Kirjoittaja Aihe: Star Wars seurapuheita  (Luettu 16288 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Star Wars seurapuheita
« Vastaus #45 : 22.12.20 - klo:17:54 »
Kerro meille, ketä tarkoitat. Nimi esiin!

Minä olen itse suurin piirtein ainoa, joka käyttää nimeä. Valitettavasti, ei voi vaatia nimiä esiille jos kaikki käyttää vain peitenimiä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Star Wars seurapuheita
« Vastaus #46 : 23.12.20 - klo:11:33 »
Minä olen itse suurin piirtein ainoa, joka käyttää nimeä. Valitettavasti, ei voi vaatia nimiä esiille jos kaikki käyttää vain peitenimiä.
No kerro sitten meille, ketä nimimerkkiä tarkoitat!  :icon_xmaslol:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Star Wars seurapuheita
« Vastaus #47 : 23.12.20 - klo:11:45 »
Valitettavasti, ei voi vaatia nimiä esiille jos kaikki käyttää vain peitenimiä.

En ole ajatellut Penan plevan mikään peitenimi. Sillä nimellä minut tunnetaan kotikaupungissani Kotkassa jokseenkin laajalti. Se on näet koulussa käytössä ollut versio sukunimestäni. Eri-ikäisiä entisiä oppilaitani tulee silloin tällöin vastaan ja he saattavat tervehtiä minua Penana. Foorumin olosuhteissa taidan kuitenkin piiloutua nimimerkin taakse niiltä, jotka eivät minua muuten tunne. Mahtaako Martti Pentti sanoa heille sen enempää?

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Star Wars seurapuheita
« Vastaus #48 : 23.12.20 - klo:12:25 »
Foorumin olosuhteissa taidan kuitenkin piiloutua nimimerkin taakse niiltä, jotka eivät minua muuten tunne.

Joku on viisas, joku ei. Joku kohta alkaa kysyä ketä tarkoitan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Star Wars seurapuheita
« Vastaus #49 : 29.12.20 - klo:21:02 »
Star Wars on amerikalainen sarja, joka jatkaa siirtomaaurheuden aatetta, joka perustuu kansanmurhaan. Jotkut ihailevat sellaista, jotkut eivät. Tunnen erään mohawk pastorin, joka kieltäytyy katsomasta sellaista, koska hänen mielestään kansanmurha ei ole huvituksen kohde.
Miten avaruussatu Star Wars jatkaa siiirtomaaurheuden aatetta ja perustuu kansanmurhaan?  :icon_xmaslol:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Star Wars seurapuheita
« Vastaus #50 : 29.12.20 - klo:21:03 »
Miten avaruussatu Star Wars perustuu kansanmurhaan?  :icon_xmaslol:

Tuhotaanhan siinä kokonaisia planeettoja asukkaineen.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Star Wars seurapuheita
« Vastaus #51 : 29.12.20 - klo:21:40 »
Star Wars -seurapuhesarja Siionin Wirret SW
128 näyttökertaa


Herättäjä-Yhdistys
Julkaistu 19.11.2019
Herättäjä-Yhdistys järjestää internetin rannattomassa bittiavaruudessa seurapuhesarjan Tähtien sota -teemalla joulukuussa 2019 ensi-iltaan tulevan elokuvan Star Wars: The Rise of Skywalkerin kunniaksi. Lisätietoja: https://www.h-y.fi/starwars.
Luokka
Yhdistykset ja aktivismi


https://www.youtube.com/watch?v=YgYetV2cIHo&feature=share&fbclid=IwAR1r49qkItvA704xTgAn7phGCitxOfS4nUepKf4OwHwdzwtOkxYxo3VNpT8

Hanna Tuura
7 tuntia ·
No nyt. Asianharrastajat voivat jo etsiä Siionin virsistään Star Wars -aihepiiriin sopivia säkeitä. Jos puheet tai virret sitten joulukuussa kirvoittavat kuulijoissaan uusia seurapuheita (kuten parhaissa körttiseuroissa tapaa käydä), Herättäjä-Yhdistys ry voisi hyvinkin olla innostunut julkaisemaan ne kotisivuillaan.
Alla olevista linkeistä saamme kuunnella rakentavaa Star Wars - Siionin Wirret  :icon_xmaslol:

Linkit puheisiin:

Episodi I: Pimeä uhka (The Phantom Menace) https://www.h-y.fi/verkkoseurat/star-wars-seurat.html#episodiI
Episodi II: Kloonien hyökkäys (Attack of the Clones) https://www.h-y.fi/verkkoseurat/star-wars-seurat.html#episodiII
Episodi III: Sithin kosto (Revenge of the Sith) https://www.h-y.fi/verkkoseurat/star-wars-seurat.html#episodiIII
Episodi IV: Uusi toivo (A New Hope) https://www.h-y.fi/verkkoseurat/star-wars-seurat.html#episodiIV
Episodi V: Imperiumin vastaisku (The Empire Strikes Back) https://www.h-y.fi/verkkoseurat/star-wars-seurat.html#episodiV
Episodi VI: Jedin paluu (Return of the Jedi) https://www.h-y.fi/verkkoseurat/star-wars-seurat.html#episodiVI
Episodi VII: The Force Awakens https://www.h-y.fi/verkkoseurat/star-wars-seurat.html#episodiVII
Episodi VIII: The Last Jedi https://www.h-y.fi/verkkoseurat/star-wars-seurat.html#episodiVIII
Episodi IX: The Rise of Skywalker https://www.h-y.fi/verkkoseurat/star-wars-seurat.html#episodiVIII
« Viimeksi muokattu: 29.12.20 - klo:21:46 kirjoittanut luterilainen »

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Star Wars seurapuheita
« Vastaus #52 : 30.12.20 - klo:03:03 »
Alla olevista linkeistä saamme kuunnella rakentavaa Star Wars - Siionin Wirret  :icon_xmaslol:


Joku voi yrittää keinolla kuin keinolla kääntää ihmisten ihailevat katseet pois amerikkalaisten kansanmurhan ihanteista Jumalan armotyön suuntaan, jopa käyttämällä sitä. Amerikkalaiset yrittivät tuhota intiaanien kieliä aikanaan käyttämällä Raamattua ja kristinuskoa. Minä käännän aseet takaisin kääntämällä Raamattua irokeesiksi virsimuotoon. Joku yritys voi olla huono ajatus, joku ei.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Star Wars seurapuheita
« Vastaus #53 : 30.12.20 - klo:12:53 »
"Episodissa Pimeä uhka (The Phantom Menace) seurapuheessa oli mielenkiintoista, miten puhuja oli näkevinään jediritareissa välähdyksen kirkosta. Luultavasti se johtui vain pitkistä kaavuista ja arvoituksellisesta, ainakin pinnallisesti viisaan kuuloisista lausahduksista.

Ja kuitenkin kristillisellä kirkolla on yhteys Jumalaan kaiken olevaisen perustaan, korkeampaan voimaan sanassa ja sakramenteissa, joita kirkossamme ovat kaste ja ehtoollinen. Kristus itse on sakramenteissa läsnä ja Pyhä Henki toimii niiden välityksellä. Jedille yhteyden Voimaan antavat pienenpienet midikloriaanit, elollisissa soluissa elävät mikroskooppiset elämänmuodot, jotka mahdollistavat yhteyden Voimaan ja Voiman tahdon kuulemisen. Kuten sakramenteissa midikloriaaneissa ääretön korkeampi voima yhdistyy konkreettiseen, olemassa olevaan aineeseen. Midikloriaanit ovat jedeille sitä, armonvälineet sana ja sakramentit ovat kirkolle.

Samalla midikloriaaninen käsite tekee jedeistä väistämättä jotain muuta kuin kirkko. Silloin korkeampi Voima on aisteilla tai midikloriaaneilla havaittavaa todellisuutta, ei uskolle ole enää sijaa, ja kirkko on juuri uskonyhteisö. Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemista, mitä ei nähdä (Hepr.11). Ja jedit näkevät ja kuulevat, toisin kuin me. Jedi ei ole samankaltainen kuin uskova - ehkä jedi rinnastuu paremmin pappiin: mystisen alan asiantuntija, jolla on kutsumus ja tehtävä.

Jedeillä on samantapaisia ongelmallisia suhteita maailmaan kuin kirkolla. Jedit toimivat valtiokoneiston alaisuudessa, vaikka näyttävät olevan itsenäinen organisaatio. Senaatti tai ylikansleri antavat jedeille näiden poliittiset tehtävät neuvottelijoina ja lähettiläinä. Jedit ovat sitoutuneita Galaktiseen tasavaltaan ja pyrkivät aikaansaamaan hyvää. Mutta Galaktinen tasavalta on korruptoitunut. Elokuvassa poliittinen ja taloudellinen valta ovat kietoutuneet katalaan juonitteluun. Vielä varjoissa väijyvä pahan valta on käymässä kaikkea jedien puolustamaa hyvää vastaan. Muuten tarkkavaistoiset ja Voimassa vahvat jedit tuntuvat olevan puolustuskyvyttömiä ja sokeita tämän nousevan uhan edessä. Vaikea nähdä Pimeää puolta on, kuten jedimestari Yoda sanoo.

Tämä sokeus uhkaa myös meitä. Jedit eivät aavista, kuinka lähellä sithlordi väijyy, emmekä usein mekään.  Pimeys nimittäin löytyy omasta sydämestämme. Ihminen on sellainen, että herkimmin osaamme epäillä vieraita, niitä toisia. Mieluiten löytäisimme pahan ulkopuoleltamme. Huonommin tunnistamme pimeyden omissa joukoissamme ja itsestämme.

Tuossa tilanteessa voi Pimeyden uhkaamille jedeille ja kaikille kristityille antaa saman kehotuksen: Valvokaa!
Oma tahtomme on pettäväinen, ja kuoleman ruhtinas, joka saartaa ja voimalla iskee, lie liiankin voimakas. Viekö sielumme pois saaliinansa? Ole valppaana kirkko, sen kansa. Nyt nouse jo valvomaan."

Lähde

Star Wars-seurat-Episodi I: Pimeä uhka (The Phantom Menace) https://www.h-y.fi/verkkoseurat/star-wars-seurat.html#episodiI
« Viimeksi muokattu: 30.12.20 - klo:13:01 kirjoittanut luterilainen »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Star Wars seurapuheita
« Vastaus #54 : 30.12.20 - klo:14:09 »
Samalla midikloriaaninen käsite tekee jedeistä väistämättä jotain muuta kuin kirkko. Silloin korkeampi Voima on aisteilla tai midikloriaaneilla havaittavaa todellisuutta, ei uskolle ole enää sijaa, ja kirkko on juuri uskonyhteisö.

Kiitos seurapuheen lainaamisesta! On selvästi nähtävissä, että Tähtien sota on ainoastaan puheen lähtökohta, josta ajatusta lähdetään kehittelemään. Löydetään yhtäläisyyksiä Kristuksen kirkkoon, mutta myös ratkaisevia eroja. Viihde-elokuvien sarjaa ei siis ole nostettu sen korkeammalle jalustalle. Kenties joku voisi lähteä samaan tapaan rakentamaan seurapuhetta vaikkapa mopedin huolto-ohjeesta.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Star Wars seurapuheita
« Vastaus #55 : 30.12.20 - klo:14:33 »
Tänään tulee toinen osa Tarusta sormusten herrasta eli siis osa Hobitti. Vaikka olen monen monta kertaa katsonut kaikki osat, niin aina jaksan innostua yhtä paljon. Älkää vaan sitä repostelko seurapuheiksi  :icon_sad:, niin hieno kirja.

Parasta kirjallisuutta mielestäni nykyisin on: Fantasia. Erittäin hieno on mm. Ursula K. Le Guinin Hain-sarja. Kaikki olen lukenut ja itsellänikin on Kahdesti haarautuva puu. Kirjoista voi löytää tao-filosofiaa, anarkismia ja paljon monenlaista kiinnostavaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Star Wars seurapuheita
« Vastaus #56 : 30.12.20 - klo:14:50 »
Tänään tulee toinen osa Tarusta sormusten herrasta eli siis osa Hobitti. Vaikka olen monen monta kertaa katsonut kaikki osat, niin aina jaksan innostua yhtä paljon. Älkää vaan sitä repostelko seurapuheiksi  :icon_sad:, niin hieno kirja.

Parasta kirjallisuutta mielestäni nykyisin on: Fantasia. Erittäin hieno on mm. Ursula K. Le Guinin Hain-sarja. Kaikki olen lukenut ja itsellänikin on Kahdesti haarautuva puu. Kirjoista voi löytää tao-filosofiaa, anarkismia ja paljon monenlaista kiinnostavaa.

Kun olin työssä Lontoossa, tapasin muslimeja, jotka repostelivat Taru sormusten herraa niin, että se edusti shiˀa islamia. Menivät sen takia laumoittain katsomaan elokuvaakin.

Ursula Le Guinin kaikki kirjat ovat mielestäi hyviä, mutten ole lukenut niitä neljäänkymeneen vuoteen. Hän oli antropologi Kroeberin tytär ja itsekin antropologi, niin kirjoista löytyy myös intiaaniaineksia, esim. The Word for World is Forest, jossa on viittauksia miten tietyissä kielissä sanoilla on merkityspareja. Tämä on irokeeseille vaikeaa, sitten kun yrittävät opetella englantia ja fenomeni puuttuu. Olen tuntenut ihmisiä, jotka käyttivät vääriä sanoja englanniksi sen takia, esim. "chase" sanaa kun pitäisi olla "follow."
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Star Wars seurapuheita
« Vastaus #57 : 30.12.20 - klo:15:55 »
Kiitos seurapuheen lainaamisesta! On selvästi nähtävissä, että Tähtien sota on ainoastaan puheen lähtökohta, josta ajatusta lähdetään kehittelemään. Löydetään yhtäläisyyksiä Kristuksen kirkkoon, mutta myös ratkaisevia eroja. Viihde-elokuvien sarjaa ei siis ole nostettu sen korkeammalle jalustalle. Kenties joku voisi lähteä samaan tapaan rakentamaan seurapuhetta vaikkapa mopedin huolto-ohjeesta.
No eipä kestä kiittää, ilo on kokonaan minun puolellani!  :icon_xmassmile:

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Star Wars seurapuheita
« Vastaus #58 : 30.12.20 - klo:16:11 »
^^

Olet varmaan todellinen maailmankansalainen, kun matkustellut niin paljon. Itse en ole kuin kerran Interraililla ja pohjois-Norjassa. Mikähän shiialaisia on kirjoissa kiinnostanut? Ihmetyttää kyllä.

Minulla on muuten se täälläkin mainittu Dee Brownin Haudatkaa sydämeni Wounded Kneehen eli Bury My Heart at Wounded Knee An Indian History of the American West. Tämä on laajempana painoksena, minkä kirjastosta olen lainannut. Lukuja on enmmän ja kuvat ovat erilaisia. On vuodelta 2016.

Sitten toinen intiaaneja käsittelevä kirja on Walter McClintockin Mustajalat elämää intiaanien parissa eli The Old North Trail, or Life, Legends and Religion of the Blackfeets Indian. Preeriaintiaaneja käsittelevä kirja tämäkin. YouTubesta löytyy paljon intiaanien nykypäivästä ja myöskin historiasta. Siellä on aika murheellisia näkymiä ja asukkaitten kertomuksia elämästä nykypäivänä heidän saamillaan pienillä alueilla.

 

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Star Wars seurapuheita
« Vastaus #59 : 31.12.20 - klo:15:37 »
Joku voi yrittää keinolla kuin keinolla kääntää ihmisten ihailevat katseet pois amerikkalaisten kansanmurhan ihanteista Jumalan armotyön suuntaan, jopa käyttämällä sitä. Amerikkalaiset yrittivät tuhota intiaanien kieliä aikanaan käyttämällä Raamattua ja kristinuskoa. Minä käännän aseet takaisin kääntämällä Raamattua irokeesiksi virsimuotoon. Joku yritys voi olla huono ajatus, joku ei.
Mutta eikös ilman amerikkalaisia kalpeanaamoja inkkarit vielä tänäänkin asuisi pitkin preerioita tiipiissä sivistymättöminä tietämättä mitään Jeesuksesta? Ilman suomalaisia maahantunkeutujia lappalaisetkin asuisivat vielä kodassa joikaamassa shamanismissa sännäten välillä porojen perässä ilman Jeesusta. :icon_xmaslol: