Kirjoittaja Aihe: Sleyn tilaisuuksiin turha mennä...  (Luettu 29548 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Sleyn tilaisuuksiin turha mennä...
« Vastaus #30 : 13.07.07 - klo:09:45 »
Ilkan asenne kannanotoista on aivan oikea ja minusta on hyvä esimerkki myös meille muille. Asiat eivät kuitenkaan ole aina näin yksinkertaisia. Joudun ottamaan kantaa asiaan toisessa yhteydessä eli kirkkoneuvostossamme, jossa asia on taas tulossa esille. Periaatteessa kirkkoneuostossa kuka äänesti mitäkin on salainen, paitsi jos päätös oli yksimielinen. Silloin salaisuus luonnollisesti pitää huonosti.

Ilkan lisäksi Kalistajan asenne on oikea, kun hän lehtimiehenä joutuu ottamaan kantaa asioihin.

Yleensä toisten neuvominen pyytämättä on huono laji ja johtaa usein riitoihin. Toisekseen ei meille ole annettu ainoaa oikeaa tietoa muista poiketen missään asiassa. Tämä ei tarkoita mielipiteettömyyttä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Sleyn tilaisuuksiin turha mennä...
« Vastaus #31 : 13.07.07 - klo:09:51 »
Hyviä kannanottoja.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Sleyn tilaisuuksiin turha mennä...
« Vastaus #32 : 13.07.07 - klo:10:48 »
Entä miten suhtaudutaan naispappeutta vastustaviin körttipastoreihin? Niitäkin kai jokunen on, tai no, ainakin yksi... Vammalan srk-pastori Markus Malmivaara ei tee yhteistyötä naispastoreiden kanssa, mutta kertoo: "Olemme körttiläisiä koko suku aina 1700-luvulta asti." (Lähteenä Jari Rankisen blogi, alunperin Tyrvään sanomat.)

Merkittävää tietysti on, että liikkeenä ja yhdistyksen kannanotoissa hyväksymme naispappeuden, ja vastustavat kannanotot ovat ainoastaan harvojen yksityisten ihmisten.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Sleyn tilaisuuksiin turha mennä...
« Vastaus #33 : 13.07.07 - klo:11:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Merkittävää tietysti on, että liikkeenä ja yhdistyksen kannanotoissa hyväksymme naispappeuden, ja vastustavat kannanotot ovat ainoastaan harvojen yksityisten ihmisten.

Onhan evankelisillakin niitä muutamia jotka naispappeuden hyväksyy.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Sleyn tilaisuuksiin turha mennä...
« Vastaus #34 : 13.07.07 - klo:11:24 »
Siis olen sanonut sen jo monta kertaa, että ei ole meidän asiamme jakaa tuomioita. Miettikääs asiaa siltä kannalta, että muinoin naispappeuden kannattajat olivat ne vähemmistö...olisiko silloin pitänyt ajaa naispappeuden kannattajat pois kirkosta ja käskeä heidän perustaa oma kirkkonsa? Minusta se ei olisi ollut hyvä idea. Ja aktiivi-kirkossa kävijöistä jonkinmoinen osa tykkää enemmän miespapeista kuin naispapeista, niin miksi suotta ruveta jakamaan ihmisiä puolueisiin. Eiköhän kirkosta erota jo muutenkin ihan tarpeeksi. Meitä on moneksi, niin miksi suotta erotella ihmisiä milloin minkäkin syyn takia. Itse ajattelen niin, että kaikesta ei tarvitse tykätä ja olla samaa mieltä, mutta pitää rakastaa kaikenlaisia ihmisiä ihmisinä, vaikkei kaikkia tekoja hyväksyisikään. Kirkosta ulos ajaminen tuskin on se oikea tie.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Sleyn tilaisuuksiin turha mennä...
« Vastaus #35 : 13.07.07 - klo:12:02 »
Liisa iski pöytään Markus Malmivaaran, täytyy keskustella tästä tärkeästä asiasta hänen kanssaan, on olemassa tiettyjä  toistuvia kokoontumisia, joissa minulla on mahdollisuus hänet nähdä. Pitää lukea myös tämän herra Rankisen mietteitä uudestaan...

  Keskustellaan. Me saamme sanoa selvästi mitä mieltä me olemme. Niin saa vaikkapa herra Rankinen. Keskustelkaamme, napakasti mutta rakkaudella. Saamme käyttää railakkaitakin, mutta perusteltuja mielipiteitä, puolin ja toisin. Kiva jos tänne foorumille tulisi joku sleyn aktiivi kutsumaan tapahtumiinsa, sleyn aktiivi - jos siis tänne tulisi - voisi pyrkiä kumoamaan laittamaani otsikkoa. Odottelemme.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Sleyn tilaisuuksiin turha mennä...
« Vastaus #36 : 13.07.07 - klo:12:38 »
Ilikka leheres oli tänään juttu Sleyn naispappeutta kannattavista. Heirän miälestänsä Sley osootti kokouksessan heille ovia. Sleyn hallituksesta on viimeesekki naispappeuren kannattajat valakattu pois ja tilalle on tullu eri herätysliikkehistä naispappeuren vastustajia.
Sley nähärähän viimeesenä naispappeuren linnakkehena, joka voi uhumata kirkonkin päätöksiä.
Suvaattevaaset kannattajat miättii ny ja kokoustaa myähemmin miten vois jatkaa toimintaa heirän arvomaalimansa mukaasesti.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Sleyn tilaisuuksiin turha mennä...
« Vastaus #37 : 13.07.07 - klo:13:14 »
Luin Mörtti-57:n "kehotuksesta" Ilkan. Ilmassa on sankkana se, että sleyn piiristä ovat lähdössä ne, joilla ei ole nais(pappi)vihaa, ne jotka ovat kärsineet siitä, kun naispappikieltäjät - osa tosiaan alkujaan ihan muista liikkeistä ja ryhmittymistä - härskisti valtasivat sleyn. Tervetuloa heränneen kansan pariin, te ymmärrykselliset, joilla ei enää ole kotia.

   Muistin virkistämiseksi: Kristus oli ihanteellinen sekoitus miestä ja naista. Tästä pitäisi olla kyse kaikkialla, ei vain ole...

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Sleyn tilaisuuksiin turha mennä...
« Vastaus #38 : 13.07.07 - klo:13:47 »
Johannes, perustelusi ontuu ihan pikkuisen. Ymmarran pointtisi, mut siis vaikka kirkon historia on mika on ei kai kukaan ihan oikeasti ole kieltaytynyt yhteistyosta miespapin kanssa? Siitahan tassa loopujenlopuksi on kyse: Mielessaan saa kuka tahansa pappi tai maallikko olla mita mielta tahansa, mutta yhteistyota on kaikkien kanssa pystyttava tekemaan, aikuisia ihmisia kun ollaan!

Evankelisuudessa en oikeastaan nae muuta vaihtoehtoa kun jakautuminen, kun kerran tasta loppujenlopuksi epaolennaisesta asiasta niin suuri haloo on tehty. Olisi siis olemassa naispappeuden hyvaksyva sley ja sita vastustava sley. Tai jos olen oikein lukenut rivien valeja, naispappeutta vastustava keskusjohto (mika kamala sana!) ja sen hyvaksyva suuri "maallikosto" :roll:

Ja mita korttilaisyyteen tulee, yksittaisilla korttilaisilla on kai edelleen mielipiteenvapaus ja tarkeita on ettei korttilaisyys liikkeena ota ainakaan mitaan syrjivaa kantaa ja julkista kannanottoa :!:  Ei se korttilaisyyden arvoa vahenna, vaikka Stalin ois vaittanyt itseaan korttilaiseksi  :wink:
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Sleyn tilaisuuksiin turha mennä...
« Vastaus #39 : 13.07.07 - klo:15:17 »
No se johtuu siitä, ettei historiassa ole ollut tilannetta, että naiset saavat olla pappeja, mutta miehet eivät. Sen vuoksi myönnän kyllä, ettei voida tietää, mitä tapahtuisi, jos vähemmistön rooli olisi toisinpäin. Ja käsittääkseni kaikki (?) naispapit hyväksyvät miespapit, koska kieltämällä tämän tosiseikan he kumoavat tavallaan oman pappisvirkansa, koska se on periytynyt miesten kautta. Miehille tilanne on helpompi ja sen vuoksi on vaikeaa verrata tilanteita. Se ei ole siis niin yksioikoista.

Jos itse olisin pappi, niin en varmaankaan kieltäytyisi yhteistyöstä, mutta omiin hautajaisiini tulisin toivomaan miespappia ihan sen vuoksi, että se on jotenkin "perinteisempää". Yhteistyön tekemistä myös naispappeja vastustavavien miespappien ja naispappien kanssa kannatan toki, ei sen puoleen mitään. Äiti joskus muinoin opetti, että asiat saavat riidellä, kunhan ihmiset eivät riitele.

Ja korostanpa sen, että toivottavasti herättäjä-yhdistys ei ota liikkeenä myöskään vastustavaa kantaa naispappien vastustajia kohtaan samalla tavalla kuin se ei ota selkeää kantaa naispappeuden puolesta niin, että kaikkien pitäisi se hyväksyä. Kaikki mahtuvat kyllä liikkeeseen, niin toivon.

Siis moni nyt varmaan käsittää minut väärin, kun yhtenään täällä tästä paasaan, mutta kun minua ärsyttää se, että syrjimisen vastustajat syrjivät itse. Määräämällä ei asioita ratkaista.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Sleyn tilaisuuksiin turha mennä...
« Vastaus #40 : 13.07.07 - klo:15:18 »
En lähde profetoimaan, mutta viittaan historiaan. Juuri tällaisista tilainteista, missä toiset on leimattu otsaan harhaoppisuuden leimalla on hajaannukset syntyneet. Varokaa toisten leimaamista.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Sleyn tilaisuuksiin turha mennä...
« Vastaus #41 : 13.07.07 - klo:17:46 »
Voihan suvaitsevaisuuden suo, ei kaikkea tarvitse sietaa! Mun mielestani on ihan oikein et tuo julki narkastyksensa naispappeja syrjivia kohtaan. Eika se ole ristiriidassa minkaan kanssa, silla enhan heita ole tomaateilla heittelemassa. Mina olen jopa ollut kahdessa Luther-saation Jumalanpalveluksessa! En toki ollut itse menemassa, kun sahkopyoratuolissa olevani ystavani pyysi seuraksi ja avuksi. Ihan oli ok kokemus, vaan siihen panin rajan etten kolehtiin rahaa pannut.
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa puna-apila

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 14
Sleyn tilaisuuksiin turha mennä...
« Vastaus #42 : 14.07.07 - klo:10:14 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Olisi siis olemassa naispappeuden hyvaksyva sley ja sita vastustava sley. Tai jos olen oikein lukenut rivien valeja, naispappeutta vastustava keskusjohto (mika kamala sana!) ja sen hyvaksyva suuri "maallikosto"


Mielenkiintoista on kuitenkin se, että viimeisimmilläkin evankeliumijuhlilla JÄSENkokous selkein numeroin äänesti hallituksen kokoonpanon sellaiseksi, kuin se ollut jo pitkään. Eihän se hallitus itse itseään valitse, vaan jäsenet. Missä siis oli se suuri "maallikosto", mikseivät äänestämässä?  :shock: (En kuulu sleyhyn enkä ollut juhlilla, mutta minusta tämä vain on mielenkiintoinen yksityiskohta...)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Pappi Isä Paimen?
« Vastaus #43 : 14.07.07 - klo:19:42 »
Aika erikoista että kaikilla on noin hyväksyvä asenne naispappeja kohtaan. Eipä silti ihan mielellään kuuntelen heitä ja kiva kun on erilaisia naisnäkökulmiakin. Herättäjäjuhlilla ihmetytti niin monen naisen puheenvuorot. Oli lapsista ja ympäristön saastumisesta ja ties mistä tärkeästä asiasta, kuin myös tietysti hengellisistä.

Mietityttää teidän körttien suhtautuminen Raamattuun.
Mikä asema sillä on? Kun minusta ei löydy sieltä yhtään puollustusta naispappeudelle, paitsi; krsituksessa ei ole naista ei miestä.
Raamatussa sen sijaan on montakin paikkaa jossa seurakunanjohtajan tulisi olla mies ja sellainen jolla on vain yksi vaimo.

En tietenkään pidä naisia mitenkään eriarvoisina vaan aivan tasa arvoisina. Täydellinen tasa-arvo kuuluu molemmille niin naisille kuin miehille. No sitten on erilaiset roolit olemassa. Mies ei oikein sovellu äidiksi vaikka siinäkin roolissa joutunee joskus olemaan yksinhuoltaja isät. Tietysti maailma muuttuu ja monessa asioissa liberalismi on ollut ihan hyvää ja vapauttavaa, mutta Raamatun luulisi olevan se minkä tulisi peilata elämäämme ja saavan aikaa myös sen että muuttuisimme sen mukaiseksi mitä se opettaa.

 Tietenkään ei mulla ole mitään vastaan naispappeja ja kuulla heidän puheitaan, mutta se ovatko he oikealla paikalla mietityttää Raamatunvalossa.
 
Sitten on ne homot ja muut ryhmät, hienoa että heitä ei syrjitä ja annetaan vapaus itse löytää usko ja annetaan tilaa että kyllä jokainen sitten aikanaan tulee Herransa edessä seisomaan. Sellainen moralismi mitä joskus kuulee on syvältä ja en usko että kenelläkään on siihen varaa.

Körttien usko on kyllä erikoista ja meitsi kyllä suuresti ihmettelee suhtautumistanne lähimmäisiin. Täytyy nostaa hattua ja kunnioittaa sitä.
Itse kun on niin ehdottomissa piireissä pyörinyt.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Re: Pappi Isä Paimen?
« Vastaus #44 : 14.07.07 - klo:20:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Herättäjäjuhlilla ihmetytti niin monen naisen puheenvuorot. Oli lapsista ja ympäristön saastumisesta ja ties mistä tärkeästä asiasta, kuin myös tietysti hengellisistä.


Ihmetyttivätkö naisten puheenvuoroissa lapsista ja ympäristöstä puhuminen vai niin monen naisen puheenvuorot ylipäätään?

Raamattua voidaan tulkita niin monin tavoin, itse en ole mikään teologi, mutta sen valossa mitä olen kristinuskosta ymmärtänyt, pidän miehen korottamista ainoaksi seurakunnan paimeneksi patriarkallisten perinteiden aiheuttamana.