Iltasanomat ( 4.1. 2008 ) läväyttää Tuomiojan puheen ytimen: Teologit ulos yliopistosta! Ateistiksi tunnustautunut Tuomioja ei näytä suvaitsevan toisin ajattelevia. Hän on julkisesti vaatinut teologisten tiedekuntien poistamista yliopistoista ja korkeakouluista. Hän vaatii myös valtion ja kirkon erottamista toisistaan.
Skepsis-lehden juttu Tuomiojan puheesta (jota E. T. ei näy julkaisseen bloginsa Puheet-osastossa) on osoitteessa
http://www.skepsis.fi/lehti/2007/2007-4-jarvinen2.htmlTeologia-osuus on siinä varsin lyhyt. Muuten Tuomioja tunnustautuu ateistiksi ja kertoo arvostavansa mm. Dawkinsin ajatuksia.
Oma pikainen näkemykseni:
Siteeratun kohdan perusteella Tuomiojan kannanotto on aika tyypillistä "evankelioivaa herätysateismia". Hän ei ehkä tunne kovin hyvin teologisen tiedekunnan opetusta ja siellä tehtävää tutkimusta. Hän antaa ymmärtää, että teologisessa tiedekunnassa ei tutkittaisi asioita tieteellisesti.
No, itsekään en ole teologiaa opiskellut, mutta sen verran olen alan julkaisutoimintaa seurannut, että näkemykseni on toinen kuin Tuomiojan. Kyse on ns. teologisista tieteistä, jotka ovat tutkimusnäkökulmasta pääasiassa varsin tyypillistä humanistis-yhteiskuntatieteellistä tutkimusta: kielitiedettä ja filologiaa, historiantutkimusta, sosiologiaa, psykologiaa, filosofiaa jne.
Varsinaista hengellistä opetusta ja ohjausta en tiedä teologisessa tiedekunnassa annettavan ainakaan tutkintovaatimuksiin kuuluvana. Ainakin tätä ovat eräät kristilliset piirit maassamme voimakkaasti arvostelleet pohtiessaan "seurakuntatiedekunnan" tarpeellisuutta pappiskoulutuen kannalta.
Se että teologinen tutkimus on pääsyvaatimus papin virkaan, ei sinänsä tee tiedekunnan opetuksesta epätieteellistä. Yhtä hyvin voitaisiin asettaa kyseenalaiseksi valtiotieteellinen opetus, koska se näyttää tuottavan runsaasti poliittisten puolueiden toimihenkilöitä ja on siten ilmeisesti epätieteellistä. Esimerkiksi Tuomiojan väitöskirja "Pekka Kuusi - alkoholipoliitikko, sosiaalipoliitikko, ihmiskuntapoliitikko." voisi tarkemmin tutkittaessa osoittautua tieteelliseltä menetelmältään varsin samantyyppiseksi ja samantasoiseksi kuin monet teologiset väitöskirjat, joiden tutkimuskohteena on yhden henkilön ajattelu. Niitähän piisaa.
Monessa suhteessa arvostan Tuomiojaa. Tässä asiassa olen eri mieltä kuin hän.
Mt