Kirjoittaja Aihe: Herrnhutilaisia juuria  (Luettu 21278 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #120 : 03.11.21 - klo:14:48 »
Tuli mieleeni, kun "hän kohtasi satoja ja taas satoja...kasvokkain," minkälainen olisi minun tavata hänet. Olisimme varmaan puolin ja toisin sanottavaa hänen kirjoittamisista virsistään. Luulen, että olisin ainakin hetkellisesti herättänyt hänessäkin vähäsen mielenkiintoa. Taisin syntyä väärällä vuosisadalla.

Hän otti aikaa seuratilaisuuksien jälkeen myös jälkeiskeskusteluihin eli, kuten herännäisyydessä sanotaan, seurustelun sakramenttiin.  Olen ihan varma, että palautekeskustelu asiaan -virsiin - perehtyneeltä ihmiseltä olisi riemastuttanut häntä. :kahvi:

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #121 : 03.11.21 - klo:15:13 »
Hän kohtasi satoja ja taas satoja ja vielä kerran satoja ihmisiä kasvokkain.

Munkki Afanasi (1772-1852) pyrki karttamaan kaikkea yhteyttä ihmisiin. Erityisesti hän karttoi maallikoiden seuraa. Tätä vanhus puolusteli sanoen: "Minä en joudu vastaamaan heistä Jumalan edessä, mutta itsestäni joudun vastaamaan. En ryhtynyt erakoksi opettaakseni muita, vaan siksi, että itkisin syntejäni."

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #122 : 03.11.21 - klo:17:06 »
Hän otti aikaa seuratilaisuuksien jälkeen myös jälkeiskeskusteluihin eli, kuten herännäisyydessä sanotaan, seurustelun sakramenttiin.  Olen ihan varma, että palautekeskustelu asiaan -virsiin - perehtyneeltä ihmiseltä olisi riemastuttanut häntä. :kahvi:

 :eusa_clap:
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #123 : 04.11.21 - klo:19:55 »
Jännä juttu... Thomas olisi 1900-alkupuolelle siirtynyt. Minä olisin siirtynyt 1700-luvulle. Zinzendorfia olisin mennyt kuuntelemaan. SV:ssä ei ole yhtään hänen virttänsä. Mutta kaikista parhaat virret ovat opetuslapsien virsiä. Z. sävelsi ja sanoitti yli 2000 virttä. Jaakko Löytylle on Zsta raskaan sarjan kamppailija.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #124 : 05.11.21 - klo:01:27 »
Jännä juttu... Thomas olisi 1900-alkupuolelle siirtynyt. Minä olisin siirtynyt 1700-luvulle. Zinzendorfia olisin mennyt kuuntelemaan. SV:ssä ei ole yhtään hänen virttänsä. Mutta kaikista parhaat virret ovat opetuslapsien virsiä. Z. sävelsi ja sanoitti yli 2000 virttä. Jaakko Löytylle on Zsta raskaan sarjan kamppailija.

Empä tiedä. Olisin varmaan ollut persona non grata milloin missäkin. Kuunnella voisi Zinzendorfia, mutta hänen naimakaupat olivat kyseenalaiset. Bethlehemissä seurakunta määräsi puolisot ja kilpailevassa virsitekolaitoksessa Efratassa harrastivat Thomas Mannin Faustuksen mukaan sekä selibaattia että taivaallista laulua.
Virsiä on paljon, mutta vain Dante ja Malmivaara panivat ne sellaiseen järjestykseen, että niiden avulla sielu kiipeää helvetistä taivaaseen. Mutta totta, voi paeta joitakin virsiä, jotka jättävät sielun alkupisteeseen.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #125 : 05.11.21 - klo:02:24 »
Jännä juttu... Thomas olisi 1900-alkupuolelle siirtynyt. Minä olisin siirtynyt 1700-luvulle. Zinzendorfia olisin mennyt kuuntelemaan. SV:ssä ei ole yhtään hänen virttänsä. Mutta kaikista parhaat virret ovat opetuslapsien virsiä. Z. sävelsi ja sanoitti yli 2000 virttä. Jaakko Löytylle on Zsta raskaan sarjan kamppailija.

https://www.deutschestextarchiv.de/book/view/zinzendorf_gedichte_1735?p=11
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.