Kirjoittaja Aihe: Ortodoksisuus 2  (Luettu 29396 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #120 : 07.06.21 - klo:06:52 »
Pukeutuminen on tärkeä osa uskonnollisuudesta ja istuu hyvin tiiviisti ihmisen olemukseen. Huomaan, että länsimaiset ihmiset, jotka kääntyvät islamiin korostavat samoja asioita muslimina kuin ennen kääntymistään: ruokaa, seksiin, ja pukeutumiseen.
Kun opiskelin Geneven lähellä 60-luvulla, kävin aina Geneven venäläisen kirkon vigiliassa (en päässyt sunnuntaisin). Jotkut opiskelutoverini pelkäsivät, että käännyn ortodoksiksi ja valehtelivat minulle, että joku niistä, joka toimi yövartijana, näki erään munkkikaavussa pukeutuneen menevän prostituoidun kanssa. Valhe ei tehnyt minuun vaikutusta. Kävin kuitenkin vigiliassa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #121 : 07.06.21 - klo:23:52 »
Armon kerjäläinen on aralla tunnolla Raamatun edessä!

(Pienet?) paikat arkoina kerjää, vilahtaisipa Armo  :icon_cool:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #122 : 07.06.21 - klo:23:55 »
Pukeutuminen on tärkeä osa uskonnollisuudesta ja istuu hyvin tiiviisti ihmisen olemukseen. Huomaan, että länsimaiset ihmiset, jotka kääntyvät islamiin korostavat samoja asioita muslimina kuin ennen kääntymistään: ruokaa, seksiin, ja pukeutumiseen.
Kun opiskelin Geneven lähellä 60-luvulla, kävin aina Geneven venäläisen kirkon vigiliassa (en päässyt sunnuntaisin). Jotkut opiskelutoverini pelkäsivät, että käännyn ortodoksiksi ja valehtelivat minulle, että joku niistä, joka toimi yövartijana, näki erään munkkikaavussa pukeutuneen menevän prostituoidun kanssa. Valhe ei tehnyt minuun vaikutusta. Kävin kuitenkin vigiliassa.

Mitä ihmeen pelättävää siinä olisi että joku konvertoisi siihen kirkkokuntaan.  :kahvi: 

Menin itse ja tulin pois.  :icon_cool:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #123 : 08.06.21 - klo:00:08 »
Jo lukitussa Ortodoksisuus-ketjussa nimimerkki sivullinen kirjoitti: 

"Virallisesti ort.kirkko ei kirkkona hyväksy homoseksuaalisuutta, mutta kirkon muodostavat ihmiset voivat olla toista mieltä. Itse asiassa tuon yhdessä kirjoituksessa esitetyn "luostareista voi hyvinkin löytyä homomiesten kansoittamia yhteisöjä" epäilyn olen lukenut aikoinaan totena erään ortodoksidiakonin kirjoittamana. Sellaisia luostareja on todellakin ollut keskiajalla ainakin katolisten piirissä."
Lähteenä nimimerkki sivullisella oli Ortodoksinen kirkko ja homot https://ranneliike.net/keskustelu/10767/ortodoksinen-kirkko-ja-homot

Joten saattaa olla, että Valamon munkkiluostarin sisällä munkit käyttävät peräsuoltaan muuhunkin kuin ulostamiseen ja Lintulan Pyhän Kolminaisuuden nunnaluostarin nunnat pitävät keskinästä kivaa. Virallisesti maamme ortodoksikikko on puhdasoppinen muun muassa naispappeudessa, esiaviollisessa seksissä, avioliitossa, avioerossa, avioeronneen uudelleen avioitumisessa, homoseksualismissa ja homoavioliitossa.

Voi hyvää päivää.  Ortodoksisuuden ihan ydinteemoja vissiin. 



Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #124 : 08.06.21 - klo:07:22 »
Mitä ihmeen pelättävää siinä olisi että joku konvertoisi siihen kirkkokuntaan.  :kahvi: 

Menin itse ja tulin pois.  :icon_cool:

Ilmeisesti minäkään en pelännyt. Tein koptilaisesta luostarista Egyptissä tutkimusprojektin opiskeluaikoina ja sen tiimalta tutustuin erääseen Suomen ortodoksikirkon johtohenkilöön. Ihailin häntä suuresti. Kerran, kun hän oli käymässä meillä Toivonlinnassa, missä vaimoni oli opettajana, tarjouduin näyttämään hänelle koulutilat. Hän kieltäytyi, sanoen, että joku voi tulla vastaan ja käyttäytyä epäkunnioittavasti. Hämmästyin, kun en voinut kuvitella, että joku niin tekisi. Joku pelko voi olla asiallinen ja joku ei. Häneltä olisin voinut oppia paljon ja elämän aikana välttää paljon ikäviä asioita. Mutta me typerät jäämme usein typeriksi, vaikka viisaat neuvovat.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #125 : 09.06.21 - klo:10:56 »
Ilmeisesti minäkään en pelännyt. Tein koptilaisesta luostarista Egyptissä tutkimusprojektin opiskeluaikoina ja sen tiimalta tutustuin erääseen Suomen ortodoksikirkon johtohenkilöön. Ihailin häntä suuresti. Kerran, kun hän oli käymässä meillä Toivonlinnassa, missä vaimoni oli opettajana, tarjouduin näyttämään hänelle koulutilat. Hän kieltäytyi, sanoen, että joku voi tulla vastaan ja käyttäytyä epäkunnioittavasti. Hämmästyin, kun en voinut kuvitella, että joku niin tekisi. Joku pelko voi olla asiallinen ja joku ei. Häneltä olisin voinut oppia paljon ja elämän aikana välttää paljon ikäviä asioita. Mutta me typerät jäämme usein typeriksi, vaikka viisaat neuvovat.

No, tuota en oikein ymmärrä, siis pelkoa vastaantulijan epäkunnioittavasta käytöksestä.


Että tulin pois, sille oli syynsä.

En tiennyt, kuinka ortodoksinen kirkko opettaa esimerkiksi lunastuksesta, ennen kuin kuuluin siihen kirkkokuntaan itse -- tai paljosta muusta, sillä näistä ei todella, aivan totta ja rehellisesti puhuen, kerrota, ellei kuulija ole itse ortodoksisen kirkon jäsen.

Luulin ensin ymmärtäneeni väärin, ja soitin joka ikiselle ortodoksi-isälle jonka sain kiinni ja heitä oli lukuisia.  En ollut ymmärtänyt sitä ensimmäistä pappia siis isää väärin.

...............

Kuka tuntee olonsa turvalliseksi ajatellessaan että Kristus maksoi meistä ns. käsirahan, ja loppusumma on ansaittava itse, varmasti sopeutuu hyvin siihen kirkkokuntaan.

Totesin hyvin pian, ettei minilla ole s i t ä   v a l u u t t a a   jolla lunastetaan sielu tuonelasta.  Silloin olen kai ollut ainoan kerran elämässäni täydellisen epätoivoinen.  Se körttikirkkoherra kiskoi minut kuiville ja vakuutti ettei muuta toivoa olekaan, kuin täysi lunastus.


Mutta sen opin etteivät pidä ortodoksikifrkko- tms nimityksistä vaan kuuluisi sanoa ortodoksinen, siis oikeaoppinen, oikeauskoinen " ettehän tekään sano luterikirkko".  Ajattelin että yks lysti vaikka sanottaisiin, mutta heille se ei siis ole.
 :kahvi:

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #126 : 09.06.21 - klo:11:03 »
Ortodoksia on sanatarkasti ’oikeaa ylistämistä’. Totisesti on oikein ja autuaallista, että me aina ja joka paikassa kiitämme ja ylistämme sinua, Herra.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #127 : 09.06.21 - klo:20:26 »
No, tuota en oikein ymmärrä, siis pelkoa vastaantulijan epäkunnioittavasta käytöksestä.

Mutta sen opin etteivät pidä ortodoksikifrkko- tms nimityksistä vaan kuuluisi sanoa ortodoksinen, siis oikeaoppinen, oikeauskoinen " ettehän tekään sano luterikirkko".  Ajattelin että yks lysti vaikka sanottaisiin, mutta heille se ei siis ole.
 :kahvi:

Jos henkilö on korkeassa asemassa, hän varmaan kokee velvollisuutta suojella kirkkokunnan arvovaltaa, niin välttää kohtaamisia, joissa se arvovalta kärsisi. Minusta aivan ymmärrettävä kun sitä ajattelen. Mutten ollut ajatellut ennen kuin hän sen sanoi.

Suomenkielinen ongelma. The Orthodox Church. L'église orthodoxe. La iglesia ortodoxa. Jopa kreikaksi Η Ορθόδοξη Εκκλησία . Muualla ei vaaditan -nen päätteitä. Totta kai suomeksi se olisi virallisesti ortodoksinen kirkko. Mutta tuntuu kaukaa haettu, että siitä voisi olla laukkaantumisen syy. Pitääkö sitten aina sanoa evankelis-luterilainen kirkko, jos joku sattuu loukkaantua siitä, että sanotaan luterilainen kirkko? Entäs adventtikirkko? Olisiko se vaadittu virallinen nimitys seitsemännen päivän adventistinen kirkko?  Mormoneista puhumattakaan.

Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #128 : 11.06.21 - klo:10:19 »
Ortodoksia on sanatarkasti ’oikeaa ylistämistä’. Totisesti on oikein ja autuaallista, että me aina ja joka paikassa kiitämme ja ylistämme sinua, Herra.

Juu varmaan.  Sinun tulee enää kertoa se heille.  Suurin osa kun kuvittelee oikeaoppisuudeksi  :003:  elleivät ole vuodesta 03-04 kovasti kehkeytyneet teologian harrastuksessaan.


Juu-uh, tiedän että on tiedekuntaa ja gradutyötä
 vaaditaan...  Oleellisempi ja tärkeämpi kuitenkin oli pappisseminaarin suorittaminen.  Koska gradutyön tarkasti myös arkkipiispan kanslia, ja koska pappisvirkaan vihkimisen ehtona oli se oikeaoppinen työ, suurin osa laati sen kirkollisesta musiikista.

En sitten keksinyt näitä itse, ja kysyin niin monelta papilta kuin siis sain puhelimella taikka palveluksessa kiinni. Koska kuvittelin siis ymmärtäneeni väärin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #129 : 11.06.21 - klo:10:26 »
Jos henkilö on korkeassa asemassa, hän varmaan kokee velvollisuutta suojella kirkkokunnan arvovaltaa, niin välttää kohtaamisia, joissa se arvovalta kärsisi. Minusta aivan ymmärrettävä kun sitä ajattelen. Mutten ollut ajatellut ennen kuin hän sen sanoi.

Suomenkielinen ongelma. The Orthodox Church. L'église orthodoxe. La iglesia ortodoxa. Jopa kreikaksi Η Ορθόδοξη Εκκλησία . Muualla ei vaaditan -nen päätteitä. Totta kai suomeksi se olisi virallisesti ortodoksinen kirkko. Mutta tuntuu kaukaa haettu, että siitä voisi olla laukkaantumisen syy. Pitääkö sitten aina sanoa evankelis-luterilainen kirkko, jos joku sattuu loukkaantua siitä, että sanotaan luterilainen kirkko? Entäs adventtikirkko? Olisiko se vaadittu virallinen nimitys seitsemännen päivän adventistinen kirkko?  Mormoneista puhumattakaan.


Kuten totesin, mielestäni se olisi  yksi lysti , heidän mielestään ei.  Tutustuin minä maallikoihinkin, taikka oikeammin, ensimmäisenä tutustuin maallikkoon kun osui siellä musiikkiopinnoissa samaan pääaineeseen ja muutamalle didaktiikan kurssille.  Hän oikaisi puheeni aina, ortodoksinen,  ei siis ortodoksi,  paitsi jotta hän oli siis ortodoksi.  Kirkkoa nimitetään ortodoksinen.


Evankelis-luteriulaisesta kirkosta en enää todennut puhuttavan kun luin  sitä teoloigiaa 04-15, vaan nimi kuuluisi olla "luterilainen kirkko Suomessa". 

Jotta halkaistaisiin vielä yksi hius, siis  :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #130 : 17.06.21 - klo:11:04 »
Ortodoksia on sanatarkasti ’oikeaa ylistämistä’. Totisesti on oikein ja autuaallista, että me aina ja joka paikassa kiitämme ja ylistämme sinua, Herra.

Löysin tämän tiedon oletettavasti sieltä mistä sinäkin, eli netistä.

Tarina kuitenkin jatkuu:  ...johdettu vkreikan kielen sanoista orthos ja doksa, eli oikea ylistys.  Ortodoksia on vakiintunut suomen kielessä tarkoittamaan (Suomen ja Itä-Euroopan) ortodoksisen kirkon uskonkäsitystä.

Aikaisemmin muiden kielten vastaavat ilmaukset on suomennettu sanoilla   oikeauskoisuus ja puhdasoppisuus, joskus myös oikeaoppisuus. 

..................


Ortodoksisen kirkon jäsenet eivät ilmeisesti aivan erehtyneet puhuessaan omasta kirkostaan oikeauskoisena tai oikeaoppisena kirkkona.

..................

Tosin pitää paikkaansa että erityisesti Joensuussa, jossa on/oli itäiosen ja läntisen teologian opetusta varten yhteinen teologinen tiedekunta, läntisen teologian opiskelijat saivat myötäänsä kuulla,ettei läntisellä kirkolla ja erit. luterilaisella kun nyt Suomessa oltiin, ole "mitään liturgiaa"

Koska tämä puolestaan on johdettu sanoista leit ja urgia, "maallikot toimivat"  väite oli vaikeasti toteennäytettävä koska maallikot eivät ortod.  kirkon palveluksissa osallistu liturgiaan muutoin kuin resitoimalla uskontunnustuksen --- vaikka olihan sitä jo siinäkin.

...............

Liityttyäni ort. kirkkoon hämmästyin ensimmäisenä sitä vihamielisyyttä, jolla kaikkiin muihin ja erityisesti porotestannttisiin kirkkoihin suhtauduttiin.  En ole milloinkaan ymmärtänyt, että "!sipulitornia"! olisi käytetty pilkkatarkoitukseen, sillä se ei ole miyenkään erikoisesti juuri kirkon tunnus.  "Ruvetaan me nimittämään niitä porkkanatornikirkoiksi"  kirjoitti kirkollinen lehti, josta silloin sain ensimmäisen numeron käsiini.


Usein mainittu körttikirkkoherra sanoi olevansa hyvin pahoillaan siitä, että suhteet ovat ilman hänen tunnistamaansa syytä niin vihamieliset.
...............

En halua täällä rikkoa sääntöjä pilkkaamalla tai mitätöimällä muita kristittyjä,  mutta ihannoimisen aihetta en siitä kirkkokunnasta löytänyt, ja totisesti käänsin jokaisen kiven. 

Enemmän kuin suitsukkeen tuoksu tai kauniin tuntuinen palvelus on sittenkin merkinnyt se, mihin min ua on arjessani neuvottu ja opetettu turvautumaan ja luottamaan. 

-------------

uskoakseni henkilö, joka luottaa kykyynsä ansaita "lunastuksen loppusumma"  oikealla ja riittävällä kilvoittelulla ja jolle juuri " ainoan oikean kirkon"  jäsenyys tässä merkitsee suurta,   kokee ortodoksisessa kirkossa löytäneensä hengellisen kodin.   Kunnioitan heidän valintaansa, eikä minulle merkitse suuria se, että minun varoitettiin joutuvan kadotukseen jos/kun eroan jäsenyydestä, sillä varoittajat tarkoittivat minun parastani. 


"Voihan olla mahdollista että jossain muussakin kirkossa pelastuu ---- hieman kuin haaksirikkoinen saattaa viskautua karille jonkin laudankappaleen varassa ja tulla sieltä poimituksi vaikka pelastushelikopteriin.  Se on kuitenkin äärimmäisen epävarmaa pelastavaan kirkkolaivaan verrattuna". 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #131 : 17.06.21 - klo:15:59 »

Liityttyäni ort. kirkkoon hämmästyin ensimmäisenä sitä vihamielisyyttä, jolla kaikkiin muihin ja erityisesti porotestannttisiin kirkkoihin suhtauduttiin.  En ole milloinkaan ymmärtänyt, että "!sipulitornia"! olisi käytetty pilkkatarkoitukseen, sillä se ei ole miyenkään erikoisesti juuri kirkon tunnus.  "Ruvetaan me nimittämään niitä porkkanatornikirkoiksi"  kirjoitti kirkollinen lehti, josta silloin sain ensimmäisen numeron käsiini.



Porkkanatornikirkkoko? Pikemmin kilttiä. Kirkontorni on alkuperältään fallossymboli.
https://classroom.synonym.com/what-is-the-origin-of-church-steeples-12078900.html
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #132 : 17.06.21 - klo:16:46 »


 Minut vihittiin muinoin avioliittoon Tikkurilan ortodoksisessa kirkossa. Harras ja historiallinen tilaisuus se oli - ja melko pitkä. Maankuulu Mitro Repo oli vihkipappi. :kahvi:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #133 : 21.06.21 - klo:11:26 »
Porkkanatornikirkkoko? Pikemmin kilttiä. Kirkontorni on alkuperältään fallossymboli.
https://classroom.synonym.com/what-is-the-origin-of-church-steeples-12078900.html


Fallossymbolin kannalla oli joo meille psykiatriaa opettanut Esko Varilo, jolla oli taipumus havaita mainittu symboli moniaalla ---- ilkeään mieleeni tuli kertomus  henkilöstä, jolle näytettiin Rorschach-testin mustetahratöhrytauluja ja kysyttiin mitä tulee mieleen.

Kun vastaukset alkoivat yksipuolisuudessaan kyllästyttää testiä tekevää psykologia hän näytti erehdyksessä viimeisen taulun väärinpäin elikkä tyhjää valkoista, mitä tulee mieleen.  Ihan sitä samaa, vastasi tutkittava  tai oikeammin tarkensi mitä samaa.

......................

Siitä wikipedian luotettavuudesta taisin jo jotain tänne kirjoittaa, mutta oli joku toinen ketju... 

...................


No, jos joku näkee falloksen hän nähköön....


Ajattelin kyllä huomauttaa Eskolle, jotta torni yleensä rakennetaan korkeaksi tarkoitusperistä johtuen. Klamilan näkötornin rakentaja ehkäpä sitten halusi pullistella symbolillaan, mutta meinasi kyllä alunperin  jotta olis hyvä nähdä sieltä kauas.  Kotkan Vesitorni ehkä jollekin näyttytyy falloksena mutta sen veden piti --- älkää kysykö miksi --- saada semmonen sijainti --- ja moternia etusti Karhulan sieni, joka taas viittaa oraalisen vaiheen himotuksiin ja halutuksiin.

Kotkan kirkon arkkitehti plagioitsi italialaista vanhaa tyyliä romanttiiselta kaudelta sanoi opettaja, mutta he varmasti harjoittivat torjuntaa eivätkä nähneet koko fallosta.  sekä, arkkitehti että kuvismaikka.   Köyhää.

'


Tornit tehtiin korkeiksi jotta niistä näkee tai niistä kuuluu.  Ei suinkaan kutsu sanankuuloon, vaan sammuttamaan tulipaloa tai muuten surusanoman ääreen, mutta nämä ovat näitä pohjoismaisten rajottumuksia.


--------------------

Kyllä se on fallos.

Sehän sanotaan wikipediassa.

-------------------------


Ja ortodoksisen kirkon jokainen jäsen on kiltti.  Pakosta.  Kyllä minä kokonaan ymmärsin väärin,  jotta he muka luulottelivat poirkkanoittern heitä pilkkaavan sipulipuheillaan, kun en ymmärtänyt koko aiheen keskeisyyttä ---- ne kupolimuodot kun löytyivät itäisestä arkkitehtuurista ja Kremlistä muun muassa, tosin korkealle korotettuina.... 

Ja luterilainen tuhma.
Ilman  epäilystä.


..........................


Mutta minä järkytyin syvästi kun opetettiin etten olekaan lunastettu --- ja siitä saakka olen ymmärtänyt, kuinka syvästi oma turvallisuuteni on levännyt tämän varassa. 

Ihan sama kuka näkee pippeleitä kaikkialla...   kuten siis epäilin että Esko....   Hän onneksi ei ollut kuin noin viidesosan opettaja ja opetti hänkin muuta asiaa, opetti hän.  :003: :003: :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #134 : 21.06.21 - klo:11:46 »

 Minut vihittiin muinoin avioliittoon Tikkurilan ortodoksisessa kirkossa. Harras ja historiallinen tilaisuus se oli - ja melko pitkä. Maankuulu Mitro Repo oli vihkipappi. :kahvi:

Ilman epäilystä.  Jo vigiliat ja liturgiat, pappien kultakoristeiset asut, komeat alttariovet ovat historiallisia, ja upeita myös.  Tämä usein mainittu körttikirkkoherra sanoi, älä mene,  ei se ole muuta kuin bysanttilainen hovikirkko --- ja hän oli oikeassa, samoin oli isä Leo, ortodoksinen pappi joka tutustui minuun ja minäkin häneen, hän muun muassa esitteli minulle Joensuun pappisseminaarin oman kirkon jota ei löydäkään ellei tiedä että se on sisäpihalla.  Opin piispanistuimet sun muut arkkitehtoniset yksityiskohdat ja isä Leo sanoi, teet erehdyksen jos vaihdat kirkkokuntaa, muttei hän selittänyt laajemmin, kun jo kuuluin siihen ja olin järkyttynyt uusista opeista, soitin hänelle myös, tottakai, ja hän ihan tuskastui, enkö minä sinua varoittanut. 


Hän olikin ainut joka sanoi, mene omaan kirkkoosi takaisin.  Mutta enks mie joudu kadotukseen kysyin, höpö höpö sanoi hän ja oli vähän vihainen, tarviiko kaikki uskoa    :kahvi: :kahvi: :kahvi:  kupillinen isä Leolle ja Petri Karttuselle siis. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.