Kirjoittaja Aihe: Herrnhutilaisia juuria  (Luettu 19656 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #15 : 02.02.21 - klo:23:16 »
Hyvä, että vastasit. Jokainenhan täällä itse vastaa kirjoituksistaan. Olen aina kirjoittanut olevani kykypuolueen äänestäjä ja, että värini on sinimustayhdistelmä. Se lienee körttisessä liikkeessä valittu jo joskus 30-luvulla.

Minulle oli yllätys, että olet aikalailla vasemmalla mielipiteissäsi ja siitä johtuu, että käytät esim fasisti sanaa.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #16 : 02.02.21 - klo:23:57 »
Hyvä, että vastasit. Jokainenhan täällä itse vastaa kirjoituksistaan. Olen aina kirjoittanut olevani kykypuolueen äänestäjä ja, että värini on sinimustayhdistelmä. Se lienee körttisessä liikkeessä valittu jo joskus 30-luvulla.

Minulle oli yllätys, että olet aikalailla vasemmalla mielipiteissäsi ja siitä johtuu, että käytät esim fasisti sanaa.

Jos kokoomuslainen olet, niin eikö värisi pitäisi olla sinivalkoinen, eikä fasistien sinimusta. Minä käytän sitä sanaa, mitä minä käytän. Täällä haukutaan Sanna Marinin hallitusta huulipunahallitukseksi ja vaikka millaisia solvauksia tulee vasemmistoa kohtaan, joten kyllä sinä, armonkerjäläinen ja tämä kaikkein pahin eli luterilainen saisitte mennä tekin itseenne. Voi kun Liisa olisi vielä tämän foorumin ylläpitäjä  :icon_sad:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #17 : 03.02.21 - klo:00:13 »
Kuulun tähän seuraliikkeeseen siten, että en ole jäsen, mutta olen Henki-lehden tilaaja ja käyn kesäisin Herättäjäjuhlilla sekä körttiseuroissa, kun lähelle sattuu. Seuraliike on valinnut sinimustan värin eräisiin vaatekappaleisiin.

Ei minulla ole mitään tarvetta mennä itseeni. Tämä on vapaa forumi. Vastaan itse kirjoituksistani ja lataamasta musiikistani. Teille vasemmistolaisille on kokoomus aina ollut maalitaulu.

Oliko Liisa vihreä tai  vasemmistolainen tai sosi-alidemokraatti?

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #18 : 03.02.21 - klo:00:31 »
Kuulun tähän seuraliikkeeseen siten, että en ole jäsen, mutta olen Henki-lehden tilaaja ja käyn kesäisin Herättäjäjuhlilla sekä körttiseuroissa, kun lähelle sattuu. Seuraliike on valinnut sinimustan värin eräisiin vaatekappaleisiin.

Ei minulla ole mitään tarvetta mennä itseeni. Tämä on vapaa forumi. Vastaan itse kirjoituksistani ja lataamasta musiikistani. Teille vasemmistolaisille on kokoomus aina ollut maalitaulu.

Oliko Liisa vihreä tai  vasemmistolainen tai sosi-alidemokraatti?

Ei minulle kokoomus sillä tavalla ole maalitaulu kuin ehkä joillekin muille. Mutta eikö se ole myös toisinpäin? Kummini oli kokoomuslainen ja jatkosodan kapteeni, joka sai siviilissä majurin natsat. Reinikaiset oli ihan mukavia ihmisiä. Tiedän hyvin tuon vaatekappalehomman. Isäni kävi joka kesä Herättäjäjuhlilla ja olinpa minäkin monesti mukana. Vanhempana kävin muutaman kerran, ennen kuin lopetin. Tunsin siellä oloni aika orvoksi. Itse olen kuulunut yhdistykseen, mm. viime vuonna, mutta nyt en ole maksanut jäsenmaksua. Hengelliseen Kuukauslehteen olen kirjoittanut toimitussihteerin pyynnöstä yhden lintujutun (pöllöretkestä) ja yhden pienemmän jutun. En haluaisi enemmän Liisaa sotkea enää tähän (juu, itse aloitin), mutta vihreä hän on.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #19 : 03.02.21 - klo:01:57 »
Eiköhän henkäistä puolin ja toisin. Emme me voi maailman menoa parantaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #20 : 03.02.21 - klo:02:13 »
Herätysliikkeiden huonoin puoli on hihhulismi ja omassa huonoudessaan rypeminen ja kieriskely. Heikon itseluottamuksen omaavalle ihmiselle sellainen on vaarallista ja voi johtaa jopa itsemurhaan.

Täällä valittiin nyt kirkkoherra, joka sanoi haastattelussa, ettei ole riippuvainen mistään herätysliikkeestä vaan arjessa tapahtuva kristillisyys on sitä tärkeintä kristillisyyttä. Toiseksi tulleellakaan ei herätysliike ollut tärkeä vaan hän mainitsi luterilaisuuden. Kaksi hävinnyttä olivat sitten körttiläisyyteen taipuvia  :icon_sad: Enon kirkkoherra Rautavuori sanoi kerran hyvin, ettei hän määritä itseään herätysliikkeiden kautta.

Jos palautan keskustelun ketjun aiheeseen, näyttää olevan vastaajat samaa mieltä kanssani, että kirkollisuus tai "puhdasoppisuus" on vuorovaikutuksessa herätysliikkeiden kanssa. Myös huomautukseni, että herätysliikkeet helposti menevät liiallisuuksiin ilman kirkollisuuden tasapainottavaa tekijää.
Kukaan ei ole poikennut antamasta mallistani, vaikka epäröin itsekin. Seppos toi esille ajatuksen, että herätysliikkeet antavat hengellistä voimaa, ja ilman sitä kirkko jäisi heikoksi ja muodolliseksi.
Puhdasoppisuus joka keskittyy justifikaatio-oppiin oli kyllä olemassa ennen pietismiä. Minun täytyy olla varovainen, koska en ole hyvä teologi, mutta niin kuin luterilainen sanoo, herätyliikkeitten "protesti" on heikentynyt. Kuitenkin, kun tulin Suomeen, herätysliikkeitten vaikutus luterilaisessa kirkossa oli selvästi näkyvissä liturgiassa. Uutta virsikirjaa myötä varhais-kristilliset lähteet valloitti liturgian ja sekä luterilainen puhdasoppisuus eli justifikaatio-oppi että herännäisyyden vähemmän liturginen "messu" heikkeni. Messu on nyt katolisempi kuin ennen virsikirjan uudistusta ja justifikaatio-oppi vähemmän esille, niin kuin jokainen huomaa, joka vertailee uutta vanhaan virsikirjaan.
Niin seuraamalla muutosten kulkua, voi todeta, että sekä "puhdasoppisuus" luterilaisessa mielessä että herätysliikkeiden vaikutus ovat heikentynyt katolistumisen kustannuksella. Kahden prosessin vuorovaikutus ei viime vuosisadan loppupuolella tapahtumien mukaan ole toteutunut, vaan lähestyminen Rooman ja luterilaisen kirkon välissä.
Mutta ketju viittaa herrnhutilaisiin juuriin, jotka eivät näyta olevan meille niin tuttuja. Kuitinkin olen huomannut herännäisyydestä heräävää mielenkiintoa aiheesta.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #21 : 03.02.21 - klo:04:17 »

Ei minulla ole mitään tarvetta mennä itseeni. Tämä on vapaa forumi. Vastaan itse kirjoituksistani ja lataamasta musiikistani. Teille vasemmistolaisille on kokoomus aina ollut maalitaulu.

Oliko ??? vihreä tai  vasemmistolainen tai sosi-alidemokraatti?

Niinpä. On vapaa foorumi. Ja vapaalla foorumilla on törkeästi hyökätty ulkomaalaista vastaan, yrittäen väittää, että ystävällinen teko kääntäessä historialliset Siionin virret on muuta kuin kulttuuriteko, jopa poliittinen kannanotto, joka antaa teille luvan skandaalimaiseen hyökkäykseen, ja itse tuit sitä. On tosiaan syytä mennä itseesi. Katso mitä teit nytkin, pitämällä poliittista keskustelua ketjussa, jota aloittin herrnhutilaisista juurista. Se se näyttää miten törkeä on yritys vetää minut ulkopuolisena teidän Suomen politiikkaan. Olen maininnut omaa kantaani USAn politiikkaan läninnä intiaanipolitiikkaan. Niin yritys kääntää tämänkin ketjuun Suomen politiikkaan näyttää syylisyyttä siitä, että Siionin virret vedettiin politiikkaan. Olette kyllä törkeitä, kun kohtelette syyttömää kääntäjää tällä tavalla. Olisitte tyytyneet siihen, että käänsin ja sain siitä sitä kiitosta, joka kuuluu. Mutta ei. Täytyy nostaa riitaa jopa ulkopuolisen ystävällisen eleen takia. Olisi tosiaan syytä mennä itseesi ja heti.
 En ole ottanut enkä ota kantaa Suomen politiikkaan. Jaa, olen sanonut, että kaikki Suomen puolueet ovat paremmat kuin USAn. Luulisi, ett suomalainen olisi mielissään sellaisesta lausunnasta amerikkalaisen taholta. Mutta ei. Mikä voisi olla (ja on) myönteinen suhtautuminen Suomeen, on varmaan koettu epärehelliseksi imarteluksi ja vain lisää syytä hyökätä. On tosi törkeätä. Mene hyvä mies itseesi ja häpeä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #22 : 03.02.21 - klo:04:35 »
En astunut kenenkään poliittisiin varpaisiin kääntämällä Siionin virsiä englanniksi enkä aloittanut poliittista keskustelua aloittamalla ketjun otsikolla herrnhutilaisia juuria. On täällä ihmisiä, jotka ovat niin täynnä omaa poliittisia mieltymyksiä, etteivät pysty näkemään mitään muuta, vaikka toinen kirjoittaisi päiväperhosten siipien väreistä. Sekin varmaan vedettäisiin johonkin politiikkaan. Joo, väri kun väri. Sitten sanotaan, ettei ole syytä mennä itseensä. Ihminen, joka kehui Bengtin teitittelyä kohteliaaksi kun hän törkeästi hyökkäsi minua vastaan silloin kun en ollut näyttänyt mitään muuta kuin ystävällinsintä kohteliaisuutta hänelle. Olin rauhallinen ja kohtelias kun pienellä eleellä puolustauduin, ja pyysin kohteliasta käytöstä, ja häntä ylistettiin teitittelystä, ikään kuin se korvasi kaikki hävyttömyydet, joita hän esitteli. Ja minua, kun olin äärettömän rauhallinen ja kohtelias, pidettiin sinuttelun takia epäkohteliaana. Syy? Siksi, että Siionin virsien kääntäminen koettiin poliittisena kannanottona, miehen omin sanoin.
Ja vielä jatketaan sitä polittista häirikköä tällä ketjulla, senkin jälkeen kun eilen nostin siitä skandaalista metelin. Ei ole loppua törkeydestä. Vielä viitataan foruumin vapauteen. Vapaus edellyttää vastuullisuutta, ja on kaikkea muuta kuin vastuullista tehdä mitä täällä tehdään. Yritetään vääntää Siionin virsien kääntämistä poliiittiseksi kannanotoksi. Se olisi törkeä jos olisi kyse suomalaisesta. Kun on kyse ulkomaalaisesta, niin se on järjetöntä. Sitten se tuodaan tähän uuteen ketjuun, ettei vaan voisi jättää taakse.   
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #23 : 03.02.21 - klo:04:41 »
Katsokaa kuka aloitti tämän ketjun ja mistä aiheesta ja millä sävyllä eilen. Ja katsokaa kuka siirsi häirikkönsä tähän muuttamalla aiheen poliittiseksi. Katsokaa kuka on syyllinen. Katsokaa kuka luulee olevansa niin viisas ja hurskas, ettei tarvitse mennä itseensä kun hän jatkaa ulkomaalaisen vainoamista valheellisin perustein, että muka Siionin virsien kääntäminen on poliittinen kannanotto, jota täytyy muskata. Törkeyden törkeyttä! Ettekö hyvät ihmiset tajua miten törkeitä olette? Törkeyden törkeyttä! Ettekö hyvät ihmiset tajua miten törkeitä olette?
Jos aloitan uuden ketjun, jonka otsikko on taas sopiva eikä ketään loukkaa, mitä te teette? Menette taas sinnekin aloittamaan vainoanne. Törkeyden törkeyttä! Ettekö hyvät ihmiset tajua miten törkeitä olette?
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #24 : 03.02.21 - klo:04:57 »
Tässä nyt Veli Sivulliselle kirjoitan, että annoit minusta väärän todistuksen kirjoittaessasi, että olisin äärioikeistolainen fasisti.

Aikuinen mies ja poliittisessa vihassasi noin kirjoittelet, toisistakin samoin.

Mitä tekemistä on Teidän fasismin tämän ketjun aiheen kanssa? Huomaamatta kerran pilasin Teidän aloittamanne ketjun kirjoittamalla aiheen vierestä ja asiasta heti tuli minulle valitus. Yritys nähdä kaikki mitä minä kirjoitan poliittisena kannanottona on sopimatonta. Niin yritys muuttaa tämän ketjun aiheen voi olla kosto aikaisemmasta virheestäni, mutta on silti sopimatonta. Mutta kun ei ole syytä mennä itseesi...

Tietysti voi väittää, että teitittelen suutuksissani. Olen täällä syksystä lähtien suutuksissani, kun olen saanut kokea niin paljon epäoikeudenmukaista kohtelua, kun ystävällinen eleeni on tulkittu poliittiseksi kannanotoksi. Mutta kun mies ihailee teitittelyä ja toivoo sitä...
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #25 : 03.02.21 - klo:04:59 »
Jos poliittinen väittely on niin kiinnostavaa, että se pitää harrastaa ketjulla, jonka otsikko on herrnhutilaisia juuria, niin jatkakaa vaan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #26 : 03.02.21 - klo:05:16 »
Hyvä, että vastasit. Jokainenhan täällä itse vastaa kirjoituksistaan. Olen aina kirjoittanut olevani kykypuolueen äänestäjä ja, että värini on sinimustayhdistelmä. Se lienee körttisessä liikkeessä valittu jo joskus 30-luvulla.

Minulle oli yllätys, että olet aikalailla vasemmalla mielipiteissäsi ja siitä johtuu, että käytät esim fasisti sanaa.

Siis, hyvä, että saitte houkutelleeksi jonkun tähän keskustelemaan politiikasta, kun tarkoitus oli pilata ketjun, jonka aloitin siinä toivossa, että voisi jättää valheelliset poliittiset syytökset minua vastaa taakse ja keskustella aiheesta, joka liittyy herännäisyyden historiaan. Hyvä tarkoitukseni näkyy siinä, että pystyin keskustelemaan jopa arkkiviholliseni luterilaisen kanssa aivan rauhassa. Se ei Teille kelpaa, vaan rauhan täytyy rikkoa yrittämällä vetää minut taas Teidän politiikkaanne.
Ei ole ihme, että yhdyitte Bengtiin ja muihin, jotka erehtyivät luulemaan, että historiallisten Siionin virsien käännös oli poliittinen kannanotto. Ajatus oli järjetön, mutta ilmeisesti harrastatte järjettömyyksiä. Nyt väitätte, että käyttämällä fasisti sanaa, ihminen osoittaa, että on "aikalailla vasemmalla." Sillä argumentilla voisi perustella väitettä, että Mussolini oli aikalailla vasemmalla, kun hän perusti Fascio d'Azione Rivoluzionaria.
Olen viisas, kun vältän politiikkaa täällä, kun en tiedä paljoakaan siitä. Eivät kaikki ole niin viisaita.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #27 : 03.02.21 - klo:06:54 »
Nyt on niin, että joku on minun tekstiäni muuttanut: poistanut Liisa sanan ja pannut tilalle hymiön.

Thomas vissiin luulee nyt väärin, että tarkoitan häntä.

YLLÄPIDOLLE tai PENALLE: nyt tehdään niin, että bannaatte minut heti täältä forumilta pois, että en voi kirjoitella. Lopetan tätä kautta.

Jos te voitte sääntöjä rikkoneen poistaa, niin kait te voitte poistaa sellaisen, joka sitä pyytää.

Tällainen meno on vastenmielistä.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #28 : 03.02.21 - klo:07:40 »
Nyt on niin, että joku on minun tekstiäni muuttanut: poistanut Liisa sanan ja pannut tilalle hymiön.

Thomas vissiin luulee nyt väärin, että tarkoitan häntä.

YLLÄPIDOLLE tai PENALLE: nyt tehdään niin, että bannaatte minut heti täältä forumilta pois, että en voi kirjoitella. Lopetan tätä kautta.

Jos te voitte sääntöjä rikkoneen poistaa, niin kait te voitte poistaa sellaisen, joka sitä pyytää.

Tällainen meno on vastenmielistä.

Tarkoititte, että minä, kohteliaana vaikka sinuttelin, vainosin Bengtia, kun puolustauduin kohteliaasti ja huomautin, että hänen kommenttinsa Siionin virsien kääntämistäni oli sopimatonta. Olin kauan jättänyt Penan yksin puolustamaan käännöstyötäni. Silloin ajattelin, että olitte tahatta puuttunut asiaan, mutta toissa päivänä selititte, että oli tarkoituksellista ja tietoista. Teidän kannanotostanne on kyse. Nyt yritätte väittää, että on suuri vahinko tehty Teille, kun poistin ulkopuolisen nimen postistani. Se on näkyvissä alkuperäisessä postissa. Tunnen hyvin oman nimen, enkä ole erehtynyt siitä.
Te ette ole ainoa, joka ei suostu osallistumaan körttifoorumiin, jos valitan siitä vääryydestä ja vainosta minua kohtaan, jota pitkään harrastettiin täällä kun olin nöyrästi hiljaa enkä edes kiittänyt Penaa puolustamisesta. Heti kun huomautan mitä vääryyttä harrastatte, niin uhkailette, ettei täällä enää haluta olla. Onko minun vainoaminen kaikille niin tärkeä, ettei voi täällä kirjoittaa tekemättä sitä? Tuntuu siltä, että jotkut ihmiset vaativat, että saavat minua vainoa täällä, mutta kukaan ei saa minua puolustaa. Jos tämä on vapaa foorumi, sellainen ei käy.
Sietäisi mennä itseenne. Tämän viikon kohina nousi siitä, kun en hyväksynyt Teidän hyökkäystä Penaa vastaan. Jos ette hyökkäile, niin saatte minulta rauhaa. Hyökkäysoikeus tuntuu olevan kaikkein kallein oikeus, mutta vastuu on vieras käsite.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #29 : 03.02.21 - klo:07:51 »
Nyt on niin, että joku on minun tekstiäni muuttanut: poistanut Liisa sanan ja pannut tilalle hymiön.

Hymiö on Liisan nimen paikalla ainoastaan lainauksessa, ei alkuperäisessä kommentissasi. Lainaaja on mahdollisesti halunnut ilmaista, ettei tiedä, ketä Liisaa tarkoitetaan.