Kirjoittaja Aihe: homoparien siunaaminen, vol. 756 (erotettu hjuhlaketjusta)  (Luettu 35690 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jUHOMA4

  • Vieras
homoparien siunaaminen, vol. 756 (erotettu hjuhlaketjusta)
« Vastaus #75 : 11.07.08 - klo:15:51 »
Osoitin sen kiukuspäissäni kyllä sinulle, mutta sopisi kyllä itsellenikin.
Vastasit siihen suuren ajattelijan tavoin kierrellen ja kaarrellen, josta ei tullut sen viisaammaksi.     :lol:

Pekko

  • Vieras
homoparien siunaaminen, vol. 756 (erotettu hjuhlaketjusta)
« Vastaus #76 : 11.07.08 - klo:17:42 »
Jokaiselle lienee ei enempää eikä vähempää kuin oma näkemys kristillisyydestä. Ja hyvin monilla on on yhteinenkin näkemys siitä, mitä kristityllä tarkoitetaan. On tärkeää, että on erilaisia ja yhteisiä näkemyksiä. Yhteinen näkemys suntuu keskustelun kautta.[/quote]

Juu, keskustelun kautta, näinkin voi olla, useimmiten. Meinasin tuumia että jaa-a, syntyyköhän tästä yhteistä näkemystä vaikka kuinka keskusteltaisiin? Mutta tietenkin, kun tarpeeksi kauan (100 vuotta) keskustelee, ja jotain välimuotoa etsiskelee. Se vain tarkoittaisi että juuri ne omimmat kai olisi vedettävä vähän piilompaan kuulumasta. Ja sehän nyt taas ei oikein ihan?

Välillä nämä veivaamiset ja niiden kuuleminen totta tosiaan väsyttävät. Mutta jotakinhan se kertoo, jokaisesta ajasta ja yhteiskunnasta, että mistä keskustellaan ja miten. Keskustelu; sitä tarvitaan yhteen ja toiseen asiaan. Mutta siis joskus pakkaa väsyttämään, ja silti, tehtäväni on jaksaa vaan tätäkin  kuunnella ja elää.

Yhden homoseksuaalisesti suuntautuneen tiedän varmasti tuntevani. Hän on myös rekisteröinyt suhteensa. Iloinen, valoisa, avoimesti Luojaansa ja lähimmäisiään rakastava, kaikkien ystävä terveesti ja hyväksyvästi. Puhkesi spontaanisti esim. hyräilemään jotain kiitosvirttä kun hyvä fiilis sattui. Sanoi että nyt ei voi muuta kuin kiitellä! Kaikkien ystävä terveesti ja hyväksyvästi. Että nyt minä sitten vissiin leimaan?

Mutta siis Raamattu.  Hmm. Minä en usko Raamattuun, uskon Jumalaan. Että näillä näkymin vain katson ja ootan, ja ihmettelen ihmisiä.

Mahjong

  • Vieras
-että näin-
« Vastaus #77 : 11.07.08 - klo:17:48 »
Lainaus
Yhden homoseksuaalisesti suuntautuneen tiedän varmasti tuntevani. Hän on myös rekisteröinyt suhteensa. Iloinen, valoisa, avoimesti Luojaansa ja lähimmäisiään rakastava, kaikkien ystävä terveesti ja hyväksyvästi. Puhkesi spontaanisti esim. hyräilemään jotain kiitosvirttä kun hyvä fiilis sattui. Sanoi että nyt ei voi muuta kuin kiitellä! Kaikkien ystävä terveesti ja hyväksyvästi.

Tämä on varmaankin kirjoittajille tärkeä keskustelunaihe. Mutta jos suuntautuja itse on onnellinen, miksi toisten on aiheesta kannettava huolta.

Tähän lisään, että itse olen hetero, välillä onnellinen, välillä onneton. :wink:

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
homoparien siunaaminen, vol. 756 (erotettu hjuhlaketjusta)
« Vastaus #78 : 11.07.08 - klo:18:01 »
Joku ketjussa epäili, että ns. sateenkaariperheiden lapset saattavat olla onnettomia. Voivat toki ollakin, mutta jonkin tutkimuksen (pitäisi olla lähde, mutten nyt muista, anteeksi!) kahden samaa sukupuolta olevan vanhemman perheissä kasvaneet lapset eivät ole keskimääräistä häiriintyneempiä (eivätkä myöskään keskimääristä homompia, kuten usein näytetään ajattelevan -- eli suuntauneisuus ei siis "tartu" vanhempien esimerkin myötä.)

