Kirjoittaja Aihe: Kaanaan kieltä, eli omituisia hengellisiä termejä  (Luettu 29078 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vanhoja keskusteluja lukiessani törmäsin termiin siivosuruton. Mitä se tarkoittaa?

Entä mitä tarkoittanee Kotimaan blogeissa usein vilahtava korvasyyhy? Jotain pahaa se varmaan on, tai ainakin sen mukaan toimiminen on pahasta. Jos korvaani syyhyttää niin raavin sitä, enkä osaa nähdä asiassa mitään pahaa, paitsi että tämä syyhyä lievittävä toimenpide lienee suoritettava säädyllisyyden vuoksi salassa.

Yksi sana, joka aiheuttaa melkeinpä pahoinvointia, on sanankuulo. Mitä se semmoinen sitten on? Sitä taas tuntuu pidettävän kovasti hyvänäkin juttuna.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kaanaan kieltä, eli omituisia hengellisiä termejä
« Vastaus #1 : 11.02.12 - klo:14:25 »
Leena yrittää, vaikkei ehkä osaa... viisaammat häntä oikaisee...

Siivosuruton on sellainen ihminen tai körtti,  oikaskaa jos jompi kumpi on väärin,   joka ei tee julkisesti syntiä, käy kirkossa näyttää kristityltä, vaan on heräämätön, eikö ole? Ei ole tullut sille paikalle, että Jumala sais maahan kaataa ja siitä kädellänsä nostaa.  Herra kyllä tarttuu häneenkin, mutta siivosuruton kai on kova luu?  Saattaa pitää pukuakin?  Lienee kirkkohistoriaa.  (Luin yhden romaanin jossa tämä oli)   

Korvasyyhyyn kuullaan itselle mieluisaa sanaa - sellaista, joka ei herätä synninsurua eikä katumusta.  Saatetaan kierrellä sellaiten puhujien luona kuulolla joiden puheesta tulee vain hyvä mieli ja vältellään parannuksen tekemistä. 

Sanankuulo on Jumalan sanan kuuloon tuloa, kirkkoon esimerkiksi tai seuroihin. 
................................

Ei minua nämä...
mutta
-tulla uskoon
- olla montussa
- pelastusvarmuus
- suun tunnustus
- kantaa hedelmää, (pitää)   olenko unohtanut?  Dementia iskee?  Meitä ei nuoruudessani ilman tulkkia kukaan käsittänyt! 
 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kaanaan kieltä, eli omituisia hengellisiä termejä
« Vastaus #2 : 11.02.12 - klo:15:31 »
Siivosuruton ... Ei ole tullut sille paikalle, että Jumala sais maahan kaataa ja siitä kädellänsä nostaa. 

Kaataa maahan? Siis niinkun hellareilla? Joo et varmaan sitä tarkoita, mutta mitä tuo maahan kaataminen sitten on?

Lainaus käyttäjältä: Leena
Korvasyyhyyn kuullaan itselle mieluisaa sanaa - sellaista, joka ei herätä synninsurua eikä katumusta. 

Minulla synninsurun ja katumuksen herättelystä huolehtivat joukkoviestimet, tämänpäiväiset feissarit, ja katumuksen osalta aamulla myös vaaka. Pitääkö vielä saarnojenkin?

Haluan kai sitten kuulla (oikeammin lukea) sellaista saarnaa, joka herättää armon tunteeseen, jolloin sitä sitä helpottuneena toteaa että eipä ne omat maalliset pyyteet niin kovin tähdellistä tavoiteltavaa ole. Mutta pitäisikö katumuksen olla jotain synkeämpää?

Lainaus käyttäjältä: Leena
Sanankuulo on Jumalan sanan kuuloon tuloa, kirkkoon esimerkiksi tai seuroihin. 

Voiko kuuro menna sanankuuloon? Eli onko se kuuleminen olennaista. Eikö lukeminen riitä? Tai jos avaa suunsa keskustellakseenkin, meneekö kuulo pilalle? Miksi se on kuuloa eikä kuuntelemista, kuten normaalissa kielessä on?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Kaanaan kieltä, eli omituisia hengellisiä termejä
« Vastaus #3 : 11.02.12 - klo:17:01 »
Kuulossa taitaa olla viittaus myös kuuliaisuuteen.

"Eikö sana kuulu?"

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kaanaan kieltä, eli omituisia hengellisiä termejä
« Vastaus #4 : 11.02.12 - klo:17:06 »
Siivosuruton on ihminen, joka elää siististi yhteiskunnan normien mukaan, mutta ei ole pahemmin uskosta kiinnostunut.

Parempaa infoa löytyy osoitteesta http://www.h-y.fi/20-korttisanakirja

Suruton, suruttomuus
Henkilö, joka ei sure syntejään. "On usein sydämemme kova ja suruton." (SV 56)
Ihminen voi olla myös ”siivo-suruton”, kun ulkokuori on virheetön, mutta…
*Kevytmielinen, omavoimainen, elää kuin viimeistä päivää.
« Viimeksi muokattu: 11.02.12 - klo:17:12 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kaanaan kieltä, eli omituisia hengellisiä termejä
« Vastaus #5 : 11.02.12 - klo:17:43 »
Elän siististi yhteiskunnan normien mukaan, mutta en sure syntejäni enkä välitä käydä sanankuulossa. En kuitenkaan ole kevytmielinen vaan pikemmin raskasmielinen, enkä todellakaan omavoimainen, enkä elä kuin viimeistä päivää. Olenko suruton tai siivosuruton?

Sitten niitähän on, jotka rikkovat yhteiskunnan normeja odottelemalla seksin kanssa avioliittoon tai ottamalla kotiinsa asunnottomia yöpymään. He eivät ainakaan ole siivosuruttomia, koska eivät ole siivoja?

Vaan mitäs vikaa tuollaisessa siivosuruttomassa näin luterilaiselta kantilta oikein edes on?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kaanaan kieltä, eli omituisia hengellisiä termejä
« Vastaus #6 : 11.02.12 - klo:18:31 »
Siinä  romaanissa se merkitsi ettei jonkun ihmisen kovan ulkokuoren läpi päässyt se, että hän eli muodollisesti oikein, lakien mukaan, mutta aiheutti toisille syviä suruja, hän nai rahaa, erosi ja jätti ihmisen sydän särkyneenä huoltamaan lapsia, nai toisen joka taas jätti hänet, yritti kolmatta koska tarvitsi jonkun, kenet vaan - kolmas vihdoin sanoi ettei hän ole "kuka vaan".   Menoa sivusta seurannut körttipari katseli menoa huolestuneina, juttu oli heidän pojalleen kova isku, ja silloin käytettiin tuota ilmausta sen seurakunnan papista, joka oli liiankin iloinen,  ja uskoi kaiken kyllä kääntyvän hyvin päin vaikkei ao kaveri ottanut vastuuta mistään.

Löysin Anttolanhovista kerran jatko-osan,  jossa sitten tuli se kova paikka, eli mies halvautui ja ensimmäinen vaimo otti hänet hoitaakseen, miehestä tuli herännyt.  Se oli hieman kuin pakolla väkerretty.  

En osaa sanoa, onko mielekästä soveltaa itseensä jotakin mitä toiset kokevat tai ovat kokeneet Jumalansa edessä.  Jokainen lapsikin on erilainen.

Tämä on vain minun ajatukseni, mutta silloin herkästi kuva jumalasta syntyy... ja se on jumalankuva.Sitä ei aiheetta kielletä tekemästi...  ei siksi että Jumala syntejä laskisi vaan koska se on ihmiselle pahaa tekevä paiikka.     Raamatussa on vähiten katumuspsalmeja.  Jumala tahtoo siis että puhumme välillä muustakin Hänelle, mutta tämä on Dosentin  :026:  viisautta.  Etsin ja ikävöin armollista Jumalaa, ja kuitenkin Hän jo on , on aina olliut, eikä ikinä muutu.  Jeesus Kristus oli Hänen Amenensa ... asia käsitelty, olette vapaita.  
« Viimeksi muokattu: 11.02.12 - klo:18:34 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kaanaan kieltä, eli omituisia hengellisiä termejä
« Vastaus #7 : 11.02.12 - klo:23:01 »
Vanhassa testamentissa mainittaan aika monta kertaa termi ALTTARIN SARVET.
Laiatn yhden lainauksen tähän nähtäville

Jer. 17:1
   "Juudan synti on kirjoitettu rautapiirtimellä, timanttikärjellä, kaiverrettu heidän sydämensä tauluun ja teidän alttarienne sarviin,


Kuka osaisi selittää mikä ja mitkä olivat ja ovat niinsanotut alttarin sarvet? :039:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kaanaan kieltä, eli omituisia hengellisiä termejä
« Vastaus #8 : 11.02.12 - klo:23:15 »
Toinen  Mooseksen kirja 30

1 "Tee akasiapuusta alttari suitsutuksen polttamista varten. 2 Se olkoon nelikulmainen, sivuiltaan kyynärän mittainen ja kaksi kyynärää korkea, ja alttarinsarvet olkoot alttarin kanssa samaa kappaletta
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Kaanaan kieltä, eli omituisia hengellisiä termejä
« Vastaus #9 : 12.02.12 - klo:08:37 »
Arvelen, että alttarin nurkissa oli pystyssä tapit tai koukut pitämässä alttarille asetettuja uhreja paikallaan. Ehkä ne oli muotoiltu oinaan sarviksi.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kaanaan kieltä, eli omituisia hengellisiä termejä
« Vastaus #10 : 12.02.12 - klo:14:16 »
Vanhassa testamentissa mainittaan aika monta kertaa termi ALTTARIN SARVET.
Laiatn yhden lainauksen tähän nähtäville

Jer. 17:1
   "Juudan synti on kirjoitettu rautapiirtimellä, timanttikärjellä, kaiverrettu heidän sydämensä tauluun ja teidän alttarienne sarviin,


Kuka osaisi selittää mikä ja mitkä olivat ja ovat niinsanotut alttarin sarvet? :039:

Etsin alttarin sarvia koskevia mainintoja seuraavasta linkistä:

http://www.rkk-sansa.net/raamattu-kannesta-kanteen/?q=kirjat

Aam. 3:14 kohdan selityksestä sain käsityksen, että alttarin sarvet on alttarin pyhyyden huipentuma, vertauskuva suojeluksesta.

2.Moos. 30 kohdassa selitettiin, että suitsutusalttarilla (siis se, jossa oli alttarin sarvet) poltettiin suitsuketta ja  ja että siinä ei uhrattu syötävää eikä juotavaa. Suitsukkeet olivat vertauskuva rukouksesta.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Kaanaan kieltä, eli omituisia hengellisiä termejä
« Vastaus #11 : 12.02.12 - klo:18:21 »
"Nämä olivat alttarin mitat kyynärinä, kun kyynärä oli kämmenenleveyden verran tavallista kyynärää pitempi: Alttaria kiersi kyynärän syvyinen ja kyynärän levyinen kaivanto, ja kaivannon ympärillä oli vaaksan korkuinen reunus. Ja tämä oli alttarin korkeus: Kaivannosta, maanpinnan tasalta, oli alempaan porrastukseen kaksi kyynärää, ja porrastus oli kyynärän syvyinen. Alemmasta porrastuksesta oli ylempään porrastukseen neljä kyynärää, ja tämäkin porrastus oli kyynärän syvyinen. Siitä oli neljä kyynärää alttarin tulisijan tasanteeseen, josta kohosi neljä alttarinsarvea. Tasanne oli neliön muotoinen, kaksitoista kyynärää pitkä ja kaksitoista leveä. Sen alapuolella oleva porrastus oli kaikilta neljältä sivultaan neljätoista kyynärää pitkä. Kaivantoa ympäröivällä reunuksella oli korkeutta puoli kyynärää, ja itse kaivanto oli joka puolelta kyynärän syvyinen. Alttarin portaat olivat itäsivulla." Hesekielin kirjassa on kuvaus alttarista. Kyseessä on näky eikä todellisen temppelin kuvailu. Polttouhrialttarihan tämä olisi eikä suitsutusalttari.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kaanaan kieltä, eli omituisia hengellisiä termejä
« Vastaus #12 : 12.02.12 - klo:18:33 »
Hohoi, foorumin teologit. Kertokaapa meille, mitä mieltä olette alttarin sarvista.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kaanaan kieltä, eli omituisia hengellisiä termejä
« Vastaus #13 : 12.02.12 - klo:20:53 »
Samoin autuuden sarvesta...
Herra, sinä olert minun turvakallioni, minun autuuteni sarvi... aika monessa psalmissa! 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Kaanaan kieltä, eli omituisia hengellisiä termejä
« Vastaus #14 : 12.02.12 - klo:22:38 »
Turvakallion ja sarven rinnastamisesta tulee mieleen, että linnoitusten torneja on nimitetty sarviksi. Bastioni on suomeksi vallinsarvi.