Kirjoittaja Aihe: Sinuttelu  (Luettu 10155 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Sinuttelu
« Vastaus #15 : 04.02.08 - klo:22:39 »
Juu kyllä sitä tuli pankin kassalla ensin alkuun teititeltyä kaikkia jotka eivät olleet entuudestaan tuttuja, tietysti nyt 10-vuotiasta lasta ei teititellyt mutta muuten kyllä lähes kaikkia aikuisia. Kyllä sitä jossakin vaiheessa sitten rupesi sinuttelemaan joitakin asiakkaita jotka useammin kävivät, koska muutenkin verrattain tuttavalliseksi tulee se keskustelu siinä... Mutta ehdottomasti kuitenkin pitäisi teititellä kaikkia vanhempia vieraita ihmisiä, koska moni loukkaantuu jos esim. kaupan kassalla sinuttelee. Itse kyllä ihmettelen aina kun kaupan kassalla teititellään, en nyt niin vanhaksi vielä itseäni koe että olis tarve.

Poissa Pinni

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 149
Sinuttelu
« Vastaus #16 : 05.02.08 - klo:23:06 »
Itse teitittelen melko sujuvasti kaikkia vähänkään vanhempia. Teitittely tulee automaattisesti myös töiden ulkopuolella. Suurin piirtein itseni ikäisiä ja nuorempia sinuttelen, silloin ei ole minun helpompi palvella, mutta vastapuolella sitten uskalletaan enemmän kysellä kun olen (tai yritän olla...) rento ja samalla tasolla.

Mielestäni kaikkien teitittely ei ole järkevää eikä mitenkään tavoiteltavaa, mutta sille ei kyllä voi mitään jos vahingossa aina itseä nuorempiakin teitittelee.

Näppituntuma on, että minua itseäni aika harvoin teititellään, en ole kyllä kuullut kuin töissä asiakkailta. Ja silloinkin vain vanhoilta rouvilta, miehet kyllä tytöttelevät senkin edestä. Minua asiakkaana ei ole teititelty varmaan ikinä, mutta toisaalta olenkin vielä nuori, alle 25, mutta kuitenkin selkeästä vanhempi (tai vanhemman näköinen!) kuin jotkut satunnaiset kassahenkilöt esimerkiksi.

Sukulaisia en ole ikinä teititellyt. Kolmatta persoonaa käytetään vain koirasta. Työpaikoilla sinuttelen kaikkia heti suoraan esittäytymisen jälkeen, ehkä vain suurimpaan pomoon saatan pitää pientä varovaisen kohteliaisuuden virettä yllä.

Yleisistä tavoista ja esittäytymisestä tuli mieleen, että kun joskus ala-asteella muinoin tapasimme kirkkoherran, niin tunsin itseni ehkä vähän kummajaiseksi, kun olin ainut joka nousi seisomaan kirkkoherran tullessa kättelemään meidät, istua nakotimme siis tuoleilla rivissä siinä. Kyseessä taisi olla tulevien pappien oppituntiharjoitelma :D
Se oli automaattinen pomppaus, kun piti jollekin vanhemmalle (ja korkea-arvoisemmalle) esittäytyä. Nykyään alkaa jo olla sen verran neiti, ettei periaatteessa ihan kaikkien nuorempien (vähäpätöisten :P) miesten takia pomppia, mutta toisaalta olen todennut, että nuorempien kanssa kätellään seisten, koska se on reilua ja tasa-arvoista enkä tykkää istua jos toinen seisoo, ja vanhempien kanssa on kohteliasta nousta seisomaan ihan muutenkin.
On nämä tavat kyllä niin tällaisia.

Ai niin ja yksi asia vielä. TÄDITTELY. Jos minuun viitataan tätinä (en ole kenenkään täti, ellei jollakin täällä ole jotain paljastettavaa), en joko kuule, en ymmärrä että minusta puhutaan, tai sitten olen vain sitruuna.

Täti.
Suomessa yleisesti lasten keskuudessa vallalla oleva tapa nimittää kaikkia naisia, tuttuja ja tuntemattomia tädiksi ei ole suositeltava. Tädiksi on sanottava ainoastaan sukulaistätejä ja sellaisia naishenkilöitä, jotka käyvät usein talossa tai ovat pyytäneet kutsumaan itseään tädiksi. Kadulla tai ovilla hyväntekeväisyystarkoituksessa myyskentelevien lasten kuulee useimmiten sanovan: 'Täti, ostakaa vappukukka!' Olisi syytä muuttaa tämä lause esim. näin kuuluvaksi: 'Olkaa hyvä, rouva, ostakaa vappukukka!'


Näin sanotaan teoksessa Seuratavat vuodelta 1943, eikä se ole vielä ollut kertaakaan väärässä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22066
Sinuttelu
« Vastaus #17 : 06.02.08 - klo:07:16 »
Poikaamme tuupattiin rattaissa joskus viime vuosituhannella. Vastaan tuli pari pimua. Poika katseli hetken arvioiden ja lausui: - Täti. Neitokaiset ilmaisivat närkästyksensä. Rattaita tuuppaava aikuinen selitti, että Pojan sanavarastossa tuolloin ainoa vaihtoehto olisi ollut vauva. Täti kelpasi sittenkin paremmin.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Sinuttelu
« Vastaus #18 : 08.02.08 - klo:19:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Poikaamme tuupattiin rattaissa joskus viime vuosituhannella. Vastaan tuli pari pimua. Poika katseli hetken arvioiden ja lausui: - Täti. Neitokaiset ilmaisivat närkästyksensä. Rattaita tuuppaava aikuinen selitti, että Pojan sanavarastossa tuolloin ainoa vaihtoehto olisi ollut vauva. Täti kelpasi sittenkin paremmin.


 :D  :)  :D  :)  :D  :)  :) Tosi nerokkaasti,,Tollasia letkauksia rakastan..
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Sinuttelu
« Vastaus #19 : 09.02.08 - klo:00:09 »
Olen viisveisaajan kanssa sinutellut... ammoisista ajoista lähtien... :lol:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pinni

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 149
Sinuttelu
« Vastaus #20 : 10.02.08 - klo:12:48 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Poikaamme tuupattiin rattaissa joskus viime vuosituhannella. Vastaan tuli pari pimua. Poika katseli hetken arvioiden ja lausui: - Täti. Neitokaiset ilmaisivat närkästyksensä. Rattaita tuuppaava aikuinen selitti, että Pojan sanavarastossa tuolloin ainoa vaihtoehto olisi ollut vauva. Täti kelpasi sittenkin paremmin.


 :D  :)  :D  :)  :D  :)  :) Tosi nerokkaasti,,Tollasia letkauksia rakastan..


Mutta mistä poika oli sitten sen tädin alunperin oppinut...

Poissa apellikka

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 108
Sinuttelu
« Vastaus #21 : 10.02.08 - klo:13:16 »
Olin 25-v, kun paikallisessa marketissa alle 2-v tenava huusi kimeästi "täti" ja osoitti minua. Ostoskärryjä työntävä isää nolotti silmin nähden, vilkuili vielä nolona taakseen. Minusta se oli positiivinen luokittelu, koska useammin sain tuolloin kuulla tytöttelyä ja kassajonossa vanhemmat naiset etuilivat. Nyt olen noiden vanhempien ikäinen, muuttunut tytöstä akaksi. Yritän olla etuilematta, mutta "besserwisser" elää minussa sitkeästi.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Sinuttelu
« Vastaus #22 : 10.02.08 - klo:13:20 »
Minusta taas täti on ihan ok. Itse en pahastuisi, jos minua kutsuttaisiin sedäksi. Päinvastoin minusta sellainen on hellyttävää varsinkin lapsen suusta. Olen itse aikoinaan puhunut vieraista ihmisistä "kaupantätinä" yms. ja aion sitä perinnettä kyllä jatkaakin, jos minulla joskus on perhettä.

Tietysti voihan sitä sanoa, että "kassaneiti", mutta se kun ei aina pidä paikkaansa, niin "kassatäti" on neutraalimpi. Olisi muuten aika jännä, jos vieläkin pitäisi joka paikkaan tunkea ne tittelit virallisissa asioissa, että herra se ja se, rouva se ja se, neiti yms. Itsestäni oli aikoinaan tosi kivaa, kun jotkut tutut laittoivat aina kortteihin "nuoriherra" + mun nimi tai "koululainen"+mun nimi. Samoin äidin yksi sisko laittaa aina joulukortteihin, että "herrasväki" ja isän jotkut asiakkaan laittavat joulukortteihin "autoilija" +isän nimi. Ne on jotenkin niin kivoja ja tekevät kortista yksilöllisemmän!
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

hm

  • Vieras
Sinuttelu
« Vastaus #23 : 10.02.08 - klo:19:30 »
Entäs meitittely... Me, Venäjän keisari ja Suomen Suuriruhtinas sejase...aika komeasti ovat itseään tituleeranneet... :wink:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Sinuttelu
« Vastaus #24 : 10.02.08 - klo:20:13 »
Lainaus käyttäjältä: "hm"
Entäs meitittely... Me, Venäjän keisari ja Suomen Suuriruhtinas sejase...aika komeasti ovat itseään tituleeranneet... :wink:

Se oli kuninkaallinen etuoikeus, jota ei muille suotu.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Sinuttelu
« Vastaus #25 : 12.02.08 - klo:19:31 »
Multa teitittely tulee melkeinpä luonnostaan. Omanikäsiä tai nuorempia en teitittele mutta muuten.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Sinuttelu
« Vastaus #26 : 13.02.08 - klo:13:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Multa teitittely tulee melkeinpä luonnostaan. Omanikäsiä tai nuorempia en teitittele mutta muuten.


Svetskitapaan Sinuttelen kaikkia vastaantulevia kansalaisia sattumanvaraisesti. :wink:
Acta, non verba.