Kirjoittaja Aihe: mitä teille sanoo taize-yhteisö?  (Luettu 14592 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Felix

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 145
mitä teille sanoo taize-yhteisö?
« : 14.05.06 - klo:16:57 »
Onko Taize-yhteisöstä kokemuksia? Miten suhtaudutte siihen?

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
mitä teille sanoo taize-yhteisö?
« Vastaus #1 : 14.05.06 - klo:23:26 »
Meillähän seurakunta ja lukio joka toinen vuosi tekee tuonne reissun, viimeksi viime kesäkuussa, itse en ollut mukana... Eikös tuo ole kommunistien tjsp. alunperin perustama yhteisö?

Poissa Hheikki

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 31
Hiljaista porukkaa Effata-kappelissa
« Vastaus #2 : 14.05.06 - klo:23:42 »
Helsingissä Tuomiokirkossa nuori pastori vetää Taizé-hartauksia. Olen kaynyt niissä. Syvä rauhan tunne laskeutuu. Ollaan hiljaa, välillä veisataan Taizé-lauluja, joissa yhtä tai kahta säettä toistetaan, toistellaan, toistellaan. Kynttilöitä palaa Tuomasristin edessä. Laulujen välissä ollaan hiljaa. Joku ehdottaa laulua. Sitten joku lukee Raamatusta istualtaan. Lyhyitä rukouksia voi lausua penkistä. Pastorikin, jos on mukana, istuu penkissä. Jossain kohtaa ollaan pidempää hiljaa. Lopuksi lausutaan yhdessä Isä Meidän ja Herran siunaus.

Hiljaisista tauoista tulevat mieleen seuramuistot mummon kanssa 60-luvulta Savosta. Ne tuntuivat niin nii-in pitkiltä. Nythän niitä kaipaa: vaikenemistä yhdessä.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
mitä teille sanoo taize-yhteisö?
« Vastaus #3 : 15.05.06 - klo:08:51 »
Iina (Raudaskylän opiston rehtorin vaimo, meidän uskonnonopettaja) puhu jotain että oltais abivuonna menossa Helsinkiin kattomaan.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
mitä teille sanoo taize-yhteisö?
« Vastaus #4 : 15.05.06 - klo:12:50 »
Kesällä -97 kävin Taizessa Herättäjä-Yhdistyksen ja Nurmon srk:n yhdessä järjestämällä matkalla. Kyllä se kannatti. Jos en ihan väärässä ole, on tainnut HY (Herättäjä-Yhdistys) muulloinkin olla Taize-matkoja järjestämässä, tai ainakin yritystä on ollut.

Poissa suzanna

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 24
mitä teille sanoo taize-yhteisö?
« Vastaus #5 : 15.05.06 - klo:15:08 »
Oon menossa ite taizeen vuoden päästä kesällä ja kuulun tähän porukkaan josta m.k mainitsi. Oon mukana oikeestaan sen takia et pääsee reissuun ympäri Eurooppaa, enkä niinkään sen takia et käydään taizessa. Mulla ei oo siitä paikasta oikeestaan mitään mielipidettä, joten voihan siellä käydä kattomassa :)
~Susanna

Poissa Emerentia

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 51
mitä teille sanoo taize-yhteisö?
« Vastaus #6 : 15.05.06 - klo:20:46 »
Ihana paikka! Tarkoitus olisi sinne vielä palata kun vain mahdollista, ja ihan ajan kanssa tällä kertaa.

Poissa Rheespu

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 63
mitä teille sanoo taize-yhteisö?
« Vastaus #7 : 16.05.06 - klo:18:43 »
Minulla on vain myönteisiä mielikuvia Taizésta, sen verran mitä olen yhteisöön ja sen liepeisiin tutustunut.

Tein peruskoulun historian lopputyöni isotädistäni Anna-Maija Raittilasta, joka on vieraillut Taizéssa useita kertoja ja tuonut siitä tietoa ja toimintaa Suomeen. Myös vanhempani ovat nuorina kulkeneet ympäri Suomea Taizé-tapahtumissa, joista on minulle jäänyt kuva, että voisi olla jopa aika samanlaista kuin körttinuorten viikonloppujen tunnelma.

Suurena haaveenani on vielä kerran päästä paikan päälle.

Taizé-rakkauden yhteisö-kirjasta nopeasti poimittuja, toivottavasti kuvaavia, lauseita:

"Taizéta voi kuvailla vain 'täysin ekumeeniseksi yhteisöksi'"

"Taizén säännöistä:
[...]
Täydellinen ilo on levollisen rakkauden vilpittömässä yksinkertaisuudessa. Sellainen ilo vaatii koko olemuksesi päästäkseen puhkeamaan ilmoille koko säteilyvoimassaan.

Älä pelkää mennä mukaan toisten koettelemuksiin. Älä pelkää kärsimystä, sillä usein juuri kuilun syvyyksissä meille lahjoitetaan ilon täyteys Kristuksen jeesuksen yhteydessä.
[...]

Yksinkertaisuus on tie, joka vie avoimuuteen myös lähimmäistä kohtaan.
[...]

Rauha kristuksen kanssa sulkee piiriinsä myös sovinnon lähimmäisen kanssa: pyri siis sovintoon, korjaa, mikä on korjattavissa."



off-topic: Miksi minusta usein tuntuu, että m.k. leimaa kaiken, mitä ei tunne/ymmärrä, kommunistien tekosiksi (ja rikollisuuden joko ymmärrettäväksi maalaisjärjeksi tai "ituhipeiksi" riippuen omasta mielipiteestään)?
Hän nosti selkäänsä paperisiivet
-ja lensi pois

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
mitä teille sanoo taize-yhteisö?
« Vastaus #8 : 16.05.06 - klo:23:50 »
Hän on papin poika, niinkuin minäkin. Nämä papinpojat ovat niin äkkivääriä. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
mitä teille sanoo taize-yhteisö?
« Vastaus #9 : 17.05.06 - klo:00:43 »
off-topicilla jatkuu: onko tällasilla papintyttärillä yhtään enempää toivoa?

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
mitä teille sanoo taize-yhteisö?
« Vastaus #10 : 17.05.06 - klo:01:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Rheespu"
off-topic: Miksi minusta usein tuntuu, että m.k. leimaa kaiken, mitä ei tunne/ymmärrä, kommunistien tekosiksi (ja rikollisuuden joko ymmärrettäväksi maalaisjärjeksi tai "ituhipeiksi" riippuen omasta mielipiteestään)?


no melkomoista tietämystä muutenkin, jos ensimmäisenä arvelee uskonnollisen yhteisön perustajiksi kommunisteja  :smt101

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
mitä teille sanoo taize-yhteisö?
« Vastaus #11 : 17.05.06 - klo:09:07 »
Onhan alkuseurakunnan kaikkinaista - taloudellistakin - yhteyttä (Apt 2:44,45) kutsuttu myös kommunismiksi. Taize on hyvinkin alkukristillisten ihanteiden synnyttämä, joten sen kommunistiset oppi-isät ovat apostoleja, Pietari etunenässä.

satman1

  • Vieras
tAIZESTA
« Vastaus #12 : 17.05.06 - klo:09:24 »
Lauleskelimme Taize-hymnejä työpaikkani (!) viikottaisessa aamuhartaudessa - silloin kun sitä oli - yhden talvikauden joitakin vuosia sitten {se oli srk:n järjestämä kirkossa, mutta kirjoitan 'työpaikkani', koska mukana oli esinaiseni esinaisen esinainen. Hänellä oli silloin elämässään kriisiä}. Kauniitahan ne ovat, hartaita. Mutta kun pelkästään niitä jatkui viikosta viikkoon, ehdotin virsiä; etten vaan olis ehdottanut Siionin Virsiä (Olin vielä silloin niin nuori ja radix). Ne kai olis olleet liian hartaita, koska ehdotukseni ei saanut toteutuakseen riittävää kannatusta.
Mutta siitä talvesta tulivat Taizet tutuiksi. Olisi mukava taas uudistaa myönteinen kokemus.

.............................................................................................................................    :o

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
off topic
« Vastaus #13 : 17.05.06 - klo:09:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
off-topicilla jatkuu: onko tällasilla papintyttärillä yhtään enempää toivoa?


Ei ole onneksi enmpää vaan yhtä paljon kuin muilla. Syntyperä ei vaikuta siihen hyvää eikä pahaa.

Mitä Taizeen tulee niin kerran keväisenä päivänä ajoimme vaimon kanssa sinne. Matkalta pomimme puolaisen liftaritytön, joka oli matkalla sinne. Kun meitä joka paikassa ja useasti varoitettiin varkaista ja muukin informaatio oli samansävyistä niin päätimme jatkaa matkaa todeten, että meillä on maan päällä hyvä olla jossain muualla. Voi olla, että kokemuksemme oli poikkeuksellisen negatiivinen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Kauhanen T

  • Vieras
mitä teille sanoo taize-yhteisö?
« Vastaus #14 : 17.05.06 - klo:10:56 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Onhan alkuseurakunnan kaikkinaista - taloudellistakin - yhteyttä (Apt 2:44,45) kutsuttu myös kommunismiksi. Taize on hyvinkin alkukristillisten ihanteiden synnyttämä, joten sen kommunistiset oppi-isät ovat apostoleja, Pietari etunenässä.

Nyt Penan ytimekkäästi muotoiltua lausuntoa tukeakseni vielä tarkentaisin että: kommunismiin kuuluu paljon paljon muutakin kuin yhteisomistus, eikä kaikki yhteisomistus ole sitoutunutta kommunistiseen ideologiaan.

Marx ei kehitellyt filosofiaansa Apt:n pohjalta, ja siksi hänen oppejaan käytännössä soveltaneet päätyivät aika paljon Taizesta poikkeaviin käytäntöihin. Sitä en tiedä, oliko veli Roger -vainaa lukenut Pääomaa, mutta sen mukaan mitä olen Taizesta kuullut, se ei muistuta kommunismia.