Kirjoittaja Aihe: Mikä on risti?  (Luettu 27465 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Katriina

  • Vieras
Mikä on risti?
« : 15.07.08 - klo:21:52 »
Tuota...kysymys saattaa olla ihan tyhmä mutta yhtä kaikki, minulle tärkeä. Voiisikohan joku (mielellään moni) selittää, mitä ymmärretään sillä ristillä joka tulee ottaa jne.???
- Minulla on no, mikäs salaisuus se on, hankalahoitoinen epilepsia sivusairauksineen (kenkkua kyllä siihen sivusairauteen voi kuolla mutta no, joskushan jokainen johonkin kuolee jne) -- silti olen ihan tyydyttävästi työkykyinen ja yleensä kaikki on minulla hyvin. Joku on sitten huokaissut (kun on ollut pahempia vaiheita) että "kaikenlaisia ristejä ihmisillä onkin".

- En ole siitä pitäen juuri muuta tehnyt kuin miettinyt tätä juttua. Siihen asti en edes ajatellut että se olisi mikään "risti". En ajatellut ylipäänsä siitä mitään muuta kuin jotain käytännöllistä.

- Eikö tuollainen kuulu elämään itseensä? Enhän minä edes ottanut sitä ---se oli minulla kun synnyin ja puhkesi pahana kun valmistuin ammattiin jossa tehdään yötyötä, tai siis, työrupeamat ovat max 36 tuntia.

- Jotenkin käsitän jutun kun on alkukirkon jengi kyseessä..... tai maa jossa kristinuskon tunnustaminen voi viedä hengen.... tai tietty, onhan maailma aika vinksallaan, joten tämä liittyy vähän siihen kysymykseen ahtaasta portista ja kapeasta tiestä.

-Papeilta en ole saanut vastausta lukuunottamatta yhtä sairaalateologia joka sanoi että kerran yksi maallikkosaarnaaja siitä puhui ja sanoi että vaimo on hänen ristinsä....

Kun nyt olen miettinyt tätä kohta neljä vuotta niin voisiko joku yst selittää. :?:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Mikä on risti?
« Vastaus #1 : 15.07.08 - klo:22:08 »
Olen katsonut kaikkea ja paljon jää sanomatta ja katselematta. Jumala on antanut ristin jokaisen ihmisen kannettavaksi. Jos joku haluaa kysellä joko rukoilleen, almunantojen osallistumiseen tai lähimmäisten rakastamiseen, niin Jumala ei vastaa siihen mitään. T. 100% invalidipappi.
wilhelmi niskasen jäljillä

Katriina

  • Vieras
Mikä on risti?
« Vastaus #2 : 15.07.08 - klo:23:31 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Olen katsonut kaikkea ja paljon jää sanomatta ja katselematta. Jumala on antanut ristin jokaisen ihmisen kannettavaksi. Jos joku haluaa kysellä joko rukoilleen, almunantojen osallistumiseen tai lähimmäisten rakastamiseen, niin Jumala ei vastaa siihen mitään. T. 100% invalidipappi.


Pahoittelen mutta tästä en ymmärtänyt yhtään mitään..... Myönnetään, en ole varttunut körttiperinteessä enkä tunne tyylejä....voihan olla että vastataan tyyliin vastausta ei ole ja mikäs siinä sitten....mutta olisin kyl kiitollinen jos joku yrittäis vähän selväsanaisemmin....kiitos muuten nopeasta reagoinnista.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Re: Mikä on risti?
« Vastaus #3 : 16.07.08 - klo:07:04 »
Lainaus käyttäjältä: "Katriina"
Papeilta en ole saanut vastausta lukuunottamatta yhtä sairaalateologia joka sanoi että kerran yksi maallikkosaarnaaja siitä puhui ja sanoi että vaimo on hänen ristinsä....

Seinäjoen herännäisjoukosta kotoisin oleva pappi Mikko Katila julkaisi vuonna 1925 omakustanteena runokokoelman Ristin koulussa. Siitä on otettu Siionin virsiin kolme virttä. Valitut kolme virttä muodostavat lähemmin katsottuna hyvän kokonaisuuden, kyllä Väinö Malmivaara - joka lienee ne aikoinaan lisävihkoon poiminut - tiesi mitä teki.

Virret ovat
137 (Herra, Herra, älä heitä, kasvojasi älä peitä...)
244 (--usein peittyy täällä armo, maahan painuu usko, tarmo, toivo tyyten raukeaa")
173 (Kun matkalla Jaakobin lailla yön ankaran painia saan---)

Ei vaino, ei vaimo, muusta Mikki kirjoittaa...

Mt

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Mikä on risti?
« Vastaus #4 : 16.07.08 - klo:07:54 »
Ristillä voidaan kuvata tilanneyhteydestä riippuen eri asioita. Tässä tapauksessa sanoja on ilmeisesti tarkoittanut sitä, että Jumala on antanut sinulle suuren ristin kannettavaksi. Se viittaa siihen, että ihmisellä on huolia/vaikeuksia elämässä.

Mummoni kertoi aikoinaan tarinan rististä: Mies valitti selässään kantamaansa ristiä liian painavaksi ja halusi vaihtaa sen toiseen, kun muilla näytti olevan niin helppoa. Jumala teki näin, mutta mies huomasi, ettei uusi risti oli jopa raskaampi kantaa. Mies halusi taas vaihtaa ristiään ja Jumala suostui siihen, mutta taas mies huomasi, että uusi risti oli vieläkin raskaampi. Näin kävi aina seitsemänteen ristiin saakka ja mies totesi lopulta, että olisi kannattanut tyytyä ensimmäiseen ristiinsä, sillä se oli kaikista kevyin.


Tuossa tarinassa risti oli vertauskuvallisesti oikeasti selässä kannettava "risti", mutta tarinan opetus on se, että Jumala ei anna meille enempää kannettavaa kuin Hän katsoo meidän pystyvän kantamaan. Jokaisella on elämässään omat vaikeutensa, mutta Jumalan avulla kyllä selviämme niistä, onhan Hän luvannut aina olla apua pyytävän luona.

Luulen, että tuo vaikeuksien vertaaminen ristiin juontaa juurensa siitä, että Jeesus kantoi oman ristinsä Golgatalle ja kärsi ristillä kuoleman ihmisten syntien tähden. Näin sitten on ajateltu, että meillä kaikilla on oma taakkamme kannettavanaan.

Toivottavasti en vastannut liian monimutkaisesti ja synkästi. Tärkeintä on muistaa se, että vaikka Sinullekin on annettu ristiä kannettavaksi, niin sinulla on kantamisessa apulainen aina mukanasi. Itsellänikin on ollut ja on edelleen aina omat vaikeuteni ja joskus tuntuu, että tekisi mieli vaipua epätoivoon, mutta ainakin itseäni lohduttaa tuo ajatus, etten ole milloinkaan yksin. Toivottavasti ajatuksesta on apua Sinullekin.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Mikä on risti?
« Vastaus #5 : 16.07.08 - klo:07:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Katriina"
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Olen katsonut kaikkea ja paljon jää sanomatta ja katselematta. Jumala on antanut ristin jokaisen ihmisen kannettavaksi. Jos joku haluaa kysellä joko rukoilleen, almunantojen osallistumiseen tai lähimmäisten rakastamiseen, niin Jumala ei vastaa siihen mitään. T. 100% invalidipappi.


Pahoittelen mutta tästä en ymmärtänyt yhtään mitään..... Myönnetään, en ole varttunut körttiperinteessä enkä tunne tyylejä....voihan olla että vastataan tyyliin vastausta ei ole ja mikäs siinä sitten....mutta olisin kyl kiitollinen jos joku yrittäis vähän selväsanaisemmin....kiitos muuten nopeasta reagoinnista.



Noh, täällä on väliin aina vaikeaselkoisia tekstejä. Itsekin mietin usein, mitä ajetaan takaa. Väliin tuntuu niin sisäpiirin jutuilta, että olen itsekin ihan ulkona ja annan vain mennä ohi. Kuitenkaan kysyjä ei tieltä eksy ja kolkuttavalle avataan. ;)
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Katriina

  • Vieras
Mikä on risti?
« Vastaus #6 : 16.07.08 - klo:09:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Ristillä voidaan kuvata tilanneyhteydestä riippuen eri asioita. Tässä tapauksessa sanoja on ilmeisesti tarkoittanut sitä, että Jumala on antanut sinulle suuren ristin kannettavaksi. Se viittaa siihen, että ihmisellä on huolia/vaikeuksia elämässä.

Mummoni kertoi aikoinaan tarinan rististä: Mies valitti selässään kantamaansa ristiä liian painavaksi ja halusi vaihtaa sen toiseen, kun muilla näytti olevan niin helppoa. Jumala teki näin, mutta mies huomasi, ettei uusi risti oli jopa raskaampi kantaa. Mies halusi taas vaihtaa ristiään ja Jumala suostui siihen, mutta taas mies huomasi, että uusi risti oli vieläkin raskaampi. Näin kävi aina seitsemänteen ristiin saakka ja mies totesi lopulta, että olisi kannattanut tyytyä ensimmäiseen ristiinsä, sillä se oli kaikista kevyin.


Tuossa tarinassa risti oli vertauskuvallisesti oikeasti selässä kannettava "risti", mutta tarinan opetus on se, että Jumala ei anna meille enempää kannettavaa kuin Hän katsoo meidän pystyvän kantamaan. Jokaisella on elämässään omat vaikeutensa, mutta Jumalan avulla kyllä selviämme niistä, onhan Hän luvannut aina olla apua pyytävän luona.

Luulen, että tuo vaikeuksien vertaaminen ristiin juontaa juurensa siitä, että Jeesus kantoi oman ristinsä Golgatalle ja kärsi ristillä kuoleman ihmisten syntien tähden. Näin sitten on ajateltu, että meillä kaikilla on oma taakkamme kannettavanaan.

Toivottavasti en vastannut liian monimutkaisesti ja synkästi. Tärkeintä on muistaa se, että vaikka Sinullekin on annettu ristiä kannettavaksi, niin sinulla on kantamisessa apulainen aina mukanasi. Itsellänikin on ollut ja on edelleen aina omat vaikeuteni ja joskus tuntuu, että tekisi mieli vaipua epätoivoon, mutta ainakin itseäni lohduttaa tuo ajatus, etten ole milloinkaan yksin. Toivottavasti ajatuksesta on apua Sinullekin.


Ei, ei! Et ollenkaan ollut synkkä etkä mutkikas. Tuota sairauttahan minä olen itse ihmetellyt.... siis, totta kai siitä on tullut harmia (lääkärin ei sovi olla sairas) lähinnä muun hoitohenkilökunnan parissa. Potilaista se ei ole ollut paha...joskus on pitänyt vähän selittää kun on mennyt taju tms ("no mutta, sittenhän tohtori ymmärtää...") mutta en ole edes uskaltanut ajatella että jotain niin tavallista (huom ammatti) ja jokapäiväistä edes uskaltaisi ajatella minään "ristinä" enkä tiedä vieläkään. Ja enhän minä päättänyt "ottaa ristiä" jos se tuo on.... kyllä se tuli ihan tilaamatta....ja miten siihen liittyy se "seuratkoon minua" siis sen kanssa --- en oikein tajua niillä mitään yhteyttä....ja kun joku on jossain sanonutkin ettei mikään muu ole "ristiä" kuin jokin mikä ns otetaan Kristuksen tähden....eikä tässä maassa oikein niitten leijonien hampaisiinkaan pääse (ei kyllä ole väliksi omasta puolestani...)

Katriina

  • Vieras
E vaaraksi muille!!!!
« Vastaus #7 : 16.07.08 - klo:10:36 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Lainaus käyttäjältä: "Katriina"
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Olen katsonut kaikkea ja paljon jää sanomatta ja katselematta. Jumala on antanut ristin jokaisen ihmisen kannettavaksi. Jos joku haluaa kysellä joko rukoilleen, almunantojen osallistumiseen tai lähimmäisten rakastamiseen, niin Jumala ei vastaa siihen mitään. T. 100% invalidipappi.


Pahoittelen mutta tästä en ymmärtänyt yhtään mitään..... Myönnetään, en ole varttunut körttiperinteessä enkä tunne tyylejä....voihan olla että vastataan tyyliin vastausta ei ole ja mikäs siinä sitten....mutta olisin kyl kiitollinen jos joku yrittäis vähän selväsanaisemmin....kiitos muuten nopeasta reagoinnista.



Noh, täällä on väliin aina vaikeaselkoisia tekstejä. Itsekin mietin usein, mitä ajetaan takaa. Väliin tuntuu niin sisäpiirin jutuilta, että olen itsekin ihan ulkona ja annan vain mennä ohi. Kuitenkaan kysyjä ei tieltä eksy ja kolkuttavalle avataan. ;)


Huh, lipsahti tuo ammatti jonkin vastauksen perään ja tuli kyllä kiire vähän selvittää.... minun erikoisalalla ei onneksi tartvitse pelätä oman henkensä puolesta...siis, että lääkäri kesken vaiks nyt leikkauksen tai poskiontelopunktion keksii menettää tajunsa... onneksi.... tuli totisesti mieleen ettei vaikuta erityisen luottamusta herättävältä.... ja onneksi nyt jo ollaan niin sinut sen jutun kanssa että kun tulee auraoireita niin osaan häipyä.... tämä nyt ei ole ehkä erityisen seuratupajuttua tai olisiko sentään. On aika hirveää ajatella et jonkun tarvitsisi pelätä vastaanotolla jotain tuollaista....Ennen kuin saattiin kaikki diagnoosit oli konstikasta, mutta nyt tämä onneksi on vain minun huoleni....ja kun on vaikeampia vaiheita niin olen työstä poissa....

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Mikä on risti?
« Vastaus #8 : 16.07.08 - klo:17:28 »
Niin tuo ristin kantaminen on vähän hankala asia, kun se eri ihmisille tarkoittaa vähän eri asiaa, samoin eri tilanteissa.

Itse ymmärrän sen niin, että kannamme ristiä, kun meille on annettu tämä elämä elettäväksi, iloineen ja huolineen.

Toisaalta voidaan sanoa, että joku otti ristin kannettavakseen, kun haluaa seurata Jeesusta, ikään kuin olla apuna tämän "ristin kantamisessa". En tiedä, saako noin sanoa, kun en ole pappi, mutta itse ajattelen noin. Ristin kantamisella sitoutuu siis tavallaan ristiin.

Toisaalta ristin kantaminen taas tarkoitti oman elämän vaikeuksien kantamista, jolloin se taas ei ole vapaaehtoinen valinta.

Hankala asia, kun eri tilanteissa tarkoittaa vähän eri asiaa. Muutenkin kristinusko on pullollaan vertauskuvia, joista tosin iso osa on Raamatusta lähtöisin.


Ps. Olen joskus kuullut sellaisenkin sanonnon jostain, että "ota ristisi ja mene", jolloin sillä on tarkoitettu lähettämistä "elämänkouluun" Kristukseen turvautuen.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Benkku

  • Vieras
Ristimme
« Vastaus #9 : 16.07.08 - klo:19:12 »
Mitä risti merkitsee sinulle, Benkku?:
Vapautuksen symbolia,ristiä jossa on syntimme ja jonka on pessyt  Jumala omalla Pojallansa Kristuksella, naulitsemalla Hänet ristille. Jotta me viheliäiset pelastuisimme ja saisimme elää yhdessä elämää, ilman mitään konnuuksia.
Väitän että meillä jokaisella  on , oma risti ja sen paino, on jokaisella erilainen, kahta samanlaista ristiä ei ole . Niin kuin ei ole kahta samanlaista ihmistäkään.
Mutta se miksi meidän pitäisi kantaa yhdessä ristimme? On rakkaus, toisiamme kohtaan, jotta joka ikinen viheliäinen pääsisi kotiin.

Minna Kettunen kirjassaan  Aku Räty. Kertoo kuinka Räty puhui  Aholansaaren pappeinkokouksessa kesällä 1938.
”Meidän ei tarvitse tietää, mitä kullakin on kuormana. Koetetaan kantaa niitä yhdessä, että pääsisimme perille. Uskon, että Jumala on meitä tällä tavalla yhdistämässä toistemme kuormien kantamiseen ilman että kyselemme, mitä ne kuormat ovat. Älä kaivele näkösälle, mitä sairailla ihmisillä on kannettavanaan -kuormat ovat niin likeisiä – mutta ota ja kanna niitä ”  

Näillä Akun sanoilla voi myös vastata, ihmisille. Jotka alkavat kyselemään ja penkomaan  sinun tai minun asioita, esimerkiksi uskosta.  
Ristin juurelle on hyvä polvistua ja sitä on myös ilo kantaa,vaikka kaulassaan.

ps. Vaikka tänään uskoin että jaksan kantaa toisten ihmisten kuormat  ja tukea heitä, ennen kuin ehtookellot soi. Voin sanoa että heikko olen, mutta yhdessä iäkkään ihmisen kanssa saimme nauraa ja itkeä ilosta ja surusta, ristiä kantaen.  :smt083

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Mikä on risti?
« Vastaus #10 : 16.07.08 - klo:21:58 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Olen katsonut kaikkea ja paljon jää sanomatta ja katselematta. Jumala on antanut ristin jokaisen ihmisen kannettavaksi. Jos joku haluaa kysellä joko rukoilleen, almunantojen osallistumiseen tai lähimmäisten rakastamiseen, niin Jumala ei vastaa siihen mitään. T. 100% invalidipappi.


Tuo Juhanin risti on todellinen päivittäinen risti. Kun toinen puoli miehestä on lähes täysin halvautunut nuoruusiällä, niin sen tuntee koko ajan. Meillä kullakin on ristinsä, toisilla vain paljon raskaammat kuin toisella.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Mikä on risti?
« Vastaus #11 : 16.07.08 - klo:22:34 »
Juhanilla ja Maijakaisalla on seitsemän kersaa - siinä on ylittämistä. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Katriina

  • Vieras
Mikä on risti?
« Vastaus #12 : 17.07.08 - klo:09:06 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Niin tuo ristin kantaminen on vähän hankala asia, kun se eri ihmisille tarkoittaa vähän eri asiaa, samoin eri tilanteissa.

Itse ymmärrän sen niin, että kannamme ristiä, kun meille on annettu tämä elämä elettäväksi, iloineen ja huolineen.

Toisaalta voidaan sanoa, että joku otti ristin kannettavakseen, kun haluaa seurata Jeesusta, ikään kuin olla apuna tämän "ristin kantamisessa". En tiedä, saako noin sanoa, kun en ole pappi, mutta itse ajattelen noin. Ristin kantamisella sitoutuu siis tavallaan ristiin.

Toisaalta ristin kantaminen taas tarkoitti oman elämän vaikeuksien kantamista, jolloin se taas ei ole vapaaehtoinen valinta.

Hankala asia, kun eri tilanteissa tarkoittaa vähän eri asiaa. Muutenkin kristinusko on pullollaan vertauskuvia, joista tosin iso osa on Raamatusta lähtöisin.


Ps. Olen joskus kuullut sellaisenkin sanonnon jostain, että "ota ristisi ja mene", jolloin sillä on tarkoitettu lähettämistä "elämänkouluun" Kristukseen turvautuen.



Heipä

Sinul taisi olla juoku toinen viesti mutta siitä puuttui lainaus ja teksti. Onkohan tää ohjelma hukannut sen kyberavaruuten? Nyt se näköjäns pompautti minut tähän. Jos ei ole vaivaa niin olis mukava lukea se...jos ehdit naputel uudestaan

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Mikä on risti?
« Vastaus #13 : 17.07.08 - klo:21:14 »
Tarkoitat varmaan edellistä viestiäni. Siinä ei ollut lainauksia, kuten ei tässäkään. Kysy vaan, jos vielä mietityttää joku, mukava pohtia täällä porukalla asioita.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Mikä on risti?
« Vastaus #14 : 17.07.08 - klo:22:32 »
Risti. Symboli. Mutta totisesti paljon, paljon muuta. Ikuinen aihe tälle foorumille. :idea: