Kirjoittaja Aihe: Yksinkertaisuus  (Luettu 8571 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jUHOMA4

  • Vieras
Yksinkertaisuus
« : 10.12.07 - klo:07:59 »
Yksinkertaisuus: Usein sanotaan " sehän on yksinkertaista tai sehän on yksinkertainenasia".  
Monet hyvät ja tärkeät keksinnöt ovat varsin yksinkertaisia.
Mutta: jos sanomme ihmisestä " on vähän yksinkertainen". Entäs sitten ?
Nuoruuteniajan Siionin Virressä numero 109 kerrotaan tästä asiasta lisää.   Haluatko vilkaista !
Olenkohan vähän itsekin " yksinkertainen "    :roll:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Yksinkertaisuus
« Vastaus #1 : 10.12.07 - klo:10:44 »
Sellaisenkin ajatuksen olen kuullut, että kamera on huomattavasti yksinkertaisempi väline kuin lyijykynä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Yksinkertaisuus
« Vastaus #2 : 10.12.07 - klo:10:47 »
Pikkuisen aavistusta vanhemmasta virrestä saa nykyisen SV:n 108 ja 116 yhdistämällä, sillä vanha virsi on pätkitty kahtia ja yksinkertaisuus on vaihdettu vaatimattomuuteen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

jUHOMA4

  • Vieras
Yksinkertaisuus
« Vastaus #3 : 10.12.07 - klo:13:13 »
Ei ollenkaan ole ihme, että Erkki Kurki-Suonio vastusti kovasti Siionin Virsien uudistusta   :!:

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Yksinkertaisuus
« Vastaus #4 : 10.12.07 - klo:14:58 »
Taas näitä sanoja, joita ulkomaalaiset eivät välttämättä ikinä opi, kun on niin monimerkityksisiä. Laitteista voi puhua yksinkertaisena, mutta  jos ihmisestä sanotaan, niin on se ihan eri asia. Loukkaava sana, mutta ei kuitenkaan pahimmasta päästä, vaan sen voi sanoa hyväntahtoisestikin. Olen itse kuullut käytettävän mm. lievästi kehitysvammaisista, jolloin sillä ei ole ilkeää merkitystä, vaan halutaan korvata tuo lievästi kehitysvammainen mukavammalla sanalla, kun sanotaan, että on vähän yksinkertainen. Itse en silloin koe sitä toista loukkaavana.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Yksinkertaisuus
« Vastaus #5 : 10.12.07 - klo:22:13 »
Paavali kuvaa (2. Kor. 1:12) Jumalan vaatimaa yksinkertaisuutta näin:

- Meitä on ohjannut Jumalan armo eikä inhimillinen viisaus.

Onkohan tämä se pyhä yksinkertaisuus, sancta simplicitas?

jUHOMA4

  • Vieras
Yksinkertaisuus
« Vastaus #6 : 12.12.07 - klo:08:41 »
Herättäjän Joululehdessä -Talvikynttilät 2007  sivulla 2 on maisemakuvan lisäksi vain yksi lause. " YKSINKERTAINEN USKO "

Toivotan kaikille Yksinkertaista Joulun odotusta :wink:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Yksinkertaisuus
« Vastaus #7 : 12.12.07 - klo:10:54 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Taas näitä sanoja, joita ulkomaalaiset eivät välttämättä ikinä opi, kun on niin monimerkityksisiä. Laitteista voi puhua yksinkertaisena, mutta  jos ihmisestä sanotaan, niin on se ihan eri asia. Loukkaava sana, mutta ei kuitenkaan pahimmasta päästä, vaan sen voi sanoa hyväntahtoisestikin. Olen itse kuullut käytettävän mm. lievästi kehitysvammaisista, jolloin sillä ei ole ilkeää merkitystä, vaan halutaan korvata tuo lievästi kehitysvammainen mukavammalla sanalla, kun sanotaan, että on vähän yksinkertainen. Itse en silloin koe sitä toista loukkaavana.


Tässä voisi järjestää etsintä talkoot siitä montako myönteistä merkitystä sanalle yksinkertaisuus oikein löytyykään
Yksinkertainen
-usko (lapsenusko)
-olemus
-pukeutuminen/asu
-veisuu
=suoraviivaisuus
=kieroilematon
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Yksinkertaisuus
« Vastaus #8 : 12.12.07 - klo:12:05 »
=minimalistinen
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Yksinkertaisuus
« Vastaus #9 : 13.12.07 - klo:00:10 »
= selkeä

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Yksinkertaisuus
« Vastaus #10 : 13.12.07 - klo:23:45 »
musta-valkoinen
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Jouni75

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 25
Yksinkertaisuus
« Vastaus #11 : 14.12.07 - klo:11:11 »
Niin, kaikkihan on helppoa\yksinkertaista kun osaa.
Jollekkin esim. auton korjaus on helppoa, toiselle täyttä hepreaa.

Olisko kyse myös siitä mitä kukin pitää yksinkertaisena ja näin peilaa
omista lähtökohdista toisen yksinkertaisuutta???

On paljon asioita joita toiset pitävät yksinkertaisina, mutta ovat
minulle täyttä hepreaa ja toisin päin.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Yksinkertaisuus
« Vastaus #12 : 14.12.07 - klo:19:20 »
körttiläinen
wilhelmi niskasen jäljillä

jUHOMA4

  • Vieras
Yksinkertaisuus
« Vastaus #13 : 14.12.07 - klo:20:13 »
Körttiläinen:    Olen usein ajatellut mitä tuo sana oikein tarkoittaa ja mistä se on saanut syntynsä.
Lapsesta lähtie kasakoulussa se oli minulle "haukkumanimitys".  Lukemattomat kerrat tappelin sen takia muutamien poikien kanssa. Yhtä usein sain myös jälki-istuntoa tappelun takia.  Jälki-istunnon jakeli körttiläinen opettaja Ella Ylitalo. (todistuksessani luki aina"käytös 10 ")
Rippikoulussa ,kun Sakari Repola piti meille pojille aamuhartautta, yksi takanani seisova poika nykäisi takkini helmasta ja kuiskasi "körttiläinen" salaman nopeasti käännyin ja löin poikaa kädessäni olevalla raamatulla päähän täydellä voimallani.
Repola jatkoi aamuhartauden loppuun ja tuntinsa sen jälkeen eikä puhunut tapahtuneesta mitään.  Jälkeenpäin Hän oli vanhemmilleni kertonut, että Hänellä oli suuri työ pitää hymynsä sisällään nähdessään tapahtuman.
Kymmeniä vuosia myöhemmin , kun työpaikkani oli Helsingissä sain kutsun Nivalasta. Siellä vietettiin 50 vuotta sitten rippikoulussa olleiden tapaamispäivää.
Seuratuvalla kahvitilaisuudessa tuli minua tervehtimään pieni vanhamies.  Pilke silmässään Hän sanoi "ethän sinä enää lyö minua raamatulla päähän"  Keskustelimme pitkään ja sanoin Hänelle - saat sanoa minua vieläkin körttiläiseksi.  Tuntui siltä, että meistä tuli ystävät.
Körttiläisyydestä ei pääse tai päästetä eroon koskaan.   Vaikkei tiedäkään mitä se nimitys tarkoittaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Yksinkertaisuus
« Vastaus #14 : 15.12.07 - klo:18:34 »
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
Körttiläinen:    Olen usein ajatellut mitä tuo sana oikein tarkoittaa ja mistä se on saanut syntynsä.
Lapsesta lähtie kasakoulussa se oli minulle "haukkumanimitys".  Lukemattomat kerrat tappelin sen takia muutamien poikien kanssa. Yhtä usein sain myös jälki-istuntoa tappelun takia.  Jälki-istunnon jakeli körttiläinen opettaja Ella Ylitalo. (todistuksessani luki aina"käytös 10 ")
Rippikoulussa ,kun Sakari Repola piti meille pojille aamuhartautta, yksi takanani seisova poika nykäisi takkini helmasta ja kuiskasi "körttiläinen" salaman nopeasti käännyin ja löin poikaa kädessäni olevalla raamatulla päähän täydellä voimallani.
Repola jatkoi aamuhartauden loppuun ja tuntinsa sen jälkeen eikä puhunut tapahtuneesta mitään.  Jälkeenpäin Hän oli vanhemmilleni kertonut, että Hänellä oli suuri työ pitää hymynsä sisällään nähdessään tapahtuman.
Kymmeniä vuosia myöhemmin , kun työpaikkani oli Helsingissä sain kutsun Nivalasta. Siellä vietettiin 50 vuotta sitten rippikoulussa olleiden tapaamispäivää.
Seuratuvalla kahvitilaisuudessa tuli minua tervehtimään pieni vanhamies.  Pilke silmässään Hän sanoi "ethän sinä enää lyö minua raamatulla päähän"  Keskustelimme pitkään ja sanoin Hänelle - saat sanoa minua vieläkin körttiläiseksi.  Tuntui siltä, että meistä tuli ystävät.
Körttiläisyydestä ei pääse tai päästetä eroon koskaan.   Vaikkei tiedäkään mitä se nimitys tarkoittaa.


Nimityshän on alunperin haukkumanimi ja se tulee körttitakin takahalkioista, jotka poikkesivat tavanomaisesta kun niitä on kolme. Sama körtti on väännös ruotsin kielen sanasta skjört, joka takoittaa nimenomaan takin takahalkiota. Nykyisin siitä ollaan ylpeitä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi