse oli omasta pienestä roolittomasta minästä, miettii uudestaan. Ja vielä enemmän, jos tällainen mielipide otetaan suurennuslasin alle ja oikeasti muiden mielipiteitä vakavammin, rikkeenäkin se otetaan silloin muiden rikkeitä suurempana, siksi loukkaannutaankin (kuten ensifiiliksen mukaan tuntuu rukousteemassa käyneen).
Veikkaan, että ongelma on vielä suurempi tässäkin ketjussa puhutuilla papeilla ja lääkäreillä, samoin poliiseilla, opettajilla jne. Roolittomuus olisi varmaan joskus helpotus.

(Katriina muuten, voisi hieman helpottaa lukijoita seuraamaan ajatuksiasi, jos kirjoitusvirheitä olisi teksteissäsi vähemmän. En tarkoita sanoa pahalla - mutta jos siihen voi vaikuttaa, voisi helpottaa.)

Katriina

  • Vieras
Kristuksen sisällinen tunteminen?
« Vastaus #21 : 03.08.08 - klo:19:59 »
Lainaus
Liisa ehdotti kokeilla selitys ja pahoittelu, ja vaikka silloin oli puhe live-tilanteista (ei toimi)  niin miksi ei katsoa kuinka täällä?


Liisa tosin ei sanonut sitä moderaattorin roolista. [/quote]

Pyydän anteeksi, Liisa.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Kristuksen sisällinen tunteminen?
« Vastaus #22 : 03.08.08 - klo:20:36 »
Lainaus käyttäjältä: "Katriina"
Lainaus
Liisa ehdotti kokeilla selitys ja pahoittelu, ja vaikka silloin oli puhe live-tilanteista (ei toimi)  niin miksi ei katsoa kuinka täällä?


Lainaus
Liisa tosin ei sanonut sitä moderaattorin roolista.


Pyydän anteeksi, Liisa.


Äh, älä suotta. Turhia minä täällä hermoilen.

Katriina

  • Vieras
Kristuksen sisällinen tunteminen?
« Vastaus #23 : 03.08.08 - klo:22:27 »
Lainaus
Katriina muuten, voisi hieman helpottaa lukijoita seuraamaan ajatuksiasi, jos kirjoitusvirheitä olisi teksteissäsi vähemmän. En tarkoita sanoa pahalla - mutta jos siihen voi vaikuttaa, voisi helpottaa.)[/
quote]

Joo. minulle jäi vähän neurologisia puutosoireita, alkuun en tunnistanut kelloa, eksyin tutussa paikassa, paljon on parantunut, ne korjautuvat  kyllä. Yritän kirjoittaa siistimmin sillä jo se itsessään kuntouttaa. Tarkistan useamman kerran. Lopulta ärsyynnyin siihen itsekin että annoin mennä....

Mietin noita rukousketjuja, en ainakaan itse mitenkään voi muistaa pahoittaneeni niistä mieltäni, ja toivon tietty ettei mikään minun tekstin ei tenyt samaa. Luulen että loputa jokainen on jollain om,aölla taivaantiellään aika yksin ja joka tapauksessa elää ehkä jotain erilaista vaihetta tai harjoittelee jotaoin toista aakkosta. Näissä kai on mahdotonta selvytymättä niin etttä joku ei joskus loukkaisi mutta joskus. Toisaalta juuri näissä isketään kai kipeimmät iskut. Haluaisin ymmärtää.'

Nuo ammattipuheet, onhan se eräs syy siihen ettei niitä lääkäreitä nyt ole, kinkkistä kyllä. Mutta kuka tahtoo sellaisen ammatin, jonka harjoittajat kuvataan jo etukäteen mahdottomiksi ihmisiksi? Sitä sanotaan että tämähän on nyt vain yksi tarina, mutta kuuntelehan päivittäin niitä ensin vierailta jotka kutsuit kotiisi, ja sitten jossain jonne sinut kutsuttiin.

Jokainen taitaa toivoa vähän valoa jostain rakosesta: Teehän parhaasi vaan. Katriina! Ja mitenkäs se oli Katriina se Isä Meidän rukouksen neljäs pyyntö? Muistathan nyt myös: alat voida paremmin kun annat anteeksi.

- Vaikka juuri nyt minua askarruttaa ja pelottaa se puhumaton hoitaja. Puhumattomuus kun tällä alalla voi merkitä  yhtä kuin alennutta potilastuvallisuutta.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Kristuksen sisällinen tunteminen?
« Vastaus #24 : 03.08.08 - klo:23:36 »
Kannattaa sille puhumattomalle hoitajalle vaan yrittää jotakin höpäätä. Ei se sua purematta niäle. :)
Mettäs liikkuville neuvotahan, että kun kohoratahan karhu, susi, tai muu isoo mettän elävä, niin sille pitää vaan yrittää rauhallisesti jutella. Pahinta on olla hiirenhiliaa, kun luantokappalehet (ihimisekki) kokee liikkumattoman ja äänettömän ihimisen vaanivan niitä hyäkätäkseen.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Kristuksen sisällinen tunteminen?
« Vastaus #25 : 04.08.08 - klo:00:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Katriina"
Mietin noita rukousketjuja, en ainakaan itse mitenkään voi muistaa pahoittaneeni niistä mieltäni, ja toivon tietty ettei mikään minun tekstin ei tenyt samaa.


Siitä keskustelu ulottui tuonne Yleisen keskustelun puolelle ja siellä aiheeseen "Veisuuseurat?". Nyt lienee päätöksessään.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Kristuksen sisällinen tunteminen?
« Vastaus #26 : 04.08.08 - klo:05:56 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Lainaus käyttäjältä: "Katriina"
Mietin noita rukousketjuja, en ainakaan itse mitenkään voi muistaa pahoittaneeni niistä mieltäni, ja toivon tietty ettei mikään minun tekstin ei tenyt samaa.


Siitä keskustelu ulottui tuonne Yleisen keskustelun puolelle ja siellä aiheeseen "Veisuuseurat?". Nyt lienee päätöksessään.

Ei vielä ihan.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Katriina

  • Vieras
Kristuksen sisällinen tunteminen?
« Vastaus #27 : 04.08.08 - klo:06:00 »
Taitaa antaa sen ol vaa.

Mie aattelin nyt ottaa näist ketjuist tä'äl lomaa. Tiijätteks, työ ootte pikkasen kiukkusii aika moni. Mie ymmärrän jos joku on joskus tai kirjottaa yhen kerran vähä pahast mut sit kyl väsyy jos jotakuta täälkii pitää ruveta välttelee, ku ei oo hyvä nii eikä oo hyvä noi ja tästkii sie varmast saat vettä johkii myllyy.... miks mie saisin jos ei joku ihan tarkottaessaa tuu kaataan?

Jää sie Liisa vai tauolle. Sie oot menny parin viikon sisöl vihasemmaks ja vihasemmaks koko aika.

Oikee hyviä jatkoja kaikille

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
kiukkupusseille
« Vastaus #28 : 04.08.08 - klo:06:26 »
Rakkahat lähimmäiset, jotka taistelette moninaisissa ahdistuksissa.
Ottakaa iisisti ja luottakaa, että kaikki vielä kääntyy parhaaksi.
Kun joku tulee huutamaan teille tai työt painaa, niin pitäkää kiitollinen mieli ja luottamus taivaanisään.

Itse olen opetellut jopa kiittämään kaikista pienistä ja jopa isommista vaikeuksista ja olen huomannut saavani voimaa kestää ne ja kun suhtaudun positiivisesti kaikkeen niin moni asia jopa selkiää.

Oikeati Jeesuskin opetti heittämään murheensa hänen päälleen ja vähemmän valittamaan.
Tietysti ihmisiähän me ollaan ja saatamme, aina välillä väsyä, mutta helpommalla pääsee. kun oppii kiittämään ja jättämään murheet kiitoksen kanssa isompaan käteen.

Jeesus näkee ongelmat ja Enkelit ja Taivaan isä, eihän tässä voi käydä kuin hyvin. :lol:  :lol:  :lol:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Kristuksen sisällinen tunteminen?
« Vastaus #29 : 04.08.08 - klo:13:39 »
Olen pahoillani, Katriina. En ole tarkoittanut olla vihainen, enkä sitä ole todellisuudessa sinulle ollutkaan. Verkkoviestintä on hankalaa.