Kirjoittaja Aihe: Ongelma liittyen körttipukuun  (Luettu 23811 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tekotaide

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 4
Ongelma liittyen körttipukuun
« : 05.11.07 - klo:11:00 »
Heipä hei.

Sain ukilta perinteisen körttitakin ja -liivin. Laadukkaita, ukki on käyttänyt niiitä häissään sekä muissa juhlallisissa tapauksissa. Ongelma onkin, missä niitä uskallan käyttää, jos ollenkaan.

Vaikka sukujuureni ovat voimakkaan körttiläiset, en itse lukeudu siihen joukkoon, en edes kovin uskonnollinen henkilö. Puku on kuitenkin voimakkaasti körttiläisyyteen liittyvä, ja siksi sen käyttö epäilyttää, joku voisi sen nähdä körttiperinteen häpäisynä jopa, enkä sitä tahtoisi etnologian opiskelijana tehdä. Piakkoin olisi tulossa juhlat, joissa on oltava puku. Mielelläni käyttäisin tätä pukuani siellä, mutta eikö se olisi "puvulla koreilua"? Olen käsittänyt, että körtitakki on juurikin omanlaisensa, yksinkertainen, jottei se olisi koreileva. Toisaalta taas, se on vain takki, ja körttiläisyydessä ilmeisesti sellaiset asiat nähdään toisarvoisina.

Näitä on nyt tullut mietittyä, osaatteko auttaa ongelmassain?

T. Martti K.
Jep

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Ongelma liittyen körttipukuun
« Vastaus #1 : 05.11.07 - klo:12:03 »
Lainaus käyttäjältä: "Tekotaide"
Heipä hei.

Sain ukilta perinteisen körttitakin ja -liivin. Laadukkaita, ukki on käyttänyt niiitä häissään sekä muissa juhlallisissa tapauksissa. Ongelma onkin, missä niitä uskallan käyttää, jos ollenkaan.

Vaikka sukujuureni ovat voimakkaan körttiläiset, en itse lukeudu siihen joukkoon, en edes kovin uskonnollinen henkilö. Puku on kuitenkin voimakkaasti körttiläisyyteen liittyvä, ja siksi sen käyttö epäilyttää, joku voisi sen nähdä körttiperinteen häpäisynä jopa, enkä sitä tahtoisi etnologian opiskelijana tehdä. Piakkoin olisi tulossa juhlat, joissa on oltava puku. Mielelläni käyttäisin tätä pukuani siellä, mutta eikö se olisi "puvulla koreilua"? Olen käsittänyt, että körtitakki on juurikin omanlaisensa, yksinkertainen, jottei se olisi koreileva. Toisaalta taas, se on vain takki, ja körttiläisyydessä ilmeisesti sellaiset asiat nähdään toisarvoisina.

Näitä on nyt tullut mietittyä, osaatteko auttaa ongelmassain?

T. Martti K.


Kuten kirjoituksestasi käy selville itsekin epäilet sen olevan koreilua. Toisekseen sen kanssa ei voi käyttää solmiota, joten se ei täytä puvun kriteeriä tietyissä tilanteissa. Tule sen kanssa Herättäjäjuhlille kokeilemaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Re: Ongelma liittyen körttipukuun
« Vastaus #2 : 05.11.07 - klo:12:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Tekotaide"
Vaikka sukujuureni ovat voimakkaan körttiläiset, en itse lukeudu siihen joukkoon, en edes kovin uskonnollinen henkilö. Puku on kuitenkin voimakkaasti körttiläisyyteen liittyvä, ja siksi sen käyttö epäilyttää, joku voisi sen nähdä körttiperinteen häpäisynä jopa, enkä sitä tahtoisi etnologian opiskelijana tehdä. Piakkoin olisi tulossa juhlat, joissa on oltava puku. Mielelläni käyttäisin tätä pukuani siellä, mutta eikö se olisi "puvulla koreilua"? Olen käsittänyt, että körtitakki on juurikin omanlaisensa, yksinkertainen, jottei se olisi koreileva. Toisaalta taas, se on vain takki, ja körttiläisyydessä ilmeisesti sellaiset asiat nähdään toisarvoisina.


Eipä kai tähänkään kysymykseen ole mitään "virallista", ex cathedra -vastausta. Omasta näkökulmastani sanoisin, että kyllähän kysymys on viitekehykseltään melkoisen spesifistä asiasta. En itse näkisi sitä pukua erillään tietystä vaatimattomuuden ja etsinnän, kilvoittelun hengestä, vain jonain vaatekappaleena. Tai ilman sellaista henkeä sen kantaminen on ehkä vähän epämääräinen viesti. Mutta tähän varmasti tulee erilaisia vastauksia - tietysti yksittäiset tilanteetkin vaihtelevat.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

jUHOMA4

  • Vieras
Ongelma liittyen körttipukuun
« Vastaus #3 : 05.11.07 - klo:13:10 »
Tervehdys Matti K.
  Olen itse ollut körttipuvussa vihillä ja vaimollani oli myös körttipuku.
Olen säilyttänyt sitä pitkän elämäni ajan, kun luovuin siitä aikoinaan.  En haluaisi, että poikani pukisi sitä ylleen. Se ei olisi mielestäni sopivaa käytöstä.  En suosittelisi sitä Sinulle Herättäjäjuhlillekaan. Terv. Juhoma

kristitty

  • Vieras
Ongelma liittyen körttipukuun
« Vastaus #4 : 05.11.07 - klo:14:14 »
itse olen pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä elävä yksinäinen ihminen taloudessani.minulla ei olisi varaa körtti tai muuhunkaan pukuun.hienoa että ne hankkivat joilla varaa on.kateellinen en ole.minulla on hyvä olla.rahat riittää juuri ja juuri elämiseen.enempää en vaadikaan.suuri lohtu ja kiitos että kelpaan jeesukselle tällaisissa vaatteissa kuin olen.ylistys jumalalle korkeuksissa.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Ongelma liittyen körttipukuun
« Vastaus #5 : 05.11.07 - klo:16:42 »
Juhoma, mihin tilanteeseen körttipuvun voisi mielestäsi sitten laittaa, jos ei herättäjäjuhlillekaan? Milloin se ei olisi sopimatonta käytöstä ja kuka puvun voisi päälleen laittaa? Onko siihen mielestäsi joitain kriteereitä?

Ei puvulla kelvata Jeesukselle eikä kenellekään muulle. Itse näen körttipukun jollain tapaa rinnasteiseksi kansallispuvulle. Se on ajatuksellisesti arvokas, jota voi käyttää katsomissaan tilaisuuksissa, oman arvostelukyvyn mukaan. Ei minusta kukaan voi mennä toiselle sanomaan, että et sinä saa körttipukua pitää (ellei kyse nyt ole täysin puvun ja aatteen rienauksesta).

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Ongelma liittyen körttipukuun
« Vastaus #6 : 05.11.07 - klo:17:11 »
Eikös körttiläisyyden yksi suurimmista asioista ole se, ettei kukaan voi sanoa toiselle, kelpaako hän. Ei minusta silloin kukaan voi sanoa toiselle myöskään ettei joku olisi kelvollinen körttipukua käyttämään.

Minusta körttipuku symboloi tietynlaista vaatimattomuutta ja nöyryyttä, perinteiden kunnioittamisen ja körttiuskon lisäksi. Näen sen pukemisen "körttiaatteen" kannattamisena, vaikka puvun käyttäjä itse ei itseään körttinä pitäisikään. Jos taas oma ajatusmaailma on ihan vastoin körttiläisyyttä, miksi sellainen henkilö haluaisi körttipukua pitää?

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Ongelma liittyen körttipukuun
« Vastaus #7 : 05.11.07 - klo:18:16 »
Minulle körttipuku symboloi menneiden sukupolvien uskoa ja perinteen rikkautta, jotka meitä ovat tähän päivään kantaneet. Kansallispukuvertaus oli mielestäni hyvä. Alkuperäinen tarkoitus, pukeutuminen vaatimattomaan kansanomaiseen pukuun ja säätyläisvaatteista luopuminen, ei körttipuvun kohdalla enää toteudu. Nykyajan körttipuku on kuluneet farkut ja t-paita, talvella se entinen toppatakki. Luulisin. Tavallisten ihmisten tavalliset vaatteet.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Tekotaide

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 4
Ongelma liittyen körttipukuun
« Vastaus #8 : 05.11.07 - klo:19:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Sarai"
Minusta körttipuku symboloi tietynlaista vaatimattomuutta ja nöyryyttä, perinteiden kunnioittamisen ja körttiuskon lisäksi. Näen sen pukemisen "körttiaatteen" kannattamisena, vaikka puvun käyttäjä itse ei itseään körttinä pitäisikään. Jos taas oma ajatusmaailma on ihan vastoin körttiläisyyttä, miksi sellainen henkilö haluaisi körttipukua pitää?

Takkia olisin niskaani kiskomassa, koska pidän siitä. Se näyttää miellyttävältä ja sillä on kiinnostava historia (kyseisestä takista on muuten kuva "Heränneen kansan arkea ja pyhää" sivulla 33). Lisäksi se on ainoa vaatekappaleeni, jonka viitsisi pukea päälleen tällaiseen epävirallisempaan yliopiston juhlaan. Tosin nyt taas tuntuu, ettei uskalla.

Vähän vaikea asia tämä minusta on. Olen samaa mieltä, että tämä taitaa olla enemmän perinteen kuin uskon kysymys. Se onkin sitten se vaikeus, että onko se perinteen kunnioittamista jos laitan takin päälleni, käytän sitä sen alkuperäisen "tarkoituksen" vastaisesti. Lehmänikin taitaa olla ojassa, takin lisäksi: etnologian professoreilta voipi tulla sanallista myllytystä "väärinkäytöksistä".

Asioiden päättäminen on joskus niin vaikeaa kun on huomioon otettavia seikkoja niin tuhottoman paljon.
Jep

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Ongelma liittyen körttipukuun
« Vastaus #9 : 05.11.07 - klo:20:01 »
Etnologian professorille voit sanoa olevasi postmoderni.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Ongelma liittyen körttipukuun
« Vastaus #10 : 05.11.07 - klo:20:22 »
Jos mulla olisi körttipuku, etenkin suvun perintönä saatu, niin ehdottomasti käyttäisin tietyissä tilanteissa. Mummolla on sellainen ollut vanhojen kuvien mukaan, mutta siitä en ole koskaan kuullut, niin epäilen, että siitä on myöhemmin ommeltu muita vaatteita, kuten kävi esim. monille lottapuvuille. Ukilla en ole kuvissa pukua nähnyt, niin epäilen, ettei minulla ole ollut mahdollisuuksiakaan saada sellaista.

Kieltämättä tosin aika tarkkaan miettisin, missä sitä käyttäisin. Herättäjäjuhlat olisivat ykkönen, sitten ehkä jotkut juhlapyhät ja niiden jumalanpalvelukset. Minusta on niin kaunista katsella, kun vanhat ihmiset käyttävät kirkossa pukuja ja yleensä tummia vaatteita. Toisinaan näkyy körttipukuja tai useimmiten tosin jäljitelmiä, muunnelmia niistä. Kaukaa ne näyttävät körttipuvuilta, mutta eivät enää lähempää. Kun vain joskus itsekin oppisin käyttämään pukua luontevasti muutenkin kuin juhlissa. Vain juhlapäivinä voisin pistää sellaisen jumalanpalveluksiin. Tänä vuonna toisen kerran rippijuhlissa ja toisen kerran paikallisen ortodoksisen seurakunnan 60-vuotisliturgiassa. Jotenkin se tuo juhlantuntua, kun ihmisillä on tummat yhtenäiset vaatteet. Katellinen olen niille mummoille ja ukeille, joille puvun käyttö näkyy olevan luontevaa tavallisissa jumalanpalveluksissakin.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Ongelma liittyen körttipukuun
« Vastaus #11 : 05.11.07 - klo:20:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Tekotaide"
Takkia olisin niskaani kiskomassa, koska pidän siitä. Se näyttää miellyttävältä ja sillä on kiinnostava historia (kyseisestä takista on muuten kuva "Heränneen kansan arkea ja pyhää" sivulla 33). Lisäksi se on ainoa vaatekappaleeni, jonka viitsisi pukea päälleen tällaiseen epävirallisempaan yliopiston juhlaan. Tosin nyt taas tuntuu, ettei uskalla.

Vähän vaikea asia tämä minusta on. Olen samaa mieltä, että tämä taitaa olla enemmän perinteen kuin uskon kysymys. Se onkin sitten se vaikeus, että onko se perinteen kunnioittamista jos laitan takin päälleni, käytän sitä sen alkuperäisen "tarkoituksen" vastaisesti. Lehmänikin taitaa olla ojassa, takin lisäksi: etnologian professoreilta voipi tulla sanallista myllytystä "väärinkäytöksistä".


Ei varmasti mikään elämää suurempi kysymys, mutta vaikea on nähdä, miten voisi kunnioittaa puvun perinnettä, jos laittaa sen päälleen puhtaasti esteettisistä syistä. Postmoderni saattaa olla aivan hyväkin termi kuvaamaan tälläistä historiallista lainausta johonkin kokonaan toiseen kontekstiin. Tilannehan on sama kuin jos minulla olisi buddhalaisen munkin kaapu, jota pitäisin yllä juhlatilaisuuksissa sen takia, kun pidän oranssista.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

jUHOMA4

  • Vieras
Körttipuku
« Vastaus #12 : 06.11.07 - klo:09:04 »
Mielestäni Körttipuku ei ole mikään näyttelyesine.  Mies, joka sitä käyttää se puku on Hänen ainoa Juhlapuku menipä Hän mihin tilaisuuteen hyvänsä.  Tunnen monia Körttipukua käyttäviä miehiä ja kunnioitan Heitä suuresti.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Ongelma liittyen körttipukuun
« Vastaus #13 : 06.11.07 - klo:09:22 »
Äiti teki mulle körttipuvun rippipuvuksi. Eli käytin sitä rippijuhlissani sekä veljeni rippijuhlissa ja herättäjäjuhlilla siihen on myös tullut pukeuduttua.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

jUHOMA4

  • Vieras
Körttipuku
« Vastaus #14 : 06.11.07 - klo:14:00 »
Zara !   Naiselle körttipuku on aivan eriasia, kuin miehelle. Naiselle se on vain yksipuku vaatekaapissa muiden pukujen joukossa.   Sen voit ottaa käyttöön halutessasi, kun katsot tilaisuuden sopivaksi. :!: