Kirjoittaja Aihe: Miksi nimimerkki luterilainen ärsyttää ?  (Luettu 14073 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33647
Miksi nimimerkki luterilainen ärsyttää ?
« : 11.11.21 - klo:17:00 »
Oletan, samasta syystä kuin Päivi Räsänen tekee kohdallaan. Tekee käännytystyötä omien näkökulmiensa puolesta. Joku hytymisajatus ehkä taustalla.

Onko luterilaiselle Päivi Räsänen enemmän kuin Eleniukset ? Miksi ?
Sukupuoliasioiden vuoksiko ?
Minusta ne ovat jokaiselle suotuja henkilökohtaisia asioita, eivät yleiseen rääpimiseen, paitsi tasa-arvokysymysten olessa kysymyksessä.

Onko muita näkemyksiä hänen motiiveistaan ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Miksi nimimerkki luterilainen ärsyttää ?
« Vastaus #1 : 11.11.21 - klo:17:32 »
Yleisellä tasolla vain voin todeta, että nimim. Luterilaisella on varmaan useita eri motiiveja, osaa niistä hän ei itsekään tunnista.
Tällaisen itsestäänselvyyden voin helposti sanoa, koska tämä sopii meihin jokaiseen.

Motiiveista puhuminen ja niiden pohdiskeleminen omalta ja toisten osalta on hyödyllistä.
Siinä voi oppia paljon uutta.

Viestin asiasisältö on kuitenkin tärkeämpi, kuin se tapa, jolla viesti tuodaan esille.
Viestin esitystapaa & itse viestin asiasisältöä ei pitäisi sekoittaa keskenään yhdeksi mössöksi.
Nämä ovat kaksi eri asiaa ja niitä pitäisi pystyä käsittelemään kahtena eri asiana.

Viestin asiasisältöön pääsemiseksi pitää raivata tiensä kaikkien motiivien, puheenparren ja muiden viestin asiasisältöön kuulumattomien asioiden läpi. Viestin asiasisällön edessä voi olla paljonkin roskaa, se roska pitää vain perata pois tieltä.

Viestin asiasisältö on siis tärkein.

Toiseksi tärkein asia viestittämisessä on keskustella siitä, kuinka viesti esitetään ja miksi viesti esitetään: motiivit, puheenparsi, ym.
Tällöin on kuitenkin hyvä ymmärtää, että ei keskustella itse viestin asiasisällöstä ja että esitystapa ei ole yhtä, kuin viestin asiasisältö. Eli: jos esitystapa on huono, se ei tarkoita sitä, että asia on huono.
Olisi hyvä tiedostaa, että esitystavasta ei yleensä voi päätellä asiasisällön hyvyyttä tai huonoutta.

Näin minä nykyään tämän asian ymmärrän.

Minun mielestäni nimim. Luterilaisen viestin asiasisältö on oikea ja hyvä.
Ymmärrän myös hyvin sen, että viestin esitystapa on sellainen, johon helposti kompastuu ja joka valitettavasti voi estää ihmisiä koskaan pääsemään kiinni itse asiasisältöä.

Esim. Paavo Ruotsalaisen kerrotaan potkineen jotakuta polvirukouksessa olevaa ihmistä, joka ehkä sielun hädässään on vuodattanut sydäntään Jumalalle tai sitten opitun tavan mukaan rukousta harrastanut.
Paavolla on voinut olla hyvinkin hyvä viesti tarjottavana, mutta kommunikoinnin tapa on ollut sellainen, että monen on voinut olla vaikea murtautua tuon tavan läpi itse viestin asiasisältöön.
Sen ainakin tästä Paavon esimerkistä voisin oppia, että jos joku fyysisesti tai puheella minua tölväisee, niin olisi hyödyllistä pyrkiä saamaan selville se viesti, joka tuon potkun takana on. Valitettavasti monesti jätän tuon selvitystyön tekemättä ja kompastun tuohon potkuun ja luulen sitä potkua viestin asiasisällöksi.
Väitän, että moni muu on tässä asiassa kanssani samassa jamassa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Miksi nimimerkki luterilainen ärsyttää ?
« Vastaus #2 : 11.11.21 - klo:18:38 »
Lyhyt kommentti / kysymys.

Luulen ymmärtäväni mitä Kössi tuossa selvityksessään kertoo.

Siltä pohjalta kysyn:
Luterilainen kertoo kaavamaisesti ja toistuvasti mm. tällaista
"Tumma körttikansa on ultraliberaali...ja sen lisäksi tapauskohtaisesti sitä ja tätä...on / ei ole"
......viimeksi jota kysyinkin, pride-kulkueitten perässäkulkija (sana oli kylläkin joku muu),

Eli kysyn, onko nämä tekstit asiasisältöä vai esitystapaa?
Faktat on toinen juttu, varsinkin silloin kun linkkiä/viitettä ei ole mukana, joita hän usein käyttää.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Miksi nimimerkki luterilainen ärsyttää ?
« Vastaus #3 : 11.11.21 - klo:19:07 »
Jatkan vielä kun tuli mieleen.

Luterilaisen esitystapaan ja kirjoitustyyliin liittyy se että hän ei vastaa hänelle esitettyihin
kysymyksiin. Monet täällä vastaa kyllä jos jotain kysytään.
Ja faktaan liittyen, hän käyttää paljon linkkejä ja viittauksia asioiden todenperäisyyden
vahvistamiseksi, hyvä niin, niihin voi perehtyä jos on aikaa ja mielenkiintoa lukijoilla.
Mutta nuo toistuvat "rimpsulitaniat" (tunnustan keksineeni tämän) lukijoiden on syytä
oppia jättämään provosoitumatta omaan arvoonsa...sanon tämän itselleni.    :023:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Miksi nimimerkki luterilainen ärsyttää ?
« Vastaus #4 : 11.11.21 - klo:19:09 »
Siltä pohjalta kysyn:
Luterilainen kertoo kaavamaisesti ja toistuvasti mm. tällaista
"Tumma körttikansa on ultraliberaali...ja sen lisäksi tapauskohtaisesti sitä ja tätä...on / ei ole"
......viimeksi jota kysyinkin, pride-kulkueitten perässäkulkija (sana oli kylläkin joku muu),

Eli kysyn, onko nämä tekstit asiasisältöä vai esitystapaa?
Faktat on toinen juttu, varsinkin silloin kun linkkiä/viitettä ei ole mukana, joita hän usein käyttää.

Hyvä kysymys Vn.
Huomaan, että en ainakaan itse pysty tuohon vastausta ottamaan ikään kuin suoraan apteekin hyllyltä.
Tässä jonkunlaista pohdiskelua - ei kuitenkaan loppuun asti mietittyä, ja senkin jälkeen jään miettimään asiaa ja selkeyttämään sitä itselleni.
Joku muu toivottavasti tuo lisävaloa asiaan jostain toisesta näkövinkkelistä.

Ensinnäkin teksti sellaisenaan sisältää samaan aikaan asiasisällön ja esitystavan & siihen liittyvät seikat, eli kaiken muun roinan, joka on asiasisällön edessä.
Tuo 'roina' kaiketikin on jotain sellaista, joka vaikuttaa tunteisiin positiivisesti tai negatiivisesti.
Sama tyyli (eli 'roina') ei sovi kaikkialle, jossain se aiheuttaa mielihyvää, toisaalla mielipahaa.

Sitten niinkin, että jos ihminen kokee viestin tuojan ikään kuin meikäläiseksi, sanoma otetaan helpommin vastaan esitystavasta riippumatta, mutta jos viestin tuoja koetaan itselle jotenkin vihamieliseksi, viestiä on vaikeampi ottaa vastaan, vaikka tyyli olisi hyvä.

Tämä ei ollut mikään tyhjentävä vastaus kysymykseesi.

Olavi Peltolalla on tai on ollut jonkinlainen vihko, johon hän on kirjoittanut saamaansa negatiivista palautetta.
Jos joku esim. soitti hänelle vihaisena ja haukkui hänet kunnolla, hän otti vihkon esiin ja kirjoitti muistiin kuulemansa negatiivisen palautteen.
Hänen mielestään on hyödyllistä kuunnella arvostelijoiden heittämiä ajatuksia itsestään.
Taisi vihkoon aikojen saatossa kertyä hyvinkin paljon tekstiä.
Tuntui Olavi olleen kovinkin tyytyväinen siihen aineistoon, jota vihkoon kertyi.
Asiasisältö ratkaisee, esitystavan ei pitäisi olla ratkaiseva.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Miksi nimimerkki luterilainen ärsyttää ?
« Vastaus #5 : 11.11.21 - klo:19:23 »
Jatkan vielä kun tuli mieleen.

Luterilaisen esitystapaan ja kirjoitustyyliin liittyy se että hän ei vastaa hänelle esitettyihin
kysymyksiin. Monet täällä vastaa kyllä jos jotain kysytään.
.
.
.
Mutta nuo toistuvat "rimpsulitaniat" (tunnustan keksineeni tämän) lukijoiden on syytä
oppia jättämään provosoitumatta omaan arvoonsa...sanon tämän itselleni.    :023:

Eräässä ketjussa aikoja sitten analysoin Luterilaisen taustaa hänen tekstiensä perusteella.
Kyllä hän siihen ainakin vastasi, että hänen mukaansa olin muistaakseni osunut analyysissäni oikeaan.

Räiskyvän tyylin voi jättää omaan arvoonsa. Olisi hyödyllistä porautua tuon tyylin läpi ja etsiä ja pohtia, että mikähän se sanoma siellä on.

Minun mielestäni Vn edustaa hyvin pitkälle täsmälleen samaa ajatusmaailmaa, kuin Luterilainen.
Vn:n ja Luterialisen ero on lähinnä esitystavassa.
VN:llä on ammattimaisen hyvä ja inhimillinen esiintymistapa ja Luterilaisella enemmänkin paavoruotsalaismainen tapa esiintyä (toki Paavolla oli se inhimillisempikin puolensa).
Tästä johtuen tulee helposti väärä kuva Luterilaisesta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Miksi nimimerkki luterilainen ärsyttää ?
« Vastaus #6 : 11.11.21 - klo:19:25 »
Kiitos Kössi, hyvin osaat kertoa, varsin ymmärrettävästi.
Ja ehkä hyvä että vastaukset jää vajaiksi.
Mulla on tunne että nyt emme ole enää tässä foorumin sääntöjen ja rajojen sisällä,
mutta ei aina ole ollut kaikki muutoinkaan.
Olen jonkun verran Olavi Peltolaa kuullut, nähnyt. Hän on kyllä sellainen Jumalan valtakunnan
sotaratsu/pasuuna, että kaikkea palautetta tulee. On monia muitakin...esim. Päivi Räsänen.
Tiedän yhden joka toimii ja puhuu selkeästi, jokin aika sitten some täyttyi negatiivisesta
palautteesta, hän itse ei niitä seurannut, lähipiiri kertoi hänelle jos oli joskus aiheellista.



Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Miksi nimimerkki luterilainen ärsyttää ?
« Vastaus #7 : 11.11.21 - klo:19:34 »
Eräässä ketjussa aikoja sitten analysoin Luterilaisen taustaa hänen tekstiensä perusteella.
Kyllä hän siihen ainakin vastasi, että hänen mukaansa olin muistaakseni osunut analyysissäni oikeaan.

Räiskyvän tyylin voi jättää omaan arvoonsa. Olisi hyödyllistä porautua tuon tyylin läpi ja etsiä ja pohtia, että mikähän se sanoma siellä on.

Minun mielestäni Vn edustaa hyvin pitkälle täsmälleen samaa ajatusmaailmaa, kuin Luterilainen.
Vn:n ja Luterialisen ero on lähinnä esitystavassa.
VN:llä on ammattimaisen hyvä ja inhimillinen esiintymistapa ja Luterilaisella enemmänkin paavoruotsalaismainen tapa esiintyä (toki Paavolla oli se inhimillisempikin puolensa).
Tästä johtuen tulee helposti väärä kuva Luterilaisesta.

No juu, kyllä näinkin, voin yhtyä pitkälti tähänkin.
Ainoa minkä koen luterilaisen ja vn:n välillä isona erona on pelastuskysymys.
Itse koen että ihminen pelastuu jo täällä ajassa saadessaan armosta ottaa Jeesuksen vastaan.
Pelastuminen ei ole sitä että Taivaan portilla on sattumaa miten Jumala hyväksi näkee.
Joh. 3:16

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33647
Vs: Miksi nimimerkki luterilainen ärsyttää ?
« Vastaus #8 : 11.11.21 - klo:19:47 »
En itseni takia välitä mitä ja miten hän kirjoittaa. Minua harmittaa Körttifoorumin puolesta kun hän nälvii noilla fraaseillaan vanhoja arvoja jonka vuoksi me useimmat körtteihin haluamme kuulua.

Häntä tuntuu pelottavan kun 'wanha lapualainen körttiläisyys', perinneliike mielestäni, on joutumassa uusien tulijoiden uusien mielipiteiden kautta nykyaikaan.

Nykyaikana on valtava Jumala-yhteyden tarve. Sitä körttiläisyys on jakamassa avaralla armolla kaikkia niitä ajatellen, jotka vain haluavat tulla...

Monet nuoret ihmiset ovat tulleetkin juuri suvaitsevan ja ihmisellisen vastaanoton ansiosta.

Jos on vielä paikkakuntia joissa kuulutaan tähän herätysliikkeeseen perhekunnittain, vapaaehtoiseti, niin mikä sen parempi. Mutta vaatimalla ei hyvä tule !

Vaatimusten alta, farisealaisuudesta, Kristus vapautti meidät kaikki. Nautitaan siitä, ja annetaan myös erilaisia ajatuksia ajattelevian nauttia.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Miksi nimimerkki luterilainen ärsyttää ?
« Vastaus #9 : 11.11.21 - klo:19:59 »
Ainoa minkä koen luterilaisen ja vn:n välillä isona erona on pelastuskysymys.
Itse koen että ihminen pelastuu jo täällä ajassa saadessaan armosta ottaa Jeesuksen vastaan.
Pelastuminen ei ole sitä että Taivaan portilla on sattumaa miten Jumala hyväksi näkee.
Joh. 3:16

Pidätän tietysti itselläni oikeuden olla nyt väärässä, kun kerron, että olen tulkinnut Luterilaisen viestiä seuraavasti:
Luterilainen on tuon ajatuksen esiin tuodessaan matkivinaan ihmistä (tapansa mukaan hivenen liioitellussa muodossa), jolla on körttiläinen puheenparsi, mutta jolta hänen mielestään puuttuu sellainen usko, joka körtti-isillä oli.
Minun on vaikea tulla mihinkään muuhun tulkintaan tässä nimenomaisessa tapauksessa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33647
Vs: Miksi nimimerkki luterilainen ärsyttää ?
« Vastaus #10 : 11.11.21 - klo:20:10 »
Minusta hänellä on joko ' ketunhäntä kainalossaan'  tai  sitten hän pitää meitä ääliöinä kun viikosta viikkoon toistelee samoja litanioita.

Ei noilla tehdä Jumalan Valtakunnan työtä, mutta liataan ' omaa pesää', jos tämä on hänelle körtti-koti.

Kodissa on monenlaisia lapsia, kilttejä ja tuhmia,myös tyhmiä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Miksi nimimerkki luterilainen ärsyttää ?
« Vastaus #11 : 11.11.21 - klo:21:47 »
Kokeilenpa 'luterilaistaa' jonkin asiallisen viestin.

Otan eräästä laulusta säkeen: yhteys on tärkeää. Lähdenpä sitä kuorruttamaan 'luterilaisen' tapaan:

Alatietä vaeltavien maan matosten ystäväkansa ei usko pelstuvansa vaan pitää tärkeänä yhteyttä myös punavihreisiin suvakkeihin ja Sanna Marinin tyttöhallitukseen.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Miksi nimimerkki luterilainen ärsyttää ?
« Vastaus #12 : 11.11.21 - klo:21:56 »
Tähän juuri Luterilainen pyrkii, että moderaattorikin lankeaa pakotettuun valssiin. Joskus kannattaisi antaa asian vain olla so vaietaan asia kuoliaaksi. Tämä on poliisin ja syyttäjän vuorenvarma toimintametodi.

Luterilaisella on oikeus kirjoitteluunsa.

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Vs: Miksi nimimerkki luterilainen ärsyttää ?
« Vastaus #13 : 11.11.21 - klo:22:43 »
Ei voi olla ajattelematta, että luterilainen on onnistunut toimissaan, kun katselee tätä vilkasta  arviointia hänen viestintämenetelmistään erityisesti sitä varten perustetussa ketjussa. Parhaimmat onnittelut herralle!    :023:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Miksi nimimerkki luterilainen ärsyttää ?
« Vastaus #14 : 11.11.21 - klo:22:56 »
Luterilaisella on sellainen toimintatapa että hän väistyy sivummalle tauolle sillä hetkellä
kun hänestä tai hänen asioistaan keskustellaan.
Jos täällä minusta keskusteltaisiin samaan malliin, tulisin ehkä vilkkaasti kiittämään
huomiosta tai oikaisemaan vääriä tulkintoja, eli lyömään aiheeseen lisää löylyä.
Jotain kertoo se kun osaa sopivasti väistyä. En tiedä onko se viisautta vai vastuun pakoilua.

No, nyt yritän päästä irti tästä keskustelusta ja tulen laittamaan Justinin kitarataidetta
kun taas kohdalle osuu sopivaa.

Hyvää yötä!   :039: