Kirjoittaja Aihe: Kävin kirkossa 26  (Luettu 8450 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #45 : 03.09.23 - klo:11:32 »
Olin nojatuolikirkossa kotona kun Mikkelin hiippakunnan piispa Mari Parkkinen sai vihkimyksen.
Saimme me lahteleisetkin varmaan hänestä hyvän piispan Kristuksen kiekkoon. Hän korosti juuri tällaista kirkkoa. Ei minun eikä sinun , vaan Kristuksen kirkko !

Lisä lämpöä suli sydämeeni kun vasta todensin että Mikkelin hiippakunta on entinen Viipurin hiippakunta. Esim. tuomiokirkon lasimaalauksissa viitataan Viipurin aikoihin. Piispan viitta ja hiippa ainakin ovat myös Viipurin hiippakunnan enstisen, ajalta 1934.

Paimennen paimennettavia, papistoa ja muuta karjaa oli paljon paikalla. Vaan en nähnyt ketään Lahdesta.

Juhlaisaa oli.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #46 : 03.09.23 - klo:14:18 »
Vaan en nähnyt ketään Lahdesta.

Vaan olipa piispa Younan Jerusalemista,

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #47 : 03.09.23 - klo:15:52 »
Kävin kirkossa ja samaa liirumlaarumia kuin piispa Mari tuli pulpetin takaa.

Hellanlettas sentään.
Eli pitää rakastaa kaikkia ja suvaita ja erityisesti niitä jotka eivät muita suvaitse.
Pitää rakentaa yhteisöllisyyttä ja muuta sellaista kaunista.
- No sinänsä ihan oikeaa puhetta ja kannatettavia asioita ja ymmärrän että kun on tullut niin kovasti kritiikkiä milloin naispappeudesta milloin homoudesta kirkon sisällä, niin se saa vaatimaan suvaitsevaisuutta ja yhteisöllisyyden rakentamista.

Kuitenkin jos katsoo sitä alkuseurakunnan yhteisöllisyyttä ja sitä miten se syntyi, niin taisi olla Pietarin kova saarna ja ihmiset sai piston sydämeen. Tai Paavalin puhe Safiiralle ja Herran pelko tuli ja ihmiset alkoivat pitää kaikkea yhteisenä ja pelkäsivät Herraa ja kaikki kansa oli suosiollisia heille.

Eiköhän kautta aikojen ole ensin tehty parannus ja tunnustettu synnit ja syntisyys ja sen jälkeen on tullut armo ja Herran pelko.
Se on saanut yhteisöllisyyden ja pyhyyden tai ainakin kilvoittelun aikaan.

Mulle ei ole mitään naispappeutta vastaan ja homouden ja lesbuoden ja mitä kaikkea onkaan voin sietää, vaikka en itse ymmärrä sitä kun en koe olevani.
Kuitenkaan en olisi vaatimassa, että niitä kuten ylensyömistä tai sydämen kovuutta ei voisi sanoa synniksi.
Ei se että esimerkiksi muslimit eivät hyväksy niitä niin saa mua kieltämään heitä uskomasta kuten uskovat, enkä ole heitä vaatimassa suvaitsevaisimmaksi, niin kauan kun eivät lakeja riko.

Aika tyhmää on myöskään alkaa moralisoimaan, vaan tulisi julistaa kristusta ja kristus saa muuttaa ihmisiä ja vaikuttaa heissä synnintuntoa.
Nyt tuntuu että mennään puuhun pers edellä, eli vaaditaan rakastamaan ja suvaitsemaan ensin, vaikka noi hyveet tulee minusta sen jälkeen, kun kristusta on julistettu.

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #48 : 03.09.23 - klo:16:17 »
Olipas 5-veisaajalla hyvä kirjoitus, aivan kuin minun kynästäni.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #49 : 03.09.23 - klo:18:51 »
Aika tyhmää on myöskään alkaa moralisoimaan, vaan tulisi julistaa Kristusta ja Kristus saa muuttaa ihmisiä ja vaikuttaa heissä synnintuntoa.

Kristustahan Mari Parkkinen julisti. Jeesuksen sanojahan tuo liirumlaarumiksi sanomasi on:

"Teille on opetettu: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.' Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille. Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? Eivätkö publikaanitkin* tee niin? Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin? Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen."

Jos tämä on korvissasi moralisointia, moraalissasi saattaa olla jotain uudelleen arvioimisen aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #50 : 03.09.23 - klo:19:02 »
Kun on paimenena Kristuksen kirkossa on oikein ja arvollista julistaa Kristuksen opetuksia.

Rakkaus, rauha  ja kähimmäisyys ensin.

Kyllä Kristus julisti myöskin näin : Te kyykäärmeiden sikiöt, te kalkittujen hautojen kaltaiset tekopyhät. Nämä sanat hän osoitti fariseuksille.
Myllynkivi kaulaan niille jotka vahingoittavat lapsia.

Näitäkö odotit piispalta vihkiäissaarnassa.

Eräskin pappi käytti tilaisuutta hyväkseen kun vihki työkaverini avioliittoon. Tuli tulta ja tulikiveä tuutin täydeltä. Huoriteltiin vihkipari kun olivat eläneet ensin avoparina. Hääpari ja moni lähisukulainen ja ystävä erosivat kirkosta.

Saman on saanut Päivi Räsänen aikaan.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #51 : 03.09.23 - klo:19:05 »
Eiköhän kautta aikojen ole ensin tehty parannus ja tunnustettu synnit ja syntisyys ja sen jälkeen on tullut armo ja Herran pelko.

Tuollaista ajattelua kutsutaan armonjärjestykseksi. Se taitaa olla jokseenkin vieras luterilaisuudelle.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #52 : 05.09.23 - klo:19:34 »
Tuollaista ajattelua kutsutaan armonjärjestykseksi. Se taitaa olla jokseenkin vieras luterilaisuudelle.

Eikös Eino Sormusen Kristinoppi tuontapaista opettanut?

Ja siksipä en siitä tykännytkään. Jos vaikka ateisti ei usko minkäänlaiseen Jumalaan, miten hänelle voisi tulla synnintunto, jonka vaikuttamana alkaa etsiä Jumalan armoa?
« Viimeksi muokattu: 05.09.23 - klo:19:39 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #53 : 05.09.23 - klo:19:51 »
Kävin kirkossa ja samaa liirumlaarumia kuin piispa Mari tuli pulpetin takaa.

Hellanlettas sentään.
Eli pitää rakastaa kaikkia ja suvaita ja erityisesti niitä jotka eivät muita suvaitse.
Pitää rakentaa yhteisöllisyyttä ja muuta sellaista kaunista.
- No sinänsä ihan oikeaa puhetta ja kannatettavia asioita ja ymmärrän että kun on tullut niin kovasti kritiikkiä milloin naispappeudesta milloin homoudesta kirkon sisällä, niin se saa vaatimaan suvaitsevaisuutta ja yhteisöllisyyden rakentamista.

Kuitenkin jos katsoo sitä alkuseurakunnan yhteisöllisyyttä ja sitä miten se syntyi, niin taisi olla Pietarin kova saarna ja ihmiset sai piston sydämeen. Tai Paavalin puhe Safiiralle ja Herran pelko tuli ja ihmiset alkoivat pitää kaikkea yhteisenä ja pelkäsivät Herraa ja kaikki kansa oli suosiollisia heille.

Eiköhän kautta aikojen ole ensin tehty parannus ja tunnustettu synnit ja syntisyys ja sen jälkeen on tullut armo ja Herran pelko.
Se on saanut yhteisöllisyyden ja pyhyyden tai ainakin kilvoittelun aikaan.

Mulle ei ole mitään naispappeutta vastaan ja homouden ja lesbuoden ja mitä kaikkea onkaan voin sietää, vaikka en itse ymmärrä sitä kun en koe olevani.
Kuitenkaan en olisi vaatimassa, että niitä kuten ylensyömistä tai sydämen kovuutta ei voisi sanoa synniksi.
Ei se että esimerkiksi muslimit eivät hyväksy niitä niin saa mua kieltämään heitä uskomasta kuten uskovat, enkä ole heitä vaatimassa suvaitsevaisimmaksi, niin kauan kun eivät lakeja riko.

Aika tyhmää on myöskään alkaa moralisoimaan, vaan tulisi julistaa kristusta ja kristus saa muuttaa ihmisiä ja vaikuttaa heissä synnintuntoa.
Nyt tuntuu että mennään puuhun pers edellä, eli vaaditaan rakastamaan ja suvaitsemaan ensin, vaikka noi hyveet tulee minusta sen jälkeen, kun kristusta on julistettu.

En ymmärtänyt.  :017: Tuntuu, että miten tahansa julistettaisiin niin aina menisi sinusta väärin.

Pietari sai pitää kovan saarnan joka sai ihmiset tuntemaan piston sydämessään, ja sydämen kovuutta pitää saada sanoa synniksi, mutta moralisointi on tyhmää. Eikö Pietari sitten moralisoinut? Ja Mari ei saa vaatia rakastamaan, vaikka voisihan se oman rakkaudettomuudenkin huomaaminen saada tuntemaan piston sydämessä? Ja Jeesuskin käski rakastamaan. Eikö sitä sitten joku pappi enää saa käskeä?

Ja miten tuo nyt meneekään, ensinkö on tehtävä parannus ja tunnustettava syntisyys ja sitten tulee armo, vai niinkö, että ensin Kristus muuttaa ihmistä ja vaikuttaa sen synnintunnon?

Eiköhän kautta aikain ole eri ihmisillä mennyt eri tavoin ja eri järjestyksessä.


Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #54 : 05.09.23 - klo:19:52 »
Etsinpä käsiini tuon Kristinopin. Sen kuudes luku USKONELÄMÄ jakaantuu seuraavien alaotsikoiden alle: SURUTTOMUUS, JUMALA KUTSUU, ETSIKKOAIKA, JUMALAN KUTSUN HYLKÄÄMINEN, HERÄÄMINEN, PARANNUS, USKO, VANHURSKAUTTAMINEN, UUDESTISYNTYMINEN JA UUSI ELÄMÄ, PYHITYS, HENGEN HEDELMÄT, USKONELÄMÄN HOITAMINEN, RUKOUS ja niin edelleen. Tuossa voi toki nähdä jonkinlaiset uskoontulon tikapuut, mutta ei välttämättä. Johonkin järjestykseenhän käsiteltävät asiat pitää kirjaan laittaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #55 : 27.10.23 - klo:18:20 »
Kiitos valaisemisestani, kyllähän tämä järjen valo taitaa olla hiipumisen aluilla.

Armo laki, laki armo.
Te tulette tuntemaan totuuden ja totuus tekee teidät vapaaksi.
Asian vierestä taas,
Kerran tuskailin kurvin lain kanssa.
Siis siihen kurviin lakiin joka ei ole kirjoitettu laki, että älä vasikoi. Taitaa olla 12. Käsky. 11. Käsky on älä syö yksin.
No siis ton 13 käskyn kanssa tuskailin, että kerronko väärinteosta. No rukoiltuani aikani tuskissa, että rikon kurvi lakia niin tuli mieleen Raamatun käsky. Olikohan 5. Eli älä sano väärää todistusta lähimmäisestä.

Oli aika Jaakobin paini ja menetin ystävän, mutta sain henggelisen rauhan asian suhteen, siis että tein oikein.

Siis nämä laki armo, armo laki ei helppoja asioita
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #56 : 29.10.23 - klo:11:20 »
Katsoin kyllä Tuomas-messun suurinpiirtein kokonaan, mutta ei ' napannut'. Tulipa taas varmemmaksi itselle miksi olen körtti.

Tämä on minusta hengellistä viihdyttämistä.

Ystäväni puolestaan pitää näistä kovasti ja käy näissä kun paikkakunnalla on.
Ystävyytemme alkoi vuonna 1948, ja säilyy loppuun asti.

https://areena.yle.fi/1-3757226
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #57 : 29.10.23 - klo:16:31 »
Katsoin kyllä Tuomas-messun suurinpiirtein kokonaan, mutta ei ' napannut'. Tulipa taas varmemmaksi itselle miksi olen körtti.

Tämä on minusta hengellistä viihdyttämistä.

Ystäväni puolestaan pitää näistä kovasti ja käy näissä kun paikkakunnalla on.
Ystävyytemme alkoi vuonna 1948, ja säilyy loppuun asti.

https://areena.yle.fi/1-3757226

Samoin
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #58 : 05.11.23 - klo:16:44 »

      Vanha kirkko, Lönkka, Helsinki. Jumalanpalvelus siellä liittyi Körttikodin 95-vuotisjuhlaan.

      Päälle päätteeksi kirkkokahvit ja juhlaseurat Körttikodissa, Ratakadulla, Helsingissä. :kahvi:

                        Herraa hyvää kiittäkää -virsi kajahti komeasti etenkin Körttikodissa, ennen kuin poistuimme!

      Kaikki tuo noin kolmen tunnin aikana 5. marraskuuta 2023.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #59 : 05.11.23 - klo:18:21 »
Aioin eilen katsoa Nojatuolikirkon josta olen yleensä pitänyt. Nyt kävi ensimmäisen kerran niin että lopetin kesken. Herrojen teologien keskustelu sekoitti 'pottuhalmeeni'
ja painoin katkaisijaa.

Tänään tuli uusintana Lotta-järjestön juhlamessu, jonka olen ainakin kerran nähnyt ja kuullut tohtori Haukion saarnan.
Antauduin kyökkihommille että sain katsoa rauhassa Vuokatin viestit.

Näkeekö Körttikodin juhlamessun jostakin ? 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)