Kirjoittaja Aihe: Urheiluhullut, 16. erä  (Luettu 15583 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Urheiluhullut, 16. erä
« Vastaus #60 : 20.08.22 - klo:06:36 »
Yhtälö, joka toimii: Münchenissä yleisurheilun arvokisat, ja saman vuoden Kalevan Kisat Joensuussa!  :109: Toimi 1972, toimi 2002 ja toimii nyt taas.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Urheiluhullut, 16. erä
« Vastaus #61 : 20.08.22 - klo:09:24 »
Tämä toinen kulta ei enää tuntunutkaan yhtä suurelta kuin se ensimmäinen. Kun silloin ei ollut vielä mitään, niin se oli huimaavan hienoa.

Tämä toinen kulta oli minusta enemmän Topin kulta . Se ensimmäinen oli koko Suomen kansan voitto.

Kristiinan hopea oli oikeutettu Kristiinalle. Hän on ollut monta kertaa ' niin lähellä'. Hän on jo kauan saanut osottaa, ja nyt sen sai.

Pettyneimpiä ovat ehkä omaan suoritukseensa olleet Eömo lakka ja Viivin Lehikoinen. Samoin korkeushyppääjät Ella, Sini ja Heta.

---

Kimmo Porttila on petrannut. Ei enää monia yli-innostumisia 'omista jutuista'
Tuomas Raja on ollut hyvin liikuttunut maamme menetymisistä. Ääni värisee kuin Pekka Tiilikaisella aikanaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Urheiluhullut, 16. erä
« Vastaus #62 : 21.08.22 - klo:04:43 »
Keihään kolmonen Spotakova on vanhempi kuin kulta- ja hopeamitalistit yhteensä.  :003:

Hauskaa, että Luiza Gega lopultakin otti arvokisavoiton, ja samalla Albanian ensimmäisen yleisurheilun arvokisavoiton koskaan. Toiseksi sijoittunut Saksan Meyer ei tainnut oikein uskoa, mitä tuli tehtyä, kun ennätyskin kerralla parani kymmenen sekkaa!

Vähän latteaksi jäi tuo miesten seiväskisa, siis ei paljon jännittämistä... Naisten keihäs oli tasoltaan huono mutta tarjosi draamaa enemmän. Pitkästä viestistä puhumattakaan. Ennakkoon kovat britit jätettiin kolmanneksi, Belgiakin pääsi hyvin lähelle.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Urheiluhullut, 16. erä
« Vastaus #63 : 21.08.22 - klo:09:41 »
Minun oli pakko käydä nukkumaan vähän ennen klo 22. Näin sen että Urho Kujanpää ei päässyt yli 565, ja taisin unisena nähdä N 100 aitojen alkuerät. Vielä vuoteessa panin pikkuradion päälle Yle Puheelle kuunnellakseni viestit, mutta  nukuin ennen kuin ne alkoivat.

Aamuyöstä hain illan tuloksia, mutta ei viikonloppuna toimittajat olleet kai töissä, enkä löytänyt ennen kuin herättyä YLE TV 1 nettisivuilta näin.

Dublantis oli voittaja kuten kaikki etukäteen tiesivätkin. Mutta missä oli Puolan Pjotr Lizek ? Näin hänet kentällä karsinnoissa istumassa penkillä. Tuloksista en löytänyt mitään merkintää hänestä.

Minulle on vaikeaa unirytmin takia myöhäis-illan lähetsten katsominen.

Keihäs on pakko tänään jaksaa !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Urheiluhullut, 16. erä
« Vastaus #64 : 21.08.22 - klo:16:56 »
Mutta missä oli Puolan Pjotr Lizek ? Näin hänet kentällä karsinnoissa istumassa penkillä. Tuloksista en löytänyt mitään merkintää hänestä.

Hyppäsi karsinnassa vain 550, eikä siksi esiintynyt finaalissa.

Viimeisiä viedään kohta. Aika tämänkin loppua. Olisihan tuolla ollut viikon aikana muitakin lajeja seurattavaksi. Kiipeilyä vähän katsoinkin, on uusi tuttavuus minulle se laji. Puolan naiset olivat nopeuskisassa ihan ylivoimaisia. Jännä idea tämä kerätä yhden viikon ajalle monen lajin EM-kisat, melkein kuin Euroopan olympialaiset, mutta hajautettuna eri kaupunkeihin, mikä oikeastaan onkin järkevää. Penkkiurheilijalle vain sikäli hankalaa, ettei aika riitä kaikkeen!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Urheiluhullut, 16. erä
« Vastaus #65 : 21.08.22 - klo:17:00 »
Minulle on vaikeaa unirytmin takia myöhäis-illan lähetsten katsominen.

Keihäs on pakko tänään jaksaa !

Minä taas katselen lähetykset Areenasta jälkikäteen. Etenkin yleisurheiluun se sopii hyvin, kun voin pikakelata ohi hidastuksen jostakin 50 metrin tikanheitosta, ja sitten taas tsekata moneen kertaan, miten minkäkin joukkueen vaihto viestissä sujui, ym. kiinnostavaa.

Keihään sijasta katsoisin ehkä mieluummin naisten korkeuskisaa. Se on usein samaan aikaan miesten keihään kanssa, ja jää siksi ihan lapsipuolen asemaan yleensä. Edes erillistä striimiä ei ole. Pitäisi lopulta hommata jokin VPN, niin voisi katsoa ulkomaista lähetystä (tai löytää ulkomainen telkkukanava, joka antaa meidän muunmaalaistenkin katsoa nettistriiminsä).
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Urheiluhullut, 16. erä
« Vastaus #66 : 21.08.22 - klo:17:26 »
Kiitos tuosta Areena-vinkistä, vaikka kyllä sen mahdollisuuden tiedänkin.
On vain niin, että minun kilpailut nähtävä tuoteina, joko heti tai heti aamulla, mutta se ei meidän 'pari-soutuun ' sovi.

Nyt kun kaikki huushollin teko on minun vastuulla, niin aamut ovat kiireisintä aikaa. Aamiaiseen ja sen tekoon ja syäntiin+sanomalehteen kuluu parisen tuntia. Sitten vien roskat kauppaan ja apteekkiin menness'. Jos on pienemmät kasit, teen hiukan pidennetyn lenkin.

Nyt on ollut huomioitava myös onko pakasteita kassissa, ne on nopeasti saatava kotiin.
Sitten on lounaan valmistelu ja syöminen. Iltapäivällä olisi enemmän aikaa, mutta alan olla aika uupunut ja nukun vähän, ja sitten pian kahvin keittoon.

Kaiken on käytävä ajallaan. Jos vähäsen istun liian pitkään tässä koneella Matti lähtee yrittämään hommaamaan. Se on aika vaarallista, joten o pysyttävä aikataulussa.

Ennen oli paljon rennompaa. On kai tunnettu tosi-asia, että kun sairaus vie ihmiseltä entiset asiat, alkaa vaatimukset toisten suhteen käydä kovemmiksi.

Tämä kestetään. Rakkaus auttaa kestämään.   :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Urheiluhullut, 16. erä
« Vastaus #67 : 21.08.22 - klo:19:57 »
Katson parhaillaan urheiluun liittyvää jännittävää leffaa nimeltä Concussion. Se perustuu tositapaukseen jossa afrikkalaistaustaonen lääkäri kohtaa amerikkalaisen jalkapallon bisnesmiesten vihaa. Elokuva on vielä kesken, jatkuu huomenna.

CTEnä jo tunnettu aivosairaus on kuolettava ja tutkimus jatkuun.

https://www.is.fi/muutlajit/art-2000005461165.html

Nyt siirryn turvallisempien, toivottavasti, urheilulajien pariin.

Liie 2:  https://www.duodecimlehti.fi/duo11448
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Urheiluhullut, 16. erä
« Vastaus #68 : 22.08.22 - klo:00:16 »
Keihään sijasta katsoisin ehkä mieluummin naisten korkeuskisaa. Se on usein samaan aikaan miesten keihään kanssa, ja jää siksi ihan lapsipuolen asemaan yleensä.