Myös lesbot ovat homoseksuaaleja (joskaan eivät ehkä "homppeleita"), mutta sekin näkyy usein unohtuvan. Naisrakkaus on ilmeisesti jotenkin vähemmän uhkaavaa kuin miesrakkaus? Kaksi naista voi kulkea käsi kädessä (ja monissa kulttuureissa ystävykset kulkevatkin) ilman, että se herättää inhon värinöitä. (Tosin minulle ja tyttärellenikin on huudettu "lesbot", kun olemme joskus lujasti ja julkisesti halanneet.  :D  Ja voin vakuuttaa, että halaus oli varsin äidillinen. Ihmetellä täytyy, jos joku tuollaisesta huuteluun asti ahdistuu.)

Benkku

  • Vieras
Minun homofobia
« Vastaus #79 : 11.07.08 - klo:23:28 »
Jumala meitä siunatkoon, oli hippeli , hoppeli, hetero, höpero tai vaikka huumori tajuton . Kukaan ei ole tietääkseni vielä ylittänyt lähtöviivaa. Vai onko joku kenties ottanut varas lähdön, en usko.
 :smt083

Pekko

  • Vieras
Re: -kiitos kommentista-
« Vastaus #80 : 12.07.08 - klo:01:11 »
Lainaus käyttäjältä: Mahjong
Lainaus

Tämä on varmaankin kirjoittajille tärkeä keskustelunaihe. Mutta jos suuntautuja itse on onnellinen, miksi toisten on aiheesta kannettava huolta?  :-?


Että "Aamen" oli vaihtunut tuohon. Mutta en nyt tiedä onko tämä aiheen käsittely sitä että suorastaan "kannetaan huolta". Kuten edellä miettielin, jokainen aika ja jokainen yhteiskunta, siis ihmiset, käyvät sen keskustelun mikä kulloinkin on käytävä. Haavoittakaan ei selviä, ikävää kyllä. Mitä jos ei keskusteltaisi? Se voisi toki olla sekä hyvä että huolestuttava merkki.

Tjaa-ah, minä nyt sitten ainakin jatkoin löpinää, vaikka esim. tuo Benkun kuvaus omista kokemuksista olisi kyllä ollut yksi ihan tyylikäs yhteenveto minkä jälkeen olisi voinut hieman hengähtää....

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Hehohohe, temomote, roseksekro, susususu, aaaaaaaa, lililili
« Vastaus #81 : 12.07.08 - klo:09:06 »
Hetero- (kreik.<heteros), toinen, tois-, eri-, erilais-
(Suomen kielen sanakirjat 1, Uusi sivistyssanakirja, Otava 1983)

Rauhan oloissa syntyy alakulttuureja. Sateenkaaren värit toteutuvat.
Rauhan särkyessä marginaali on ensimmäisenä uhattuna (vrt. "miinanpolkija").
"Pax romana" on haaste. Mitä kauemmin sukupolvien mitassa elo on turvattu, sitä suurempia haasteita kertyy sopuisan yhteiselon rakentamisessa. Yksilön sopeutumiskyky on rajallinen.
Siksi meidän on varustauduttava (vrt. Pax volunt, para bellum) rauhaa edistävien toimien vahvistamiseen. On satsattava rakkauden käskyn toteuttamiseen. Holistinen asenne on nostettava selvästi esiin. Päämääränä tulee olla kokonaisuuden ykseys.
Strategiaksi sopii oopperan Viimeiset kiusaukset lopun Albertiinan lukema katkelma Kalliista hunajanpisarasta: "Sinä, joka olet nähnyt, että Kristus on kaikki kaikessa ja ettet itse ole yhtään mitään, joka olet kuollut kaikelle muulle vanhurskaudelle, sinä olet kristitty, suuresti rakastettu, ja olet löytänyt armon Jumalan edessä, olet suosittu taivaassa. Ja kaikesta Kristuksen rakkaudesta itseäsi kohtaan, osoita tämä ainoa suosio hänelle, että rakastat hänen köyhiä pyhiänsä ja seurakuntiansa, halvimpia, heikoimpia, siitäkin huolimatta, että ne käsityksissään voivat olla erilaisia."

Sisarellinen vastuu lähimmäisestä kannustaa puolustamaan oikeaksi tuntemaamme.


nimimerkki Kofeiinipiikki
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
homoparien siunaaminen, vol. 756 (erotettu hjuhlaketjusta)
« Vastaus #82 : 12.07.08 - klo:13:09 »
Jumppu on luonut homot, lespot ja bi-seksuaalit. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
homoparien siunaaminen, vol. 756 (erotettu hjuhlaketjusta)
« Vastaus #83 : 12.07.08 - klo:13:23 »
Lainaus
Jumppu on luonut homot, lespot ja bi-seksuaalit.


Kuten myös minusta (körttiläisestä) seuraavan, eli paholaisenkin.
(Pystyykö kukaan vielä mitään nöyrempää kirjoittamaan, kuin tuo edellinen lauseeni?)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8430
Luonnotonta
« Vastaus #84 : 12.07.08 - klo:13:56 »
Joku kirjoitti jostain tutkimuksesta, jossa oli jotenkin että homoperheissä kasvaneet lapset eivät saa mitään homovaikutteita perheestään.
 Sitten muutama ilman perusteluja totesi, että homous on luonnollista ja jopa, että Jumala on luonut ihmisistä homoja ja lesboja.

Raamatun valossa asia on kuitenkin toisin, sillä Raamatussa on mainintoja mitä mieltä itse UkkoJumala on asiasta.
 Eli kauhistus Jumalalle ja muuta moista.

Titysti jos asiaa katsoo inhimilliseltä kannalta ilman, että sekoittaa Raamattua näkemyksiinsä voinee tulla tollaisiin päätelmiin.
 Kuitenkin Raamattu nyt vaan on kokonansa Jumalan sanaa.
 Minusta ei pitäisi alkaa vesittämään ja vetoamaan, kuten onhan siellä että orjien tulisi olla tyytyäisiä osaansa. Missään ei kuintenkaan lue, että orjuus olisi Jumalalle kauhistus. Tai jos vedotaan vaikka vuorisaarnaan, jos joku asia kiusaa revi silmä päästäsi.

 Raamatulla ei tietenkään tulisi lyödä ketään, mutta ei sitä voi vesittääkkään.
 Ketään ihmistä ei tule tuomita, mutta totuuden voi sanoa kuitenkin ketään pakottamatta sen mukaan ojentautumaan.
 Voin sanoa, että tupakka ei ole terveellistä, mutta olisi typerää alkaa saarnaamaan siitä kokoajan jollekkin joka polttaa.
 Pitää vain sietää ja odotella, että toinen lopettaa ja jos ei niin silti toinen on ihan yhtä arvokas ja hyväksyttävä.

No tosta luonnollisesta ja ei, voin sanoa että pikkasen hämmästelen itsekkin sitä miten joku esimerkiksi lesbo voi ihan normaalilla tavalla olla kiinnostunut toisista tytöistä.
Olin kerran yhden lesbon kanssa kahvilla paikassa eräässä ja sanoin, että kivempi ois Kaivarissa vaikka Ursulan kahvilassa, kun siellä on tyttöjä, siis pilke silmäkulmassa totesin ja tämä lesbä innostui ja sanoi, joo mennään hänkin haluaisi nähdä muita tyttöjä ja jos vaikka voisi iskeä jonkun sieltä.

Olin äimänkäkenä niinku yleensä, mutta ymmärrän hyvin jos joku pitää homoutta luonnollisensa, mitä se ei ole.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
homoparien siunaaminen, vol. 756 (erotettu hjuhlaketjusta)
« Vastaus #85 : 12.07.08 - klo:14:14 »
Minä olen jutellut henkeviä homotsujen kanssa. Heteron kanssa harvinaisesti. Homot ovat herkkiä. Hyvä homot. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Re: Luonnotonta
« Vastaus #86 : 12.07.08 - klo:14:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
No tosta luonnollisesta ja ei, voin sanoa että pikkasen hämmästelen itsekkin sitä miten joku esimerkiksi lesbo voi ihan normaalilla tavalla olla kiinnostunut toisista tytöistä.
Olin kerran yhden lesbon kanssa kahvilla paikassa eräässä ja sanoin, että kivempi ois Kaivarissa vaikka Ursulan kahvilassa, kun siellä on tyttöjä, siis pilke silmäkulmassa totesin ja tämä lesbä innostui ja sanoi, joo mennään hänkin haluaisi nähdä muita tyttöjä ja jos vaikka voisi iskeä jonkun sieltä.


