Kirjoittaja Aihe: Tuomitseminen  (Luettu 12166 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Vs: Tuomitseminen
« Vastaus #15 : 31.10.20 - klo:23:15 »
Meillä körttiläisillä suurina syntisäkkeinä ei ole muuta todistusta kuin kelvottomuus ja vaivaisen suursyntisen osa.

Miksi kukaan kristitty todistaisikaan kenestäkään muusta kuin Kristuksesta?

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Tuomitseminen
« Vastaus #16 : 01.11.20 - klo:00:03 »
Miksi kukaan kristitty todistaisikaan kenestäkään muusta kuin Kristuksesta?
Aamen! Pienellä paikalla olevan kristityn todistuksessa Kristuksesta ei ole omavoimaisuutta.



Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Vs: Tuomitseminen
« Vastaus #17 : 01.11.20 - klo:07:44 »
Aamen! Pienellä paikalla olevan kristityn todistuksessa Kristuksesta ei ole omavoimaisuutta.

Ajatuksesi näyttää jatkuvasti pyörivän tuon 'omavoimaisuuden' ympärillä. Miksi se on sinulle niin suuri ongelma? Joudutko jatkuvasti kamppailemaan tuon helmasyntisi kanssa? Älä kipuile sen kanssa yksin vaan hakeudu sielunhoitajan juttusille.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Tuomitseminen
« Vastaus #18 : 01.11.20 - klo:08:25 »
Minun mielestä elämisen ilo ja kiitollisuus ilmenee myös taiteissa, Jumalan lahjoista runsaimmissa ja värikkäimmissä.

Jos itse ei ole saanut näistä iloita, k a t e u s ilmenee se niiden nimittelynä jotka köyttävät lahjojaan.

Koen omavoimaisuuden kuten Paavo Ruotsalainen, se on itsensä pyhittämistä ilman Kristuksen sisäistä tuntemista.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Tuomitseminen
« Vastaus #19 : 01.11.20 - klo:09:42 »
Kiitos Riitta tuosta omavoimaisuuden määritelmästä, se lohduttaa minua,
olen joutunut sitä sanaa paljon kuulemaan omalle kohdalleni, varmaan syystäkin.
Hengellisessä mielessä koen että jos meissä voimaa, tai yleensä mitään hyvää näkyy ja kuuluu,
niin se ei lähde itsestämme, vaan Jeesus on sitä meille antanut, jatkuvasti, hetki kerrallaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Tuomitseminen
« Vastaus #20 : 01.11.20 - klo:09:59 »
Kun tässä hetken istun joutilaana niin taidan hiukan vielä jutustaa tästä tuomitsemisesta,
ihan vaan ihmisten kesken olevana asiana, kun kerran mieleeni nousi.
Meillähän on lähipiirissämme kaikenlaista, aika usein tulee sitten "sanomista" toisille,
jos ei ihan tuomion sanana, niin moitteena, oikaisupyyntönä, opettamisena...tilanteiden mukaan.

Aihetta sanomisiin tietysti on, sen ilmenemisessä on ehkä kaksi ääripäätä:
1. On pientä jatkuvaa naputusta heti kun aihetta ilmenee.
Hyvä puoli se että sanomiset pysyy pieninä
Huono puoli se että seesteiset rauhalliset ajat harvassa, ja saattaa ruveta menemään ohi korvien
2. Sanomiset kertyy saaviin sisuksiin, kunnes tippa menee yli äyräiden, saavi kaatuu kerralla.
Hyvä puoli se että on pitkiä seesteisiä ja rauhallisia jaksoja, sanoja saa puhdistettua ilmaa
Huono puoli se että vastaanottaja hukkuu tulvaan eikä ymmärrä miksi pikkuasiasta iso meteli

No juu..... elämä on...


Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Tuomitseminen
« Vastaus #21 : 01.11.20 - klo:10:17 »
Ajatuksesi näyttää jatkuvasti pyörivän tuon 'omavoimaisuuden' ympärillä. Miksi se on sinulle niin suuri ongelma? Joudutko jatkuvasti kamppailemaan tuon helmasyntisi kanssa? Älä kipuile sen kanssa yksin vaan hakeudu sielunhoitajan juttusille.
Onneksi meillä on armon vilaus!

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Tuomitseminen
« Vastaus #22 : 01.11.20 - klo:10:23 »
Oma osuutemme monissa asioissa on armon ja anteeksiantamuksen pohjalta
lähteä kiitollisena parannuksen ja oppimisen tielle Jeesuksen avaamalla tiellä.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Tuomitseminen
« Vastaus #23 : 01.11.20 - klo:12:25 »
Joudutko jatkuvasti kamppailemaan tuon helmasyntisi kanssa?

Muut läsnäolijat seurassa kokivat hauskan hetken kun vahingossa puhuin helmisynnistä enkä helmasynnistä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Tuomitseminen
« Vastaus #24 : 01.11.20 - klo:12:41 »
Nyky Körttiläisyydessä yksilöidään vain toisten synnit ja virheet.
Esim. Viidesläisten ja helluntalaisten syntejä yksilöidään julkisesti.

Onko tuota kuinka paljon, ja missä?

Oletko esim. seuroissa useinkin havainnut tuota harjoitettavan?

"Nykykörttiläisyydeksi" laskisin lähinnä seurat ja sen mitä siellä tapahtuu. Ehkä Herättäjä-Yhdistyksen kustantamat materiaalit myös, mutta ei ne ole niin olennaisia. Tällä foorumillahan pääsee ääneen kuka tahansa, joten tätä en laskisi nykykörttiläisyydeksi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Tuomitseminen
« Vastaus #25 : 01.11.20 - klo:12:47 »
Onko tuota kuinka paljon, ja missä?

Oletko esim. seuroissa useinkin havainnut tuota harjoitettavan?

"Nykykörttiläisyydeksi" laskisin lähinnä seurat ja sen mitä siellä tapahtuu. Ehkä Herättäjä-Yhdistyksen kustantamat materiaalit myös, mutta ei ne ole niin olennaisia. Tällä foorumillahan pääsee ääneen kuka tahansa, joten tätä en laskisi nykykörttiläisyydeksi.

Ehkä kokemukseni on rajoitettu, mutten ole milloinkaan seuroissa kuullut ketään tuomitsevan ketään. Minäkin olen saanut olla täysin loukkaantumatta.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Tuomitseminen
« Vastaus #26 : 01.11.20 - klo:13:01 »
Kiitos Riitta tuosta omavoimaisuuden määritelmästä, se lohduttaa minua, olen joutunut sitä sanaa paljon kuulemaan omalle kohdalleni, varmaan syystäkin. Hengellisessä mielessä koen että jos meissä voimaa, tai yleensä mitään hyvää näkyy ja kuuluu, niin se ei lähde itsestämme, vaan Jeesus on sitä meille antanut, jatkuvasti, hetki kerrallaan.
Aamen! Jeesus antaa uskossaan heikolle alatien maan matoselle armon kerjäläiselle voimaa, sillä kun olet heikko, niin Herra on sinun väkevyytesi armon vilahduksissa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Tuomitseminen
« Vastaus #27 : 01.11.20 - klo:13:01 »
Kyösti kai pitää yksinomaan minua 'nykykörttiläisyytenä' ja muitakin jotka eivät pidä Päivi Räsäsen tyylistä tehdä politiikkaa.

Olen itse ollut viidesläisissä, käynyt hellareiden tilaisuuksissa, eikä se tuntunut siltä mitä ymmärrän uskolla. Siitä olen kertonut ja kuvaillut tuntemuksiani.

Kuulun mielelläni körttien porukkaan vaikka tiukimman linjan heränneet sivät minua miksikään lukisi.

Olen saanut hyviä hetkiä katolisuuden ja ortodoksisuuden parissa, mutta kotimainen kirkkokansa ja körtit ovat sydämeni kansa, karjalaisia unohtamatta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tuomitseminen
« Vastaus #28 : 01.11.20 - klo:13:21 »
jotka eivät pidä Päivi Räsäsen tyylistä tehdä politiikkaa.

Minä pidän Päivi Räsäsen tyylistä tehdä politiikkaa.

Luultavasti löydän suuren määrän politiikan tekijöitä, joiden tyylistä pidän, vaikka en heitä koskaan aikoisi äänestääkään joidenkin ideologisten seikkojen johdosta, myös punaviher-puolelta löydän ihmisiä, joiden kanssa voin jakaa monta arvoihin liittyvää asiaa.

Sananvapauteen perustuvan yhteiskunnan eräs hyvä piirre on se, että voi julkisesti sanoa, että ei pidä jostakin ihmisesta tai hänen tyylistään. Toivottavasti tämä yhteiskunnan piirre säilyisi mahdollisimman pitkään meillä.
« Viimeksi muokattu: 01.11.20 - klo:13:27 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tuomitseminen
« Vastaus #29 : 01.11.20 - klo:13:42 »
Ainakin yritän olla lyömättä peltejä kiinni poliitikkojen suhteen, jotka eivät kaikessa edusta omaa arvomaailmaani.
Esim. eräs entinen presidenttiehdokas, josta löydän jotain aktiviteettia, jota en voi ollenkaan missään tapauksessa hyväksyä, mutta löydän hänestä joitain sellaisia arvostettavia piirteitä, joita suuresti ihailen ja kenties salaa toivoisin tästä johtuen että hän vaihtaisi puoluetta johonkin toiseen.