Kirjoittaja Aihe: Hullu harrastus 2  (Luettu 7538 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Hullu harrastus 2
« Vastaus #30 : 23.06.23 - klo:09:54 »
Pelaan Älypäätä muutaman tunnin päivässä, ja välillä kerään silmää miellyttäviä kuvia.

https://fi.pinterest.com/pankkirouva/puu-esineet-wooden-objects/

Puoli tuntia kerrallaan istun, sitten nousen ja vaihdan lepotuoliin kirjoja kuuntelemaan. Tai elokuvaa katsomaan. Eilen katsoimme aivan järkyttävä tarinan pahuudesta, There will be blood.

Pääosan näytteli David DayLewis hurjapäisesti. Oscar ansaitusti !

Eiliseen mahtui myös Agatha Christien Seitti-näytelmän kirjaversion kuuntelu. Lars Svedberg teki loistavan luennan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Hullu harrastus 2
« Vastaus #31 : 23.06.23 - klo:10:46 »
Tilastot ovat kivoja. Suomen kieli kiinnostaa minua aina, alkaen keskikoulusta. Opettajamme Helga Ruuskanen osasi innoittaa.

Löysin kiinnostavan tilaston:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_ruotsin-_ja_kaksikielisist%C3%A4_kunnista
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Hullu harrastus 2
« Vastaus #32 : 09.07.23 - klo:20:24 »
Alkuperäinen harrastus oli sitrus hedelmien lohkojen laskeminen, siinä ei mitään uutta, mutta siementen määrä putosi kahdesta sadasta kymmeneen. Tutkimusmateriaalina meillä syödyt hedelmät.

Uutena harrastukena Eurooppalaiset maisemat. Lähdemateriaalina Youtube tiedostot. Monitorina 55tuuman televisio ja välittäjänä Chromecast (vanhamalli) ensin ja nykyisin DNA hubi 2.0.

Mainioiden maisemien lisäksi Sveitsiläisten maaseudun talojen pitkät (runsas metri) räystäät puhuttelevat. Minua parempi saisi niistä seurapuheen aikaiseksi. Vielä kun liittäisi siihen ihailtavan siisteyden ja täsmällisyyden niin puhe olisi valmis.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Hullu harrastus 2
« Vastaus #33 : 09.07.23 - klo:20:38 »
Ei harrastus rajoitu vain matkailuun vaan myös  kulttuuriin, josta esimerkkinä Nyt ylös sieluni
https://www.youtube.com/watch?v=UNB0eRsFasY
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Hullu harrastus 2
« Vastaus #34 : 09.07.23 - klo:21:59 »
Öppis, oletko perillä miten pitää pelata että nousu olisi vakaata ? Kun minä pelaan melkein mitä vaan sieltä löytyy tulee huonoja pelejä joukkoon. Silloin sijoitus putoaa.,

Hups, taisin huomata viestisi vasta nyt.

Ja vastaus: en ole. Ne pistesysteemit siellä ovat minulle ihan käsittämättömiä.

Pelaan lähinnä vain sitä aivojumpan kieli-osiota, ja otan itse itselleni ennätyspisteeni talteen, ts. en oikeastaan kilpaile muiden kanssa.

Ehkä paras tulos tulisi sillä, jos keskittyy vain yhteen peliin, jolloin tulee harvemmin huonoja tuloksia, mutta olisihan se vähän tylsää. Luulisin, että aivonystyröitä kannattaa hieroa monipuolisesti.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Hullu harrastus 2
« Vastaus #35 : 09.07.23 - klo:22:14 »
Mitä peleihin tulee, niin tässä on kanssa yksi aika kiva: https://www.jasondavies.com/planarity/

Selvitetään sotku niin ettei yksikään viivapari risteä. Voisipa sellaista tehdä jossakin työkseen.

Melkein vaatii kyllä oikean hiiren (jollainen minulla onkin).  Jos on hiirikäsivaivoja niin ei kannata pelata kovin usein.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Hullu harrastus 2
« Vastaus #36 : 09.07.23 - klo:22:18 »
En ole minäkään keksinyt miten sijotukset nousee. Ne laskee kyllä heti jos jättää pari päivää pelaamatta niinku minä tein kun synttäreitäni laittelin.

Olen koettanut pelata vain niitä jotka sujuu parhaiten, mutta jos pelien lukumäärä vähenee, tuloskin huononee.

Olen koettanut pelata lähes kaikkia , mutta sitten tulee joukkoon huonoja keskiarvoja.

Olen koettanut niin että kaikkien pelien keskiarvoksi tulee n. 7-8 tuhatta pistettä.

Sekään ei tunnu ratkaisevan että pääsee yhdellä pelillä yli 10tuhannen.

Aluksi minua kiinnosti vain vastausten muistaminen.Silloin oli kiva pelata.
Nyt harmittaa kovasti jos yli10tuhannen pistesaalis putoaa parilla tuhannella väärän vastauksen takia. Aina en jaksa jatkaa.

Aikaeaja on liian niukka miettimiseen. Se hujaltaa hetkessä...ja vastaus tulee nopeasti Zzzzz....nukahdit.

Olen kuitenkin huomannut että sekä keskittymiskyky että lähimuisti paranevat.

Vielä kun saisi paremman näön. Minulla tulee luki-virheitä paljon. Kysymyksetkin ovat ovelia sillä tavoin että vain muutama kirjain nimissä on erilainen. Tarkkana kuin porkkana pitäisi olla. Silmät väsyy, ja peppu.  :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Hullu harrastus 2
« Vastaus #37 : 23.07.23 - klo:13:43 »
Nyt alan olla 'jyvällä' miten pääsee tähtipelaajaksi Älypäässä.

1. Tulee pelata mahdollisimman monta eri aluetta.
2. Tulee päästä hyviin pisteisiin yhdellä pelikerralla.
3. Tärkeintä siis on pelien lukumäärä, sillä ne ovat jakaja joilla saavutettu pistepotti jaetaan.
4. Parhaimmai pisteet voivat olla yli 20 000. Kaikista peleistä ei saa niin korkeita.
Kysymysten vaikeusaste ratkaisee saatuihin pisteisiin.
5. Rekisteröitynyt pelaaja voi aina väillä tarkastaa tilanteensa klikkaamalla Nick-namenä allaolevaa Tilastosi-nimikettä. Alarivillä näkyvät pelatut yhteispistee, pelien lukumäärä ja keskiarvo.

Tämä on tie kilpailijalle.

Toinen tapa pelata on peli itseään vastaan. Esim. pelata yhtä aluetta niin kauan että saavuttaa haluamansa korkean pistemäärän.
Ensin pelasinkin vain sillä tavoin. Halusin tietää oikeat vastaukset.

Kun huomasin erään pelajan joka pelaa paljon samoja alueita, esim. Taide, Klassinen, Julkkikset, Kuninkaaliset, aloin kilpailla häntä vastaan. Kertaakaan en ole päässyt Tähtipelaajissa hänen edelleen, mutta joillakin alueilla olen jo voittanut.

Sitten on Yhteisövisat. Siellä pelatut eivät vaikuta Tähtipelaajiin. Tilastointi on, ainakin Raamattu-pelissä. Siinä pärjään, mutta en ole paras. Paras on sellainen joka pelaa salaa, ja nimimerkkinsä on Eroa kirkosta.

Rekisteröityneen pelaajan pelit kerryttävät viikon ja kuukauden keskiarvoa.
 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Hullu harrastus 2
« Vastaus #38 : 10.08.23 - klo:06:25 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Hullu harrastus 2
« Vastaus #40 : 30.08.23 - klo:14:19 »
Päivittäin kohtaa sanoja ja nimiä jotka ovat aivan outoja. Tänään se oli ummelo.

Oikeassa vastauksessa viitataan riekkoon. Silloin se lienee kieppi tai kesäinen turvapaikka pusikossa.

Ainoa jonka Googlesta löysin oli mainos Ummelon torpasta, kesämökistä.

Hieno sana, kuvaava, mutta väärin meni ensi yrityksellä. Nyt sen muistan.
---
Löytyikin vastaus, ja se on kieppi.
Vastaavnlainen turvapaikka-sana, ja U:lla alkavakin o uuttu. Se on jo tuttu linnuista sekin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Hullu harrastus 2
« Vastaus #41 : 17.10.23 - klo:15:44 »
Muisti ja muistaminen ovat jännittäviä siinä kuinka asiat välillä katoavat, välillä taas nousevat esiin muistin kätköistä.

Sehän tiedetään että aivojen kapasiteetti on rajallinen . Jos sen muisti-osioon ahtaa paljon ja jatkuvasti, osa unohtuu. Mutta ei lopullisesti, olen huomannut.

Huomena on kulunut tasan vuosi siitä kun rekisteröidyin IS n Älypäähän. Aluksi oli vaikeaa keskittymisessä, mutta luontaisella sisukkuudella jatkoin , jatkoin ja jatkoin.

Aloin hoksata muutamia niksejäkin, mutta parasta oli kun kysyttyjen asioiden yhteydessä alkoi muistista putkahdella niiden sanojen suhteen jotain omasta elämästäni.

Esimerkki: Kysymys: Kuka maastamme edusti Margaret Tacherin hautajaisiaa ? Oikea vastaus ( jota en ensin muistanut ) on Alexander Stubb. Josta muistinkin että Stupp valittiin KOK n puheenjohtajaksi 2014 Lahdessa Sibeliustalossa.

Toinen kysymys: Kuka avasi Lontoon olympialaiset 2012 ? Muistin heti että kuningatas Elisabet II avasi. Mutta onko totta se mitä nähtiin tv:ssä, että hän hyppäsi kentälle helikopteristalaskuvarolla. Ja James Bond eli Daniel Graig tähän jotenkin liittyi.

Olin jo hiljakkoin päättänyt lopettaa koko muistipelin, mutta kun samaan aikaan ajattelin että lähdemme tästä mukavasta asunnosta helpommille päiville, eli palvelu-asuntoon, aloin tuntea kovia vierotusoireita. Ahdistuin ja tulin ihan fyysisesti sairaaksi.
Kun peruin molemmat päätökseni alkoi elämä tas maistua.

Netflixin lopetin, mutta Älypään, Pinterestin,ja äänikirjat pidän . Toivottavasti näkö kestää, ja myös istumalihakset ja jalat, jotka tahtovat turvota pitkistä istunnoista.

Koetan rytmittää harrastukseni max. 1 h jaksoihin, ja mielummin vieläkin lyhyempiin .
Nyt kuuntelen Raija Orasen fiktioita Gustav Mannerheimista ja Hjalmar Linderistä, nimeltä Metsästäjän sydän.
Historia on Älypäässäkin eräs lemppareista, mutta aika vaikea osio. Samoin kirjallisuus ja Klassinen musiikki.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)