Nyt putosin kärryiltä. Mikä oli pointtisi? Eikä ole luonnollista, että homoseksuaali on kiinnostunut samasta sukupuolesta ja hetero siitä toisesta? Pariton jopa, hui kauhistus, iskemistarkoituksessa?
Vai mitä tarkoitit?

(Raamattukiistoihin en ota kantaa, niin syviin soihin pilkuntarkka "koko Raamatun" fundamentalistinen tulkinta johtaa, samoin kiista "luonnollisuudesta". Esimerkkejä riittänee tarkemmin tietävillä.)

Asiasta keskustellaan kiivaasti täälläkin ehkä siksi, että tämä on paitsi kirkon myös tavistallaajien kipupiste. Muutenhan siitä ei puhuttaisi, asia sivuutettaisiin. Seksuaalisuus näinä sallivina aikoinakin on yllättävän vaikea asia, jotenkin ihmisen ytimessä. Tällaiseen keskusteluun tulee heijastettua omia ahdistuksiaan, itse kunkin. Samoin kuin kuin käsitykseen Jumalasta, armosta ja pelastuksesta.

Pekko

  • Vieras
myönteinen / kielteinen leima
« Vastaus #87 : 13.07.08 - klo:00:01 »
Aika luovimista tässä näiden mielikuvien ja käsitysten kanssa.  Ja itse päähenkilöillä näinä keskustelun aikoina varmaan aika oleminen. Jotkut varmaan heistäkin ovat väsyksissä veivaamaiseen ja haluaisivat olla ihan rauhassa vaan (anteeksi nyt teille), ja jotkut heistä ovat itse mukana keskustelussa määrätietoisesti.

Mutta näistä leimoista. Kaikki homoseksuaalisesti suuntautuneet eivät varmaankaan ole herkkiä tai henkeviä; luulenpa että ns. enemmistö (milloin minkäkinlainen) on taipuvainen lievästi romantisoimaan monien ns. marginaaliryhmien elämää ja olemusta.  Toisessa ääressä, epäilen vahvasti sitäkin, että he kaikki olisivat jatkuvasti antennit ojossa ja aina valmiina iskemään tai tulemaan isketyksi. Kyllä moni varmaan on, just presiis kuten monen moni heterokin.

Viisveisaaja, en minäkään ikävä kyllä aivan tarkasti tavoittanut ajastustasi. Vähän hankalaa sekin että keskustelussa tai perusteluissa pyritään tukeutumaan Raamattuun, ja erityisesti siksi että se olisi "täyttä" Jumalan sanaa ja siksi auktoriteetti. Minusta Jumalan Sana on kaikkialla,  mutta ihmisyys tuo rajoituksensa sanan välittymiseen, jopa Raamatussa.

Kristus lienee Jumalan Sana täydellisimmillään, muussa kaikessa ihmiskäsi on sohlannut surkeastikin. Ikävintä se että kun Raamatusta etsitään perusteluja etenkin Jeesuksen sanoista, emme voi olla varmoja onko hän sanonut juuri sillä tavalla kuin lopulta on saatettu meidän luettavaksemme. Mikä harmillista, paljon Jeesuksen puhumaa on jäänyt pois kokonaan, vaikka niin kovin mielellämme haluaisimme tietää mitä sanottavaa hänellä olisi esim. parhaillaan käsiteltävästä aiheesta.

Edellä esitettyyn ehkä (?) halutaan todeta että kaikki Raamatussa on ehdottomasti totta (siis olenkohan vielä alkuperäisessä keskusteluaiheessa...) koska kirjoitukset ovat syntyneet Jumalan pyhän hengen ohjaamina. Jumalan pyhän hengen opastusta en kyseenalaista. Mulla on kuitenkin aaninki että Jumalan tarkoittama täydellisyys on hiven eri asia kuin ihmisen tarkoittama täydellisyys.

Ihminen odottaa täydellisiä vastauksia Raamatustaan, mutta hyvä tavaton, eihän Jumala anna valmiita täydellisiä vastauksia edes rukouksiin. Se taas on mielestäni mitä suurinta viisautta!! Että mitäs tässä nyt sitten. Kellun ja lellun, luotan Jumalan ja itseni väliseen yhteyteen. Ja oikeastaan, tosiaan, kuten on jo vihjattukin: kenelle ihmeelle tämä nyt oikein mahtaa olla suurin ongelma, kenelle? Vai onko tämä edes ongelma?

Mahjong

  • Vieras
-pläräystä-
« Vastaus #88 : 13.07.08 - klo:01:54 »
Pläräsin tämän aiheen viestit ja huomasin, että suurin osa kirjoittajista tuntui olevan jo kyllästynyt aiheeseen. Miksi "sateenkaari"-aihetta jatketaan vuodesta toiseen... höh...eikös Svenssonitkin jo ole homonsa hyväksyneet...ollaan tässäkin asiassa heistä jäljessä.....

Ja eikös asiaa puida korkeimmallakin asteella, onko se nyt sitten kirkolliskokous vai Luoja... kyllä kirkko homonsa siunaa - tosin viiveellä näkyy homma hoituvan...   :!:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8430
Re: Luonnotonta
« Vastaus #89 : 13.07.08 - klo:08:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Liina"
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
No tosta luonnollisesta ja ei, voin sanoa että pikkasen hämmästelen itsekkin sitä miten joku esimerkiksi lesbo voi ihan normaalilla tavalla olla kiinnostunut toisista tytöistä.
Olin kerran yhden lesbon kanssa kahvilla paikassa eräässä ja sanoin, että kivempi ois Kaivarissa vaikka Ursulan kahvilassa, kun siellä on tyttöjä, siis pilke silmäkulmassa totesin ja tämä lesbä innostui ja sanoi, joo mennään hänkin haluaisi nähdä muita tyttöjä ja jos vaikka voisi iskeä jonkun sieltä.


Nyt putosin kärryiltä. Mikä oli pointtisi? Eikä ole luonnollista, että homoseksuaali on kiinnostunut samasta sukupuolesta ja hetero siitä toisesta? Pariton jopa, hui kauhistus, iskemistarkoituksessa?
Vai mitä tarkoitit?

(Raamattukiistoihin en ota kantaa, niin syviin soihin pilkuntarkka "koko Raamatun" fundamentalistinen tulkinta johtaa, samoin kiista "luonnollisuudesta". Esimerkkejä riittänee tarkemmin tietävillä.)

Asiasta keskustellaan kiivaasti täälläkin ehkä siksi, että tämä on paitsi kirkon myös tavistallaajien kipupiste. Muutenhan siitä ei puhuttaisi, asia sivuutettaisiin. Seksuaalisuus näinä sallivina aikoinakin on yllättävän vaikea asia, jotenkin ihmisen ytimessä. Tällaiseen keskusteluun tulee heijastettua omia ahdistuksiaan, itse kunkin. Samoin kuin kuin käsitykseen Jumalasta, armosta ja pelastuksesta.


Häh? Mikä tossa on vaikeeta tajuta mun kirjoituksessa.
Kirjoitin, että voinen ymmärtää, että joku pitää luonnollisena homoutta, mitä se ei ole ja sitten laitoin esimerkin:
 Kuinka eräs ihan kuin minä on kiinnostunut toisesta, mutta kuitenkin samaa sukupuolta olevaa kohtaan.

Eli se voi vaikuttaa lähimmäisestä kun vierestä katsoo ihan luonnolliselta taipumukselta, mutta eihän se ole.
 
Sitähän tossa jauhoin, mutta ilmeisesti soomenkieli on taas kadoksissa.

Sitä en kiellä, että ihminen tulisi hyäksyä, mutta ei tietenkään kaikkia tekoja.
 Vertasin tupakanpolttoon ja totesin, että totuuden voi sanoa, mutta siitä sen enempää jauhaminen on turhaa.

Raamatusta kirjoitin, että siellä on kirjoitettu mitä mieltä Herra Jumala on asiasta, en siitä mitä mieltä sen ajanihmiset asiasta ovat.
 Ja tietysti joku oli jo vesittämässä sitäkin.
 
Jos tässä alkaa luottamaan omaan viisauteensa ja tulkintoihinsa inhimillisyyden kannalta voinee olla asioista mieltä mitä tahansa, mutta jos asioita katsoo Raamatunvalossa, niin varjeltunee monelta.
 Jos nyt körttiläisyys tarkoittaa, että Raamattu sivuun ja vain omat inhimilliset päätelmät ohjaavat, niin sittenhän ois sama kuulua vaikka Amnestyyn tai johki muuhun idologian omaavaan porukkaan.
 Mutta jos on jonkunlainen uskonnollinen tausta, niin miksi silloin ei tulisi jakaa siitä.

No totesin kyllä, että uskon olemus on muutakin kuin lakia, mutta Armo ilman totuutta on jotain, mitä Raamattu ei tunne.
Kaikki valta tekoälylle!