Kirjoittaja Aihe: Ongelma liittyen körttipukuun  (Luettu 23810 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kristitty

  • Vieras
Re: Körttipuku
« Vastaus #45 : 13.11.07 - klo:12:30 »
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
Erikoisesti An-nalle!
Kirjoituksissani ole puuttunut vain miesten Körttipuvun käyttöön, koska siihen liittyy omakohtaisia kokemuksia. Naiset saavat huseerata niin ,kuin haluavat.  Siihen en halua puuttua.
Olin seuroissa Nivalassa 50 luvun alkupuolella.  Tervehtiessäni hyvää ystävää Aku Rätyä niin Hän otti tukastani kiinni ja sanoi "Tuosta olisi hyvä tukistaa, vaan eipä näytä olevan tarvetta".  Sen jälkeen ei ole tarvinnut hävetä, että jätin Körttipuvun käytön.   Aku Räty vieraili vielä kodissamme, vaikka iännällä ei ollutkaan Körttipukua.
Suurimman osan työpäivistäni olen tehnyt Helsingissä lähes 30 vuoden ajan.   Kun esim. päivän istuu kokouksessa tai neuvotteluissa ja on normaalipuku ja solmio yllä.  Illalla aikoo mennä Seuratuvalle seuroihin ja pikaisesti kväisee Siltamäessä kotona vaihtamassa Körttipuvun päälle.  Eikö tämä olisi juuri sitä mistä SV.171.4 meitä kehoittaa välttämään "Ulkokullaisuutta"      Näin "päättelee" 80 vuotias 14 lapsen isoisä.
olisin kunnioittavimmin tiedustellut teiltä, tai kuka vaan haluaa vastata, miten "körttiläisyys" eroaa "lestadiolaisuudesta?" itse olen ollut ns, perusluterilainen.suvussani on paljon uuslestadiolaisia.pääasiassa asuvat pohjois-amerikassa.toki täällä suomessakin minulla on lestadiolais-sukulaisia.pyydän anteeksi jos kysymykseni ei ole sovelias tms.olen vasta liittynnyt "herättäjä-yhdistyksen" jäseneksi.

jUHOMA4

  • Vieras
Kristityn kysymys
« Vastaus #46 : 13.11.07 - klo:13:03 »
En voi enkä haluakkaan vastata kysymykseesi.  Tunnen paljon Lastadiolaisia ja Heistä moni on perheemme hyviä ystäviä. Sen huomion olen kyllä tehnyt, että Heidän joukoistaan ei taida esim. alkoholiongelmaisia löytyä.

kristitty

  • Vieras
Re: Kristityn kysymys
« Vastaus #47 : 13.11.07 - klo:13:22 »
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
En voi enkä haluakkaan vastata kysymykseesi.  Tunnen paljon Lastadiolaisia ja Heistä moni on perheemme hyviä ystäviä. Sen huomion olen kyllä tehnyt, että Heidän joukoistaan ei taida esim. alkoholiongelmaisia löytyä.
ymmärrän ja kiitän kunnioittaen kommentistanne.itse suljin korkin kiinni 1994.samoin lopetin tupakanpolton.lopetin samoin ravintoloissa käynnit.jumalan siunausta teille.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Re: Körttipuku
« Vastaus #48 : 13.11.07 - klo:13:36 »
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
Erikoisesti An-nalle!
Kirjoituksissani ole puuttunut vain miesten Körttipuvun käyttöön, koska siihen liittyy omakohtaisia kokemuksia. Naiset saavat huseerata niin ,kuin haluavat.  Siihen en halua puuttua.
Olin seuroissa Nivalassa 50 luvun alkupuolella.  Tervehtiessäni hyvää ystävää Aku Rätyä niin Hän otti tukastani kiinni ja sanoi "Tuosta olisi hyvä tukistaa, vaan eipä näytä olevan tarvetta".  Sen jälkeen ei ole tarvinnut hävetä, että jätin Körttipuvun käytön.   Aku Räty vieraili vielä kodissamme, vaikka iännällä ei ollutkaan Körttipukua.
Suurimman osan työpäivistäni olen tehnyt Helsingissä lähes 30 vuoden ajan.   Kun esim. päivän istuu kokouksessa tai neuvotteluissa ja on normaalipuku ja solmio yllä.  Illalla aikoo mennä Seuratuvalle seuroihin ja pikaisesti kväisee Siltamäessä kotona vaihtamassa Körttipuvun päälle.  Eikö tämä olisi juuri sitä mistä SV.171.4 meitä kehoittaa välttämään "Ulkokullaisuutta"      Näin "päättelee" 80 vuotias 14 lapsen isoisä.


Minusta tällainen teksti ja tällainen suullinen (kirjallinen) perintö on mitä hienointa, kiitos siitä! Anteeksi, jos aiheutin mielipahaa tekstilläni. En halua vähätellä körttipukuun liittyviä perinteitä, enkä missään nimessä kokemuksiasi ja käytäntöjäsi, vaan kritiikkini osui lähinnä ilmaisutapaan; en pidä kovinkaan paljon siitä, että oma mielipide ylipäätään missään asiassa tulkitaan "oikeaksi totuudeksi". Tämähän nyt on todella pieni asia sikäli, ettei minun tarvitsisi siitä ehkä näin suurta haloota tehdä. Ongelma(ni) siis oli nimenomaan oikeassaolemisen mielipide, ei niinkään se mielipiteen sisältö. Mielelläni kuulen jatkossa lisää elämänkertomuksia ja kokemuksia kaikilta ihmisiltä. Juuri sunnuntaina mummini (88 v.) kertoili joitain asioita faarin tapaamisesta ja sodanaikaisista tapahtumista. Totesin siinä ihan ääneen, että tällaiset elävät kertomukset ovat paljon mielenkiintoisempaa historiaa kuin oppikirjoissa kerrotut luvut ja numerot. Näissä kertomuksissa on oikea elämä, jonkun ihmisen oikeat kokemukset mukana.

kristitty

  • Vieras
Re: Körttipuku
« Vastaus #49 : 13.11.07 - klo:13:53 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
Erikoisesti An-nalle!
Kirjoituksissani ole puuttunut vain miesten Körttipuvun käyttöön, koska siihen liittyy omakohtaisia kokemuksia. Naiset saavat huseerata niin ,kuin haluavat.  Siihen en halua puuttua.
Olin seuroissa Nivalassa 50 luvun alkupuolella.  Tervehtiessäni hyvää ystävää Aku Rätyä niin Hän otti tukastani kiinni ja sanoi "Tuosta olisi hyvä tukistaa, vaan eipä näytä olevan tarvetta".  Sen jälkeen ei ole tarvinnut hävetä, että jätin Körttipuvun käytön.   Aku Räty vieraili vielä kodissamme, vaikka iännällä ei ollutkaan Körttipukua.
Suurimman osan työpäivistäni olen tehnyt Helsingissä lähes 30 vuoden ajan.   Kun esim. päivän istuu kokouksessa tai neuvotteluissa ja on normaalipuku ja solmio yllä.  Illalla aikoo mennä Seuratuvalle seuroihin ja pikaisesti kväisee Siltamäessä kotona vaihtamassa Körttipuvun päälle.  Eikö tämä olisi juuri sitä mistä SV.171.4 meitä kehoittaa välttämään "Ulkokullaisuutta"      Näin "päättelee" 80 vuotias 14 lapsen isoisä.


Minusta tällainen teksti ja tällainen suullinen (kirjallinen) perintö on mitä hienointa, kiitos siitä! Anteeksi, jos aiheutin mielipahaa tekstilläni. En halua vähätellä körttipukuun liittyviä perinteitä, enkä missään nimessä kokemuksiasi ja käytäntöjäsi, vaan kritiikkini osui lähinnä ilmaisutapaan; en pidä kovinkaan paljon siitä, että oma mielipide ylipäätään missään asiassa tulkitaan "oikeaksi totuudeksi". Tämähän nyt on todella pieni asia sikäli, ettei minun tarvitsisi siitä ehkä näin suurta haloota tehdä. Ongelma(ni) siis oli nimenomaan oikeassaolemisen mielipide, ei niinkään se mielipiteen sisältö. Mielelläni kuulen jatkossa lisää elämänkertomuksia ja kokemuksia kaikilta ihmisiltä. Juuri sunnuntaina mummini (88 v.) kertoili joitain asioita faarin tapaamisesta ja sodanaikaisista tapahtumista. Totesin siinä ihan ääneen, että tällaiset elävät kertomukset ovat paljon mielenkiintoisempaa historiaa kuin oppikirjoissa kerrotut luvut ja numerot. Näissä kertomuksissa on oikea elämä, jonkun ihmisen oikeat kokemukset mukana.
isäni ( 1920-2000) kertoi minulle, kun haastattelin häntä, lapsuudestaan ja sodasta rintamalla sekä jälleenrakentamisen vuosista jne.osan kirjoitin sota-arkistolle, joka tallenti ko materiaalin kokoelmiinsa.olen haastatellut useita jo pois nukkuneita sukulaisiani.historian oppikirjoista ei sellaisia tietoja saa.koska olen ilmeisesti sinua nuorempi, sinuttelen sinua.siunausta elämääsi.

jUHOMA4

  • Vieras
Oikea totuus
« Vastaus #50 : 13.11.07 - klo:16:00 »
Samasta asiasta on aina monta totuutta niin kuin olemme saaneet todeta.  Kun nämä useat totuudet lätkäisee yhteen, niin eiköhän sieltä löydy jokaiselle kyselijälle se aivan oikea totuus.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Kristityn kysymys
« Vastaus #51 : 13.11.07 - klo:16:00 »
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
En voi enkä haluakkaan vastata kysymykseesi.  Tunnen paljon Lastadiolaisia ja Heistä moni on perheemme hyviä ystäviä. Sen huomion olen kyllä tehnyt, että Heidän joukoistaan ei taida esim. alkoholiongelmaisia löytyä.


Olet oikeassa. Lestadiolaisissa ei ole alkoholisteja käytännössä ollenkaan. Juopuminen on raamatussa kielletty, mutta ei tupakointia ja sitä siellä harrastetaan sitten alkoholin edestäkin. Tämän sanoi RY:n toiminnanjohtja
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

kristitty

  • Vieras
Re: Kristityn kysymys
« Vastaus #52 : 13.11.07 - klo:16:09 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
En voi enkä haluakkaan vastata kysymykseesi.  Tunnen paljon Lastadiolaisia ja Heistä moni on perheemme hyviä ystäviä. Sen huomion olen kyllä tehnyt, että Heidän joukoistaan ei taida esim. alkoholiongelmaisia löytyä.


Olet oikeassa. Lestadiolaisissa ei ole alkoholisteja käytännössä ollenkaan. Juopuminen on raamatussa kielletty, mutta ei tupakointia ja sitä siellä harrastetaan sitten alkoholin edestäkin. Tämän sanoi RY:n toiminnanjohtja
olette oikeassa.teini-pojatkin monet ketjupolttajia.ja vanhempiensa tieten.

Poissa Reetukka:)

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 25
Re: Kristityn kysymys
« Vastaus #53 : 14.11.07 - klo:16:20 »
Lainaus käyttäjältä: "kristitty"
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
En voi enkä haluakkaan vastata kysymykseesi.  Tunnen paljon Lastadiolaisia ja Heistä moni on perheemme hyviä ystäviä. Sen huomion olen kyllä tehnyt, että Heidän joukoistaan ei taida esim. alkoholiongelmaisia löytyä.


Olet oikeassa. Lestadiolaisissa ei ole alkoholisteja käytännössä ollenkaan. Juopuminen on raamatussa kielletty, mutta ei tupakointia ja sitä siellä harrastetaan sitten alkoholin edestäkin. Tämän sanoi RY:n toiminnanjohtja
olette oikeassa.teini-pojatkin monet ketjupolttajia.ja vanhempiensa tieten.


Miten niin teini-pojat? Minä tiedän nimittäin monta lestadiolaista tyttöä, jotka polttavat tupakkaa ketjussa. Useasti aloittavat polttamisen yläasteelle mentäessä.

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Ongelma liittyen körttipukuun
« Vastaus #54 : 15.11.07 - klo:11:08 »
Eiköhän niitä yläasteella aloittaneita ketjupolttajia löydy kaikista mahdollisista ryhmistä. Lestadiolaisuuden määritteleminen pelkän tupakoinnin perusteella on ainakin harhaanjohtavaa, jopa typerää - kun "omassakin" porukassa on aika paljon tupakoitsijoita.

Puhutaan mieluummin teologisista eroista! Niitä varmaan kysyjä enemmänkin tarkoitti.

jUHOMA4

  • Vieras
Nautinnot
« Vastaus #55 : 17.11.07 - klo:12:36 »
Kerrotaan erään Piispan sanoneen, kun oli tosin puhe vain tupakanpoltosta, että: " Ei se ole synti mikä suusta sisään menee, vaan se mitä sieltä ulos tulee"    :roll:

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Ongelma liittyen körttipukuun
« Vastaus #56 : 17.11.07 - klo:16:01 »
Tarkoittaakohan jUHOMA4 "savukepiispana" Väinö Malmivaaraa!? Malmivaarat ainakin ovat olleet ahkeria ja perusteellisia tupakkaihmisiä polvesta polveen.  Yksi Väinö Malmivaaran pojanpojista poltti 1970-luvun loppupuolella neljä savukeaskillista ( = 80 savuketta ) tupakkaa päivässä ( tai ehkä oikeammin vuorokaudessa). Tämä pojanpoika saattoi polttaa kolme savuketta yhden kahvikupillisen aikana.

   Jännä muuten, että nämä tupakka- ja viina-asiat tulevat niin usein ja niin herkästi erilaisiin sanokaamme nyt uskontoryhmäkeskusteluihin.

   Nyt tekee jo mieli sytyttää piipullinen, ja miettiä miksi noin ajasta aikaan asia on - en kumminkaan sytytä, sillä 1990-luvun loppupuolella heitin piippuni metsään. Ehkä piippu joskus palaa käyttööni, ja jos se palaa, niin sillloin sitä vasta palaa...

jUHOMA4

  • Vieras
Ongelma liittyen körttipukuun
« Vastaus #57 : 17.11.07 - klo:16:20 »
Kalistaja.   Kuulopuheiden perusteella tarkoitan  :wink:   Luulen tietäväni ketä pojan poikaa Sinä tarkoitat.  Mutta sanoi lopettaneensa ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen.     Jäähän tämä meidän väliseksi tiedoksi ! !  :roll: he he

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Ongelma liittyen körttipukuun
« Vastaus #58 : 17.11.07 - klo:17:05 »
Tämä nyt minun mielessä oleva ketjussa mainitun piispan ja virsirunoilijan pojanpoika poltti vielä pitkään kolmannen lapsensa syntymän jälkeen, eikä hän polttamistaan hävennyt - joskin tiettyjä kropallisia seuraamuksia tupakoinnilla hänelle oli.

   Jos ja kun luette joskus Kareksen Palavaa kynttilää, niin näette miten mahtavia olivat Niiles Kustaan piiput.

   Näin nämä ketjut joskus rönsyilevät, ja kiertävät - mutta ei tuossa mitään. Sanotaan kun on sanomisen aika, mahdollisimman suoraan ja reilusti, mahdollisimman vähän salaamatta.

  Ne polttaa jotka polttaa, jotka sen itselleen suovat. Tupakan tultakin tärkeämpää on ihmisten palo oikeiden asioiden puolesta. Ihanaa kun sellaista edes toisinaan havaitsee.