Kirjoittaja Aihe: Virsi  (Luettu 3117 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Virsi
« : 07.04.23 - klo:06:02 »
« Viimeksi muokattu: 07.04.23 - klo:06:07 kirjoittanut PekkaV »
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Virsi
« Vastaus #1 : 07.04.23 - klo:20:04 »
Ah armon Herra Suloinen... tämä on minun melkeinpä paras virsi. Virsi on rajuinta mitä minä olen kuulut.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33721
Vs: Virsi
« Vastaus #2 : 07.04.23 - klo:20:40 »
VK 63  Oi rakkain Jeesukseni. Tämä soi juuri nyt  Matteus-passiossa.

Minulle ovat sadat virret rakkaita. En voi sanoa yhtä ylitse muiden. Tilanteen mukaan.

https://www.youtube.com/watch?v=VfDU1PV4d2M
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Virsi
« Vastaus #3 : 21.04.23 - klo:04:06 »

   Karajan vierittää kohdasta 2:32:15  https://www.youtube.com/watch?v=ImPB3T1X3LM

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Virsi
« Vastaus #4 : 22.04.23 - klo:05:51 »
   Karajan vierittää kohdasta 2:32:15  https://www.youtube.com/watch?v=ImPB3T1X3LM

Virsi, joka ei ainakaan ole kuvottavaa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33721
Vs: Virsi
« Vastaus #5 : 22.04.23 - klo:21:04 »
SV 157 Maan, taivaan Herra, Luoja

https://www.youtube.com/watch?v=KZB28tD09Ok

1. Maan, taivaan Herra, Luoja.
Isämme, Jumala,
vuotuisen kasvun tuoja,
ravitse peltoja.

2. Ei mikään kasvaa saata,
elämän antaja,
jos köyhtynyttä maata
et siunaa, uudista.

3. Me syömme, jos vain riittää
satoa edelleen.
Myös meidät ketjuun liittää
se ikiaikaiseen.

4. On leivän side luja
keskellä muutosten:
me maahan kahlittuja
olemme jokainen.

5. Suo, Herra, nöyrää mieltä,
kun leivän nautimme,
pois ylpeyden tieltä
ihmistä ohjaile.

6. Oi Kristus, ole meille
myös taivaan leipänä.
Suo usko uupuneille,
virvoita Hengellä.

7. Sinulla tiedossasi
on matkan vaivamme.
Paranna armollasi,
vie kotiin, perille.

 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Virsi
« Vastaus #6 : 23.04.23 - klo:03:07 »
SV 157 Maan, taivaan Herra, Luoja

https://www.youtube.com/watch?v=KZB28tD09Ok

1. Maan, taivaan Herra, Luoja.
Isämme, Jumala,
vuotuisen kasvun tuoja,
ravitse peltoja.

2. Ei mikään kasvaa saata,
elämän antaja,
jos köyhtynyttä maata
et siunaa, uudista.

3. Me syömme, jos vain riittää
satoa edelleen.
Myös meidät ketjuun liittää
se ikiaikaiseen.

4. On leivän side luja
keskellä muutosten:
me maahan kahlittuja
olemme jokainen.

5. Suo, Herra, nöyrää mieltä,
kun leivän nautimme,
pois ylpeyden tieltä
ihmistä ohjaile.

6. Oi Kristus, ole meille
myös taivaan leipänä.
Suo usko uupuneille,
virvoita Hengellä.

7. Sinulla tiedossasi
on matkan vaivamme.
Paranna armollasi,
vie kotiin, perille.

Joku sanoisi tätä kuvottavaksi, minä en.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Virsi
« Vastaus #7 : 23.04.23 - klo:06:42 »
Joku sanoisi tätä kuvottavaksi

Oikein hyvä virsi.
En usko, että näin käy, kuten sanoit.
Mutta katsotaan, olenko oikeassa vaiko väärässä.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Virsi
« Vastaus #8 : 23.04.23 - klo:16:28 »
Oikein hyvä virsi.
En usko, että näin käy, kuten sanoit.
Mutta katsotaan, olenko oikeassa vaiko väärässä.

Täällä on tapana sanoa virsiä kuvottaviksi, mutta se oikeus on vain eliittikörttisuvujen edustajilla.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Virsi
« Vastaus #9 : 23.04.23 - klo:18:30 »
Täällä on tapana sanoa virsiä kuvottaviksi,

Minullekin on tullut käsitys, että näin täällä on tapana.
Olen kuitenkin niin onneton ja muistamaton lukija, että en muista kertaakaan törmännyt moiseen tapaan. Olen kyllä paljon täällä lueskellut, mutta en varmaan ole parhaimman muistin omaava täällä.
Thomasilla ei ainakaan ole dementiaa.
Sukulaispiirissäni tuota on ollut ja on ja toivon, että itse en tuohon sairastuisi.
Ikävä sairaus, kun lähimuisti katoaa, välillä vähän koomistakin.

Hyvää päivän jakoa Thomasille, kaikille muillekin minua itseäni unohtamatta!



Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Virsi
« Vastaus #10 : 23.04.23 - klo:18:46 »
Minullekin on tullut käsitys, että näin täällä on tapana.
Olen kuitenkin niin onneton ja muistamaton lukija, että en muista kertaakaan törmännyt moiseen tapaan. Olen kyllä paljon täällä lueskellut, mutta en varmaan ole parhaimman muistin omaava täällä.
Thomasilla ei ainakaan ole dementiaa.
Sukulaispiirissäni tuota on ollut ja on ja toivon, että itse en tuohon sairastuisi.
Ikävä sairaus, kun lähimuisti katoaa, välillä vähän koomistakin.

Hyvää päivän jakoa Thomasille, kaikille muillekin minua itseäni unohtamatta!

Voin muistuttaa. Ensimmäisen sodan jälkeen, kun minua sanottiin maineen-, aseman-, rahan- ja kultajalustan etsijäksi, koska käänsin Siionin virret, sivullista ärsyytti se, että rauha oli palannut ja virret olivat näkyvissä. Niin hän kirjoitti haluavansa herättää asian uudelleen sanomalla, että vanhat virret ovat kamalia ja täynnä kuvottavaa pappisvihaa (taisi olla mielenvikainen, koska Malmivaara oli pappi), hihhulimaisia, jne. Ei kukaan reagoinut paitsi minä, ja minäkin odotin muutaman päivän, että ylläpito ja tärkeät körtit saisivat vastata. Ilmeisesti kukaan ei ollut eri mieltä. Olen monesti saanut porttikiellon ja nuhteita, kun olen esittänyt närkästystä sivullisen sanoista. (Sivullinen on saanut kehuja ja ymmärrystä, sillä olikin törkeää minun taholtani kääntää ja laittaa näkyviin kuvottavia virsiä.) Viisveisaaja on monesti huomauttanut, että olen narsisti, koska pysyn mielipiteeseeni, vaikka kaikki muut ovat eri mieltä. Et ehkä huomannut silloin sivullisen postia.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Virsi
« Vastaus #11 : 23.04.23 - klo:18:49 »
Olen kuitenkin niin onneton ja muistamaton lukija, että en muista kertaakaan törmännyt moiseen tapaan.

Minun muistini mukaan on joskus kerrottu tutun papin sanoneen, että vanhoissa Siionin virsissä on kuvottavaa pappisvihaa. Siinä voi olla sikäli perääkin, että Niilo Kustaa Malmbergin ajan jälkeen taisivat heränneiden ja kirkon papiston välit olla kovin kireät. Wilhelmi Malmivaara toimi siinä ilmapiirissä ja taisi vähitellen muuttaa tilanteen paremmaksi. Sitä en osaa sanoa, missä tuo pappisviha näkyisi.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Virsi
« Vastaus #12 : 23.04.23 - klo:19:03 »
Minusta olisi mukava lukea Thomasin laajempaa analyysia kirjasta Kallis hunajanpisara. Minulla on aavistus, että sinulla voisi olla takataskussasi enemmänkin liittyen tuohon kirjaseen.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Virsi
« Vastaus #13 : 23.04.23 - klo:19:48 »
Minusta olisi mukava lukea Thomasin laajempaa analyysia kirjasta Kallis hunajanpisara. Minulla on aavistus, että sinulla voisi olla takataskussasi enemmänkin liittyen tuohon kirjaseen.

Se voisi olla mielenkiintoinen asia, mutta asiantuntemukseni ei ole missään vaiheessa ollut tervetullutta tähän foorumiin. Jos virsien käännös ei hyväksytä eikä pystytä suhtautumaan edes inhimmilliesti, niin tälle foorumille ei ole minulla asiaa. Voisin tietysti yksityisesti vaihtaa joitakin ajatuksia.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Virsi
« Vastaus #14 : 23.04.23 - klo:20:38 »
Se voisi olla mielenkiintoinen asia, mutta asiantuntemukseni ei ole missään vaiheessa ollut tervetullutta tähän foorumiin. Jos virsien käännös ei hyväksytä eikä pystytä suhtautumaan edes inhimmilliesti, niin tälle foorumille ei ole minulla asiaa. Voisin tietysti yksityisesti vaihtaa joitakin ajatuksia.
Toinen asia on se, että Wilcox oli partikkulaaribaptisti niin kuin minä. Se on ajatusmaailma, joka puuttuu täysin Suomesta. Niin suomalainen helposti ymmärtää Wilcoxia aivan väärin. Se olisi väärin minun ruveta saarnaamaan partikkularismia täällä ja se olisi melkein mahdotonta körttifoorumin osallistujien ymmärtää, siksi että ajatus on niin vieras ja siksi että minua halveksitaan täällä niin suuresti, että mitä sanon jäisi kuulematta.
Suomen baptistit muuten eivät ole partikkulaaribaptisteja, joten Wilcoxin ajattelu on helllekin yhtä vieras kuin luterilaisille.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.