Kirjoittaja Aihe: Herrnhutilaisia juuria  (Luettu 5021 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2212
Herrnhutilaisia juuria
« : 02.02.21 - klo:12:38 »
Tietääkseni, kaikki Suomen herätysliikkeet ovat lähtöisin herrnhutilaisesta diasporasta. Herrnhutilaisuus on noussut vanhasta esiuskonpuhdistuksesta, taborilaisesta hussilaisuudesta. Kreivi von Zinzendorf oli keskeinen hahmo 1700-luvulla ja Siionin virret ovat kreivin virsirunoudesta syntyneet. Elias Lagus käänsi Sions sånger, jotka eivät olleet käännöksi Zinzendorfin virsistä, vaan ruotsalaisten pietistien sepittämiä virsisä samassa hengessä. Vaikka polku on pitkä, voi huomata samaa Zenzendorfin henkeä viimeisissäkin Siionin virsissä.
Jos joku muukalainen on sinun tykönäs teidän maallanne asuva, ei teidän pidä sitä ryöstämän. 3Moos. 19:33.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2212
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #1 : 02.02.21 - klo:12:57 »
Herrnhutilaiset perustivat lähetysasemia Amerikassa jo Kreivi von Zinzendorfin aikana. Kreivi itse kävi Amerikassa perustamassa moravialaisen seurakunnan keskuksen Bethlehem, Pennsylaniaan. Lähetyssaarnajat David Zeisberger ja John Heckewelder tekivät onnistuneesti työtä lenni lenapen kansan parissa lähinnä alueella, josta tuli myöhemmin Ohion osavaltio. Oli useita intiaanikaupunkeja, jossa herrnhutilainen seurakunta hallitsi 1700-luvulla. Eräs lenni  lenape kansan pääliköistä oli Koquethaquechton, josta lopulta tuli myöhässä vaiheessa kristitty.
Vuosia sitten isäni äiti antoi minulle ison perhe Raamatun, jonka hän oli saanut siskoltaan. Siinä on merkattu monet suvun nimet. Raamattu oli kuullut alun perin Mary Cranelle, kaksi sukupolvia aikaisemmin. Mary Crane oli Elizabeth Myersin tytär, ja Elizabeth Myers oli Emily Foxin tytär, ja Emily Fox oli Koquethagechtonin tytär. Näin herännäisyys siirtyi polvesta toiseen vähän niin kuin hussilaisten parissa aikanaan. Kiitos David Zeisbergerille ja John Heckewelderille.

Jos joku muukalainen on sinun tykönäs teidän maallanne asuva, ei teidän pidä sitä ryöstämän. 3Moos. 19:33.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 19217
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #2 : 02.02.21 - klo:14:07 »
Ensimmäinen tunnettu suomalainen lähetystyöntekijä on porvoolainen kirvesmies Matias Nyberg, joka lähti Herrnhutin veljesseurakunnan lähettämänä Surinamiin, Etelä-Amerikkaan vuonna 1756. Hänen työkautensa jäi kuitenkin lyhyeksi sillä hän kuoli pian perille päästyään. 1859 perustetun Suomen Lähetysseurankin juuret ovat siis tavallaan herrnhutilaisuudessa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 3203
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #3 : 02.02.21 - klo:14:14 »
Tietääkseni, kaikki Suomen herätysliikkeet ovat lähtöisin herrnhutilaisesta diasporasta. Herrnhutilaisuus on noussut vanhasta esiuskonpuhdistuksesta, taborilaisesta hussilaisuudesta. Kreivi von Zinzendorf oli keskeinen hahmo 1700-luvulla ja Siionin virret ovat kreivin virsirunoudesta syntyneet. Elias Lagus käänsi Sions sånger, jotka eivät olleet käännöksi Zinzendorfin virsistä, vaan ruotsalaisten pietistien sepittämiä virsisä samassa hengessä. Vaikka polku on pitkä, voi huomata samaa Zenzendorfin henkeä viimeisissäkin Siionin virsissä.
Perusluterilaisesta näkökulmasta katsottaessa herrnhutilaisuus on lähtöisin pietismistä, josta alkoi kirkon sisältäpäin hajottaminen herätysliikkeiksi. Jos herätysliikkeitä ei olisi, olisiko kirkko yhtenäisempi, elinvoimaisempi sekä raikkaampi kirkko, jonka suurempikin joukko kokisi omakseen?  :017:  :eusa_pray:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 19217
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #4 : 02.02.21 - klo:14:24 »
Jos herätysliikkeitä ei olisi, olisiko kirkko yhtenäisempi, elinvoimaisempi sekä raikkaampi kirkko, jonka suurempikin joukko kokisi omakseen?

Tätä ei kukaan voi tietää. Ei ole olemassa rinnakkaisia todellisuuksia, joita voisi verrata. Arvailla aina voi. Herätysliikkeitä pidetään varsinkin Suomessa kirkkoa elävöittävinä ja rakentavina ilmiöinä. Kenties ilman niitä kirkkomme olisi yhtenäisempi, mutta elinvoimansa ja raikkautensa menettänyt. Sellaisen voisi suurikin joukko kokea omakseen kuin mummolan seinällä riippuvan kauan sitten pysähtyneen koristeellisen kellon. Kuten kirjoitin, kukaan ei tiedä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16482
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #5 : 02.02.21 - klo:14:25 »
Perusluterilaisesta näkökulmasta katsottaessa herrnhutilaisuus on lähtöisin pietismistä, josta alkoi kirkon sisältäpäin hajottaminen herätysliikkeiksi. Jos herätysliikkeitä ei olisi, olisiko kirkko yhtenäisempi, elinvoimaisempi sekä raikkaampi kirkko, jonka suurempikin joukko kokisi omakseen?  :017:  :eusa_pray:

Päinvastoin. Voima on liikkeissä ilman niitä kirkko väsy ja voimaton kodittomien joukko.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2212
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #6 : 02.02.21 - klo:14:46 »
Perusluterilaisesta näkökulmasta katsottaessa herrnhutilaisuus on lähtöisin pietismistä, josta alkoi kirkon sisältäpäin hajottaminen herätysliikkeiksi. Jos herätysliikkeitä ei olisi, olisiko kirkko yhtenäisempi, elinvoimaisempi sekä raikkaampi kirkko, jonka suurempikin joukko kokisi omakseen?  :017:  :eusa_pray:

On totta, että herrnhutilaisuus on historiallisesti kytketty pietismiin. Molemmat poimivat mielestäni piirteitä keskiaikaisesta hengellisyydestä, jota ei kokonaisuudessaan ole koettu raittiiksi. Herätysliikkeet ovat saaneet jonkun verran vaikutteita myös englantilaisesta metodismista ja baptismista, ja viime aikoina myös amerikkalaisesta evankelikaalisuudesta. Kaikissa on kieltämättä sellainen oman kokemuksen sävy, joka voi nähdä olevan ristiriidassa puhtaan luterilaisen justifikatio-opin kanssa.
Kysymys: Jos herätysliikkeitä ei olisi, olisiko kirkko yhtenäisempi, elinvoimaisempi sekä raikkaampi kirkko, jonka suurempikin joukko kokisi omakseen? on mielenkiintoinen ja paikallaan. Voisi hyvinkin vastata siihen kyllä. Tilanne saattaa kuitenkin olla monimutkaisempi. Kirkon puhtautta vaanii myös klerikalismi eli pappien valta, ja herätysliikkeet luovat demokrattisemman tilan.
Herännäisyyden kohdalla, on selvä, että kasvava kirkollisuus alkaavan Wilhelmi Malmivaarasta on luonut herännäisyyteen raittiimman tilan ja poistanut aikaisemmat karismaattiset ja yliammutut Jeesuksen kärsimysten pohdiskelun pirteet. Voi sanoa, että kirkollisuus ainakin pitää herännäisyyden raittiina, ja ilman sitä olisi vaara mennä liiallisuuksiin. Sellaisia ilmiöitä on ollut, kuten unissa saarnaaminen ja lapsisaarnaajat.
On tietysti mielipidekysymys, mutta sen vastaus vaati tilanteen objektiivista katselua. Olisin taipuvainen nähdä aika paljon vinhaa kysymyksessä.
Voi olla yllättävää, mutta olen sitä mieltä, että mennään väärään suuntaan kirkon aseman purkaamisessa. Amerikkalainen malli on sekavaa ja aiheuttaa ongelmia. Toki, en haluaisi palata siihen, että kirkko ottaa lesken viimeisen lehmän, niin kuin kaunokirjallisuudessa kuvaillaan, mutta mielestäni kirkko tarjoaa Suomen yhteiskunnan eheyden, joka on arvokasta. Olisin sitä mieltä, että kirkko pitäisi olla koko kansalle eikä vapaaehtoisena vaihtoehtona. Uskonnonvapaus ei taa oikeata vapautta sen paremmin kuin kirkon jäsennys koko kansalle tarjoaisi.
Jos joku muukalainen on sinun tykönäs teidän maallanne asuva, ei teidän pidä sitä ryöstämän. 3Moos. 19:33.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2212
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #7 : 02.02.21 - klo:14:47 »
Päinvastoin. Voima on liikkeissä ilman niitä kirkko väsy ja voimaton kodittomien joukko.

Kokemus antaa senkin kuvan, totta.
Jos joku muukalainen on sinun tykönäs teidän maallanne asuva, ei teidän pidä sitä ryöstämän. 3Moos. 19:33.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 3203
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #8 : 02.02.21 - klo:16:11 »
Päinvastoin. Voima on liikkeissä ilman niitä kirkko väsy ja voimaton kodittomien joukko.
Saksassa syntynyt luterilaisen kirkon sisällä toiminut herätysliike pietismi ei kait kuulu Suomen evankelis-luterilaisen kirkon puhdasoppiseen luterilaisuuteen. Kirkon sisälle syntyi pietismin vaikutuksesta hyvin erilaisia, ja eri tavoin opettavia epäluterilaista ratkaisukristillisyyttä edustavia pietistisiä herätysliikkeitä hajottamaan kirkkoa. Jokaisella herätysliikkeellä on aina omat paremmat jeesuksensa kuin muilla, tällaisia ovat muun muassa körttiläiset, citykörttiläiset, evankeliset, ultraevankeliset, vanhoillis-esikois- pikkuesikois- ja kaikki muut eri lestadiolaiset, viidesläiset, kansanraamattuseuralaiset, hengenuudistuslaiset, kylväjät ja niittäjät, heränneet ja nukahtaneet.

Perusluterilaisuus on Suomessa kansanuskonto, eikä suurin osa suomalaisista edes harkitse mitään muuta uskontoa. Suomalaiset uskovat, koska vanhemmat, isovanhemmat, naapurit, presidentti ja julkkiksetkin uskovat. Luterilaisuus on asettunut yhteiskuntaamme, kuten muut uskonnot ovat asettuneet muihin kulttuureihin. Perusluterilainen usko ei pakota jatkuvasti ajattelemaan Jumalaa ja punnitsemaan tekojamme Jumalan edessä. Jeesus kuoli jo syntiemme tähden, se riittää, että mielessämme pyydämme Häneltä armahdusta. :eusa_pray:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2212
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #9 : 02.02.21 - klo:18:42 »
Puhdasoppisuus liene parhaimmillaan vanha roomalainen symboli, josta on tullut apostollinen tunnuskirja, mutta puhdasoppisuus on käytännössä mielipide. On mielestäni kaksi prosessia: kansan hengellisyys, jota Seppos korosti, ja kirkollisuus, jota luterilainen korosti. Niistä tulee synteesi. Toisaalta, todellisuus on varmaan monimutkaisempaa ja näkemykseni on niin teoreettinen, ettei siitä ole paljoakaan apua.
Jos joku muukalainen on sinun tykönäs teidän maallanne asuva, ei teidän pidä sitä ryöstämän. 3Moos. 19:33.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 19217
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #10 : 02.02.21 - klo:19:53 »
Saksassa syntynyt luterilaisen kirkon sisällä toiminut herätysliike pietismi ei kait kuulu Suomen evankelis-luterilaisen kirkon puhdasoppiseen.

Puhdasoppisuudella on synkkä nurja puolensa. Sen kukoistuskausi merkitsi näet myös noitavainoja. Pietismi käänsi syntien tuomitsemisen toisissa niiden suremiseen omassa itsessä.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 3203
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #11 : 02.02.21 - klo:20:31 »
Puhdasoppisuus liene parhaimmillaan vanha roomalainen symboli, josta on tullut apostollinen tunnuskirja, mutta puhdasoppisuus on käytännössä mielipide. On mielestäni kaksi prosessia: kansan hengellisyys, jota Seppos korosti, ja kirkollisuus, jota luterilainen korosti. Niistä tulee synteesi. Toisaalta, todellisuus on varmaan monimutkaisempaa ja näkemykseni on niin teoreettinen, ettei siitä ole paljoakaan apua.
Saksassa syntynyt luterilaisen kirkon sisällä toiminut herätysliike pietismi syntyi protestiliikkeenä luterilaista puhdasoppisuutta vastaan. Liike korosti henkilökohtaisen uskonelämän merkitystä. Se saarnasi parannuksen tekemisestä ja entisen syntielämän hylkäämisestä. Vuonna 1796 Ruotsin itäisessä maakunnassa Suomessa Savon Telppäs-niityllä kesken heinänteon tuli voimakas tuulenpuuska, jolloin heinäväki kaatui maahan hurmoksissa puhuen kielillä näkyjä nähden. Syntyi herätysliike herännäisyys protestiliikkeeksi puhdasoppista kirkkoa vastaan. Ajan riennossa protestin terä on tylsynyt, ja nyt herätysliikettä on enää vaikea erottaa kirkosta. Vuonna 2018 Herättäjä-Yhdistyksellä oli vain 5047 jäsentä. Mihin herännäisyyden protesti on kadonnut?
« Viimeksi muokattu: 02.02.21 - klo:20:36 kirjoittanut luterilainen »

Poissa sivullinen

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 472
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #12 : 02.02.21 - klo:20:40 »
Herätysliikkeiden huonoin puoli on hihhulismi ja omassa huonoudessaan rypeminen ja kieriskely. Heikon itseluottamuksen omaavalle ihmiselle sellainen on vaarallista ja voi johtaa jopa itsemurhaan.

Täällä valittiin nyt kirkkoherra, joka sanoi haastattelussa, ettei ole riippuvainen mistään herätysliikkeestä vaan arjessa tapahtuva kristillisyys on sitä tärkeintä kristillisyyttä. Toiseksi tulleellakaan ei herätysliike ollut tärkeä vaan hän mainitsi luterilaisuuden. Kaksi hävinnyttä olivat sitten körttiläisyyteen taipuvia  :icon_sad: Enon kirkkoherra Rautavuori sanoi kerran hyvin, ettei hän määritä itseään herätysliikkeiden kautta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 17639
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #13 : 02.02.21 - klo:22:24 »
Tässä nyt Veli Sivulliselle kirjoitan, että annoit minusta väärän todistuksen kirjoittaessasi, että olisin äärioikeistolainen fasisti.

Aikuinen mies ja poliittisessa vihassasi noin kirjoittelet, toisistakin samoin.

Poissa sivullinen

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 472
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #14 : 02.02.21 - klo:22:35 »
Tässä nyt Veli Sivulliselle kirjoitan, että annoit minusta väärän todistuksen kirjoittaessasi, että olisin äärioikeistolainen fasisti.

Aikuinen mies ja poliittisessa vihassasi noin kirjoittelet, toisistakin samoin.

No jos et sitä kuitenkaan ole. Joskus vaan tuntuu kirjoituksissasi, että olisit, mutta voi olla, että kun pasifistina olen herkkä kaikelle sodan ihannoinnille, niin voi mennä ylikin.

On muuten aika jännä juttu, miten herkkä olet. Se ei ole ollenkaan paha asia vaan päinvastoin  :039:

Kuuluin aikoinaan yhteen shakkikerhoon, johon kuului myös yksi majuri. Monesti juteltiin siinä laudan ääressä harvakseltaan synnyistä syvistä ja otettiin muutama kolpakko olutta  :icon_cool: