Kirjoittaja Aihe: Koivisto ehdolla Tampereen piispaksi!  (Luettu 18469 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Koivisto ehdolla Tampereen piispaksi!
« : 08.01.08 - klo:15:58 »
Lehtitietojen mukaan on "nokialainen" Markku Koivisto yksi ehdokkaista Tampereen hiippakunnan seuraavaksi piispaksi. Jos kävisi niin, että Koivisto valiitaisiin virkaan, niin silloin Tampereen hiippakunnan tuomiokapitulissa Nokia Mission mahdolliset moitepaperit tuskin nousisivat pinon päällimmäiseksi!?

     Nokia Missiosta olen itsekin tälle foorumille kirjoittanut yhtä ja toista, vaan ei nyt siitä, vaan:

     Mitäs mieltä te olette herra Koiviston ehdokkuudesta? Yllättikö?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Koivisto ehdolla Tampereen piispaksi!
« Vastaus #1 : 08.01.08 - klo:17:18 »
Ei ehdokkuus yllättänyt, mutta jos hänet valitaan se yllättää.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Re: Koivisto ehdolla Tampereen piispaksi!
« Vastaus #2 : 08.01.08 - klo:23:15 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Mitäs mieltä te olette herra Koiviston ehdokkuudesta? Yllättikö?

Yllätti mutta onhan se Koivistolta ihailtavan loistavaa median hyväksikäyttöä! Viime vkl:n Aamulehti esitteli silloiset viisi ehdokasta ja MarkkuK:n tulosta uumoiltiin jo silloin. ko. lehtijutun mukaan ehdokkuuteen riittää pienehkön valitsijamiesyhdistyksen kannatus. Valintahan on sitten tosiaan eri asia.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Koivisto ehdolla Tampereen piispaksi!
« Vastaus #3 : 08.01.08 - klo:23:20 »
Jokunen teologi ja aika paljon maallikoita käy valitsemaan piispan. Syön hatullisen silakoita jos Koivisto tulee siihen virkaan. Ps. possunlihasta minä tykkään. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Koivisto ehdolla Tampereen piispaksi!
« Vastaus #4 : 09.01.08 - klo:08:59 »
Kotimaan lukijoiden mielestä Koivisto olisi selvästi suosituin piispaksi.

http://www.kotimaa.fi/kotimaa/index.php?option=com_poll&task=results&id=97
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Koivisto ehdolla Tampereen piispaksi!
« Vastaus #5 : 09.01.08 - klo:10:36 »
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
Kotimaan lukijoiden mielestä Koivisto olisi selvästi suosituin piispaksi.

http://www.kotimaa.fi/kotimaa/index.php?option=com_poll&task=results&id=97


Nämä Kotimaan nettigallupit ovat olleet sikäli omalaatusia, että jotkut osallistuva sinne vain pelleilläkseen ja vastaten päinvastoin kuin he vastuullisina tekisivät. Toisekseen suurimmalla osalla vastaajista ei ole äänioikeutta piispan vaalissa. En oikein tiedä miten niihin tulisi suhtautua, kun ne eivät heijasta mitenkään yleistä tai äänioikeutettujen mielipidettä. Ei tämä ole ensimmäinen kerta, kun hämmästelen kyseisen gallupin tulosta. Siellä ilmeisesti pystyy vastaamaan sama henkilö (sama PC) monta kertaa. Vaikka vain yksi kerta/PC esto olisi tehty voi sama henkilö käydä useammalla PC:llä hakemassa julkisuutta asialleen. Pieni porukka voi muuttaa tällaisen äänestystuloksen kerralla.

Kävin tässä välissä testaamassa ja samalta koneelta voi antaa useita ääniä eli Kotimaa voisi kehittää järjestelmää niin, että se sallii vain yhden äänen per IP. Silloin tuloksista voisi tulla järkevämpiä. Nyt kaikki Koiviston äänet voivat olla saman innokkaan antamia.

Siis otetaan nämä enemmän huumorin kuin asian kannalta, valitettavasti.

Tiedän että maksullisisssa puhelinäänestyksissä tehtiin tätä, vaikka se maksoi, mutta kun homman nimi oli julkisuutta ja menestystä jollekulle niin se saa pikkuisen maksaa. Sehän on investointi parempaan tulevaisuuteen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riku

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 60
Koivisto ehdolla Tampereen piispaksi!
« Vastaus #6 : 09.01.08 - klo:12:06 »
Kotimaan gallupit eivät ole vain teknisesti yksinkertaisia vaan myös sisällöllisesti huonosti aseteltuja. Olen jo aiemmin ollut yhteydessä ollut lehteen yhteydessä siitä,että gallupin tuloksen voi ennustaa etukäteen koska vastausvaihtoehdot ovat huonosti valittuja.
Nyt piispanvaaligalluppi on  ongelmallinen koska vastata saa mistä päin Suomea tahansa mutta vain Koivisto on maankuulu.
Itse olen kuullut vain Särkiötä joka on Koivistoa sopivampi piispaksi vaikka hänen homokantansa on kovin "puhdasoppinen" (homot on o.k. kunhan eivät toeuta homouttaan).
Jos Koivisto valittaisiin niin siinä hiippakunnassa lisääntyisi sekä kirkosta eroaminen että liittyminen.  Dynaaminen henkilö siis. Minun makuun liian evankelinen (sillä tapaa kuin evankelisuus USAssa ilmenee).

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Koivisto ehdolla Tampereen piispaksi!
« Vastaus #7 : 09.01.08 - klo:15:51 »
Evankeli-kaali-nen on kai amerikkalaista 'käsi ylös ja alttarin eteen' -herätyskristillisyyttä kuvaava sana. Meidän evankelistemme amerikkalaisvaikutteet eivät taida olla kaalintuoksuisia. Missouri lienee pikemminkin lehmihakaa kuin kaalimaata.

ent. radi- nyk. hapankaali Pena

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Koivisto ehdolla Tampereen piispaksi!
« Vastaus #8 : 09.01.08 - klo:21:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Evankeli-kaali-nen on kai amerikkalaista 'käsi ylös ja alttarin eteen' -herätyskristillisyyttä kuvaava sana. Meidän evankelistemme amerikkalaisvaikutteet eivät taida olla kaalintuoksuisia. Missouri lienee pikemminkin lehmihakaa kuin kaalimaata.

ent. radi- nyk. hapankaali Pena


Evankelikaalinen on oikea sana kuvaamaan vahvasti evankelioivia herätysliikkeitä. Meidän kirkkomme nimi käännetään englanniksi niin, että se merkitsee juuri evakelikaalista, mikä aiheuttaa paljon sekaannusta. Evankelinen tarkoittaa enemmän evankeliumeihin sitoutunutta.

Kyllä ne kaaliakin Missourissa syö ja jopa hapankaalia (engl sauerkraut)
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Benkku

  • Vieras
Piispat, lampaat ja Koivisto
« Vastaus #9 : 09.01.08 - klo:22:03 »
O:)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Koivisto ehdolla Tampereen piispaksi!
« Vastaus #10 : 10.01.08 - klo:07:26 »
Enpä oikein usko tuota jalan katkaisemista. Ainahan lampaan etujalat voi sitoa toisiinsa. Se ei haittaa laiduntamista, mutta estää juoksun ja loikkimisen. Eikä se aiheuta kipua.
Olen kuullut myös väitettävän, että rekikoirien johtajalta katkaistaisiin häntä, ettei se voisi viestiä mielialastaan perässä tulevalle valjakolle. Sekin taitaa olla puppua. Sellainen valjakko juossee itsensä pian uuvuksiin, jonka johtaja näyttää väsymättömältä.
Orjapiiskurin taipumuksia omaavat tehokkuuskonsultit saattavat kertoa vaikuttavia eläintarinoita. Niihin on suhtauduttava terveellä epäilyllä.

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Re: Piispat, lampaat ja Koivisto
« Vastaus #11 : 10.01.08 - klo:10:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Benkku"
TeppoV "Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin."

Ennen ollalle nostoa Herra katkaiseen lampaan jalan ettei lammas juoksentele ja eksy harhateille. Hän myös hoivaa ja parantaa jalan ehyeksi , näin on sitten hyvä kantaa lammas olalla kotiin. Olalla voi lammas miettiä sitten kivuissaan mitä tuli tehtyä.


Jalan katkaisusta en tiedä, mutta mainittakoon, että tuo minun allekirjoitukseni on Paavo Ruotsalaisen käsialaa.
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Koivisto ehdolla Tampereen piispaksi!
« Vastaus #12 : 10.01.08 - klo:13:45 »
Pitäisikö vertausta tässä yhteydessä tulkita niin, että Koivisto on tuo harhateiltä kotiin kannettu ja koipeensa  vamman saanut lammas? Paimenen virkaan hän kuitenkin haluaa.

Benkku

  • Vieras
Katkaistu lampaan jalka
« Vastaus #13 : 10.01.08 - klo:22:50 »
Väärin käsitysten vältämiseksi valaisen oma vertaustani.

Eli, itse kun olin lammas jota ei köydet pidelleet ja aina olin menossa suon silmään ja vaikka sieltä Herra nosti monta kertaa, ei äijä meinannut uskoa.
Kuka on Kristus, ja niin katkaistiin jalka ( kuvainnollisesti ). On muuten ihan kunnossa tänään.

Niin olisikohan tämä muille suon silmään juokseville  aiheelista... en tiedä,eikä se myöskään ole minun päätetävissä. Ajatus  oli omani.

Paavon tekstit ovat saanet avautua minulle aholansaaressa 70-luvulla ja myöhemminkin olen tutustunut kirjeisiin jne.

Ystävällisin terveisin

Benkku

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Re: Piispat, lampaat ja Koivisto
« Vastaus #14 : 10.01.08 - klo:23:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Benkku"
"...ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin."
Ennen ollalle nostoa Herra katkaiseen lampaan jalan ettei lammas juoksentele ja eksy harhateille. Hän myös hoivaa ja parantaa jalan ehyeksi , näin on sitten hyvä kantaa lammas olalla kotiin. Olalla voi lammas miettiä sitten kivuissaan mitä tuli tehtyä.
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Enpä oikein usko tuota jalan katkaisemista. Ainahan lampaan etujalat voi sitoa toisiinsa. Se ei haittaa laiduntamista, mutta estää juoksun ja loikkimisen. Eikä se aiheuta kipua.

Mennee kauas piispan vaalista mutta itse törmäsin tuohon jalan katkaisun "rakkaudelliseen" puoleen n10v sitten erään srk-tilaisuuden puheessa. Se taisi kolahtaa silloisen oman vaikeamman elämäntilanteen yhteydessä joten ystävät taisivat säikähtää kuinka kovasti otin pulttia ko. puheesta vielä pitkään...

paimen jonka lähellä ollaan pelosta taitaa olla paha paimen? Jos en ole koko ajan täysin samanlainen muun lauman kanssa niin paha paimen katkaisee toisenkin jalan. Ei kuulosta hyvältä. Entä ovatko laumassa kiltisti pysyneet lampaat hyviä vai olisivatko ne voineet määkiä kaverinsa mukaan tai varoittaa paimenta sen sijaan että vain pelosta pyrkivät olemaan mahdollisimman keskellä laumaa.

Tuo sinisellä präntätty Paavon paimen-puhe kuulostaa paljon lohdullisemmalta. Ei tuhlaajapojan isäkään tehnyt pojalleen pahaa vaan järjesti juhlat. Ja Penan mainitsemasta etujalkojen sitomisesta tuli mieleen että hädän hetkellä ihminen itse "sitoo" kätensä yhteen rukouksessa.  [-o<