No joo, tällä kertaa ei ollut naisten korkeudessa paljon mitään katsottavaa, kun oli niin surkea taso. Naisista kisojen paras korkeushyppääjä oli Thiam 7-ottelussa tekemällään tuloksella 198. Varsinaisille korkeushyppääjille 197 oli liikaa. Miesten keihäänheiton mitalistien tulokset sentään ovat ihan hyvät.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Urheiluhullut, 16. erä
« Vastaus #69 : 22.08.22 - klo:08:27 »
Totesin saman. Oli kyllä nättejä nuoria naisia mitalit viemässä, ja maista jotka saivat niistä lisää uskoa urheiluun ja sen kansalliseen merkitykseen.
Olivatkoko se Montenegro, Serbia ja Ukraina  ne onnelliset tällä kertaa. :109:

Lassi Etelätalo halusi, ja sai ,  mitalin tosissaan. Sisupuukko Lassille ! Eikä Toni Kuuselankaan tarvitse hävetä. Kipujen-miehen mitali hänelle !

Suomi voitti Ruotsin pitkästä aikaa. Kahden viikon päästä koetetaan uudelleen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Urheiluhullut, 16. erä
« Vastaus #70 : 22.08.22 - klo:21:38 »
Olivatkoko se Montenegro, Serbia ja Ukraina  ne onnelliset tällä kertaa. :109:

Olivat joo. Montenegron 1. aikuisten arvokisamitali yleisurheilussa ikinä. Euroopan pikkuvaltioiden kisoja en laske arvokisoiksi. Sellaisetkin joka toinen vuosi järjestetään. En tiedä, mikä on pienen valtion raja; olisiko miljoona asukasta? Sama hyppääjä joka nyt otti hopeaa, Marija Vukovic, on niissä kyllä voittanut korkeushypyn monet kerrat.

Ukrainalaisista olisin toivonut mieluummin Gerashtshenkolle mitalia, on ollut niin monta kertaa neljäntenä. Mutta kun ei hyppy hänelläkään kulkenut niin ei sitten.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Urheiluhullut, 16. erä
« Vastaus #71 : 23.08.22 - klo:09:04 »
Minun korkeushyppy-suosikkini on Sini Lällä. Hänen olemus jotenkin koskettaa.

Eikö Albania saanut myös maansa ensimmäinen yleisurheilumitalin. Oliko peräti kulta ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Urheiluhullut, 16. erä
« Vastaus #72 : 24.08.22 - klo:20:30 »
^ Joo, oli ensimmäinen ja kulta, aikuisten kisoissa. Luiza Gega kipitti kolmen tonnin esteet vikkelimmin. Hänelle itselleen toki myös 1. arvokisamitali. Jo oli aikakin; on jo 33-vuotias.

Ehkä muistat takavuosilta kreikkalaisen keihäänheittäjän nimeltä Mirela Manjani? Hän on albanialaissyntyinen ja vielä juniorina edusti Albaniaa ja saavutti juniorina EM-hopeaa. Avioitui sitten kreikkalaisen miehen kanssa ja samalla vaihtoi edustusmaata, ja Kreikan edustajana voitti maailmanmestaruudenkin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Urheiluhullut, 16. erä
« Vastaus #73 : 06.09.22 - klo:22:53 »
Morjensta ja hyvää syyskuun alkupuolta!

Urheilurintamalla tapahtuu...

Viime viikonvaihteen maaottelu meni samaan malliin kuin viime vuodet yleensä,
tosin Suomi on saanut pienennettyä Ruotsin ylivoimaa.
Koskahan olikaan ne Suomen ylivoimavoittojen ajat, muistan kyllä sellaistakin tapahtuneen.

Tähän päivään...jalkapallon mestareiden liiga alkoi justiinsa.
Seuraavat pari päivää yu:n timanttiliigan finaalit, ensi viikonloppuna sm-viestijuoksut.
Huomenissa meikämannen uimahalliaamu, että silleen.   :039:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Urheiluhullut, 16. erä
« Vastaus #74 : 11.09.22 - klo:16:41 »
Olen alkanut seurata koripalloa. Kun termit ja muut säännöt alkavat aueta on hienoa katsottavaa ! Jopa hienompaa kuin lentopallo.

Susijengin pelit EM-kisassa olen nähnyt kaikki paitsi Serbia-pelin, joka tuli yöllä.

Nyt menee Kroatiaan vastaan. Tasaista on, eikä ainakaan kahden erän jälkeen Suomen tarvitse hävetä. Suomi johtaa 2 pisteellä nyt puoliajalla.

Entiset Jugoslavian osavaltiot ovat hyviä tässä palloilulajissa. Kroatiaa kannatan jalkapallossakin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)