Kirjoittaja Aihe: Paasto  (Luettu 30464 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Paasto
« : 04.03.10 - klo:18:46 »
Mami muistaakseni päätti ristinmerkkikeskustelun kertomalla käyneensä tuhkakeskiviikon messussa, ja meinasin laittaa tämän sinne, mutta huomasin että menee hieman pitkälle aloitetusta aiheesta. Kuin te elätte paaston, minä en pitkään edes tiennyt mikä se on. Sitten huomasin että messusävelistö poikkeaa totutuista. Suomenruottalaiset harrastavat jotakin "sju veckor utan"juttuja, siis jättävät paaston ajaksi jotakin elämään uinutta mutta lähinnä hälinää aiheuttavaa pois, vaikka salkkarit tai no, vaahtokarkit....  Tietty on nämä oikean paaston mitat annettu, vangitut vapauteen ja niinedelleen, mutta merkitseekö se mitään konkreettista - myönnetään että minulle ei, ja mietin voisiko sentään.

Ortodokseille siihen kuluu tietenkin nämä ruokajutut, ei lihaa, alkoholia eikä makeisia, ja homma kiristyykin loppua kohti, tietääkseni, mutta siihen sisältyy muutakin, synnintunnustuksella käynti, ripistä olen jo voivotellut riittämiin muualla. 

Niin, siis, mietin voisiko sentään. Kun konkreettinen joskus tukee noita abstraktimpia juttuja, sanotaan.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Paasto
« Vastaus #1 : 04.03.10 - klo:20:11 »
Paastossa minä pidättäydyn jostain minulle tärkeästä. Se kehittää minua.

Paastoan paastosta.

Miks' järjen orja! vaivaat
Itsiäs hukkaan aivan?
Tullaksees hurskahaksi,
Ja vihdoin autuaksi.

Täs' järjen tieto kaikki
On sula petos ratki.
Ehk' moni tyhmäst sitä
Salaiseks' tiedoks' kiittää.

Ei tunnon vaivat auta,
Eik' syntyy tukahuta
Puhdistuksien tulet,
Kuin moni väärin luulee.

Mitk' ovat katumiset,
Kosk' uskoo puuttuu niisä?
Peräti kuoret kovat
Ne ytimetä ovat.

Ei maan pääll' tieto mikään
Niit' sanoi käsit' ikään:
Jumala lihasamme
On kuollut siasamme.

(Sionin virret, Ruotsista Suomeksi käätyt, 113:1-5. 1849)

Mt



Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Paasto
« Vastaus #2 : 04.03.10 - klo:20:47 »
Lainaus
Niin, siis, mietin voisiko sentään. Kun konkreettinen joskus tukee noita abstraktimpia juttuja, sanotaan.

Kuten jo viittasit Raamatun kertomaan oikeaan paastoon, eli ihmisten auttamiseen, niin eräs vaihtoehto on yhdistää tuo auttamispuoli ja ruoasta kieltäytyminen taikka ruoan yksikertaistaminen.
VIHJE: Tee yksinkertaisemmaksi / tee edullisemmaksi ruokavaliotasi paastonajaksi ja laita säästyneet varat jonkun humanitäärisen järjestön kautta Haitin katastrofin uhreille.
Tuo ei ole aivan helppu juttu, vaan ei se mikään mahdotonkaan ole. Vaatii vain vähän itsekuria.
Itseäni kehun ja korostan, että itse (joskin pienellä volyymilla) olen tuota jo jonkin aikaa harrastanut.
Yhtään ei tule paha mieli ja raha menee varmasti hyvään tarkoitukseen.

Sadeaika tietääkseni on jo Haitissa alkanut ja ihmisiä tästä johtuen kuolee, kun ei ole suojia kaikille.

« Viimeksi muokattu: 04.03.10 - klo:20:51 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Paasto
« Vastaus #3 : 05.03.10 - klo:07:02 »
Kuten jo viittasit Raamatun kertomaan oikeaan paastoon, eli ihmisten auttamiseen, niin eräs vaihtoehto on yhdistää tuo auttamispuoli ja ruoasta kieltäytyminen taikka ruoan yksikertaistaminen.
VIHJE: Tee yksinkertaisemmaksi / tee edullisemmaksi ruokavaliotasi paastonajaksi ja laita säästyneet varat jonkun humanitäärisen järjestön kautta Haitin katastrofin uhreille

Tuo on muuten hyvä; mutta kun olen taloudellisesti vähän tiukilla niin ruoka on jo aika yksinkertaista ja ennen muuta halpaa, eli juuri sitä makkararuokalinjaa. melkein on että tästä yksinkertaistaminen nostaa niitä ruokakuluja, niin hullua kuin se onkin. Ajatus on silti niin hyvä, että käydäänpä kaikki läpi.  Tuo on ruokapaaston järjellinen muoto, minusta.

Joskus miketin että olisiko minun "sju veckor utan" vaikka sitä että jättäisin kirjoittelun tänne vähemmälle, tähän melkein kehittyy riippuvuus, eikä kaikki varmaan ole ollut tarpeellista. No, eipä sitä aina ehdikään...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Paasto
« Vastaus #4 : 05.03.10 - klo:08:32 »
Paastosta on keskusteltu jo aiemminkin. Olen kokeillut paastoa eli ruoasta pidättäytymistä jonkun kerran. Paaston alku on vaikea, koska päätä alkaa särkeä, kun energiaa ei ole käytössä. Päänsärky loppuu ja noin viikon verran pystyy hedelmämehulla elämään hyvinkin sekä käymään töissä. Toinen viikko onkin sitten jo koettelemus. Enkä oikeastaan tiedä, mitä järkeä paastossa on. Paasto on etenkin vanhemmille ihmisille riski. Vanhukset eivät pysty syömään riittävästi ja paasto rapauttaisi nopeasti kunnon. Paastoaika ei liity lainkaan suomalaiseen perinteeseen vaan on lähtöisin Lähi-Idän uskonnoista.
Acta, non verba.

myyrä

  • Vieras
Vs: Paasto
« Vastaus #5 : 05.03.10 - klo:08:56 »
Paastoaika ei liity lainkaan suomalaiseen perinteeseen vaan on lähtöisin Lähi-Idän uskonnoista.

Niinkuin kristinuskonnosta. :D

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Paasto
« Vastaus #6 : 05.03.10 - klo:09:09 »
Niinkuin kristinuskonnosta. :D

Viittasin lähinnä islamiin ja juutalaisuuteen.

Juutalaisuudessa paaston tehtävänä on hillitä ja kurittaa ajatuksia ja mielen haluja.

Islamilaisuudessa taas paastotaan Ramadan kuukauden aikana auringonnousun ja auringonlaskun välillä.  Paaston ajatus on sama kuin juutalaisuudessa. Eli paastoamalla päästään Jumalan lähellä luopumassa nautinnoista kuten ruoasta, juomasta tai seksistä.



Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Paasto
« Vastaus #7 : 05.03.10 - klo:09:36 »
Lainaus
Viittasin lähinnä islamiin ja juutalaisuuteen.

Paastoa käsitellään myös UTssä, eli paasto kuuluu myös kristinuskoon.
Raamatussa mm. paasto ja rukous yhdistetään toisiinsa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Paasto
« Vastaus #8 : 05.03.10 - klo:10:21 »
Paastoaika ei liity lainkaan suomalaiseen perinteeseen vaan on lähtöisin Lähi-Idän uskonnoista.
Se kuuluu vahvasti ja näkyvästi ortodoksisen kirkon elämään ja kirkkovuoteen. (toinen "virallisista" kirkoistamme). Sielläkin on pelisäännöt: Sairaat eivät paastoa, eli tk-lääkäriltä kannattaa kysellä jotakin jos on kroonisia sairauksia ja ikää. Paasto ei ole mehu- tai muu nestepaasto, vaan vain tietyistä ruoka-aineista kieltäytymistä. Sunnuntait eivät ole paastopäiviä, silloin syödään sellaistakin ruokaa joka kuuluu siihen ruokavaliopaastoon.

Opin ortodoksisuuteen vaihtaneelta - tosin myös palanneelta - ystävältäni jotakin ja luin noita juttuja itsekin. Tarkoitus on Schememannin mukaan todella hankkiutua nälkiintymisen rajalle; siis erityisesti kaikki meilläkin viljellyt  "paastonajan herkkuja" - kirjat ovat älyttömiä, kn juuri herkuttelusta pitäisi vähän tinkiä. Schememann,. arvostettu ort. opettaja, on sitä mieltä että nälkärajalla ihminen on herkempi sitten henkiselle ja eritoten hengelliselle pohdinnalle ja rakentmiselle - kuinkahan vaan. En ota kantaa koska en osaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Paasto
« Vastaus #9 : 05.03.10 - klo:12:37 »
[kuuluu vahvasti ja näkyvästi ortodoksisen kirkon elämään ja kirkkovuoteen. (toinen "virallisista" kirkoistamme). Sielläkin on pelisäännöt: Sairaat eivät paastoa, elquote author=ikävöivä link=topic=1707.msg52657#msg52657 date=1267777275]
Tarkoitus on Schememannin mukaan todella hankkiutua nälkiintymisen rajalle; siis erityisesti kaikki meilläkin viljellyt  "paastonajan herkkuja" - kirjat ovat älyttömiä, kn juuri herkuttelusta pitäisi vähän tinkiä. Schememann,. arvostettu ort. opettaja, on sitä mieltä että nälkärajalla ihminen on herkempi sitten henkiselle ja eritoten hengelliselle pohdinnalle ja rakentmiselle - kuinkahan vaan. En ota kantaa koska en osaa.[/quote]

Kun on kova nälkä, ei voi ajatella muuta kuin ruokaa. Jos on paastonnut kolme viikkoa, alkaa ajatella, että mikä elin brakaa ekaksi. Neljän viikon kuluttua ei voi enää ajatella muuta kuin milloin kuolema tulee.
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Paasto
« Vastaus #10 : 05.03.10 - klo:12:56 »
[quote author=Salis link=topic=1707.msg52667#msg52667 date=1267785448

Kun on kova nälkä, ei voi ajatella muuta kuin ruokaa. Jos on paastonnut kolme viikkoa, alkaa ajatella, että mikä elin brakaa ekaksi. Neljän viikon kuluttua ei voi enää ajatella muuta kuin milloin kuolema tulee.
[/quote]
Näin epäilen itsekin käyvän.

Toista kai sitten on toinen paaston ajatus: Kohtuullisuus. Siitä luopuminen, mikä ei ole välttämätöntä, kuten alkoholi, makeiset ja liha. En ole kokeillut. Silti en ole ihan varma vieläkään siitä, etteikö myös tämä konkreettinen voisi tukea mina siinä mitä voisin ajatella.

Mutta älkää uskoko, että viitsin yrittää. Joskus ajattelen että todentaisin paastoa, jossa elämäntapanikin muistuttaisi minua siitä mitä se minulle voisi merkitä, mutta olen siirtänyt kokeilemista jo varsin pitkään...ei suorituksena, vaan ehkä mahdollisesti jonakin jonka sanovat merkitsevän lahjaa itselleen.  Ne siis, jotka ovat viitsineet yrittää.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Paasto
« Vastaus #11 : 05.03.10 - klo:13:00 »
Sairaat eivät paastoa, eli tk-lääkäriltä kannattaa kysellä jotakin jos on kroonisia sairauksia ja ikää.
Tässäkin asiassa ihminen voisi hieman käyttää omaa harkinta kykyä, eikä alkaa leikkimään omalla terveydellään.
Näin ei myöskään tarvitsisi edes pohtia kenenkään tk-lääkärin vastaanotolle. Olisi myös hyvä muistaa itsekeskeisyydessään että saattaa olla. Paastoa harkitseva ihminen vie niiltä ihmisiltä ajan jotka ovat todellisen hoidon tarpeessa, terveytensä suhteen.

Minun oma käsitys paastosta ei käsitä ihmisen ravinnon vähentämistä, kristinuskon suhteen.
Mutta taitaa olla tässäkin asiassa niin monta paaston muotoa kuin ihmistäkin.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Paasto
« Vastaus #12 : 05.03.10 - klo:15:46 »
Minusta Simo Juntunen pääkirjoituksessaan; Hengellinen kuiukausilehti 3/2010, iskee asian ytimeen: Aiheena:"Rakkauden suuntaviitat". http://www.h-y.fi/hk/hk2010/ark_10_03_pk.html
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Paasto
« Vastaus #13 : 05.03.10 - klo:16:29 »
Minusta Simo Juntunen pääkirjoituksessaan; Hengellinen kuiukausilehti 3/2010, iskee asian ytimeen: Aiheena:"Rakkauden suuntaviitat". 

...Emme pyri näyttäviin tuloksiin, jäämme useimmiten täysin tuntemattomiksi... Joudumme uusiin, ennalta arvaamattomiin tilanteisiin, joihin ei sovellu mikään muu kuin rakkaus- ei moraali, ei uskolla tyrannisoiminen ja käännyttäminen. Jälleen on kysymyksessä Kristuksen alennuksen tie…, Rakkauden teot ovat meissä olevan Kristuksen tekoja. Olemme lähimmäiselle Kristuksena".

Lainaus
http://www.h-y.fi/hk/hk2010/ark_10_03_pk.html

Tästä on minun hyvä jatkaa paastoa, ilman menestymisen kokemuksia tai onnistumisesta elämässäni kristittynä ihmisenä.


Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Paasto
« Vastaus #14 : 05.03.10 - klo:18:13 »
...Tästä on minun hyvä jatkaa paastoa, ilman menestymisen kokemuksia tai onnistumisesta elämässäni kristittynä ihmisenä.

Jatkakaamme yhdessä ja se riittäköön meille molemmille...
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.