Kirjoittaja Aihe: Tuomitseminen  (Luettu 10243 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tuomitseminen
« Vastaus #30 : 01.11.20 - klo:15:46 »
Sitten on sellainen asia kuin arvostelu. Arvosteleminen on eräiden mielestä tuomitsemista.

Monet ottavat kritiikin vain negatiivisena, vaikka kai siitä voisi ottaa opiksi ja koettaa kohentaa tai parantaa, mistä nyt millonkin on kysymys.

Ymmärtämättömyys tai käsitteiden tuntemattomuus voivat aiheuttaa väärinkäsityksiä.

Mutta selvän tuomion jokainen tunnistaa. Se on se punainen kortti, jolla ajetaan ulos.

...
Jos sanoo ihmisen tarvitsevan geriatriaa, vaikka ei tunne tapausta se on enemmän kuin loukkaus.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Tuomitseminen
« Vastaus #31 : 01.11.20 - klo:20:15 »
'Teit typerästi' on arvostelua. 'Olet typerä' on tuomitsemista. 'Olet typerin olento, jonka ikinä voisin kuvitellakaan' on loukkaus.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tuomitseminen
« Vastaus #32 : 01.11.20 - klo:21:32 »
Tänään päiväunille käydessäni ajatuksiini tuli ajatus, että jos Jumala antaisi minulle ansioni mukaan siitä, miten olen toisia ihmisiä täällä kuin muuallakin kohdellut, niin huonosti minulle kävisi.

Unet olivat virkistävät.
Nukuin kait niin, että en tajunnut nukkuneeni, vaan ikäänkuin olisin ollut valveilla, mutta koska virkistyin, niin olen täytynyt olla unessa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Tuomitseminen
« Vastaus #33 : 02.11.20 - klo:02:46 »
'Teit typerästi' on arvostelua. 'Olet typerä' on tuomitsemista. 'Olet typerin olento, jonka ikinä voisin kuvitellakaan' on loukkaus.

Tämä on tosi valaiseva. Kun varmaan ajan suomenkielen mielessäni irokeesikielen kautta, niin sellaiset pienet eleet jäävät huomaamatta. Ehkä kielisistä syistä tulee mieleen joskus, että "teit typerästi" voi olla tuomitsemista ja "olet typerä" voi olla arvostelua.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Tuomitseminen
« Vastaus #34 : 02.11.20 - klo:06:55 »
Sekin ero voi olla merkittävä, mitä aikamuotoa käyttää. 'Olet typerä' sisältää eri viestin kuin 'olit typerä' tai 'olet ollut typerä'. Englannissa taitaa olla enemmän vivahteita. 'you are...' on eri kuin 'you are being...'.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tuomitseminen
« Vastaus #35 : 02.11.20 - klo:09:24 »
Tuomitsijoiden eteen joutuvia Kristus neuvoo näin:

' Älkää huolehtiko mitä vastaatte. Pyhä Henki antaa teille silloin sanat jotka on sanottava'. ( ulkomuistista näin, Luukas 12.luku )
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Tuomitseminen
« Vastaus #36 : 02.11.20 - klo:11:31 »
Kyösti kai pitää yksinomaan minua 'nykykörttiläisyytenä' ja muitakin jotka eivät pidä Päivi Räsäsen tyylistä tehdä politiikkaa.
Minusta juuri me nykykörttiläiset tarvitsemme Päivi Räsäsen kaltaisia totuudessa vaeltavia puhtaita astioita, jotka eivät kysy neuvoa ajan hengen haljenneilta kaivoilta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Tuomitseminen
« Vastaus #37 : 02.11.20 - klo:14:50 »
Tuomitsijoiden eteen joutuvia Kristus neuvoo näin:

' Älkää huolehtiko mitä vastaatte. Pyhä Henki antaa teille silloin sanat jotka on sanottava'. ( ulkomuistista näin, Luukas 12.luku )
Aamen! Tuomiomieli kuuluu juuri ajan henkeen mukautuneiden himojensa vietävänä olevien muotojumalisten perusrakenteeseen. Heillä on aina tuomio valmiina uskossaan heikoille alatien maan matosille armon kerjäläisille, joiden omatunnot on sidottu Jumalan sanaan. Mutta kiitos Herralle, Pyhä Henki antaa sanat, ja oikean ymmärryksen uskossaan heikoille alatien maan matosille armon kerjäläisille Kristuksen sisäisessä tuntemuksessa armon vilahduksessa. :109:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Tuomitseminen
« Vastaus #38 : 02.11.20 - klo:15:18 »
Aamen! Tuomiomieli kuuluu juuri ajan henkeen mukautuneiden himojensa vietävänä olevien muotojumalisten perusrakenteeseen. Heillä on aina tuomio valmiina uskossaan heikoille alatien maan matosille armon kerjäläisille, joiden omatunnot on sidottu Jumalan sanaan. Mutta kiitos Herralle, Pyhä Henki antaa sanat, ja oikean ymmärryksen uskossaan heikoille alatien maan matosille armon kerjäläisille Kristuksen sisäisessä tuntemuksessa armon vilahduksessa. :109:

Sinulle noita sanoja ainakin näkyy siunaantuvan. Mistä lähteestä mahtavat tullakaan?

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Tuomitseminen
« Vastaus #39 : 02.11.20 - klo:15:53 »
Sinulle noita sanoja ainakin näkyy siunaantuvan. Mistä lähteestä mahtavat tullakaan?
Pyhä Henki neuvoo, mitä meidän on sanottava. :)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Tuomitseminen
« Vastaus #40 : 02.11.20 - klo:17:04 »
Kun myönnätte, sanokaa vain: 'Kyllä', kun kiellätte, sanokaa: 'Ei.' Enempi on pahasta. Ymmärrän tämän niin, että viestin koristeleminen tarpeettomalla kaanaankielellä on tuota 'enempää', jota tässä paheksutaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Tuomitseminen
« Vastaus #41 : 02.11.20 - klo:18:02 »
Aamen! Tuomiomieli kuuluu juuri ajan henkeen mukautuneiden himojensa vietävänä olevien muotojumalisten perusrakenteeseen. Heillä on aina tuomio valmiina uskossaan heikoille alatien maan matosille armon kerjäläisille, joiden omatunnot on sidottu Jumalan sanaan. Mutta kiitos Herralle, Pyhä Henki antaa sanat, ja oikean ymmärryksen uskossaan heikoille alatien maan matosille armon kerjäläisille Kristuksen sisäisessä tuntemuksessa armon vilahduksessa. :109:

Tästä pitäisi laatia lyhyt tiivistelmä että asian ydin selviäisi, minä en siihen kykene,
olen numeronpyörittäjä enemmän kuin sana-seppo.
Tosin osaan kyllä taloyhtiöiden pöytäkirjoja laatia kun voi keskittyä pelkkään asiaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tuomitseminen
« Vastaus #42 : 02.11.20 - klo:18:06 »
Minä ymmärrän koko 'liturgian' oleva pilkkaa.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Tuomitseminen
« Vastaus #43 : 02.11.20 - klo:18:29 »
Minä ymmärrän koko 'liturgian' oleva pilkkaa.
Anna Herran nostaa ahdistettu sielusi avaralle paikalle!  :109:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tuomitseminen
« Vastaus #44 : 02.11.20 - klo:20:02 »
Kärsimys kuuluu osallemme.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)