Kirjoittaja Aihe: Juhlajuttuja (Espoon herättäjäjuhlat lehdissä, mm. HS)  (Luettu 21467 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Juhlajuttuja (Espoon herättäjäjuhlat lehdissä, mm. HS)
« Vastaus #15 : 02.07.08 - klo:09:32 »
Lehtijuttu tai ei, siinä oli Korkalaisen suoria sitaatteja. Tietysti, nyt itsekin kaksi viikkoa lehtimiehen töitä kokeileeena, etä viimekädessä on toimittajasta kiinni, mitä hän lehteen laittaa. Toisaalta, jää vain vähän paha maku, jos noita asioita Korkalainen haluaa painottaa.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Benkku

  • Vieras
Juhlajuttuja (Espoon herättäjäjuhlat lehdissä, mm. HS)
« Vastaus #16 : 02.07.08 - klo:10:04 »
http://www.kaleva.fi/plus/juttu736665_page0.htm
-Körttien kattojärjestö Herättäjä-Yhdistys on perinteisesti vältellyt tiukkoja kannanottoja uskonasioissa ja jättänyt jäsenille vapauden tehdä omat valintansa.
-"Ihminen saa olla rikkinäinen tai keskeneräinen, jokaisella on oikeus omaan tapaansa elää kristittynä, kuvailee Espoon Olarin seurakunnan rippikoulutyöstä vastaava", körttiläiseksi tunnustautuva pappi Johanna Koivisto.                                                                                                                                                                                                          -"Hienointa körttiläisyydessä on se, että saa olla täysin oma itsensä, ajatella omia ajatuksiaan ja toimia omalla tavallaan." Teemu Matilainen.

hm, ei meidän ole pakko mennä kauppakeskukseen, mutta se voi ehkä avartaa ja mahdollisesti vahvistaa omaa käsitystä maailman pyörteistä. Itse en sitten viihdy minkäänlaisessa kauppakeskuksessa, en edes Tcokmannilla. Sen verran vielä,että onneksi saan myös minä  itse, valita suvaitsevaisuudessa erilaisia vähemmistö tai enimistö ryhmittymistä oman mielipiteeni.

ps. Tämä kyllä vähän pistää pohtimaan artikkelin kirjoittamaa alustusta artikkelissaan.
Herättäjäjuhlat ja körttiläisyys. Paavo Ruotsalainen. Homeista historiaa ja katoavaakansanperinnettäkö?
Minulle on Herra itse suonut että voisin jatkaa ”katoavaa” kansanperinnettä. Siksi toivon että voin tavata iäkkäämpiä körttejä ja voisin säilyttää kansanperinteen, Herran Armosta ja jos Hän sen minulle suo.
Hmmm, nämä on vaan niitä lehtijuttuja.

Lars Mikael

  • Vieras
Juhlajuttuja (Espoon herättäjäjuhlat lehdissä, mm. HS)
« Vastaus #17 : 02.07.08 - klo:10:18 »
Keskisuomalaisessa oli tänään juttu herättäjäjuhlista otsikolla; Herättäjäjuhlilla veisataan kauppakeskuksissa. Siina oli mm. maininta: Järjestäjät lupaavat, että seurapuheissa kuullaan uusia ja tuoreita ajatuksia, sillä monet puhujista ovat ensikertalaisia.
Jäänkin mielenkiinnolla odottamaan puheita ja niihin sisältyviä tuoreita ajatuksia.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Juhlajuttuja (Espoon herättäjäjuhlat lehdissä, mm. HS)
« Vastaus #18 : 02.07.08 - klo:10:44 »
Lainaus käyttäjältä: "mies valaan vatsasta"
Lehtijuttu tai ei, siinä oli Korkalaisen suoria sitaatteja. Tietysti, nyt itsekin kaksi viikkoa lehtimiehen töitä kokeileeena, etä viimekädessä on toimittajasta kiinni, mitä hän lehteen laittaa. Toisaalta, jää vain vähän paha maku, jos noita asioita Korkalainen haluaa painottaa.


Toimittajathan takertuvat aina yksittäisiin kommentteihin, jotka herättävät lukijan mielenkiinnon hyvällä tai pahalla. Samuli on varmaan antanut pitkän haastattelun, josta toimittaja on halunnut poimia nuo asiat esiin. Ehkäpä juuri sen vuoksi, että ne ovat verrattain poikkeuksellisia kirkossamme. Sitäpaitsi Samuli siteeraa Simo Juntusta, jos tarkasti luit.

Mielestäni on erittäin hyvä, että kaikille annetaan tila ja mahdollisuus tulla juhlille riippumatta seksuaalisesta suuntautumisesta tai ylipäätään mistään ulkoisista seikoista.

Jos sinä nyt jätät juhlat väliin yhden vaivaisen lehtijutun takia, niin tulee vaan mieleen, että oletko siellä olosta koskaan nauttinutkaan? Itselläni tulee tänä vuonna olemaan 27. juhlat (ikä 27) enkä jättäisi niitä enää muuta kuin ihan force majeure väliin!

Ja mitä tulee kansanperinteisiin ja ajassa elämiseen; mielestäni herännäisyys on näitä kahta suloisesti sekaisin. Katoavaa kansanperinnettä se ei ole, paitsi tietysti jotkut asiat, mm. körttipukujen käyttö, mielikuva vakavista ja suvaitsemattomista körteistä, ym. Mutta siionin virret ja syvin ajatus uskosta ja Jumalasta elävät vuodesta toiseen. Ei minua haittaa jos kauppakeskuksista veisataan (sillä viitataan varmaan espoolaisen virteen), jos siitä löytyy muute ajatus. Tässä ko. virsi:

Espoolaisen virsi

1.
Jeesus, ristinpolkuasi
kuljit muita palvellen,
hiljaisella voimallasi
mursit kahleet ihmisten.
Murra niitä tänäänkin.
Astu teille kaupungin,
kadunkulmiin, toreillemme,
ruuhkaan kauppakeskustemme.

2.
Kiire, kilpailu ja huolet,
vaatimukset kodin, työn
lyövät selkään niin kuin nuolet,
ahdistavat läpi yön.
Hoida, Jeesus, Mestari,
haavojamme hellästi,
että kovuutemme haihtuu,
kiitosvirteen ahneus vaihtuu.

3.
Huutaa väärä elämämme
luomakunnan tuskassa,
pienet, heikot keskellämme
jäävät usein avutta.
Neuvo, Herra, meille se,
kuinka suuntaa muutamme,
mistä itsekkyyden vaivaan
löytyy rakkaus, lääke taivaan.
 
4.
Jeesus, sinä edellämme
kuljet tietä kuninkaan,
tahdot kulkureittejämme
hiljaa viedä oikeaan:
Luokse ristin liittymän
meille tietä näytäthän.
Siellä armo uuteen kantaa,
meidät toisillemme antaa.

Sanat Leeva Ravantti
Sävel Markku Kilpiö

(Toivottavasti ei tekijänoikeudet uhkaa. Löytyy myös osoitteesta http://www.kotimaa.fi/kotimaa/index.php?option=com_content&task=view&id=3698&Itemid=38)

Tämäkö virsi nyt oli sitten niin kamala... mielestäni ihan sv-ainesta! On hyvä, että usko ja asiat tuodaan ihmistajuisiksi eikä se ole vain kaunista sanahelinää, josta ei ymmärrä yhtään mitään. Jotkut vanhat siionin virret valitettavasti ovat sellaisia, että ne eivät kosketa millään tavalla, kun ei niiden sisältöä vain ymmärrä.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Juhlajuttuja (Espoon herättäjäjuhlat lehdissä, mm. HS)
« Vastaus #19 : 02.07.08 - klo:10:48 »
En minä nyt oikeasti ole juhlia tuon takia väliin jättämässä. Itse olen nyt kohta seitsemäntoista, vielä kuusitoista ja juhlat ovat minullekin olleet jokavuotinen traditio. Välillä vaan tuntuu, että tässä unohdetaan idea ja annetaan epäolennaisen asioiden viedä huomio.

Ei minullakaan ole mitään sitä vastaan, että seksuaalivähemmistöt toivotetaan tervetulleiksi. Minua vain ärsyttää se tapa.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Juhlajuttuja (Espoon herättäjäjuhlat lehdissä, mm. HS)
« Vastaus #20 : 02.07.08 - klo:18:59 »
Lainaus käyttäjältä: "mies valaan vatsasta"
Lainaus käyttäjältä: "hm"
Aamun Karjalaisessa (varmaan muissakin maakuntalehdissä) STT:n juttu (Marianne Zitting) otsikolla "citykörtit korostavat suvaitsevaisuutta" ja pienempi otsikko "urbaaneilla herättäjäjuhlilla veisataan kauppakeskuksista".


Ei kovin mairitteleva juttu. Minusta se ainakin oli ihan hirvittävän huono. Jos Herättäjäjuhlien pääaihe on Jippu ja hänen konserttinsa, sekä seksuaalivähemmistöille suunnattu tapaaminen, niin mietin kaksi kertaa ennen kuin tulen sinne. Tänä aamuna olen sen lehtijutun vuoksi vakavasti miettinyt, että kannattaako sinne tulla kuudennentoista kerran.

Ennen veisattiin Jumalasta, nyt veisataan kauppakeskuksista. Mennäänkö samalla kulutusjuhliin? Siinähän on kauppakeskuksia vieressä...

'
Kysynpä sinulta milloin viimeksi tapasit lehtijutun asiasta, jonka tiedät paremmin kuin toimittaja, joka miellytti sinua. Luota tietoosi omalta osalta ja jää suremaan niitä, jotka ovat epätarkan tai epäolennaisen tiedon varassa. Tule juhlille kuten ennenkin, ei ne siitä ole muuttuneet.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Juhlajuttuja (Espoon herättäjäjuhlat lehdissä, mm. HS)
« Vastaus #21 : 02.07.08 - klo:22:23 »
Näin toimittajana sanoisin, että ihan peruskamaa oli tuo juttu. Keskimääräisen suomalaisen kaupunkieläjän mielessä körtti, lesti, hellari, vapis, samaa kamaa kaikki. Minulta parikin ihmistä kysyi maanantaina, miten juhlat meni ja olitkos ehtoollisella - oli kuulemma meidän juhlista kerrottu että kauan oli kestänyt ehtoollisenjako...

Olen monta kertaa joutunut sanomaan juttua tehdessä jutun kohteena oleville, että kuulkaas, ei tuo peli vetele, nuo on teille ihan selviä juttuja, mutta lukijat ei tajua niistä teidän termeistä ja sanontatavoista höykäsen pölähtämää. Viestinnän kannalta on aika paljon sama asia, tehdäänkö juttua uskonnollisesta liikkeestä vai matkapuhelinverkon kapasiteetin nostamisesta uuden tukiasematekniikan avulla. Ryhmän sisältä nähtynä kaikki jutut ovat huonoja, kuten Sepposkin arvioi.

Jos herättäjäjuhlista tehtäisiin juttu körttien mielen mukaan, se sopisi Hengelliseen Kuukauslehteen, pienellä editoinnilla ehkä Kotimaahan. Sanomalehdessä se jäisi lukematta. Todennäköisesti vuorossa oleva uutispäällikkö torppaisi sen ja laittaisi tilalle jemmassa olevan jutun öljyn hinnannousun vaikutuksesta lihakarjatilan/maansiirtokoneyrittäjän/logistiikkakeskuksen kannattavuuteen.

Uskonnosta ja hengellisistä kysymyksistä kirjoittamisen kulttuuri Suomessa on hiukan kadoksissa. Niinpä myös vastaava lukemisen taito on rapistunut. Saksalaisissa sanomalehdissä tilanne on toinen, tai ainakin oli siihen aikaan, kun Helsingistä voi vielä ostaa Süddeutsche Zeitungin ja sitä tuli seuratuksi.

Mt

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10398
Juhlajuttuja (Espoon herättäjäjuhlat lehdissä, mm. HS)
« Vastaus #22 : 03.07.08 - klo:04:25 »
Teologi ja vapaa toimittaja Jaakko Heinimäki kirjoittaa kolumnissaan painivista körttiläisistä http://www.metrolehti.fi/content/acrobat/helsinki/FIHEL_20080702_A_metro.pdf sivulla 6.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Juhlajuttuja (Espoon herättäjäjuhlat lehdissä, mm. HS)
« Vastaus #23 : 03.07.08 - klo:07:00 »
Heinimäki kirjoittaa asiaa. Ja niin taitavasti, että kateeksi käy... Lopun vinjetit ovat sellaisenaan ajatuksia herättävä seurapuhe. Virttä perään...

Mt

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Juhlajuttuja (Espoon herättäjäjuhlat lehdissä, mm. HS)
« Vastaus #24 : 03.07.08 - klo:09:08 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"

Kysynpä sinulta milloin viimeksi tapasit lehtijutun asiasta, jonka tiedät paremmin kuin toimittaja, joka miellytti sinua. Luota tietoosi omalta osalta ja jää suremaan niitä, jotka ovat epätarkan tai epäolennaisen tiedon varassa. Tule juhlille kuten ennenkin, ei ne siitä ole muuttuneet.


No, jos asiaa noin miettii... En kovin usein ole sellaiseen juttuun törmännyt. Kiitos Seppos, heti paremmilla mielin juhlille.  8) Vaikka täällä sataa ja on pilvistä...
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10398
Hengellinen Kuukauslehti
« Vastaus #25 : 03.07.08 - klo:09:40 »
Lainaus käyttäjältä: "mt"
Heinimäki kirjoittaa asiaa. Ja niin taitavasti, että kateeksi käy... Lopun vinjetit ovat sellaisenaan ajatuksia herättävä seurapuhe. Virttä perään...

Mt


...SV 252

1. Oi Herra, jos mä matkamies maan
lopulla matkaa nähdä sun saan,
oi, jos mä kerran
näkisin Herran
kunniassaan.

2. Sinua kaipaa sydämeni,
sun puolees huutaa mun henkeni.
On yksin tästä
sen ikävästä
kyyneleeni.

3. Muut kaikki hylkää, vaan sinä et.
Autuuden särkyneet sydämet
sinulta saavat,
sä luet haavat
ja kyynelet.   

4. Mua auta, Herra, mä toivon vaan,
vaikk' ei ois toivoa ollenkaan.
En päästä sua,
ennen kuin mua
käyt siunaamaan.

5. Oi Herra, suothan sä minulle
sun armos voimaksi matkalle.
Anteeksi anna,
mua nosta, kanna,
vie perille.

6. Oi saanhan joukkoon autuaitten
kanss' ystäväini ja omaisten
mä päästä kerran
luo armon Herran,
oi saanhan sen.
Vilhelmi Malmivaara

Sävel http://www.h-y.fi/sv/midi/nro252.mid E. A. Hagfors
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Juhlajuttuja (Espoon herättäjäjuhlat lehdissä, mm. HS)
« Vastaus #26 : 03.07.08 - klo:09:59 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Kysynpä sinulta milloin viimeksi tapasit lehtijutun asiasta, jonka tiedät paremmin kuin toimittaja, joka miellytti sinua. Luota tietoosi omalta osalta ja jää suremaan niitä, jotka ovat epätarkan tai epäolennaisen tiedon varassa.
itse ajattelen että on jo askel positiivisempaan suuntaan kun toimittaja yrittää etsiä uutisaihetta juhlien sisällöstä, toimittajaperspektiivistä perussanoma ei ehkä ole kovin uutisarvoista (vaikka toisaalta kyllähän samat toimittajat kertovat urheilusta jne itseään toistavia juttuja). Mutta joku vuosi sittenhän hengellisiä kesäjuhlia käsitelleisiin juttuihin kelpasi vain juhlilla myytävien makkaroiden ja muiden ruoka-annosten kappale- ja kilomäärät :)

Lainaus käyttäjältä: "mies valaan vatsasta"
Ennen veisattiin Jumalasta, nyt veisataan kauppakeskuksista. Mennäänkö samalla kulutusjuhliin? Siinähän on kauppakeskuksia vieressä...
kauppakeskuksista minäkin yleensä ostan jokapäiväisenleipäni "maallisen" puolen, sitä toista puoltahan ei saa rahalla. ja ko virressä kauppakeskus mainitaan vain kerran. Ja toivotaan Jeesusta meidän arkeemme eli ei kai mikään huono toive?
Nykyvirrethän ovat liian maatalouskeskeisiä sanoituksiltaan. Koskahan tulee virsi jossa mainitaan bitti, tietokone, sähköpostitulva tms?

Lainaus käyttäjältä: "hm"
Miulla on tarkoitus lähteä sinne jo huomenna! Tulikin oltua poissa 13 vuotta. Hjuhla fiilistä olen vähän haeskellut, mutta ei tunnu miltään. Jospa se siellä Espoossa tulee - tai sitten ei.
omasta kokemuksestani (pisin juhlataukoni kai n 7v) se "fiilis" tulee siitä kun ensimmäisen kerran istahdat penkille veisaamaan tai vain kuuntelemaan muiden veisuuta. Tai sitten voi kestää pidempään mutta hienoa kun tulet nyt, antoisia juhlia!

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Juhlajuttuja (Espoon herättäjäjuhlat lehdissä, mm. HS)
« Vastaus #27 : 03.07.08 - klo:11:13 »
ja Yle: "Körttiradio eetteriin torstaina"
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id95293.html

pitääpä muistaa tuo 103.1 MHz kun ajelemme sinnepäin la aamupäivällä.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Juhlajuttuja (Espoon herättäjäjuhlat lehdissä, mm. HS)
« Vastaus #28 : 03.07.08 - klo:13:28 »
Katsotaan mitä tapahtuu....!? Herättäjäjuhlajutuista puhun... Kynä on terotettu...

   Keskustelu tässä on tarpeen: mediassa voisi olla selkeästi nykyistä enemmän, ja nykyistä oivallisimmin, uskonnollista asioista ja eri uskonnollista liikkeistä...

   Mutta iloitaan siitä hyvästä mitä saamme nähdä: viittaan taas samaan Hesarin juttuun kuin mitä Seppos taannoin.

   Ja tasan tarkkaan kelvollisia juttuja on luvassa ja tulossa... Useita.

   Ja nyt: Ei kai kenenkään herättäjäjuhlamatka voi olla vaihtelevien lehtijuttujen varassa. Tänäiset sanomalehdet ovat huomenna kalan ja kukkien kääreenä - sanoo Kalistaja, 35 vuotta lehtijuttuja lehautellut maan matkamies. :-?

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Juhlajuttuja (Espoon herättäjäjuhlat lehdissä, mm. HS)
« Vastaus #29 : 03.07.08 - klo:13:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Ja nyt: Ei kai kenenkään herättäjäjuhlamatka voi olla vaihtelevien lehtijuttujen varassa. Tänäiset sanomalehdet ovat huomenna kalan ja kukkien kääreenä - sanoo Kalistaja, 35 vuotta lehtijuttuja lehautellut maan matkamies. :-?


No, ei kai se minullakaan oikeastaan sen lehtijutun varassa olisi matka ollut. Pikemminkin sen, että mitä siellä pidetään tärkempänä. Jipun konserttia ja sateenkaaritapaamista vai jotain muuta?

Toivotaan, että monta hyvää juttua tulee - sanon mie, kaksi viikkoa lehtijuttuja lehautellut maan matkamies.  :lol:
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä