Kirjoittaja Aihe: Herrnhutilaisia juuria  (Luettu 21742 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #60 : 04.02.21 - klo:11:24 »
   Rakentava kritiikki on paikallaan.

 :eusa_clap:
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #61 : 04.02.21 - klo:14:43 »
Juttujesi perusteella et ole luterilainen vaan joku kiihkouskovainen hihhuli.

Uskonnollinen kieli on kullekin liikkeelle ominaista. Laitan näytteen tyypillisistä körttisanonnoista:

Herra tekee ja teettää meissä parannuksen. Hän johtaa meitä sellaisiin kohtaloihin, joissa saa meidät paranemaan. Hän ottaa meiltä kaikki elastuskeinot pois, että saa meissä herätetyksi elävän uskon. Hän vie meitä puuteeseen, että saa opettaa meitä rukoilemaan, hän avaa tunnon ja vetää syntisyyden silmien eteen, että anteeksiantava armo saa sijaa.

lainaus on Vilhelmi Malmivaaran kirjoituksesta

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #62 : 04.02.21 - klo:14:52 »
   Rakentava kritiikki on paikallaan.
Sivullinen on oikeastaan monialainen kirjoittaja, että sellainen passaa minullekin. Harvoin uskallan klikata, että minusta ei tarttuisi ihmiskuonaa väärällä tavalla.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #63 : 06.02.21 - klo:03:44 »
Sivullinen on oikeastaan monialainen kirjoittaja, että sellainen passaa minullekin. Harvoin uskallan klikata, että minusta ei tarttuisi ihmiskuonaa väärällä tavalla.

Aloitin tämän ketjun, että voisi keskustella historiallisesta asiasta asiallisesti. Jopa luterilainen oli alussa jotenkin asiallinen. Mutta sivullisen ja 1944 piti hypätä tänne politiikkansa kanssa, ettei vaan rauhallisesta ja kohteliaasta keskustelua syntyisi herännäisyyden historiasta. Sitten luterialainen innostui lisäämään sanan "herrnhutilainen" pilkkaajasanastoonsa. Sellaiset ovat bengtilaiset hevimetallisuosijat Siionin virsien tillalle, kyykäärmeiden sikiöt, Saatanan vaikutuksesta. Olisin rauhallisesti jatkanut tätä ketjua etsimällä tietoa historiasta ja tuomalla sitä esille, mutta en saanut. Tätäkin ketjua piti pilata saatanallisella politiikalla. Jotkut ihmiset luulevat, että herännäisyys on poliittinen liike. Erehtyvät pahasti. Ja vielä ihmettelette miksi minä kiroan teitä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #64 : 06.02.21 - klo:18:38 »
Olen jonkun verran opiskellut ja lukenut. Olen pannut merkille, että ne, jotka ovat perehtyneet Raamattuun akatemisen koulutuksen kautta, vaikka ovat monesti löytänyt mielenkiintoisia asioita, eivät juuri milloinkaan tiedä yksinkertaisimpia uskon perusasioita. Olen hyvä esimerkki siitä. Olen oppinut terveen uskon sellaisten ihmisten kautta, jotka eivät osanneet kreikkaa, hepreaa, tai teologiaa. Korkeassa asemassa tai korkeasti koulutettu aina keksi turhuuksia jos ei suorastaan virheitä. Kreivi von Zinzendorf, niin arvokkaita kuin hänen kirjoituksensa ovat, keksi omituisia asumismalleja perheen sijasta ja seurakunta ainakin Amerikassa määräsi kenen kanssa jokainen saisi mennä naimisiin. Liiallisuudet tulevat melkein väkisin. Oikea uskon on aina ollut tavallisten ihmisten käsissä, kuten Paavo Ruotsalaisen, tai Englannissa vähän aikaisemmin Edward Elwallin tai Thomas Wilcoxin. Sellaisten ihmisten usko on seuraamisen arvoinen. Tavallinenkaan ihminen ei aina löydä oikeaa tietä. Se on harvinaista niidenkin parissa ja liiallisuudet nousee runsaasti. Olen teologisesti monessa suhteessa luterilainen, mutta arvostan Paavo Ruotsalaisen yksinkertaisen armon korostusta ilman teologisia hienouksia. On varmaan paikallaan, että koulutetut teologit pohtivat ja spekuloivat, mutta se ei ole tavallisen uskovan tehtävä. Teologienkin parissa se johtaa turhaan riitaan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #65 : 06.02.21 - klo:19:16 »
Oikea usko on aina ollut tavallisten ihmisten käsissä, kuten Paavo Ruotsalaisen, tai Englannissa vähän aikaisemmin Edward Elwallin tai Thomas Wilcoxin. Sellaisten ihmisten usko on seuraamisen arvoinen.

Olivatkohan nuo mainitut aivan tavallisia ihmisiä? Toki he olivat poikkeuksellisia, mutta eivät koulutuksensa vaan jonkin syvällisen oivaltamisen lahjan vuoksi. He eivät kiinnostuneet kiehtovista opillisista vivahteista vaan löysivät ytimen. Pää ja sydän toimivat saman tavoitteen eteen eivätkä tunteet ja järki muodostaneet ristiriitaa. Uskon, että tällainen lahja on ylhäältä annettu.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #66 : 07.02.21 - klo:01:17 »
Olivatkohan nuo mainitut aivan tavallisia ihmisiä? Toki he olivat poikkeuksellisia, mutta eivät koulutuksensa vaan jonkin syvällisen oivaltamisen lahjan vuoksi. He eivät kiinnostuneet kiehtovista opillisista vivahteista vaan löysivät ytimen. Pää ja sydän toimivat saman tavoitteen eteen eivätkä tunteet ja järki muodostaneet ristiriitaa. Uskon, että tällainen lahja on ylhäältä annettu.

Juuri niin. He olivat tavallisia siinä mielessä, etteivät olleet pappeja tai teologian tohtoreita.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #67 : 07.02.21 - klo:15:32 »
Juttujesi perusteella et ole luterilainen vaan joku kiihkouskovainen hihhuli.
Olen ymmärtänyt, miten sanojasta, tilanteesta ja kulttuurista riippunee se, minkä asteinen uskovainen on hihhuli. Joillekin riittää se, miten herrnhutilais-pietistinen uskovainen on hihhuli.   :eusa_pray: :109:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #68 : 07.02.21 - klo:16:31 »
Hihhuli on ietääkseni alkujaan lestadiolaisen ivanimi. Sanonta noussee seuroissa syntinsä anteeksi saaneiden riemunkiljahduksista. Muistan joskus kuulleeni niitä suviseurojen radioinneissakin. Tyko Sallisen tunnettu lestadiolaisuutta kuvaava maalaus on myös nimeltään Hihhulit.

https://4.bp.blogspot.com/-MlC48JIrg94/WhgCYZZFOGI/AAAAAAAAAKo/byenI8GmSP0yQdcgNxFMyXMQFfsh1obqQCEwYBhgL/s1600/IMG_20171018_112313.jpg

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #69 : 07.02.21 - klo:18:50 »
Vaikka olisin Paavo Ruotsalaisen kannalta, että alkoholi on yhdentekevä pelastuksen kannalta, Lars-Levi Laestadius teki saamelaiselle suurenmoisen palveluksen, kun hän auttoi niitä vapautumaan lannankansan hyväksikäytöstä alkoholin myynnissä. Alkoholi on ollut tunnetusti kolonialismin väline. Englantilaiset suurin piirtein tuhosi Kiinan opiumin kautta.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #70 : 09.02.21 - klo:11:20 »
Minua masentaa tämä keskustelukulttuuri, kun toiset saavat olla vapaammin kuin toiset. Tarkoitan hengellistä ja poliittista kirjoittelua.

Ei ole körttistä perintöä, että hengellisesti aletaan toinen kiroamaan. Sellainen on Belsebuubista.  Olisi ylläpito voinut olla tarkempi tässä mielessä.

Mutta kun olemme lihaa ja verta itse kukin, niin taaplaamme tyylillämme. En näe hevimetallimusiikin kuuntelua sen pahemmaksi kuin toisen kiroamistakaan. Arvelen, että tulee taas "lunta tupaan ja porstuaan".

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #71 : 09.02.21 - klo:11:42 »
Minua masentaa tämä keskustelukulttuuri, kun toiset saavat olla vapaammin kuin toiset. Tarkoitan hengellistä ja poliittista kirjoittelua.

Ei ole körttistä perintöä, että hengellisesti aletaan toinen kiroamaan. Sellainen on Belsebuubista.  Olisi ylläpito voinut olla tarkempi tässä mielessä.

Mutta kun olemme lihaa ja verta itse kukin, niin taaplaamme tyylillämme. En näe hevimetallimusiikin kuuntelua sen pahemmaksi kuin toisen kiroamistakaan. Arvelen, että tulee taas "lunta tupaan ja porstuaan".
Onko Pena, nettitoimikunta ja ylläpito puolueellinen?  :107:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #72 : 09.02.21 - klo:12:29 »
Minua masentaa tämä keskustelukulttuuri, kun toiset saavat olla vapaammin kuin toiset. Tarkoitan hengellistä ja poliittista kirjoittelua.

Ei ole körttistä perintöä, että hengellisesti aletaan toinen kiroamaan. Sellainen on Belsebuubista.  Olisi ylläpito voinut olla tarkempi tässä mielessä.

Mutta kun olemme lihaa ja verta itse kukin, niin taaplaamme tyylillämme. En näe hevimetallimusiikin kuuntelua sen pahemmaksi kuin toisen kiroamistakaan. Arvelen, että tulee taas "lunta tupaan ja porstuaan".

Onko körttistä perintöä haukkua Siioninvirsien kääntäjiä?

Ja minua masentaa se, että joku vaivautuu kääntämään Siioninvirret englanniksi ja ne pannaan tänne kaikkien nautittaviksi, ja joku rupeaa haukkumaan niitä ja valittamaan, että kääntäjä on nostettu kultajalustalle, ja kun LOPULTA kääntäjä KOHTELIAASTI huomauttaa, että voisi olla kohteliaampi, niin eräs rientää puolustamaan haukkujaa väittämällä, että se on se kohtelias, siksi, että suutuksissaan teitittelee. Jatka vaan, mutta puolustaudun teidän hävyttömyksiä vastaan kaikin mahdollimmin sanoin. Minulla ei ole enää minkäänlaista velvollisuutta kohdella teitä millään tavalla kohteliaasti kaiken tämän jälkeen. Usko pois, hyvä mies, etten ansaitse yhtään mitään muuta kuin sitä kiitosta, joka silloin tuli kun käänsin. En ole ansainnut tätä vastustelua enkä tätä jälkeistä valittelua. Jos et halua nähdä kirousta, niin kirjoita minulle vaikka näin:

"Olen äärettömän pahoillani, että yhdyin siihen hyökkäykseen sinua vastaan, kun et ansainnut mitään muuta kuin kiitosta siitä että ystävällisesti käänsit Siioninvirret."

Sen kun voisit tehdä vilpittömästi, niin varmaan en kirjoittaisi mitään kirouksia tänne. Mitä olen kirjoittanut riittää. Ne kiroukset ovat vielä voimassa kaikille niille, jotka ovat aiheuttaneet minulle mielipahaa siitä, että ystävällisesti käänsin Siioninvirret. Toiset kääntäjät saavat rahaa, kiitosta, ja kunniaa. Minä sain alussa kiitosta, mutta sen jälkeen pelkkää haukkumista. Ihmettelen, ettet pystyy ymmärtämään, että se on väärin. 
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #73 : 09.02.21 - klo:13:21 »
En minä kiroajaa ymmärrä.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #74 : 09.02.21 - klo:13:26 »

   Kiroilu on perkeleestä.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024