Kirjoittaja Aihe: Muut herätysliikkeet  (Luettu 32804 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Muut herätysliikkeet
« Vastaus #15 : 23.02.07 - klo:07:52 »
Niinpä. Jaakko (Jaakob!) Löytyn laulussa Koti-ikävä ollaan myös toivoa vailla, mikä saa joidenkin niskavillat pystyyn. 'Kuinka mä voisin veisata enää vierailla mailla virsiä Herran, toivoa vailla?' Eihän kristitty saa olla toivoton. Minkäs teet, jos kuitenkin tuntuu siltä?
Siinä kai se körttiläisen toivo on, että toivon väsyttyä ikävä jää.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Muut herätysliikkeet
« Vastaus #16 : 23.02.07 - klo:11:13 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
Tänä tummana yönä näkäjään tunnukseksi tuli tuo "Soi, virteni kiitosta Herran". Vaikea kuvitella mitään muuta liikettä, joka voisi ilman poliittista korrektiutta loukkaamatta veisata:

Kyseinen virsi on muuten myös Siionin matkalaulut -kirjassa (eli lestadiolaisen uusherätyksen laulukirjassa).
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Muut herätysliikkeet
« Vastaus #17 : 23.02.07 - klo:11:52 »
Uusheräys (huom. tavaaminen) onkin kokemukseni mukaan tutun oloista porukkaa. Esikoisia ja Rauhanyhdistystä vierastan enemmän.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Muut herätysliikkeet
« Vastaus #18 : 23.02.07 - klo:11:53 »
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
Tänä tummana yönä näkäjään tunnukseksi tuli tuo "Soi, virteni kiitosta Herran". Vaikea kuvitella mitään muuta liikettä, joka voisi ilman poliittista korrektiutta loukkaamatta veisata:

Kyseinen virsi on muuten myös Siionin matkalaulut -kirjassa (eli lestadiolaisen uusherätyksen laulukirjassa).


Uusheräys on aina tuntunut kiinnostavalta, kuten yleensäkin nämä lestadiolaisuuden pienemmät haarat. Hyviä virsiä ovat ainakin valinneet kirjaansa. Tuo säkeen sanoma on minusta melko olennainen, ja monitahoinen, syvällinen - kirkkaassa auringossa asioita on muuten usein mukavampi miettiä... - käytännössähän kristinusko tuntuu usein olevan jonkinlainen apuväline maailmasta selviämiseen. Silloin ei kai voi sallia toivottomuutta: arkipäivän menestyksen teologiaa. Mutta keskeisesti minkä hyvänsä maailmankatsomuksen täytyy nähdä nousevan kokemuksen ja maailmassaolon luonteesta, ei niistä erillisenä välineenä. Yksityiskohtaisen, tarkoitushakuisen dogman merkitystä tässä yhteydessä on vaikea sisäistää. Ehkäpä kierkegaardilaisia, eksistentialistisia sävyjä tässä tulkinnassa: monet vaikeat, tummat retket sitä saa tällä matkallamme kohti isänmaata tehdä.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Muut herätysliikkeet
« Vastaus #19 : 23.02.07 - klo:15:29 »
Olen tutkiskellut parin kuukauyden ajan tuota vanhoillislesatdiolaisten keskustelupalstaa, ja olen tehnyt yllättäviä havaintoja. Ei ne Rauhanyhdistykseläiset loppujen lopuksi niin hirvittävän kaukana ole tulkinnoissaan meistä, vaikka eroa toki on.

Siitä vain tuli mieleen että kun tuolla puhuttiin lestadiolaisten "varmasta uskosta", että eivät lestadiolaisetkaan usko että ihmisellä itsellään olisi voimaa tehdä tätä uskon kääntymystä ja tulla elävään uskoon. He siis käyttävät tätä elävä usko - ilmaisua, ja se on aina Jumalalta tullut, ei koskaan ihmiseltä itseltään.

Ainut mikä minulle itselleni on tähän mennessä sieltä löytämistäni ajatuksista tuntunut vieraalta, on ollut se varmuus siitä että on itse pelastettu, Jeesuksen armon vuoksi. Siis en tarkoita sitä että ajatus pelastumisesta yksin armon vuoksi olisi vieras, mutta se etteivät muut kuin vanollislestadiolaisten tavoin uskovat pelastu, sillä Jumala ei ole "sekasaurakunnan Jumala".
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa dnasukil

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 64
Kysymys kirkon tilasta.
« Vastaus #20 : 01.03.07 - klo:14:04 »
Tämän päivän Kotimaa -lehdessä oli tulokset lehden suorittamasta kyselystä: mikä on tämän päivän suurin uhka ev.lut.kirkolle? Kyselyyn vastanneista 56 prosenttia ilmoitti kirkon julistuksen laimentuneen. Lehden toisella sivulla oli molempien Katolilaisten kirkkojen tilastot viime vuodelta, joiden mukaan molemmissa oli tapahtunut huomattavaa jäsenten lisäystä.
  Kun samanaikaisesti luterilaisesta kirkosta viime vuoden aikana tilastojen mukaan erosi n. 40 tuhatta, mielenkiintoista olisi tietää tilanne näissäkin kirkon sisällä toimivista herätysliikkeistä.
  Kun miettii näitä tilastolukuja, automaattinen ajatus nousee; niin kirkolla kuin herätysliikkeilläkin on vakava peiliin katsomisen paikka. Samalla kun tälläkin foorumilla on viimeaikoina kyselty herännäisjulistuksen sisällön perään, eikö kirkko oheistoimijoidensa ohella ole voinut vastata tämän päivän monessa suhteessa rikkirevityn ihmisen hengellisiin tarpeisiin?

 Tuntuisi siltä, että työ yleisen asenteen nopeaan muuttamiseen niin, kodin, koulun kuin kirkonkin tehtävänä olisi pyrittävä aloittamaan kiireellä. Ymmärtääkseni ensisijainen vastuu tässä on kodilla, joka on yhteisön perussolu. Siellä elämän niin eettiset kuin henkisen kasvun alkeet juuritetaan. Kirkon ja koulun tulisi jatkaa kodin aloittamaa kasvatustyötä. Jos niistä ei pidetä huolta, jo nyt on nähtävissä kielteisten hedelmien korjuuta. Tässä olisi päästävä juhlapuheista tekojen tielle.

 Lapsen, nuoren juurettomuudesta aiheutuvat seuraukset ovat todella nähtävissä kun seuraa esimerkiksi
väkivallan lisääntymistä perheissä ja yleisestikin. Todellisten, kestävien elämänarvojen merkitys on suurelta osin jo kodissa , sekä koulussa sivuutettu. Kun asiat on laiminlyöty, ei ole ihme jos kirkon penkit ammottavat tyhjyyttään varttuneiden ikään tultaessa.
veteraani

Poissa de profundis

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 53
Muut herätysliikkeet
« Vastaus #21 : 01.03.07 - klo:14:54 »
Valaan vatsasta tulleeseen kommenttiin komppausta syvyyksistä:

ihan samaa olen minäkin vanhoillislestadiolaisissa vierastanut, siis sitä näkemystä, että he ja vain he pelastuvat. Ja siitä olen vielä pohdintaa jatkanut, jotta mikäli niin uskoo, eikö pitäisi kiireen vilkkaa ryhtyä käännyttämistyöhön. Vaikka henkilökohtaisesti intensiivistä käännyttämistä vierastankin, tuntuu myös aika itsekkäältä ajatus siitä, että "vain meidän tavalla uskovat pelastuu, mutta ei me ketään haluta käännyttää pelastumaan meidän kanssa". Ajattelevatko vanhoillislestadiolaiset, että "oikeaan uskoon" kääntymisen deadline oli ja meni?

Pitäisi varmaan kysyä heiltä itseltään.
Nkosi sikelel iAfrika

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Muut herätysliikkeet
« Vastaus #22 : 01.03.07 - klo:16:15 »
de profundisin kysymyksiin ja ihmettelyihin olen kyllä löytänyt samalta palstalta vastaukset.

Oikeaan uskoon kääntymisen dead linea ei ole, sillä ihminen ei itse tee parannusta, (mutta silti siihe n kehotetaan), vaan ihminen tulee elävään uskoon, mistä seuraa parannus. Ei toisin päin. Ja usko tulee Jumalalta.

Pelastuksesta ja oman seurakunnan aitoudesta n taas käytetty lammas ja paimen veratusta. Se joka tulee lammasaitaukseen muualta kuin ovesta, on varas, mutta se, joka tulee ovesta on lammasten paimen, ja lampaat tuntevat hänet. (jotenkin noin se meni. Täytyy tarkistaa...) Eräässä ketjussa eräältä oli kysytty, että mistä hän tietää, että juuri hänen uskonsa on se palastava, ja oikea. Siihen oli vastattu, että mikään muu liike eikä hengellisyys opeta niin. Tähänkin löytyi joku raamatun pätkä, ja tuo samainen lammapainen vertaus.

Siitä taas miksi he eivät "pakkokäännytä". "Ojenna kerran vääräuskoista ystävääsi, ja ojenna häntä vääräuskoisuudesta. Jos hän ei käänny, ja ota armoa vastaan, älä enää yritä hänelle armosta ja kristuksesta puhua. Hän on itse itsensä tuominnut. " Jotain tuommoista on jossain kirjoitettu ja tuota oli lainattu siellä palstalla. Sitten oli vielä parannuksen tekevän ottamisesta avosylin vastaan jne.

Mutta nyt on kiire, ja täytyy lopettaa. Toivottavasti tuo selvensi asioita.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Muut herätysliikkeet
« Vastaus #23 : 01.03.07 - klo:17:02 »
Kotimaasta sai sen käsityksen, että 'fundamentalistit' kilpailevat keskenään samasta rajallisesta kannattajajoukosta. OPKO ja Kansanlähetys paheksuvat sitä, että Luther-säätiö vie heiltä väkeä. Säätiö taas kieltää tekevänsä sitä tarkoituksella. Mitähän tästäkin pitäisi ajatella?

Poissa kirsus

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 119
Muut herätysliikkeet
« Vastaus #24 : 01.03.07 - klo:17:28 »
Lainaus käyttäjältä: "dnasukil"
Tämän päivän Kotimaa -lehdessä oli tulokset lehden suorittamasta kyselystä: mikä on tämän päivän suurin uhka ev.lut.kirkolle? Kyselyyn vastanneista 56 prosenttia ilmoitti kirkon julistuksen laimentuneen.

Lainaus
Samalla kun tälläkin foorumilla on viimeaikoina kyselty herännäisjulistuksen sisällön perään, eikö kirkko oheistoimijoidensa ohella ole voinut vastata tämän päivän monessa suhteessa rikkirevityn ihmisen hengellisiin tarpeisiin?

Kyseessä lienee siis Kotimaa-lehden nettisivuilla ollut kysely - eli vastaajina ovat olleet asiasta (kristinuskosta) jollakin tavalla jo kiinnostusta tuntevat ihmiset. Mikähän tulos olisi ollut, jos vastaajina olisi ollut kunnon otos koko Suomen kansasta? Pitäisivätkö he julistusta liian laimeana vai liian vanhoillisena?

Ainakin viime aikojen kirkkoa koskevan uutisoinnin perusteella kirkon oppi vaikuttanee tavallisesta kansalaisesta vähintäänkin sekavalta.
    Markku Koivisto "on liian karismaattinen" - Hyllytetään.

    Kylliäisen mukaan "kaikki pääsevät taivaaseen" - Ei hyllytetä.

    Suokonautio on liian "populistinen" - Hyllytetään ensin Lapualla, Mikkelin hiippakunnassa taas ei ongelmia.

    Ylitorniossa seurakuntapastori ei suostu myöntämään syntejä anteeksi. - Hyllytetään.

    Viimeisimpänä Kotimaa-lehden keskustelufoorumin mukaan Espoon hiippakunnan pappisasessori Hannu Saloranta opetti radiohartaudessaan (23.2)  että “Jeesus oli eläessään sittenkin vain ja ainoastaan ihminen”.
http://www.kotimaa.fi/kotimaa/index.php?option=com_connector&cid=1&Itemid=61&t=[/list]

(Tiedän, että Koiviston ja Suokonaukionkin tapauksessa oli opillisia ristiriitoja, jotka oliva varsinaiset hyllytyksen syyt, mutta käyttämäni termit "karismaattinen" ja "populistinen" kuvaavat asiaa, niin kuin se ehkä tavallisen kaduntallaajan silmissä näyttää.)

Lainaus
Tuntuisi siltä, että työ yleisen asenteen nopeaan muuttamiseen niin, kodin, koulun kuin kirkonkin tehtävänä olisi pyrittävä aloittamaan kiireellä. Ymmärtääkseni ensisijainen vastuu tässä on kodilla, joka on yhteisön perussolu.


Tähänkin oli komentoitavaa, mutta siitä toisten - viestistä tuli liian pitkä ja sekava...

Poissa kirsus

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 119
Muut herätysliikkeet
« Vastaus #25 : 01.03.07 - klo:17:41 »
Tässä siis oikea linkki sinne Kotimaan yleisönosaston kirjoitukseen.

http://www.kotimaa.fi/kotimaa/keskustelu/showthread.php?t=197

Poissa de profundis

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 53
Muut herätysliikkeet
« Vastaus #26 : 01.03.07 - klo:19:30 »
Mies valaan vatsasta:
Kiitos, arvelinkin että vastaukset on olemassa, itse en vain niihin vielä ollut törmännyt.

Täytyy myöntää, että tällaisena pragmaatikkona en ihan käsittänyt tuota lammas ja paimen -settiä. Keitä siis on lampaat, ja kuka kumma portista tulee? Seurakuntaa ehkä tässäkin lammaslaumalla tarkoitetaan, mutta kuka on tulossa mistäkin aitaukseen? Ja miten se liittyy käännyttämiseen?

Voe tokkiisa, tunnenpa itseni taas hölmöksi... :D
Nkosi sikelel iAfrika

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Muut herätysliikkeet
« Vastaus #27 : 02.03.07 - klo:09:28 »
Voisin kuvitella, että herätysliikkeen N tulkinta on, että lammastarha on Taivasten valtakunta ja sisällä olevat lampaat ovat pelastuvia uskovaisia. Portti on herätysliike N. Ne, jotka yrittävät loikkia tarhaan aidan yli, ovat vääräuskoisia ja heidät hätistetään tiehensä.

Poissa kirsus

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 119
Muut herätysliikkeet
« Vastaus #28 : 02.03.07 - klo:15:26 »
Lainaus käyttäjältä: "mies valaan vatsasta"


Pelastuksesta ja oman seurakunnan aitoudesta n taas käytetty lammas ja paimen veratusta. Se joka tulee lammasaitaukseen muualta kuin ovesta, on varas, mutta se, joka tulee ovesta on lammasten paimen, ja lampaat tuntevat hänet. (jotenkin noin se meni. Täytyy tarkistaa...)


Lainaus käyttäjältä: "de pronfundis"
Täytyy myöntää, että tällaisena pragmaatikkona en ihan käsittänyt tuota lammas ja paimen -settiä. Keitä siis on lampaat, ja kuka kumma portista tulee?


Niin sehän lienee tuolta Johannes 10:stä
Lainaus
1 "Totisesti, totisesti: se, joka ei mene lammastarhaan portista vaan kiipeää sinne muualta, on varas ja rosvo.
2 Se, joka menee portista, on lampaiden paimen.


Tämähän on todella mielenkiintoinen, tämä Johannes 10 - lukekaa koko luku. Jeesus on nimittäin se portti (jae 7), mutta on Hän toisaalta se paimenkin... :-k

Ehkä tässä on oikeastaan kaksi vertausta hieman limittäin. Yhdessä Jeesus on se paimen (oikea profeetta) eikä varas (väärä profeetta). Ja toisaalta Hän on se portti, jonka kautta pääsee Jumalan luokse...

Kertokaapa minulle muuten, mitä ovat nämä muut lampaat?
Lainaus
16 Minulla on myös muita lampaita, sellaisia, jotka eivät ole tästä tarhasta, ja niitäkin minun tulee paimentaa. Ne kuulevat minun ääneni, ja niin on oleva yksi lauma ja yksi paimen.


Olen kuullut tulkinnan, jonka mukaan se saattaisi tarkoittaa sitä, että muutkin kuin kristityt pelastuvat.

Tämän keskustelun valossa sen tietenkin voisi tulkita niin, että laumaan mahtuvat muutkin kuin lestadiolaiset - tai muut itseään ainoina oikein uskovina pitävät.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Muut herätysliikkeet
« Vastaus #29 : 02.03.07 - klo:15:56 »
Toisen lauman lampaat lienevät muita kuin juutalaisia.