Kirjoittaja Aihe: Körttiläisyys on rauhan uskonto  (Luettu 19232 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #105 : 10.10.21 - klo:12:17 »
Mielenkiintoinen pitkä selvitys Ultra Bra-yhtyeestä, osa mullekin tuttua.
Minun musiikin kuuntelussa Ultra Bra kuuluu samaan ryhmään kuin Metallica, CCR, Rollarit, U2...ym.
Eli kuuntelen musiikkia, esitystapaa, mutta sanat jää eri syistä taka-alalle.
Joitain on missä kuuntelen sanojakin tarkkaan, esim. Mustarastas ja Exit.....  :eusa_angel:
TV-teatterin asema ja linjaukset puhuttivat etenkin 1970-luvulla. Taistolaiset tuulet eivät miellyttäneet kaikkia.  :eusa_pray:

Kristiina Halkola & Liisa Maija Laaksonen: Virsi 439 (Oi Herra heitä tuomitse)  https://www.youtube.com/watch?v=LNFG3uXdi0Y

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #106 : 10.10.21 - klo:13:10 »
Oi herra heitä tuomitse
sun totuudellas nuhtele
niin että tiensä hylkäävät
ja sinun puolees kääntyvät

Kun uskoo herraan jeesukseen
saa elon osakseensa
ken jeesukseen ei uskalla
sen hylkää herra jumala

Tuo varhain kiitosuhrina
hän lahjat mulle antaa
vain nöyrät kruunaa armollaan
mua nostaa tukee kannattaa

Mitä on riista tavara
vain tomuu mulle katoovaa
siks tyydy täällä yhtenään
vain iäisehen elämään


Olihan noissa sanoissa jotain kyseisestä virrestä poimittua, mutta jokseenkin mielivaltaisesti käsiteltynä.

Oi Herra, kuule ääneni,
puoleeni käännä korvasi.
Mä huudan sulle, Jumala,
mun kuninkaani korkea.

Tuon varhain kiitosuhrini
ja odotan sua nöyrästi.
Mä toivon, että armos suot
ja aikanasi apus tuot.

Sä, Herra pyhä, vanhurskas,
vain nöyrät kruunaat armollas,
et mielly jumalattomiin,
et ylpeihin ja kerskaajiin.

Oi Herra, heitä tuomitse,
sun totuudellas nuhtele,
niin että tiensä hylkäävät
ja sinun puolees kääntyvät.

Sä estä hankkeet väärien,
mua hoida tiellä hurskasten,
mua mieles jälkeen johdata
ja neuvos, tahtos osoita.

Sinulta siihen armoas
rukoilen, Herra laupias,
syntiä että välttäisin
ja tunnon puhtaan pitäisin.

Suo omillesi iloa
ja lisää heille toivoa,
kun pelvossas he kulkevat
ja tielläs kilvoittelevat.

Sä siunaa heitä sanallas
ja suojaa aina suojassas.
Sä laupeutes, armosi
suo heille aina kilveksi.

Sen oletkin sen tekevä,
oi Herra hyvä, väkevä.
Hurskaitas aina rakastat,
armollas heitä kanistat.


Ludwig Oeder, Haqvin Spegel

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #107 : 15.10.21 - klo:20:16 »
TV-teatterin asema ja linjaukset puhuttivat etenkin 1970-luvulla. Taistolaiset tuulet eivät miellyttäneet kaikkia.  :eusa_pray:

Kristiina Halkola & Liisa Maija Laaksonen: Virsi 439 (Oi Herra heitä tuomitse)  https://www.youtube.com/watch?v=LNFG3uXdi0Y

Wou, näin kakarana, vaikka en enää asunut Suomessa, niin vanhalla kakarana piipahtaneena, tai siis seppien alla olevassa baarissa, niin taistolaiset oli pieni jengi ja ne kovimmat oli maolaiset ja mitähän vasemmistolista jengiä siellä oli ja oli jopa kapitalisti sika Nalle ja oli ryssän lähetyksen kivitys mistä ei tsekkeihin kun neukut meni mitään kirjoitettu, vaikka kakarana tehtaankadulla ollessa niin ryssän ikkunat hajosi, sensuuri pelaa vieläkin, mut ei ku niinku juttu oli johon otaa kantaa taas hävis, ikävää kun on vanha.

Senkin muistan kun jengi vaati rahaa sepän aukiolla tai stockkan edssä rahaa vietnamin uhreille ja jenkkejä vastaan. silloin oltiin elokapinaa voimakkaampia, ei hyssytelty. ja jos et antanut, niin miksi et tue vietnamin kurjia. Täällä on vanhempaa jengiä kun varmaan muista ton radikaalin aikamme, jolloin oltiin totisia. ei niinkuin elokapina, itsekkin muistan nuoruudestani, kun mietin toimistojen ja ties minkä pommittamista siis räjäyttämistä nuorena.
jotenkin et materiaali tuhoaminen ok.
« Viimeksi muokattu: 15.10.21 - klo:20:24 kirjoittanut Viisveisaaja »
Tik toc.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Tik toc.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #109 : 15.10.21 - klo:22:03 »
https://www.youtube.com/watch?v=bDnA_coA168&list=RDMM&start_radio=1&rv=WGU_4-5RaxU&ab_channel=zachwilliamsVEVO
Nykyaikaa ja tossa jengissä voisin laulaa mukana.

https://www.youtube.com/watch?v=bDnA_coA168&list=RDMM&start_radio=1&rv=WGU_4-5RaxU&ab_channel=zachwilliamsVEVO
Mulla oli yksi venäläinen kova kundi, kun oli istunut yksin eristettynä putkassa pidemmän aikaa ja tullut jonkunlaiseen uskonnolliseen herätykseen ja tämä laulu on kuin hänestä, kerran kun kysyin, et tuutko viikonlopuksi duuniin hän, että hän on vaimonsa kanssa menossa jonkun ikonin luo Moskovaan viimeisilä rahoillaan ja voimillaan, vaimo sairas kiittämäään ja rukoilemaan.
Vähän mietin sanoa ortodoksiduuswsta ja kuinka harhaoppi se on, mutta annoin mennä ja et ookoo, lai nyt airren.
« Viimeksi muokattu: 15.10.21 - klo:22:12 kirjoittanut Viisveisaaja »
Tik toc.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #110 : 15.10.21 - klo:22:28 »
https://www.youtube.com/watch?v=bDnA_coA168&list=RDMM&start_radio=1&ab_channel=zachwilliamsVEVO
Mulla oli yks afrikkalainen, tai onko musta oikea sana, niin tää rakennussiivooja oli cooli, kun hän tuli ja myu kiihkouskovan helluntailaisen rakennustyömaalla luo ja kertoi, et hän teki tälläisen ja tälläisen biisin ja alkoi ulvoon jotain kiitosta Jeesukselle, meinasin, et ei noi veli coolisti, mut toisaalta miten on oikein?
Tik toc.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #111 : 16.10.21 - klo:08:09 »
Oliko siistijän musiikki tämäntapaista? https://www.youtube.com/watch?v=5po4fNrrO8I

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #112 : 22.10.21 - klo:15:55 »
Oho olimpas känni ei kun nykyään sanotaan, että liikuttuneessa tilassa.

Ihmettelin ekan kerran, kun yksi pomo mulle sanoi, että yksi meinasi tulla töihin liikuttuneessa tilassa.
Mietin et olikohan eukko jättänyt tai lisäveroja tullut, vai mistä johtui.

Siis rakennussiivooja tai "siistijä" joka on kyllä roskaa lapiolla lapioivasta duunarista lievä lausuma.

No kundi aika coolisti toi niitä omia biisejänsä enempi sellaista ylistyshumppaa, mutta innokkaana esitteli niitä.
https://www.youtube.com/watch?v=xT3F0jXmk7w&ab_channel=PastorFrankOwusu

Yksi joka oli tunteikas oli kaveri olikohan Ghanasta, kun kyseltiin telakalla häneltä islamista ja hän alkoi selittää ja kohta itkien selitti uskonsa ylivertaisuuttaan.

Tik toc.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #113 : 22.10.21 - klo:16:26 »
Mietityttää kyllä toi erilaisiin uskontoihin uskominen.

Tietty sen ymmärrän, että jos löytää jonkun yhteisön, kuten Hare Khrisna, tai joku muu cooli jengi, vaikka punk tai räp porukka ja alkaa diggaamaan sitä.
Tai vaikka itte kävin helluntalaisten kokouksissa joskus nuorena, kun siellä oli kylän parhaimman näköiset tytöt ja kaveritkin kävi siellä, en nyt oikein koskaan kokenut olevani kuin kotonaan siellä, mutta oli se kliffayhteisö ja kaverit.

Uskonnon valitseminen voinee tapahtua näin tai sitten vain on kasvanut siihen vanhempien kuuluttua johkin porukkaan tai pyhäkoulussa tullut oltua ja sen vuoksi omaksunut sen uskonnon.

Kattelin yhden korealaisen filmin ja siinä joku pukumies istui kaverin viereen ja kaveri alkoi heti, että ei kiitos olen budhalaisuuden puolesta.
No pukumies ei ollut uskontoon käännyttäjä, mutta pisti miettimään kuinka kaukana on toi tavoittaminen keskusteluun eriuskoisen kanssa.
Nykyään hengaan paljon ortodoksien ja katolilaisten parissa duunissa ja jokunen vanhauskoinenkin virolainen ollut töissä, niin en osaa sanoa miksi erilailla uskovien välillä on niin iso kuilu. Vaikka periaatteessa uskonnoissa ei niin paljon erilaista ole. Outoa että edes keskusteluyhteyttä ei oikein synny, vaan ollaan omissa poteroissamme ja tänne ei asiaa juttelemaan. Onkohan oma perusta kunnossa, kun ei keskustellakaan voi erilailla uskovan kanssa?

Varsinkin muslimit harmittaa, kun niiden tunnustuksessa on, että kerro ja juttele kun joku vääräuskoinen tulee ja kyselee.

No onneksi juttuakin syntyy, eikä mun maailma kaadu muiden erilailla uskomisesta.

Urheilusta ja muusta kyllä juttua syntyy ja kuinka pomot on huonoja ja palkka huono ja sitä muuta juttua.

Tik toc.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #114 : 23.10.21 - klo:10:58 »
Varsinkin muslimit harmittaa, kun niiden tunnustuksessa on, että kerro ja juttele kun joku vääräuskoinen tulee ja kyselee.

Jos joku vääräuskoinen tulee ja kyselee mitä?

Jos kyselee uskonnosta, niin eikös silloin ole ihan hyvä kertoa, eikä pitää sitä minään salaisuutena?

Jos kyselee, oisko tulta, niin ehkä ei tarvitse vastata, että kyllä juu, helvetin lieskoja on tarjolla vääräuskoisille.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #115 : 23.10.21 - klo:15:18 »
Jos joku vääräuskoinen tulee ja kyselee mitä?

Jos kyselee uskonnosta, niin eikös silloin ole ihan hyvä kertoa, eikä pitää sitä minään salaisuutena?

Jos kyselee, oisko tulta, niin ehkä ei tarvitse vastata, että kyllä juu, helvetin lieskoja on tarjolla vääräuskoisille.

Anteeksi hyppäsi yli toi kirjoittelu.
Useasti ajatukset menee nopeammin kuin sormet näppäimillä.
Siis minusta muslimeilla on Islamin mukaan velvollisuus kertoa juuri uskonnostaan sitä kyselevältä.
Todellisuudesta ne ei juttele ja ala juttelemaan, jos kysyt.
Luulisin että heidän vaatimustasonsa islamin suhteen on niin tiukkaa, että he eivät niitä vaatimuksia täytä ja siksi he eivät oikein tykkää islamista jutella.

Ei sitä oikein kukaan kristittykkään omasta uskostaan mielellään keskustele, kun se on aika oma asia.
Tik toc.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #116 : 28.10.21 - klo:07:06 »
Asia joka nousee hienosti körttiläisyydessä esiin on se että emme korota ihmistä.

Kaikesta kuuluu kunnia Jumalalle.

Myös suomalaisuuteen kuuluu ettei liiaksi kehuta saavutuksista. Niitä kyllä hiljaa arvostetaa, ja usein arvostellaan, mutta kiitos , saati kehuminen on tiukassa. Pitäydymme asiallisuuteen.

Tämä on piirre josta pidän. Sillä tiedän kyllä milloin olen kiitoksen arvoinen. Ymmärrän myös ettei minulla ole siinä suurta ansiota, vaan olen välikäsi jollekin suuremmalle.

Suora haukkuminen ei ole sopivaa. Siitä on muitakin esimerkkejä tällä foorumilla.
Muutamat erikoisempia ajatuksia tuottaneet ovat kyllä tulleet joko suoraan tai salatummin halveksituiksi, jopa vihatuiksi.

Miksi ?  Arvelen haukkujalla itsellään olevan 'asiat huonosti'.

Jos tarkoitetaan, että olen vaatimassa ylennystä, huomiota, ja kiitosta siitä, että olen kääntänyt 10.000 riimitettyä riviä herännäisyyden historiasta, niin erehtyt.
Olen vaatinut, ettei käännöksiäni trollata vapaasti, vaan jos trollataan, että joku vastullinen tai muu foorumin jäsen huomauttaisi, että se ei ole foorumin tarkoituksenmukaista tai jollain muulla tavalla paheksuisi sitä. Se on pieni vaatimus. Voisin vaatia, että sellaiset postit poistetaan, jota en ole ikinä tehnyt. Omistan kääntäjän oikeudet, joten minulla on oikeus tehdä vaatimuksia siihen suhteen ja jos ei toimita vaatimusten mukaan, niin on oikeus vetää käyttölupa pois ja vaatia, että käännökseni poistetaan foorumista.
On yhden tekevä onko joku sanonut niin tai näin pahasti. Ei tarvita selitystäkään. Jos kääntäjä vetoaa oikeuksiinsa ja vaatii käännöksensä pois, on laillinen velvollisuus toimia niin.
Jos kenellä on paha olo ja lääkitsee itseään haukkumalla suojatyönä täällä Siionin virsien kääntäjää, hakeutukoon hoitoon.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.