Kirjoittaja Aihe: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)  (Luettu 33715 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #30 : 15.11.09 - klo:17:33 »
Ei kai Jude itse väheksy pohjalaisia mummoja, vaan hän tuskailee sen takia, että Viikin kersoille on löydettävä asioita, jotka merkitsevät jotain kakaroille itselleen.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #31 : 15.11.09 - klo:18:28 »
Ei kai Jude itse väheksy pohjalaisia mummoja, vaan hän tuskailee sen takia, että Viikin kersoille on löydettävä asioita, jotka merkitsevät jotain kakaroille itselleen.


  Luehan hyvä Pena koko Juden juttu, lue saattohoitokodeista ja muista Juden esille ottamista asioista. Mieti tekstin sävyä, asia- ja aihevalintoja.... Ei tuota tekstiä ole kirjoittanut ainutkaan Viikin koululainen, vaan Jude. Halutessaan Jude voisi kertoa koululaisille vaikka jotain myönteistä Pohjanmaan mummoista. Jos Jude haluaa ja kykenee löytämään heistä hyvää, siihen siinä samalla pystyy myös muutama koululainen. Provokatorisessa kirjoituksessaan Jude kieltää jokseenkin samalla tavalla herännäisyyden menneisyydessä hyväksi koettuja asioita kuten hän käytännössä kielsi hieman aiemmassa kirjoituksessaan virren Jumala ompi linnamme. :kahvi:

 Mitähän Jude itse on tuonut tai tuomassa herännäisyyteen? Minulle tuo ei ole vielä selvinnyt. :icon_sad:

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #32 : 15.11.09 - klo:18:38 »
Mitähän Jude itse on tuonut tai tuomassa herännäisyyteen? Minulle tuo ei ole vielä selvinnyt. :icon_sad:

Esitän poikkeavuutta...
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #33 : 15.11.09 - klo:18:55 »
Minä olen vähitellen kallistunut enemmän takaisin vanhemman osan puolelle. Ehkä niitä uusia tuli jotenkin silloin alkutohinassa kulutettua liikaa. Oli miten oli, minusta "lisävihko" ei tuo Siioniin mitään olennaisesti uutta. Paljon radikaalimpaa tämän päivän asiaa olisi voinut olla sanoituksissa... 306 on ehkä ainoa jossa vähän mietitään vaikkapa globaalia oikeudenmukaisuutta. Muissa vain ryvetään siinä niin klassisen körttiläisessä omassa huonoudessa. Hoh-hoijaa, olihan niitä biisejä jo vihko täynnä valmiiksikin.
Virsikirjan virret olisin säästänyt jumalanpalveluskäytössä. Jumala ompi linnamme on mielestäni jo niin kliseinen piisi että sen olisi voinut jättää pois kokonaan. Körttifoorumi-tapahtumassa oikein nauratti kun joku sitä toivoi. Ja sitten tajusin että kys. hahmo oli tosissaan... Voi minua. Kulttuurishokki ja silleen.

http://www.youtube.com/watch?v=J9eIadroVl0

jude

Tuohon voin vain sanoa, että Jumala ompi linnamme virsi on koko länsimaisen vapauden peruskivi. Siinä Luther tekee pesäeroa paavin porukoihin ja hankkii ensimmäisen perusvapauksistamme uskonnonvapauden. Sen jälkeen tulivat muut vapaudet kuten sananvapaus, liikkumisen vapaus jne. Nämä vapaudet ovat meillä jo perintökaluja ja itsestään selvyyksiä, vaan eivät olleet aikanaan. Tämän päivän radikaalit ovat pikkupoikia verrattuna varhaisempiin vapaustaistelijoihin, jotka yleensä joutuivat antamaan henkensä. Lue vaikka Wikipediasta esimerkiksi Valdolaisista. Täytyy tunnustaa, että en minä noin upeita ajatuksia ole keksinyt, vaan kyllä ne ovat lainatavaraa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #34 : 15.11.09 - klo:20:12 »
Jude käyttää luonnollisesti vallanpitäjien sanoja, jotta tulisi ymmärretyksi - tai saisi vastakaikua. Samalla hän sukupolvensa aikalaisena kurottautuu niistä premisseistä, jotka tuntee ja kokee oikeaksi. On muistettava, että sukupolven kieli kehittyy vuosien myötä. Se tuo tullessaan jotain uutta, jotain lainattua ja jotain varastettua.
Ei pidä takertua sanavalintoihin eikä mitä niiden takaa löytyy, vaan itse asiaan, joka on Siionin Virret.
Siksipä jäänkin odottamaan uusia avauksia Siionin Virsien tilasta ja tulevaisuudesta. Viittaan edellisen sivun kirjoitukseeni:
"Kokonaisuudistus on vireillä. Siinä on tarkoitus sulauttaa lisävihko varsinaiseen ja muokata periaatteessa kaikkia tarpeen mukaan. Uusien lisääminen ei kai nyt tule kyseeseen. Vai liekö sekään poissuljettu?
Ehkä pari näköispainosvirttä vuoden 1701 virsikirjasta ryydittäisi kokoelman juhlakuntoon ja arkikäyttöön sopivaksi?"
Intohimoistenkin tunteiden purkaminen on paikallaan, kun Siionin Virsistä on kyse. Ovathan ne ihmisen leipä ja elämä Raamatun jälkeen.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

santtu-62

  • Vieras
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #35 : 15.11.09 - klo:20:28 »
Jude käyttää luonnollisesti vallanpitäjien sanoja, jotta tulisi ymmärretyksi - tai saisi vastakaikua. Samalla hän sukupolvensa aikalaisena kurottautuu niistä premisseistä, jotka tuntee ja kokee oikeaksi. On muistettava, että sukupolven kieli kehittyy vuosien myötä. Se tuo tullessaan jotain uutta, jotain lainattua ja jotain varastettua.

Älä ala nyt Satman… :eusa_naughty:
eiköhän ole kysymyksessä  ”vapaa kasvatus” ja paikalla olisi hieman koivuniemen herraa niin että …  :icon_redface:
 :icon_wink:

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #36 : 15.11.09 - klo:21:17 »
Ystävät hyvät,

minä olen ihan tosissani huolissani körttiläisyyden nykytilasta ja etenkin tulevaisuudesta. Tarkoitukseni ei ole ollut väheksyä Pohjanmaan mummoja. Tarkoitukseni on ollut todeta, että muutaman kymmenen vuoden päästä Pohjanmaan mummot ovat kuolleita ja maaseutu vielä autiompi kuin nykyään. Herännäisyys, kuten kaikki muutkin perinneliikkeet, pysyy Suomen väestörakenteen muuttuessa elossa vain siinä määrin kuin se pystyy löytämään kasvualueilta - siis täältä etelästä - tarpeeksi nuorta väkeä joihin vedota. Ja etelän nuorta väkeä eivät perinneliikkeet kiinnosta. Saattohoidolla tarkoitan nykyistä Herättäjän toimintamallia, jossa paikallisosastoja on kepulaiseen tapaan joka niemessä, notkossa ja saarelmassa, vaikka samat ihmiset ovat niiden johdossa olleet jo kymmeniä vuosia ja haluaisivat lopettaa, mutta kun uutta väkeä ei tule. Tämä on ihan oikea tilanne, josta kuulin Körttifoorumi- tapahtumassa.

Jos uusia ihmisiä halutaan mukaan liikkeen toimintaan, olisi syytä miettiä toimintatapoja. Körttiläisyyden yhteydessä puhutaan usein "lähinnä körttiläisistä" suurena lukuna tilastoissa. Puhutaan myös "joukkoon rakastamisesta". Tämän käsitteen ongelmallisuuteen viittasin edellisessä viestissäni. Seuroihin saa kyllä tulla kuka vain, mutta aika paljon intoa pitää olla, jotta pääsee syvemmälle sisäpiiriin. Nuorten tupailloissa ei näy muita kuin Aholansaaren riparien käyneitä. Nuori Yty- lehti on sisäpiirivitsejä pullollaan. Körttikodin seuroissa käy aika vähän uusia kasvoja. (Hankaluuteen on törmännyt myös allekirjoittanut, jonka suku on ollut körttiläistä jo herännäispappi Emil August Wichmannin ajoista 1800-luvun alussa, mutta joka ei ole asunut Körttikodilla.)

Jonkun mielestä minä kiellän Lutteeruksen virren ja herännäisyyden historian. Ohi menee maalista. Kävin katsomassa Picasso- näyttelyn viikko sitten. Picasson työt ovat olleet omana aikanaan merkittäviä. Nykyään jos joku tekisi samanlaisia, se olisi auttamattomasti vanhentunutta, kopiointia. Picasso on kuitenkin vaikuttanut taiteen kehitykseen omalla tavallaan. Jos sanon että körttiläisyys ei voi pysyä ikuisuutta takertuneena menneisyyteensä, en sano etteikö mennyt olisi omana aikanaan ollut merkityksellistä. Nykyaika on kuitenkin nykyaikaa, ja sen tuomiin haasteisiin on vastattava ajan omilla keinoilla. Muuten ollaan hukassa kuin raamattufundamentalisti UT:n eksegetiikan luennolla.

Pohjanmaan mummoista vielä. Minulla on elämässäni kaksi isotätiä ja yksi isoäiti edustamassa tätä ihastuttavaa ihmisryhmää. Kunnioitan heitä tavattomasti, ja heillä takuulla on paljon sanottavaa aiheesta kuin aiheesta. Mutta kukaan ei väitä, eivät he itsekään, että heillä olisi nykyään jotenkin suuri rooli herännäisyyden kehityksessä. Kun heistä aika jättää, heidän tilalleen ei tule uusia Pohjanmaan mummoja. Siksi tarvitaan Helsingin nuoria aikuisia, jotta liike pysyisi hengissä.
« Viimeksi muokattu: 15.11.09 - klo:21:22 kirjoittanut jude »

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #37 : 15.11.09 - klo:21:47 »
Maatalouskielikuvat tulisi körttiläisestä nykyvirsirunoudesta jättää pois, kun herännäisyyden kasvualueella eli pääkaupunkiseudulla arkitodellisuus on jotain ihan muuta.

Kävin läpi satunnaisotannalla 10 prosenttia virsistä sekä lisäksi uudet virret kattavammin. Vaikuttaa siltä, että maatalouteen liittyvää kuvastoa on lähes yksinomaan uusissa virsissä. Vanhoissa virsissä on yllättävän vähän sellaisia kielikuvia, jotka ovat nykyiselle varhaisnuorisolle tuiki tuntemattomia.

Esimerkiksi virren 185 (Herra Jeesus kun täällä vain...") sanat kilpi ja linna ovat vakiosanastoa mm. tietokonepeleissä, joten niiden tilalle ei tarvitse etsiä uusia hasardimaantieteen ja katastrofisosiologian käsitteistöstä. Kannel on virsissä aika yleinen soitin, mutta oletan, että se on jollain tavalla tuttu peruskoulunsa käyneelle. Korpi on uhanalainen biotooppi ja kelpasi äsken Hesarin otsikkoonkin. Otannan sanastosta ehkä päärly (99) on ainoa täysin käsittämätön, mutta senkin merkitys käy selville kontekstista.

Nykyaikaisten kielikuvien luominen ei ole komiteatyötä. Millaisia virsikelpoisia kielikuvia mahtaisi löytyä suomalaisesta 2000-luvun laulurunoudesta? Olisi kiinnostava saada joitakin esimerkkejä, vaikkapa niin, että rinnalle laitettaisiin vastaava asiaa ilmaiseva säe jostain virrestä.

Mt

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #38 : 15.11.09 - klo:21:58 »
Judelle tiedoksi, että on niitä nuoria muuallakin kuin Helssingissä. Niin ja luulen, että Helsingissä on myös mummoja.

Siinä olet oikeassa, että paikallisosastoihin on hirveän vaikeaa saada nuorempaa väkeä mukaan.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #39 : 15.11.09 - klo:22:10 »
Ystävät hyvät, ...
minä olen ihan tosissani huolissani körttiläisyyden nykytilasta ja etenkin tulevaisuudesta...  jotta liike pysyisi hengissä.
Vältit(tällä kertaa) koivuniemen herran… :eusa_angel:
SV. 53

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #40 : 15.11.09 - klo:23:20 »
Jude ... 100%sti Sinun kannallasi....
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #41 : 15.11.09 - klo:23:32 »
Hämmästyneenä kuulin eilen seuroissa, että Siionin virsiä ollaan taas uudistamassa!
Ettei kävisi niin kun virsikirjan ja Raamatun kanssa, että nekin, joille opukset vielä edes etäisesti tuttuja, vieraantuvat, kun ulkoa osatut tutut kohdat uudistetaan toisiksi. Kehtaisinkohan paljastaa, että itseltäni on Raamatun lukeminen lähes jäänyt, kun tuli uusi käännös käyttöön. Virsikirjastakin osasin ennen paljon ulkoa, numeroita myöten, nyt en muista varmuudella enää kumpiakaan sanoja, joten ei tule veisailtuakaan. Olenkohan näine ajatuksineni yksinäinen varhaisvanha luonnonoikku, vai onko muillekin käynyt samalla tavalla?   
Kuinkahan käy nykylasten ja -nuorten sukupolvelle, joka on kuullut virsiä vain koulun joulukirkossa, jos sielläkään?

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #42 : 16.11.09 - klo:00:21 »
ne ovat ne pyhät tekstit reformeerattava.... teologialtaan ihan nykykieliseksi... ainakin Lutteerus totesi
wilhelmi niskasen jäljillä

santtu-62

  • Vieras
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #43 : 16.11.09 - klo:06:40 »
Jude ... 100%sti Sinun kannallasi.... 
100%... juhani.  :eusa_think:

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Siionin virsien uudet virret (lisävihko)
« Vastaus #44 : 16.11.09 - klo:09:30 »
Sitä saa mitä tilaa!

Minä ainakin olen taas syvästi loukkaantunut Juden kannanotoista (päätoimikunnan edustajana), kun selitykset viimeksi kirjoitetusta ovat jälkeenpäin olleet kovin ontuvia.

Ensimmäisen kerran loukkaannuin silloin, kun hän meni radikaaliudessaan ja pasifistisuudessaan minusta liian pitkälle, arvioidessaan ja häpäistessään yhteiskunnan sankareita - veteraaneja ja isänmaatani, jotka ainakin minulle merkitsevät paljon. Siihen sisältyi vielä puoltolauseita Juden toiminnasta, fanittamista ja uhkauksia minun erottamisestani foorumin ylläpitäjän taholta (ei seppos). Samaa koki myös edesmennyt Juhoma. Saimme höperön maineen ja meitä syytettiin jo vanhan ja poisheitetyn körttiläisyyden ihannoinnista. Sitä emme tosin kokeneet Herättäjäyhdistyksen taholta, enkä minä koe sitä vieläkään.

Niin otti silloin 'pannuun', että erosimme molemmat foorumilta. Murehdimme sitä suuntaa, johon körttiläisyys oli uusin aattein ja vaattein (tarkoitan puolialastonta pukeutumista esim. herättäjäjuhlilla) menossa. Siitä alkoi myös ystävyytemme ja sain olla Juhoman rinnalla hänen elämänsä loppuun saakka - ei siis niin pahaa, ettei jotain hyvääkin.

Totesimme hiljattain edesmenneen ystäväni Katri Taanilan kanssa usein: Voi meitä poloisia kehäraakkeja, kun olemme juuttuneet esi-isiemme uskon näkemyksiin - kilvoittelua ja armoa tarvitsevina. Meistä se herännäisyyden malli, mikä meihin on istutettu, ei lähde pos kirveelläkään - mutta haitanneeko tuo mittään. Jos se muita haittaa, emmehän sille mitään voi. Eikä se nyt liene suuri synti, jos sitä joskus korostammekin. Paljon saimme siitä takkiin. Katri totesi myös usein: "Tänä päivänä on herännäisyyttä, mutta ei heränneitä". (Saan ystävyytemme palkaksi Katrin arvokkaan Vanhan Biblian ja v.1701 virsikirjan uudistetun painoksen).

Jos uudet tuulet herännäisyydessä ovat Juden näköiset, ei hyvältä näytä. Onneksi näin ei Herättäjäyhdistyksen taholta anneta ymmärtää ja siksi sitä halutaankin moittia.

Nyt tilanne on ajautunutkin taas siihen pisteeseen, että en halua osallistua enää foorumin keskusteluihin ja tuskin mielipiteitäni edes joku kaipaakaan.

vaivattu sielu ja entinen nimimerkki Lars Mikael.

(mahtaakohan tämä vuodatukseni olla julkaisukelpoinen, vai poistetaanko se foorumin kirjoituksista?)
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.