Kirjoittaja Aihe: Sleyn tilaisuuksiin turha mennä...  (Luettu 29549 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Sleyn tilaisuuksiin turha mennä...
« Vastaus #60 : 21.07.07 - klo:18:13 »
Lainaus käyttäjältä: "eeva-kaisa"
Tuo Viisveisaajan ajatus seurakunnasta perheenä ja papista sen isänä herättää pari kysymystä:
1) Jeesus kielsi kutsumasta ketään isäksi, sillä meillä on vain yksi Isä, taivaassa. Eikö tämä tue sitä körttiläistä ajatusta, että jokaisella on oma suhde Jumalaan, ja tämä suhde on pyhä ja loukkaamaton, siihen  ei voi mennä toinen ihminen väliin säätämään? Kristityt ovat siten keskenään tasaveroisia uskonkysymyksissä, jokainen on lapsen asemassa suhteessa ylöspäin ja sisaruksen asemassa sivulle päin.
2) Jos ajatellaan seurakuntaa perheenä, ja pappi olisi sitten sen perheen isä, niin mikä/kuka tässä kuviossa olisi äiti?

Olen miettinyt kovasti papin roolia ja tullut siihen tulokseen, että minulle tärkeintä on pappi jonkinlaisena "kirjastonhoitajana". Meillä on tämä kirkollisen  tradition aarteisto, edellisten sukupolvien viisaus ja tieto, tavat ja oivallukset ja taidot. Pappi perehtyy niihin lahjojensa ja taitojensa mukaan, opiskelee teologiaa ja elämää,  ja ammentaa kaikesta tästä viisautta eteenpäin välitettäväksi nykykielellä. On tärkeää, että papilla on kyky nähdä asiat laajasti ja tuntea kirkon aarteita. Näin hän voi ohjata kysyvää oikealle "hyllylle", oikean lähteen ääreen, kysyjän ongelmasta ja elämäntilanteesta riippuen. Varsinainen työ ja vaikutus on kuitenkin Jumalan eli tässä vertauskuvassa tapahtuu "kirjailijan" ja "lukijan" välillä. Se on yksilöllistä ja intiimiä eikä kuulu enää kirjastonhoitajalle.


Jaa. Näyttää että täällä ollaan enempi naispappeuden puolesta olevia. Hyvä niin ja se sopii minulle, vaikka olenkin sitä mieltä että papin tulisi olla mies varsinkin virkatehtävissä. Puhumassa mielummin voisi olla nainen.

Kristuksessahan ei ole naista ei miestä se on totta, mutta emme me silti ole sukupuolettomia vaikka olemme kristuksessa.
Perheenpäänä oleminen sopii luonnostaan miehelle paremmin. Tietysti on poikkeuksia perheissä joissa Isä ei ole Isä.
 Vaan voi olla sosiaalisesti tai muuten jotenkin epätasapainossa.
Joissain maissa lapset pitävät perheestä huolta kun vanhemmat juovat ja muuta.
Kuitenkin se homma kuuluu miehelle.
 Tietysti maailma muuttuu ja naispapit kyllä käy minulle en ole vastaan vaikkakin olen sitä mieltä etä se ei ole niinkuin pitäisi.

 Siksi minusta jos ajattelee asiaa niin naisen rooli seurakunnassa on tukea pappia ja hoitaa muita tärkeämpiä asioita, kuten perheessäkin.

 No ehkä olen vanhanaikainen ja tulisi minunkin avartua.

Miehille kauha kaikille rauha 8)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Täsmennystä
« Vastaus #61 : 21.07.07 - klo:18:35 »
No pitänee vielä valottaa millaiseksi minä näen papin roolin ihanteellisena.
 Ehkä se avaa miksi papin tulisi olla mies.

Minusta sakramentit ja niiden hoitaminen on vain pieni osa jota Sunnuntaisin pappi hoitaa.
Enempi on kiertelyä perheissä hautajais ja muden käytänönasioiden hoitoa. Jossa joutuu miehet jutella miehille miten asioita tehdään ja lohduttaa miestä. Minusta sielunhoidossa miehelle mies on parempi ja omalle vaimolle sitten oma mies ja diakonissa.

Sitten papin tulisi humanitaarisissa asioissa ja erilaisissa käytännön teoissa olla mukana, ottaa kantaa sosiaalisiin asioihin ja tehdä niille jotain.
 Olla aktiivina kaupungin ja valtion asioiden keskellä tuomassa omia vakaumuksensa mukaisia näkökulmia.

Sellainen kuin joku katolinen Isä Camillo.

Nainenkin tietysti pärjää kaikissa noissa samoissa asioissa, mutta miehet nyt kuitenkin enempi sellaisia joille nuo mainitsevat asiat luontuvat paremmin?

Kuitenkin erikulttuureissa on vielä mies yleensä kaikissa johtohommissa. Ikävä kyllä.
 Siksi miehen tulisi olla se jonka kanssa asioita hoidetaan varsinkin humanitaarisissa töissä.
 Tietysti käy naisiltakin, mutta kun olin koulussa jossa oli noin 20 kansallisuutta niin huomasi miten miehet erilailla ajattelevat maidensa asioista ja niiden kehittämisestä ja naiset eivät niihin ota kantaa, koska eivät näe voivansa niihin asioihin koskaan vaikuttaa.

 Oli joitain kivoja kurdinaisia joiden kanssa pystyi puhumaan yhteiskunnallisista asioista, he olivat menettäneet uskonsa niin Islamiin kuin politiikkaan ja ajattelivat itsenäisesti, mutta suurinosa naisista. oli ne aasialaisia tai entisistä Neuvostoliiton sateliittimaista tai lähi idän maista eivät oikein halluneet tai nähneet olevan viisasta heidän jutella ja ottaa kantaa maansa asioihin.
 Ehkä siksi näen että miespappi heidän keskellä on se joka saa aikaan jotain?


Mitä enemmän tätä kirjoitan sitä tyhmemmäksi tässä itsensä ja näkemyksensä huomaa, mutta jostain on jäänyt mielipide, että papin tulisi olla mies.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Sleyn tilaisuuksiin turha mennä...
« Vastaus #62 : 21.07.07 - klo:19:33 »
Ottamatta sen kummemmin kantaa Viisveisaajan sukupuolinäkemyksiin kysyn vielä, kun et vastannut:

- Jos seurakunta on perhe ja pappi sen isä, kuka tai mikä on tässä kuviossa äiti? Vai onko äitiä lainkaan?
- Jos Jeesus kielsi kutsumasta ketään isäksi, koska meillä on vain yksi Isä taivaassa, miksi papin rooli seurakunnassa olisi isän rooli?
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Eeva-kaisalle
« Vastaus #63 : 21.07.07 - klo:20:34 »
Kysyit:

Jos seurakunta on perhe ja pappi sen isä, kuka tai mikä on tässä kuviossa äiti? Vai onko äitiä lainkaan?

Vastaus: Minusta Jeesus sanoi: Nämä ovat minun äitejä isiä ja veljiä ja siskoja. Jeesus jotenkin totesi että kaikki ihmiset ovat hänelle siskoja ja veljiä.
Eli oli tilanne jossa Jeesus oli parantamassa jotakin ja sitten tultiin sanomaan äitisi on täällä ja Jeesus sanoi: nämä ovat äitejä ja siskoja ja veljiä.
Ei minusta siinä kielletty ketään olemasta varsinaisesti isä tai äiti.
Vai oliko joku toinen paikka johon viittaist?
Jeesus kielsi ketään kutsumasta Isäksi sitä en mista, mutta opettajiksi hän kielsi kutsumasta, vaikka sitten Paavali mainitsee yhden viran olevan opettaja.

- Jos Jeesus kielsi kutsumasta ketään isäksi, koska meillä on vain yksi Isä taivaassa, miksi papin rooli seurakunnassa olisi isän rooli?

Minusta seurakuntaan mahtuu papin lisäksi muitakin kuin pappi ja onhan siellä diakonissojakin.
Katolisessa kirkossa on Äiti Theresaa ja mitä onkin ja joku samanlainen hierarkia olisi ihan hyvä. Minusta se malli on jotenkin sellainen kuin ihmiselle luontuu parhaiten.

Me ollaan erilaisia Ann-Kaisa. Vaikka kuinka uskoisimme me olemme mies ja nainen. Meillä on erilaisia tehtäviä joihin paremmin luonnumme.
Minulla ei ole mitään sitä vastaan että on naispappeja, vaikka se ei ole parasratkaisu, mutta kyllä sekin käy.
Minusta naiset ovat toisissa asioissa paljonkin fiksumpia kuin miehet. Sellaisissa asioissa jotka heille luontuvat paremmin. Tietysti kaikkeen voi oppia kuten autoa korjaamaan niin mies kuin nainenkin ja pappina voi olla mies kuin nainenkin.

Ehkä erilaisten kulttuurien keskellä kasvaneena ja niitä nähneenä en tajua oikein näitä asioita ja on jotain sovinistista jäänyt.
Mutta jotenikin kun kerroin olleeni monen erikansallisuutta olevan kanssa samassa koulussa niin näen niissä sukupuolenmukaissa eri rooleissa paljon hyvääkin.
Minusta on hienoa jos on mies joka käy töissä ja työruokaa perheelle ja nainen hoitaa kotia ja mies auttelee. Tietysti naisenkin tulee käydä töissä, mutta jotenkin erilaisia me olemme.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Sleyn tilaisuuksiin turha mennä...
« Vastaus #64 : 22.07.07 - klo:15:46 »
Viisveisaaja, jotenkin tuntuu et naa sukupuolikysymykset on viela jotenkin jasentymattomina paassasi. Toisaalta kannatat tasa-arvoa, mut toisaalta haikailet "perinteisten roolien" peraan. Haasta nuo "perinteet" paassasi ja mieti mika on oikeasti motiivisi kannattaa niita. Oletko tosiaan sita mielta vai oletko vain "hukassa" ilman perinteista miehen roolia. Koska olet nahnyt erilaisia kulttuureja ja koet nekin varmaan rikkaudeksi, mikset voisi kokea rikkaudeksi myos sukupuolten ja ihmisten erilaisuuden? Silla siis eihan kukaan ole meista sukupuolettomia tekemassa, kuten sovinistit tuntuvat pelkaavan, vaan yksinkertaisesti antamassa yksiloille mahdollisuuden toteuttaa itseaan valitsemallaan tiella.

Salis, lienemme naista asioista aika samaa mielta. Mina olenkin taalla joihinkin ketjuihin laittanutkin mielipiteeni siita, ettei nopea valmistuminen ole kaikilla aloilla valttamatta se paras vaihtoehto. Nuorilla voi olla moniin asioihin tuoreita nakokulmia, mutta elamankokemusta monelta puuttuu eika sita oikein saa kun elamalla. Vaan on se suuri rikkauskin et on monenlaisia pappeja seurakunnissa, silla nuorilla papeilla voi olla esim. rippikoulu nuoriin aika hyva "tatsi", kun ei oo niin kauheen kaukana itsekaan siita tilanteesta.
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Sleyn tilaisuuksiin turha mennä...
« Vastaus #65 : 24.07.07 - klo:16:49 »
Minä olen hyvin jyrkkä naispappeuden kannattaja ja suvaitsematon; en suvaitse naispappien syrjintää ev. lut. kirkossa.  :)
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

jUHOMA4

  • Vieras
Evankeeliset
« Vastaus #66 : 08.11.07 - klo:14:32 »
Jokioisten pappilan pihtuvassa pidettiin Siioninvirsiseuroja niin kauan, kun Jussi Kataja oli Jokioisten kirkkoherra  :!: