Kirjoittaja Aihe: Kirja vs. elokuva  (Luettu 13253 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Re: hmm.
« Vastaus #15 : 28.05.07 - klo:17:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Juho A."

Tähän sopisi Le guinin sitaatti jonka Aura minulle sanoi. Harmi etten muista sitä.


Le Guinista tuli mieleen, että sain 15-vuotis lahjaksi Le Guinin Maameri trilogiaan (alkuperäiset kolme nesimmäistä maameri kirjaa) pohjautuvan elokuvan. tai sen piti pohjautua ilmeisestkikin Maameren velho, ja Atuanin Holvihaudat kirjoihin, mutta ei siitä oikein ottanut selkoa.

Tässä tapauksessa kirja oli suorastaan raiskattu. Elokuvassa oli romanntiset lällyfantasiaan sopivat musikkit, Henkilöhahmot olivat kuin nukkeja (muutenkin kuin ulkonäöllisesti), ja koko kirjan tunnelma, sen idea, Gedin nimi ja miljonnat muut yksityiskohdat oli jyrätty markkinoinnin vaaleanpunaisella pitsillä. Elokuvan tarina oli hrkkä ja koskettava, ei ollenkaan niin mielenkiintoinen ja kiehtova kuin kirjoissa.

Le Guinin kirjat ovat vakavia. Niisä on vakvaa huumoria, ei mitään romanttista höpinää, ei mitään "rakkaus aina kaiken voittaa" tyylistä humpuukia. Le Guinin älykäs kerronta ja filosofia oli heietty roskakoriin ja poltettu järjen ja uskottavuuden mukana samalla kun aivot heitettiin narikkaan elokuvan suunnittelu vaiheessa.

Juonikin oli hirveä sekamelska. Kirjojen juoni ei mennyt kyllä ollenkaan niin.  :wink:
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Kirja vs. elokuva
« Vastaus #16 : 10.06.07 - klo:02:54 »
Maameren tarinoistahan on myös ghiblin tuotantoa oleva animaatio. En ole nähnyt joten mitään hajua sen tasosta ei ole.

Poissa Pinni

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 149
Kirja vs. elokuva
« Vastaus #17 : 28.11.07 - klo:01:14 »
^trailerin perusteella on kyllä vaikuttanut aika huonolta / ei kirjan tunnelmaan sopivalta, mutta traileri on aina traileri. Pitäisi se itse elokuvakin nähdä.

Kultaisen kompassin ensi-ilta on 5.12.

Olin vähän järkyttynyt kun ensimmäistä kertaa kuulin, että sarjasta tulee elokuvia. Sarja on nimittäin ollut sellainen, että olen ajatellut "jos mistään haluaisin ikinä ohjata/tehdä elokuvan, niin se oli juuri tästä".

Ja sitten joku on mennyt tekemään sen elokuvan! Mur.

Traileri vaikuttaa kuitenkin hyvältä, näyttelijävalinnat tuntuvat mainiolta, Nicole Kidman sopii luultavasti erinomaisesti rouva Coulterin rooliin.

Tässä on Wikipedia-linkki kirjatrilogiaan, kirjoittaja on Philip Pullman: His Dark Materials

Tässä linkki traileriin: http://www.apple.com/trailers/newline/thegoldencompass/
(Näyttää hienolta jopa iPodissa!)

Ja tässä vielä viralliset kotisivut: http://www.goldencompassmovie.com/

Ja kaikki sitten myös lukevat ne kirjat ennen elokuviin tuloa, minä vahdin ovella! Se ei ole Narnia, eikä Taru sormusten herrasta, eikä Harry Potter, vaikka Finnkino yrittää sellaista pajunköyttä syöttää.
Mitä olen ennakkoon lukenut elokuvasta, niin ilmeisesti uskonnollisia vivahteita on vähän häivytetty verrattuna kirjaan, jossa kirkko kuitenkin oli lähes kaiken pahan alku ja juuri.
Elokuvasta on kuitenkin joku katolilainen järjestö (Catholic League mikälie) jo hermostunut, ja kehottanut boikotoimaan elokuvaa.
Hohhoijaa. Kalikka kilahtaa ja silleen.

Poissa Maikki

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 39
Kirja vs. elokuva
« Vastaus #18 : 28.11.07 - klo:12:58 »
Trailerin perusteella uskoisin ettei ole pettymys, vaikka osa kirjan salaperäisyyttä ehkä onkin kadotettu tuohon pakolliseen kohkaukseen mitä joka elokuvassa on nykyään näköjään oltava. Odotan!

Poissa Maikki

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 39
Kirja vs. elokuva
« Vastaus #19 : 04.12.07 - klo:15:47 »
Mutta jotka olette lukeneet kirjan: miten Serafina Pekkalan (koiraspuolisen) daimonin nimi voi olla Kaisa?! Onko syynä huonosti tehty pohjatyö vai mikä? Muuten on tietty aina hauska löytää tuollaisia pohjoismaisia tunnelmia jostain ulkomaisesta kirjallisuudesta.

Poissa Pinni

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 149
Kirja vs. elokuva
« Vastaus #20 : 04.12.07 - klo:20:37 »
^ Philip Pullman teki virheen, ja luuli Kaisaa miehen nimeksi.
Tai sitten teki sen tahallaan. Olen kuullut, että kirjailija olisi selaillut suomalaista puhelinluetteloa, ja napannut sen sieltä, ja näin sanotaan wikipediassakin näköjään.

Lisää mielenkiintoista sälää, tämän bongasin wikipediasta nyt ekaa kertaa:

As Will Parry came from our world, his dæmon has no name initially. The witch Serafina Pekkala names her Kirjava (a Finnish word, meaning mottled or many-coloured).

Poissa Jouni75

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 25
Kirja vs. elokuva
« Vastaus #21 : 14.12.07 - klo:10:58 »
Yksi lensi yli käen pesän. Elokuvan näin ensin ja lähdin vähän nihkeästi lukemaan Keseyn kirjaa, mikä on kirjoitettu ennen elokuvaa, mutta tässä tapauksessa, omasta mielestäni kirja täydensi elokuvaa ja toisin päin.

Vuorovetten prinssi oli minusta kirjana parempi. Kun taas joku Fitz ratkaisee (oli kyllä aika paljon Coltranen suorituksen varassa) oli
kirjana täysi floppi, oheistuote. Näin siis itse koin.